Markkinointikampanja on tehokkaimmillaan, kun sen kaikki osat toimivat harmoniassa. Sähköpostimarkkinointi ja somemarkkinointi ovat tärkeimmät kulmakivet kaikessa asiakaspohjaisessa markkinoinnissa. Niinpä ne kannattaa yhdistää toimimaan toistensa kanssa saumattomasti. Lukuisien tietolähteiden mukaan uutiskirjemarkkinointi on jopa 40 kertaa tehokkaampaa kuin somemarkkinointi. Lähes kaikilla on sähköpostiosoite, mutta kaikilla ei ole sosiaalisen median tilejä. Lisäksi sähköpostien avaamisprosentti on parempi, noin 20-30%, kun taas somessa suurimmat postausten avausprosentit ovat yleensä 4% luokkaa.  

Suurin osa markkinoijista panostaakin enemmän uutiskirjeisiin. Yritykset voivat kuitenkin menestyä vielä paremmin, jos he täydentävät sähköpostimarkkinointistrategioitaan tehokkaalla sosiaalisen median käytöllä.  

Miten yritys hyötyy uutiskirjeiden ja sosiaalisen median yhdistämisestä 

Kun uutiskirjeesi ja somemarkkinointisi tukevat toisiaan, voit odottaa seuraavaa: 

  • Yleisösi suurenee. Saat lisää someseuraajia uutiskirjeistäsi ja toisinpäin eli lisää uutiskirjeiden tilaajia somekanavistasi  
  • Näkyvyys ja brändisi tunnettuus kasvavat. Sosiaalisen median avulla voit saada laajaa näkyvyyttä. Kun somen yhdistää sähköpostimarkkinointiin, saat lisää seuraajia & tilaajia ja kasvatat brändisi tunnettuutta 
  • Kasvanut luottamus johtaa suurempiin konversioarvoihin. Mitä useampi ihminen näkee sinun olevan aktiivinen somessa, sitä useampi luottaa brändiisi ja avaa todennäköisemmin myös lähettämäsi sähköpostit ja linkit verkkosivuillesi 

Kuinka yhdistää somemarkkinointi ja sähköpostimarkkinointi 

Kääritään hihat ja ruvetaan hommiin. Katsotaan, kuinka uutiskirjeet ja somemarkkinointi saadaan yhdistettyä saumattomasti.  

Tee tilaajistasi seuraajiasi

Lisää sometiliesi linkit uutiskirjeesi alatunnisteeseen. Tällä tavoin viestisi vastaanottajat voivat seurata sinua halutessaan. Toisinaan ihmiset ovat yrityksiin yhteydessä mieluiten somen kautta, joten he arvostavat tätä ehdotusta. 

Voit lisätä somekanavalinkkisi myös Lopeta uutiskirjeen tilaus -osioosi. Jos joku ei enää halua saada sinulta uutiskirjeitä, se ei välttämättä tarkoita, että hän haluaisi lopettaa yhteydenpidon kokonaan. Hänestä voi olla kätevämpää seurata sinua somessa kuin lukea uutiskirjeitäsi.  

Toinen tapa kiinnittää huomio somekanaviin on niiden sijoittaminen verkkosivujesi yhteystietojen viereen ja Chat-ikkunaan. Sivustollasi vierailevat ihmiset näkevät monta eri tapaa ottaa yhteyttä sinuun samalla kertaa. 

 

Kuvalähde: Freepik

Löydä uusia tilaajia someseuraajistasi 

Voit myös innostaa someseuraajiasi tilaamaan uutiskirjeesi. He ovat jo tarpeeksi sitoutuneita seuraamaan sinua, joten voit kasvattaa heidän sitoutuneisuuttaan kutsumalla heidät myös uutiskirjeen tilaajaksi.  

Voit houkutella potentiaalisia tilaajia kertomalla, että tarjoat eksklusiivista sisältöä ja alennuksia ainoastaan uutiskirjeen tilaajille. Muista kuitenkin myös pitää lupauksesi.  

Synkronisoi markkinointistrategiasi molemmissa kanavissa 

Uutiskirjeen ja somemarkkinoinnin tärkeimmän tarkoituksen tulisi olla sama – tarjota hyötyä ja hupia yleisöllesi ja ehkä myös myydä ihan pikkiriikkisesti. Kummankaan kanavan ei kuitenkaan tulisi olla täynnä pelkkää myyntiä. 

Lisää uutiskirjeisiisi ja somepostauksiisi linkkejä kiinnostaviin blogipostauksiisi. Jos olet kuvannut kiinnostavan videon, jaa sisä sekä somessa että uutiskirjeessä. Kenenkään ei tulisi jäädä ilman, riippumatta siitä, mitä kanavaa he mieluiten käyttävät. 

Hyödynnä käyttäjien luoman sisällön voimaa

Käyttäjien luoma sisältö (user-generated content, UGC) on mahtavaa monessakin mielessä. Se kasvattaa luottamusta paremmin kuin brändin luoma sisältö. Milleniaalit luottavat siihen 50% enemmän kuin brändisisältöön. Se on myös täysin ilmaista. Arvostelun tai unboxing-videon (video, jossa avataan tuote) tekemiseen ei tarvita mitään erityisiä sisältömarkkinointivälineitä. 

Jaa tällaista sisältöä somessa tai viittaa siihen uutiskirjeessä (jos esimerkiksi jaat videon somessa, voit lisätä uutiskirjeeseesi CTA-kehotuksen, jonka linkki johtaa suoraan somekanavaasi). Tällä tavoin tavoitat molemmat yleisöt ja kasvatat kokonaisyleisösi määrää.  

Kohdenna somemainokset uudelleen

Uudelleenkohdentaminen tarkoittaa mainoksien näyttämistä samalla yleisölle useampaan kertaan. Uudelleenkohdentaminen voi kasvattaa myyntiä ja konversioita, koska ostopäätöksen tekoon tarvitaan usein toistoja.  

Esimerkiksi jos sinulla on loistava sisältöidea uutiskirjeeseen ja lähetät sen kaikille tilaajillesi, jaa se myös somessa. Tällä tavoin voit tavoittaa seuraajasi uudestaan eri kanavassa ja saat sisällöllesi enemmän näkyvyyttä. Törmätessään uudestaan erinomaiseen postaukseesi ihmiset saavat hienovaraisen muistutuksen sanomastasi, mikä voi johtaa konversioon. 

Kuvalähde: Freepik

Hyödynnä asiakkuuden hallintajärjestelmää  

Customer relations management, CRM eli asiakkuudenhallintajärjestelmä on kehittynyt järjestelmä, joka valvoo kaikkia eri yhteydenottotapoja yrityksen ja asiakkaiden välillä. Se yhdistää kaikki eri kanavat, joilla olet yhteydessä asiakkaisiisi. Siispä se on myyntisi ja markkinointisi keskiössä. CRM hoitaa myös sähköposti- ja somemarkkinointiasi.  

Jos toimit b2b-yrityksessä, CRM:n käyttö auttaa paljon. CRM:n avulla voit suunnitella, luoda ja aikatauluttaa kaikki uutiskirjeesi ja somepostauksesi. CRM-järjestelmiin on lisätty myös analytiikkatyökaluja, joiden avulla näet kuinka hyvin yksittäinen uutiskirje tai somepostaus on toiminut. CRM valvoo kaikkea kanssakäyntiä asiakkaiden kanssa ja kerää liidejä jokaisesta kanavasta (liidi tarkoittaa asiakasta, joka on osoittanut olevansa kiinnostunut yrityksestäsi eri tavoin, esim. tilannut uutiskirjeesi). 

Jos käytät CRM-järjestelmää, huomaat pian miten paljon helpompaa on sen avulla pitää some- ja uutiskirjemarkkinointi synkassa ja saavuttaa niillä parempia tuloksia.  

Maksimoi uutiskirje- ja somemarkkinointisi tulokset

 Uutiskirje- ja somemarkkinointi ovat tehokkaita tapoja liidien keräämiseen ja konversioarvojen kasvattamiseen. Yhdistettynä ne ovat enemmän kuin osiensa summa, koska ne täydentävät toisiaan. Toivottavasti vinkkimme auttavat sinua saamaan some- ja uutiskirjemarkkinoinnistasi kaiken irti. Kuvittele, että se on kahden kanavan leikkimielinen kilpailu, jossa itse peli voittaa!
 

Uutiskirjemarkkinointi.fi on tietysti myös somessa! Tervetuloa seuraamaan meitä Linkkarissa!