Riippumatta siitä, kuinka monin tavoin sähköpostimarkkinointia rajoitetaan, haluamme sähköpostiviestiemme kuitenkin näyttävän ammattimaisilta ja ennen kaikkea katseen vangitsevilta. Oikeanlainen visuaalisten elementtien käyttö viesteissä voi auttaa luomaan kauniita mallipohjia, parempaa sisältöä ja CTA-kehotteita (CTA = Call To Action, toimintakehote asiakkaalle, kuten “Tilaa uutiskirje!”). Tutkitaan tarkemmin visuaalisia elementtejä sähköpostimarkkinoinnissa. 

Suunnittele tarkasti sähköpostimallisi asettelu

F-kirjaimen muotoinen silmäilykuvio, Nielsen Norman Group

Sähköpostimarkkinoinnissa käytetään monenlaisia visuaalisia elementtejä, kuten tuote- ja henkilövalokuvia, infografiikoita tai animoituja giffejä. Jopa pienet kuvakkeet, kuten somekanavien symbolit, joita saatat käyttää sähköpostiviestipohjissasi, kuuluvat tähän kategoriaan. Kun suunnittelet kuviasi, pidä mielessä yleisösi, sähköpostiviestisi tarkoitus ja mallipohjasi asettelu.  

Nielsen Norman Groupin tutkimuksen mukaan lukijat silmäilevät viestin sisällön F-kirjaimen muotoisen kuvion mukaan. Mitä se sitten meinaa? Se tarkoittaa sitä, että viestissäsi on tiettyjä kohtia jotka vastaanottajat huomaavat, mutta osa viestistä voi jäädä näkemättä kokonaan.  

Pidä siis mielessä F-kirjaimen muotoinen kuvio, kun suunnittelet mallipohjasi kuvien kokoja ja paikkoja. Muista testata kuviasi ja asetteluja A/B-testin avulla. Lisäksi, segmentoi lähetyslistasi. Kun ihmiset, jotka lukevat viestin älypuhelimella näkevät todennäköisimmin upeat kuvasi, Outlook-sähköpostin käyttäjillä voi olla kuvien näyttäminen pois päältä oletusarvoisesti.  

Muista, että visuaalisten elementtien tehtävä on toteuttaa viestisi tarkoitus – myydä tuotteita tai palveluita, kasvattaa brändin tunnettuutta, vahvistaa luottamusta tai rakentaa asiakassuhteita.  

Logosi edustaa yritystäsi

Logot ovat yksi tärkeimmistä visuaalisista elementeistä, joita sinulla tulisi olla sähköpostiviestien mallipohjissasi. Logosi edustaa sinua, yritystäsi, tuotteitasi ja palveluitasi. Logojen tulee sopia saumattomasti mallipohjiin. Niiden tulee olla selkeästi näkyvillä, muttei kuitenkaan häiritä lukijaa. Tutkitaan muutamia esimerkkiviestejä, joissa logot eivät vie huomiota CTA-kehotteilta, vaan sulautuvat hyvin mallipohjaan.  

Alhaalla olevassa Apple:n mainosviestissä uutiskirjeen tilaajat huomaavat ensimmäisenä viestin avatessaan tutun logon. Se on heille tuttu ja luotettava logo, joten se rohkaisee heitä jatkamaan lukemista. Logo ei ole kuitenkaan liian suuri eikä vie huomiota siitä, mitä Apple yrittää sanoa (tai myydä). 

Toisessa esimerkissä ASDA on tehnyt erinomaista työtä sijoittaessaan logon heti ennakko-otsikon alle. Kun sähköpostiviesti avataan, siitä voi nähdä heti uutiskirjeen olevan ASDA:n tekemä ja jos olet jo heidän asiakkaansa, tiedät mitä viestiltä voi odottaa. Sinulle syntyy mielleyhtymiä fraasista “ASDA:n uutiskirje” – ja se auttaa yritystä rakentamaan luottamusta viestin lukijoiden kanssa. Myös brändivärit toimivat erinomaisesti tässä mallipohjassa – logon väri sopii hyvin yhteen CTA-painikkeiden kanssa. 

Myös kuvakkeilla on väliä

Vaikka ne eivät ehkä olekaan ensimmäinen visuaalinen elementti, jonka asiakkaasi huomaavat, niillä on kuitenkin oma syynsä olla olemassa. 

Kuvakkeet voivat tehdä brändistäsi vahvemman ja auttaa siinä, että sähköpostiviestisi sopivat yhteen verkkosivujesi ja muiden markkinointimateriaaliesi kanssa. Ne auttavat lukijaa myös silmäilemään sisällön läpi. Nykyään kuvakkeita käytetään yleisimmin edustamaan erilaisia somekanavia tai yhteydenottotapoja.  

Esimerkkikuvassa TK Maxx käyttää kuvakkeita somekanavien lisäksi myös kuvastamaan erilaisia palveluita – toimitusta, palautuksia, kauppojen sijainteja, lahjakortteja yms.  

Tuote- ja palvelukuvat: näytä, mitä myyt

Jos lähetät myyntisähköpostin tietystä tuotteesta, kokeile esitellä tuotetta läheltä tai käytössä. Jos kyse on vaatteesta, kannattaa lisätä kuva kohdeyleisöösi kuuluvasta henkilöstä vaate yllään. Jos voit segmentoida lähetyslistasi sopimaan yhteen kuvien kanssa, saat vieläkin parempia tuloksia. Esimerkiksi, jos olet lähettämässä mainoksen tietylle ikäryhmälle, käytä kuvia, joihin tämä ikäryhmä voi samaistua. Samaa strategiaa voi käyttää kohdentamiseen myös muiden segmenttien mukaan, kuten sukupuolen, sijainnin yms. Tutkitaan muutamia esimerkkejä.  

Clarks mainosti vauvojen kenkiä erinomaisesti – kuvat eivät ainoastaan näytä kenkiä läheltä, vaan näemme myös, miten söpöiltä ne näyttävät pienokaisten jalassa. The Watchshop -yrityksen sähköposti käyttää samaa visuaalisten elementtien strategiaa –  eri sukupuolet käyttävät erilaisia kelloja. Tällä tavoin pyritään tavoittamaan monien eri asiakassegmenttien kiinnostus yhdellä sähköpostiviestillä.  

Animoidut giffit – hieman aliarvostettu, mutta toimiva tapa

Monet brändit ovat huomanneet animoitujen giffien tehokkuuden sähköpostiviesteissä – niiden ansiosta viesteistä tulee eläväisiä ja viihdyttäviä, ne vahvistavat CTA-kehotteiden tehoa ja kasvattavat sitoutuneisuutta. Animoidut giffit voivat olla yksi hauskimmista visuaalisista elementeistä sähköpostiviesteissä. 

Positiivisuuden lisäksi mukaan mahtuu myös negatiivisuutta – animoidut giffit eivät toimi kaikkialla. Joten kun olet suunnittelemassa sähköpostiviestiä johon tulee animoituja giffejä, muista luoda myös varasuunnitelma. Voit myös segmentoida koko lähetyslistasi giffien näkyvyyden mukaan saavuttaaksesi parhaat mahdolliset tulokset. Katso Litmus-alustan opas animoitujen giffien käytöstä.  

Kurkataan, miltä erilaiset esimerkit animoiduista giffeistä näyttävät. Tämä Just Eat –yrityksen sähköpostiviesti varmasti kasvattaa tilaajien ruokahalua – eläväisellä kuvalla höyryävän kuumasta pizzasta.  

Carphone Warehouse kasvattaa lukijoiden kiinnostusta tällaisella animoidulla giffillä – uusi puhelin on innoissaan uusista tarjouksista. Hyvä tapa napata huomio ja rohkaista jatkamaan lukemista! 

Muutama vinkki: kun luot animoituja giffejä, muista pitää kuvakoko maltillisena. Niiden tulee olla kooltaan pieniä, mutta kuitenkin hyvälaatuisia! Ensimmäinen ruutu on tärkein – se on hyvä varavaihtoehto silloin, jos lukijasi eivät näe itse animaatiota. 

Joten ensi kerralla kun suunnittelet viestisi mallipohjaa, muista, että kuvat eivät ainoastaan elävöitä viestejäsi, vaan ne vaikuttavat myös brändisi tunnettuuteen, hoitavat asiakassuhteita, kasvattavat luottamusta sinun ja tilaajiesi välillä ja auttavat havainnollistamaan pointtisi ja CTA-kehotteesi.  

Muista: 

  • Lukijat silmäilevät viestin läpi F-kirjaimen muotoisesti 
  • Kuvakkeet voivat vahvistaa brändisi tunnettuutta 

Seuraavaksi: Kuinka saada lisää uutiskirjeen tilaajia? Osa 1 

Lue, kuinka saat lisää tilaajia uutiskirjeillesi. Tässä artikkelissa esitellään kaiken kaikkiaan kuusi toimivaa tapaa, joilla lähetyslistasi saadaan kasvamaan mammuttimaisiin mittoihin. Artikkelissa kerrotaan esimerkiksi, millainen on hyvä uutiskirjeen tilaamislomake. 

Muista vierailla säännöllisesti blogissamme ja tilata uutiskirjeemme. Tai jos missasit edellisen blogitekstimme, lue se täältä!