10 näppärää tapaa segmentoida postituslista

markkinasegmentit

Kuvalähde: Pexels

Onnistuneen sähköpostimarkkinointikampanjan kulmakiviä ovat uusien uutiskirjeen tilaajien hankkiminen ja postituslistan ajan tasalla pitäminen. Tällä kertaa esittelemme kymmenen kätevää keinoa, kuinka segmentoida uutiskirjeen lähetyslista – kuinka kohdentaa tehokkaasti ja saada vastineeksi entistä parempia tuloksia sähköpostimarkkinointikampanjoilla.

  1. Sijainti

Yksi luontevimmista tavoista ryhmitellä suurta listaa on sen jakaminen sijainnin mukaan. Tiedät todennäköisesti jo tilaajasi sijainnin – maan tai jopa kaupungin. Käytä tätä tietoa hyväksesi ja tee uutiskirjeistäsi aiempaa persoonallisempia lähettämällä kustomoituja kampanjoita eri maantieteellisille alueille. Voit käyttää esimerkiksi eri alueisiin liittyvää kuvastoa viesteissäsi. Voit luoda erilaisia uutiskirjemalleja helposti ja kokeilla A/B-testin avulla, mitkä kuvat toimivat parhaiten.  

Sinun ei tarvitse kirjoittaa erillistä viestiä jokaiselle tilaajallesi (muutenhan se ei eroaisi tavallisen sähköpostiohjelman, kuten Gmailin, käytöstä lainkaan), vaan voit käyttää personointia erilaisten tunnisteiden avulla. 

  1. Ikäryhmä

Toinen suosittu tapa postituslistan segmentointiin on sen jakaminen eri ryhmiin ikäryhmän perusteella. Riippuen myymästäsi tuotteesta tai palvelusta, voi olla hyvä luoda erilaisia uutiskirjekampanjoita täyttääksesi eri ikäisten asiakkaidesi odotukset. Voit kokeilla käyttää esimerkiksi hieman erilaista äänensävyä, viestiä, visuaalisia elementtejä tai jopa testata erilaisia lähetysaikoja. 

  1. Asiakastyyppi

Jos käytössäsi on yksityiskohtaisempaa tietoa tilaajistasi, voit luoda erillisiä segmenttejä niiden perusteella. Yksi suosituimpia tapoja on jakaa lähetyslista asiakkaan aseman perusteella. Voit segmentoida listan esimerkiksi niin, että yritysten keskijohto ja muut johtohenkilöt saavat erilaisen viestin kuin yrityksen muut työntekijät.  

  1. Ala

Saatat olla keskittynyt yhteen alaan tai sitten tuotteesi tai palvelusi sopivat usealle eri alalle. Voisitko kohdentaa uutiskirjekampanjasi tarkemmin eri alojen mukaan? Jotkin yritykset voisivat hyötyä teknisestä ja yksityiskohtaisesta uutiskirjeestä, kun taas toisille sopii paremmin lyhyet mutta hyvin visuaaliset viestit.  

  1. Tilaamistapa

Tässä artikkelissa käsitellään erilaisia uutiskirjeen tilaamisen tapoja. Lähetyslista voidaan jakaa eri segmentteihin myös niiden mukaan. Esimerkiksi jos olet saanut uutiskirjeen tilaajia tapahtumassa, voit jatkaa keskustelua samaan tapaan kuin miten aloititte sen tapahtuman aikoihin. Ihmiset, jotka tilasivat uutiskirjeesi esimerkiksi mainoksen jälkeen ilmestyvän laskeutumissivun tai muun liidimagneetin avulla, eivät välttämättä ole kovin sitoutunutta yleisöä. Voi olla hyvä idea lähettää heille kustomoituja uutiskirjeitä, jotta oppisit lisää heidän kiinnostuksenkohteistaan. 

  1. Sitoutumisen taso

Kuten aiemmin mainittiin, osa uutiskirjeen tilaajistasi saattaa olla sitoutuneempia kuin toiset. Tämä mielessä pitäen saat tilaisuuden yrittää tehdä relevantimpia uutiskirjeitä ja yrittää sitouttaa ei-niin-sitoutuneet tilaajat, muuttaa liidit asiakkaiksi ja niin edelleen. Voit luoda erilaisia lähetyslistaosioita sitoutuneisuuden tason mukaan, kuten esimerkiksi avausprosentin ja klikkaussuhteen mukaan. Kokeile esimerkiksi kustomoida kampanjasi niin, että pyrit vastaamaan niiden tilaajien tarpeisiin, jotka avaavat sähköpostisi mutta eivät koskaan aukaise viestin linkkejä. Näillä segmenteillä voit kokeilla mainiosti myös A/B-testejä. 

  1. Suosikkisisällöt

Saatat lähettää erilaisia sähköpostiviestejä, kuten uutiskirjeitä, viestejä uusista tuotteista tai tuotteen päivityksistä, myyviä viestejä ja niin edelleen. Segmentointi on paljon helpompaa, mikäli olet tarjonnut tilaajallesi mahdollisuuden valita, millaisia viestejä he haluavat vastaanottaa. Voit kuitenkin seurata myös tilaajiesi sitoutuneisuuden tason notkahduksia ja nousuja, kun lähetät heille viestejä erilaisilla sisällöillä varustettuina. Kustomoi lähetyslistasi ja viestisi manuaalisesti näiden muutosten mukaan. 

Kuvalähde: Pexels

  1. Suosittelijat

Jos olet antanut tilaajillesi mahdollisuuden suositella yritystäsi kavereilleen, voit pyrkiä tavoittelemaan näitä suosittelun kohteita erillisillä uutiskirjekampanjoilla. Tämä on erinomainen tapa saada uusia liidejä ja samalla osoittaa kiitollisuutta suosittelijoitasi kohtaan.  

  1. Kulutustottumukset

Yksi varsin järkevä tapa segmentoida lähetyslistasi on sen tekeminen asiakkaan kulutustottumusten mukaan. Tee erilaiset kampanjat ostajille ja ei-ostajille. Tutki heidän aiempia ostoksiaan, kulutustottumuksiaan ja budjettejaan, ja voit tutkia jopa heidän hylkäämiään ostoskoreja. Kaikesta tästä tiedosta on hyötyä ja se auttaa sinua luomaan hyvin kohdennettuja markkinointiviestejä.  

  1. Kaupassa ja verkkokaupassa shoppailevat asiakkaat

Jos sinulla on sekä konkreettinen kauppa että verkkokauppa, voi olla hyödyllistä jakaa uutiskirjeen postituslistasi sen mukaan. Voit markkinoida tuotteitasi tai palveluitasi sen mukaan, miten verkkokaupassa ja fyysisessä kaupassa asioivien asiakkaiden tarpeet eroavat. Muista, että sinulla voi olla myös sellainen segmentti, jossa osa asiakkaistasi tekee ostoksia niin kivijalkaliikkeen kuin verkkokaupankin puolella. 

Relevanttiutta odotetaan

Muista, että ajan tasalla oleva lähetyslista on tärkeä työkalu, silloin kun yrität toteuttaa menestyksekkäitä sähköpostimarkkinointikampanjoita. Älä lähetä kaikille samanlaista, geneeristä viestiä – lähetä eri ryhmille mahdollisimman relevantteja viestejä juuri heitä kiinnostavista aiheista, koska sitä odotetaan nykypäivänä. Käytä niitä tietoja, joita sinulla on tilaajistasi, segmentoi lähetyslistasi lähettääksesi kohdennettuja kampanjoita ja optimoi tulevat viestisi! 

Oletko juuri aloittamassa segmentointia muttet tiedä kuinka edetä? Smaily tarjoaa yli 1000 integraatiomahdollisuutta muiden sovellusten ja palvelujen kanssa, joten voit importoida kolmansien osapuolten dataa ja tehdä segmentoinnista helpompaa.  

Olemme myös ainoa sähköpostipalveluntarjoaja, joka tarjoaa henkilökohtaista lisäpalvelua ja auttaa asiakkaitaan kehittämään toimivia ratkaisuja sähköpostimarkkinointiin ja kaikkeen siihen liittyvään. Ota yhteyttä saadaksesi lisätietoa.  

Lue seuraavaksi: Onnistu sähköpostimarkkinoinnissa kertaheitolla 

Sähköpostien lähettäminen on helppoa. On eri asia yhdistää niihin mahtava tarjous ja vielä hankalampaa vakuuttaa vastaanottaja siitä, että viesti todella kannattaa avata. Tässä artikkelissa tutkimme, kuinka voit kehittää uutiskirjekampanjoitasi.  

Muista käydä säännöllisesti lukemassa artikkeleitamme ja tilata uutiskirjeemme. Tai jos et vielä ole lukenut siitä, kuinka yhdistää uutiskirjeet ja sosiaalinen media markkinoinnissa, lue se artikkeli seuraavaksi!