Kuvalähde: Pexels

Pidä huolta lähetyslistastasi 

Kun alat rakentaa uutiskirjeillesi lähetyslistaa, muista pitää siitä myös hyvää huolta. Tärkeintä on, että saat aina vastaanottajalta luvan lähettää hänelle sähköpostia. Se on ensimmäinen ja tärkein askel matkalla kohti toimivaa lähetyslistaa. 

Kun pidät lähetyslistastasi huolta, tulee sähköpostimarkkinointikampanjoistasi yhä menestyneempiä, viestit menevät perille asti vastaanottajille, tilauksen peruutukset vähenevät ja tietenkin vähennät myös sitä, että viestisi merkittäisiin roskapostiksi.  

Entä jos viesti ei mene perille? 

Kiinnitä huomiota bounce-tapahtumaan, eli tilanteeseen, kun viesti ei syystä tai toisesta mene perille vastaanottajan postilaatikkoon ja saat siitä virheilmoituksen. Bouncet voidaan jakaa soft- ja hard-bounceihin. Soft bounce voi johtua ohimenevästä ilmiöstä kuten täydestä postilaatikosta, mutta muutaman sellaisen jälkeen kannattaa tämä kyseinen sähköpostiosoite poistaa lähetyslistalta. Hard bounce kertoo usein siitä, että vastaanottajan sähköpostiosoitetta tai domainia ei ole olemassa. Hard bouncet kannattaa poistaa välittömästi omalta listalta. 

Smaily ja muut mainiot sähköpostipalveluntarjoajat hoitavat bouncet puolestasi automaattisesti.  

Passiiviset tilaajat: sitouta uudelleen tai poista listalta 

Passiivisille uutiskirjeen tilaajille ei kannata lähettää sähköpostia – se vain vahingoittaa viestiesi toimitettavuuslukuja. Joten, jos sinulla on yhteystietoja, jotka eivät ole avanneetkaan viestejäsi hetkeen (6 – 12 kuukauteen), poista heidät lähetyslistaltasi tai kokeile sitouttaa heidät uudelleen vielä yhden kerran. Mikäli he eivät tartu yritykseesi, lopeta viestien lähettäminen heille tykkänään. Tässä tapauksessa kannattaa mennä aina laatu eikä määrä edellä. 

Pyri lähettämään sähköpostia ainakin kerran kuukaudessa. Säännöllinen lähetystahti auttaa lukijoitasi muistamaan yrityksesi ja brändisi. Lisäksi se auttaa ylläpitämään laadukasta lähetyslistaa. Näin toimimalla olet ajan tasalla viimeisimmistä bounceista ja sitoutumattomista vastaanottajista.  

Kuvalähde: Pixabay

Segmentoi lähetyslistasi 

On parasta pitää yhtä päätiedostoa, jossa kaikki yhteystietosi ovat ylhäällä. Sen sijaan että tekisit monia eri lähetyslistoja, kokeile segmentoida päälähetyslistasi. Rajaa se spesifeihin segmentteihin ilman kontaktien siirtämistä päätiedostosta. Muista, että mitä kohdistetumpia viestisi ovat, sitä parempia tuloksia saat. 

Tee sähköpostimarkkinoinnista tuottava osa markkinointistrategiaasi.  

Seuraavaksi: Onnistu sähköpostimarkkinoinnissa: ota haltuun A/B-testaus 

Mistä tietää, mikä osa uutiskirjeestä milloinkin puhuttelee lukijaa? Entä jos siihen olisi jokin helppo testi? Ei mutta sellainenhan onkin, nimittäin A/B-testaus. Sen avulla voit saman uutiskirjeen sisällä kokeilla erilaisia vaihtoehtoja ja löytää sen parhaan mahdollisen, jota yleisösi rakastaa.  

Lue myös artikkelin ensimmäinen osa, Kuinka saada lisää uutiskirjeen tilaajia? Osa 1.  

Muista lukea artikkeleitamme säännöllisesti ja tilaa myös uutiskirjeemme!