Olet mahdollisesti kuullut joskus termeistä A/B-testaus tai monimuuttujatestaus. Nämä käsitteet saattavat muistuttaa monimutkaisia tieteellisiä termejä ja monen mielestä ne kuulostavat liian vaikeilta edes kokeilla. Näytän, ettei A/B-testaus ole kovinkaan monimutkaista. Kerron myös siitä, miksi A/B-testaus kannattaa lisätä markkinointisuunnitelmaan ja mitä hyötyä siitä on. 

Kuvalähde: Pixabay

Mitä A/B-testaus on ja miten se liittyy sähköpostiviesteihisi? 

A/B-testaus on kaikessa yksinkertaisuudessaan tapa testata erilaisia muuttujia tai elementtejä yhdessä sähköpostimarkkinointikampanjassa. Monimuuttujatestauksesta puhutaan silloin, kun muuttujia on useita. Sähköpostiviestien tai uutiskirjeiden A/B-testaus on nykyään suosittua ja sitä voidaan käyttää myös muissa digitaalisissa medioissa.  

Jos et esimerkiksi osaa päättää laittaisitko uutiskirjeeseesi kirkkaan oranssin vai vaaleansinisen Call-To-Action -painikkeen (CTA, toivottuun toimintaan ohjaava kehotus, esim. Tilaa uutiskirje täältä!), koska molemmat näyttävät hyviltä. Tällöin voit kokeilla A/B-testausta – pääset kokeilemaan molempia vaihtoehtoja samassa markkinointikampanjassa. 

Uutiskirjeesi lähetyslistasta satunnaisesti generoidut testiryhmät saavat erilaiset versiot viestistäsi. Toisin sanoen, toinen ryhmä saa oranssin ja toinen vaaleansinisen CTA-painikkeen. 

Tällä tavoin voit arvioida, kumpi nappula toimi paremmin – tässä tapauksessa joko oranssi tai sininen CTA-painike. Voit tehdä A/B-testin manuaalisesti, mutta se voi viedä paljon aikaa. Sen vuoksi kannattaa hankkia työkalu helpottamaan prosessia. Tarjoamme asiakkaillemme automatisoidun tavan tehdä A/B-testausta Smaily-alustallamme 

Voit testata monia eri asioita – otsikoita, lähettäjien nimiä, viestin pituutta, ennakko-otsikoita, kuvia (lue lisää uutiskirjeiden visuaalisista elementeistä täältä) ja monia muita muuttujia.  

Sähköpostiviestien A/B-testaus: löydä yhteys asiakkaisiisi 

Mikäli haluat menestyä ja myydä palvelujasi tai tuotteitasi tai saavuttaa muita asettamiasi tavoitteita, sinun tulee luoda yhteys yleisösi kanssa. Paras tapa yhteyden saavuttamiseen on kokeilla askel askeleelta, testaamalla, mistä yleisösi pitää. 

Mutta mistä aloittaa? Aluksi kannattaa tehdä suunnitelma, eikä aloittaa testausta pelkästä testaamisen ilosta. Mieti, millaisia erilaisia elementtejä haluat kokeilla ja miksi. Mitä haluat saavuttaa? Saatat esimerkiksi haluta määritellä potentiaaliset muuttujat, jotka vaikuttavat avausprosentteihisi. Tähän mahtava keino löytyy eri otsikoiden testaamisesta. 

Kun olet valinnut testimuuttujasi, on syytä analysoida valintojasi hieman syvällisemmin, jotta saat tehtyä mahdollisimman kattavan testisuunnitelman. Halusimme kokeilla erilaisia otsikoita esimerkissämme. Meillä on monta muuttujaa valittavaksi – pitkä vai lyhyt otsikko, kysymys vai väite, vai pitäisikö otsikossa kokeilla emojia? Kaikki nämä eri muutokset voivat vaikuttaa eri tavoin avausprosentteihisi. Älä kuitenkaan lisää kaikkia valintoja yhteen testiin. Ole tarkkana ja suunnittele huolellisesti. Lisäksi, kokeile samankaltaisia testejä useaan eri otteeseen löytääksesi trendit ja muodostuvat kuviot. 

Kaikkein parasta on, jos voit segmentoida lähetyslistasi. Saatat huomata, että tietyn maan asiakkaat pitävät eniten informatiivisista otsikoista. Tai voit todeta, että tietty ikäryhmä reagoi positiivisesti, kun käytät otsikossa emojeita. 

Kuvalähde: Pixabay

Älä hämmenny: tee selkeä suunnitelma 

On tärkeää, että kun aloitat testaamisen, et putoa kärryiltä siitä mitä olet testaamassa ja miksi. Selkeä A/B-testaus -suunnitelma ja tulokset kirjattuina muistiin ovat tarpeen. Muuten saatat saada muutaman testin jälkeen sekavia tuloksia ja unohtaa, mitä elementtiä käytit missäkin testissä ja millaisia vaikutuksia niillä oli.  

Kirjaa tulokset laskentataulukkoon, tekstitiedostoon tai paperi ja kynä -menetelmällä. Kirjaa kaikki tärkeät yksityiskohdat, kuten: 

  • Päivämäärä 
  • Viikonpäivä 
  • Kuukausi 
  • Testatut elementit 
  • Millaisen sähköpostin lähetit 
  • Tavoitteet testin taustalla 
  • Valittu yleisö (lähetyslistan segmentit, kuten ikä, paikkakunta jne.) 
  • Tulokset 
  • Muut tekijät, jotka voivat vaikuttaa testituloksiisi (esim. juhlapyhät, mielenkiintoiset uutiset jne. – kaikki nämä ulkoiset tekijät voivat myös vaikuttaa tuloksiisi)

Kuvalähde: Pixabay

Tie menestykseen: analysoi ja optimoi 

Kun olet saanut kerättyä tarpeeksi tietoa, tutki löydöksiäsi uudestaan. Koeta löytää toistuvat kuviot ja huomata trendit. Mitä enemmän dataa saat kerättyä, sitä paremmin saat oivalluksia. Ehkä huomaat, että tiettyinä kuukausina avausprosenttisi paranevat, jos käytät emojeita – tämä voi liittyä esimerkiksi lomakauteen. 

Jos olet Excel-guru, voit lisätä kaikki nämä tulokset taulukkoon ja luoda kaavioita ja diagrammeja, jotka auttavat sinua visualisoimaan vaihtelut paremmin. 

Saatat saada jokaisesta testistä uusia ideoita, kuinka parantaa uutiskirjekampanjoitasi – tutki, mikä teki mistäkin viestistä eniten menestyneen. Optimoi uutiskirjepohjasi ja sisältösi oivallustesi mukaan. 

Teemme A/B-testauksesta helppoa 

Täällä meillä Smailylla rakastetaan A/B-testausta. Siksi teimme siitä helppoa myös sinulle! Sinun tarvitsee ainoastaan klikata A/B-testaus -painiketta ja aloittaa siitä. 

Etkö tiedä mitä tekisit seuraavaksi? Lue askel askeleelta -oppaasta lisää vinkkejä.  

Seuraavaksi:

Tiedätkö mitä tapahtuu, jos lähettämäsi sähköposti tai uutiskirje joutuu roskapostiansaan? Jos tilanne toistuu tarpeeksi kauan, se laskee uutiskirjeidesi toimitettavuuslukuja ja pahimmillaan voi johtaa siihen, että IP-osoitteesi joutuu mustalle listalle. Lue, kuinka voit välttää roskapostiansat! 

Muistathan vierailla säännöllisesti sivustollamme, jotta pysyt kartalla sähköpostimarkkinoinnin uusista tuulista. Muista tilata myös uutiskirjeemme! Tilauspainike löytyy etusivumme oikeasta laidasta. Jos missasit edellisen blogitekstimme, lue seuraavaksi 10 näppärää tapaa segmentoida postituslista