Kuvalähde: Unsplash 

Typografia on kirjoitetun tekstin esittämisen taidetta: kuinka teksti asetellaan, millainen sen tyyli on, minkä kokoisia kirjaimet ovat. Typografiasta on tullut hyvin tärkeää sekä verkko- että printtimedioille markkinoinnin digitalisoitumisen myötä. Tutkitaan tällä kertaa, miten typografiaa voi hyödyntää markkinointisähköposteissa.  

Typografian psykologia 

Tutkijat ovat tutkineet typografian, kuluttajien muistin ja brändikäsitysten välisiä yhteyksiä, joista on löydetty yhteyksiä myös merkityksiin liittyviin mielleyhtymiin. On löydetty esimerkiksi mielleyhtymiä, joissa tietynlainen typografia on yhdistetty eleganttiuteen, lempeyteen tai uutuustuotteeseen. Jos haluaa lukea tästä lisää, M.S. McCarthy ja D.L. Mothersbaugh tutkivat, miten typografia vaikuttaa mainosten vaikuttavuuteen. Myös T. L. Childers ja J. Jass tutkivat aihetta, varsinkin eri kirjasintyyppien luomia mielikuvia. 

Yhä useampi yritys lisää sähköpostimarkkinoinnin omaan markkinointikokonaisuuteensa. Ei siis yllätä, että sähköpostimarkkinoijien työ vastaanottajien huomion herättämiseksi ei lopu koskaan. Markkinoijien tulee löytää keinoja siihen, kuinka erottautua, kuinka napata vastaanottajan huomio ja kuinka saada lukijat vuorovaikuttamaan viestien kanssa. Katsotaan, kuinka typografian avulla voi rakentaa entistäkin parempia, enemmän tulosta synnyttäviä markkinointiviestejä. 

Kuvalähde: Pexels

Fontit sähköpostimarkkinoinnissa

Nykyään on olemassa loputtomasti fontteja, joita voi käyttää. Myös uutiskirjeitä ja muita markkinointisähköposteja tehdessä voi käyttää lukuisia erilaisia fontteja. Kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, eikö? Markkinoijat tietävät, ettei sähköpostimarkkinointi käy niin helposti. Voimme löytää hurjan paljon kauniita, uniikkeja ja luovia fontteja, joita käytetään verkossa. Mutta kun puhutaan sähköpostimarkkinoinnissa käytettävistä fonteista, täytyy ymmärtää ero verkkofonttien ja verkkoturvallisten fonttien välillä.  

Verkkofontit 

Digitaaliseen markkinointiin on saatavilla paljon erilaisia fontteja; ne voivat olla hyvin mieleenpainuvia ja erikoisiakin. Verkkofontit tallennetaan yleensä verkkoon ja niitä saa ladattua erilaisten portaalien, kuten Google Fontsin tai My Fontsin kautta. Kustomoitujen verkkofonttien hankintaan tarvitaan asianmukainen lisenssi, joten ne voivat maksaa hieman enemmän. 

Ja vaikka voitkin luoda uutiskirjeesi yksilöllisillä verkkofonteilla, uutiskirjeesi tilaajat näkevät yleensä niiden tilalla ne fontit, jotka ovat saatavilla heidän sähköpostiohjelmassaan. Vaikka yksilöllisten fonttien käyttö voikin houkutella, on turvallisempaa valita fontit, jotka ovat yhteensopivat yleisimpien sähköpostiohjelmien, kuten Outlookin ja Gmailin kanssa. 

Verkkofontit uutiskirjeissä voidaan kategorisoida luokkaan “kiva ekstra”, niitä ei ole kuitenkaan pakko hankkia. Verkkofontit voivat parhaimmillaan parantaa sähköpostiviestejäsi ja kuvastaa tehokkaammin brändisi äänensävyä kuin verkkoturvalliset fontit. Voit tarkistaa, miten valitsemasi verkkofontti toimii eri sähköpostiohjelmissa tästä Litmuksen taulukosta. Mutta jos välttämättä haluat käyttää kustomoitua verkkofonttia, muista tarkistaa, miltä sähköpostisi näyttää mikäli fontti ei toimikaan, ja testaa, testaa ja testaa! 

Verkkoturvalliset fontit 

Verkkoturvalliset fontit näyttävät yleensä samalta suunnittelemassasi uutiskirjeessä ja vastaanottajasi Saapuneet-kansiossa. Tällaiset fontit toimivat lähes jokaisessa laitteessa ja sähköpostiohjelmassa. Niihin kuuluvat monet tunnetut fontit, kuten Times New Roman, Georgia, Arial, Helvetica, Verdana ja muutamia muita. Näitä pidetään turvallisena valintana myös sähköpostiviesteihin. Joten jos käytät yksilöllistä fonttia, se voi näkyä vastaanottajallasi verkkoturvallisena fonttina. Esimerkiksi Gmailissa se voi näkyä Arial-fonttina tai Apple Mailissa Helvetica-fonttina. 

Vaikka näitä fontteja pidetään turvallisina, kaikki niistä eivät toimi hyvin sähköposteissa – osa fonteista ei vain näytä hyvältä. Ne voivat olla haasteellisia lukea, ja voivat vaikuttaa näin negatiivisesti uutiskirjeidesi tuloksiin (sama pätee myös yksilöllisiin fontteihin!). 

Kuinka valita oikea fontti

Kun valitset fonttia, mieti yrityksesi brändiä, tilaajiasi ja luettavuutta. Eri brändit käyttävät erilaisia fontteja. Jos käytät uutiskirjeissäsi verkkoturvallisia fontteja, koeta löytää lähin vastine brändisi muissa kanavissa käyttämälle fontille. Kun käytät johdonmukaisesti samanlaisia fontteja uutiskirjeissäsi, voi se auttaa vastaanottajiasi tunnistamaan viestiesi ilmeen ja tuntuman ja näin luomaan mielikuvia yrityksestäsi. 

Mieti myös, mistä tilaajasi pitävät: millainen yleisösi on? Tavoitteletko tiettyä ikäryhmää? Tämä tieto voi vaikuttaa siihen, millainen fontti kannattaa valita. Muista, että uutiskirjeesi voidaan avata ja lukea erilaisilla laitteilla, aina suurista työpöytänäytöistä pieniin älypuhelimiin saakka. Vaikuttaako valitsemasi fontti uutiskirjeesi luettavuuteen? Voiko vastaanottaja silmäillä viestin helposti läpi? Sähköpostifonttien tulisi olla helposti luettavissa ja toimia hyvin erilaisilla laitteilla ja sähköpostiohjelmilla. 

Kuvalähde: Pexels

Fontti ei ole ainoa asia

Uutiskirjeen kirjoitetulla tekstillä on merkitystä. Osa sähköpostiohjelmista ei näytä kuvia, joten uutiskirjeesi tekstin tulee olla kiinnostavaa. Kun suunnittelet markkinointisähköpostiesi typografian taitavasti, voit rohkaista vastaanottajiasi lataamaan kuvat tai klikkaamaan CTA-painikettasi.  

Ja vaikka käyttäisit verkkoturvallista fonttia, ei se tarkoita ettei uutiskirjeesi teksti erottautuisi. Voit hyödyntää monia muitakin asioita, kuten:  

  • Fontin väriä 
  • Fontin kokoa 
  • Fontin lihavointia
  • Kursiivia
  • Alleviivausta
  • Isoja kirjaimia 
  • Kirjainväliä

Voit esimerkiksi säätää fontin väriä, lihavoida tekstin ja vaikuttaa kirjainväliin. Pyri löytämään oikea fontin koko juuri sinun yleisöllesi. Leikittele kursiivilla ja alleviivauksilla. Etsi värit, jotka korostavat uutiskirjeesi tekstiä. Voit testata eri vaihtoehtoja ja katsoa, mitkä niistä toimivat parhaiten yleisöllesi. Älä kuitenkaan unohda saavutettavuutta ja kunnon värikontrasteja.  

Älä aliarvioi typografian merkitystä 

Typografia unohtuu joskus markkinoijilta. Se on yhtä tärkeää kuin uutiskirjeen kuvat. Kun mietit parasta fonttia uutiskirjeeseesi, muista miettiä yleisösi mieltymyksiä. Ymmärrä yleisöäsi, mutta pyri pysymään myös oman brändisi mukaisena. Ja mikä tärkeintä, varmista, että tekstisi on helppolukuista. Hyödynnä typografian voimaa: erilaisia fontteja, fontin kokoja, värejä ja alleviivauksia. Typografia on taidetta, ja taide voi olla subjektiivista! Siispä varmista uutiskirjeidesi toimivuus eri laitteilla ja yleisölläsi saadaksesi parhaat tulokset.