Sähköpostimarkkinointi on yksi kustannustehokkaimmista tavoista saada uusia liidejä ja muuttaa ne asiakkaiksi. Sähköpostimarkkinoinnin avulla yritykset voivat rakentaa vahvoja, sitoutuneita asiakassuhteita. Tarvitset kuitenkin lähetyslistan sähköpostimarkkinointia varten. Miten siis saat lisää uutiskirjeen tilaajia? 

Kuinka saada lisää uutiskirjeen tilaajia?  

Laadukkaan, orgaanisen lähetyslistan kerääminen vie hieman aikaa (emme suosittele ostamaan lähetyslistaa!), mutta se on varsin tehtävissä. Sinulla ei tarvitse olla isoa markkinointitiimiä hankkiaksesi laadukkaan lähetyslistan uutiskirjeellesi. Kaiken kokoiset yritykset, jopa yksinyrittäjät ja freelancerit, voivat onnistua lähetyslistan rakentamisessa. 

Panosta näkyvyyteen

Jos haluat ihmisten tilaavan uutiskirjeesi, ei kannata olla liian vaatimaton. Uutiskirjeen tilauslomakkeen tulee olla selkeästi näkyvissä, koska sen tulee kiinnittää huomiota. Voit käyttää siihen laskeutumissivua tai jos sinulla on verkkosivut, muista tarjota sivuillasi mahdollisuuksia uutiskirjeen tilaamiseen. 

Voit lisätä uutiskirjeen tilaajaksi kutsuvan tekstin eri blogijulkaisuihisi ja kotisivuillesi; voit hyödyntää tässä myös sivupalkkeja ja alatunnistetta. Voit kasvattaa tilaajamääriäsi myös kiinnittämällä mahdollisten tilaajien huomion näyttävillä kuvilla. 

Testaa jatkuvasti 

Testaa Call-To-Action -painikkeitasi – tutki, mikä väri toimii parhaiten. Kokeile erilaisia tekstiyhdistelmiä. Yleisösi voi esimerkiksi tarttua paremmin kehotukseen “Tilaa uutiskirje!” kuin “Liity uutiskirjeen tilaajaksi!”. Muista, että voit testata painikkeiden ja fonttien värejä, CTA-painikkeen eri paikkoja ja monia muita elementtejä. Yritä kuitenkin pitää brändisi tyylistä kiinni! 

Kuvalähde: Pexels

Helpot liittymislomakkeet 

Yksi yleisimmistä syistä siihen, miksi uutiskirjeen tilaajia ei tule, löytyy monimutkaisista ja pitkistä tilauslomakkeista. Muista, että olet pyytämässä tilaajaa antamaan henkilökohtaisia tietojaan sinulle vapaaehtoisesti. 

Siispä, varmista että liittymislomakkeesi ovat lyhyitä ja helppoja täyttää (riippuen kuitenkin siitä alasta jolla toimit, voi olla, että sinun täytyy kerätä tilaajistasi enemmän tietoa nykyisen lainsäädännön vuoksi).  

Hyödynnä ponnahdusikkunat 

Tilastojen mukaan ponnahdusikkunoiden oikeaoppinen käyttö kasvattaa tilaajamääriä. Esimerkiksi Aweber-blogi testasi jo vuonna 2012, vaikuttaako uutiskirjeen tilaajamääriin se, näkyykö “Tilaa uutiskirje” -kaavake verkkosivujen sivupalkissa vai sivuille ilmestyvässä ponnahdusikkunassa. Ponnahdusikkuna menestyi paljon paremmin kuin sivupalkki. 

Joten, ponnahdusikkunat voivat nostaa tilaajamääriäsi. On olemassa kuitenkin monenlaisia erilaisia ponnahdusikkunoita – tutki, mikä sopii sinulle parhaiten. Voit esimerkiksi asettaa ponnahdusikkunan ilmestymään silloin, kun vierailija on lähdössä sivultasi pois. Muista, että ponnahdusikkunat voivat olla ärsyttäviä ja häiritseviä, joten valitse viisaasti.  

Mikä trendaa tällä hetkellä? 

Sumon erinomaisessa artikkelissa esitellään erilaisia trendaavia uutiskirjeen tilaustyökaluja, tässä muutama niistä: 

  • Welcome Mat: koko sivun kokoinen CTA-painike peittää sivusi kokonaan ennen kuin vierailija pääsee näkemään verkkosivusi 
  • Scroll Box: ponnahdusikkuna ilmestyy, kun vierailija on lukenut tietyn prosenttimäärän sivuistasi. Toisin sanoen, hän rullailee sivujasi alaspäin ja kun hän saavuttaa asettamasi parametrit, ponnahdusikkuna ilmestyy 
  • Smart Bar: voidaan käyttää sivusi pohjalla tai yläosassa muistuttamaan vierailijoita uutiskirjeesi tilaamisesta, ilman että se näyttää liian myyvältä 

Smaily-alustalla on integraatiomahdollisuuksia, joissa on erilaisia ponnahdusikkunoiden muotoja, joten voit turvallisesti tutkia ja testata erilaisia vaihtoehtoja.  

Kuvalähde: Pixabay

Näytä arvosi ja anna jotain takaisin 

Kerro selkeästi, miten tilaaja hyötyy tilatessaan uutiskirjeesi. Voit esimerkiksi kertoa uutiskirjeidesi saamasta hyvästä palautteesta.  

Muita tapoja saada lisää tilaajia ovat erilaiset arvonnat, erikoistarjoukset, alennuskupongit, liidimateriaalit ja white paper -raportit, joihin tilaajat pääsevät käsiksi.  

Seuraavaksi: Sukupolvi Z – loppuuko uutiskirjemarkkinointi tähän ryhmään? 

Kuuluuko kohderyhmääsi nuoria, vuosina 1997-2012 syntyneitä ihmisiä? Jos, poimi vinkit talteen tästä artikkelista, kuinka heitä kannattaa lähestyä uutiskirjemarkkinoinnin avulla. Sukupolvi eroaa edeltäjistään, joten kaikki aiemmille sukupolville sopivat markkinointitavat eivät välttämättä toimi hyvin tämän sukupolven kanssa. 

Muista vierailla säännöllisesti sivustollamme, niin uutiskirjeesi pysyvät taatusti toimivina. Muista myös tilata uutiskirjeemme sivumme oikeasta kulmasta. Vai haluatko oppia lisää? Ota silloin haltuun A/B-testaus uudesta artikkelistamme!