Yksi asia, joka meinaa unohtua yhä useampien yritysten aloittaessa sähköpostimarkkinoinnin, on sähköpostimarkkinoinnin saavutettavuus. Monet markkinoijat, suunnittelijat ja kehittäjät ovat kuitenkin huomanneet, että sähköpostimarkkinoinnin saavutettavuus on tarpeellinen ja hyvä markkinoinnin käytäntö. Tänään keskustelemme saavutettavuudesta sähköpostimarkkinoinnissa: saat vinkkejä siitä, kuinka luoda aiempaa saavutettavampia sähköpostiviestejä. 

Mitä sähköpostimarkkinoinnin saavutettavuus on?

Sähköpostimarkkinoinnin saavutettavuus viittaa sellaisiin sähköpostiviesteihin, jotka ovat ymmärrettäviä kaikille, riippumatta siitä, millainen heidän terveydentilansa on. Uutiskirjeen tilaajillasi voi olla erilaisia rajoitteita, jotka voivat vaikuttaa heidän näkökykyynsä, liikkumiseensa, kuulemiseensa tai kognitiivisiin taitoihinsa. Osa vastaanottajistasi voi käyttää teknologiaa apunaan lukiessaan sähköpostiviestejäsi, esimerkiksi näytönlukijoita. Joten saavutettavat sähköpostiviestit rakentavat osallisuutta kaikille. 

Kuinka tehdä sähköpostiviesteistä saavutettavia? 

Tutkitaan, miten voit tehdä sähköpostiviesteistäsi saavutettavia. On olemassa monia tapoja, joiden avulla voit tehdä viesteistäsi hetkessä aiempaa saavutettavampia. 

1. Suuri fonttikoko ja riittävät kappalevälit  

Fontin kooksi suositellaan 14 – 16 pikseliä; tällä tavoin tekstisi koko on käyttäjäystävällinen ja helpompi lukea, etenkin mobiililaitteilla, joissa fontti voi vaikuttaa pieneltä. Kappaleiden välillä tulisi olla myös riittävästi tilaa – pyri tekemään viesteissäsi selväksi, missä yksi kappale loppuu ja toinen alkaa. 

2. Looginen järjestys

Pyri pitämään yllä loogista lukemisen järjestystä. Tämä on erityisen tärkeää, jos käytät useita sarakkeita – koodaa taulukot oikein. Sillä on aidosti merkitystä – näytönlukija esimerkiksi lukee jokaisen taulukkosi solun vasemmalta oikealle ja ylhäältä alas. 

3. Aseta kielimäärite 

Asettamalla kielimääritteen, ohjaat näytönlukijat ja muut avustavat laitteet näyttämään / ääntämään sähköpostiviestisi tietyllä tavalla. Jos käytät esimerkiksi koodia lang=”en” sähköpostiviestissäsi, avustava teknologia tunnistaa, että viesti on kirjoitettu englanniksi. 

4. Käytä otsikoita ja väliotsikoita

Kun käytät oikein otsikon (<title>) ja väliotsikoiden (<h1> ja <h2>) tageja, auttaa se näytönlukijoita ja muita avustavia laitteita käyttäviä vastaanottajia. Se auttaa ymmärtämään sähköpostiviestisi eri osioita paremmin, kuin pelkän “lihavoidun” tekstin käyttö auttaisi. 

5. Muista alt-text  

Vaihtoehtoinen teksti (alternative text, alt-text) tarkoittaa tekstiä, joka asetetaan näkymään silloin, kun viestin kuvien näyttö on asetettu pois päältä tai kun kuvat eivät jostain syystä lataudu/näy. Myös näytönlukijat voivat lukea alt-textin! Joten, aina kun lisäät kuvia sähköpostiviestiisi, mieti millainen alt-text tekisi viestistäsi osallistavan ja ymmärrettävän kaikille. 

6. Vasemmalle tasattu teksti on paras  

Pyri käyttämään vasemmalle tasattua tekstiä enemmän – sitä on todistetusti helpointa lukea. Voit säätää kirjainten / sanojen tasausta niin, että se sopii tasaisesti vasemman ja oikean marginaalin väliin, mutta se voi vaikeuttaa tekstin lukemista. Myös keskitetty teksti voi olla hankalalukuista, varsinkin niille vastaanottajille, joilla on lukihäiriö. 

7. Värien kontrastit

Heikosti erottuva värien välinen kontrasti voi tehdä viesteistäsi vaikeita lukea, varsinkin ihmisille, joilla on värisokeus. The Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) on määritellyt suositukset verkossa käytettävään tekstin kontrastiin, ja näitä ohjeita tulisi käyttää myös sähköpostimarkkinoinnissa. Tässä on hyvä lähde aiheesta. 

8. Testaa viestejäsi

Ennen kuin julkaiset sähköpostikampanjasi, kannattaa sen saavutettavuutta testata. Tutki viestiäsi kuvien kanssa ja ilman niitä. Voit lukea testiviestisi näytönlukijalla, tai kokeilla siihen värisokeustestiä tai erilaisia saavutettavuussimulaatioita. On olemassa monenlaisia erilaisia työkaluja, joiden avulla voit testata saavutettavuutta. Jos esimerkiksi avaat viestisi Mozilla Firefox -selaimella, voit kokeilla erilaisia simulaatioita myös sen avulla: 

Kuva Firefoxin saavutettavuussimulaatiosta

Värien näyttö -simulaatio – developer.mozilla.org 

 Saavutettavuus = osallisuutta

Olemme tutustuneet erilaisiin tapoihin, joiden avulla voit tehdä sähköpostiviesteistäsi saavutettavia. Käyttäjäystävällisyyttä voi parantaa monin tavoin: käyttämällä hyvin erottuvaa kontrastia väreissä, lisäämällä otsikko- ja väliotsikko-tagit koodiin, asettamalla sähköpostiviestille oikean kielen, lisäämällä kunnolliset alt-text -kuvaukset jne. Joten, ensi kerralla kun suunnittelet uutiskirjettäsi, kokeile näitä muutamia tapoja, joilla saat viesteistäsi saavutettavia kaikille vastaanottajillesi.