CTA-kehotteet: mitä ne ovat ja mitä niistä tulee tietää?

Sähköpostiviestien aiheet ja ennakko-otsikot vaikuttavat suuresti siihen, avaako kukaan sähköpostiviestejäsi ja uutiskirjeitäsi. Kun vastaanottaja on avannut viestisi, toivot todennäköisesti, että hän kiinnostuu tuotteestasi tai palvelustasi. Sen vuoksi tänään tutkintamme aiheena on CTA-kehote eli call to action -kehote. Se pyytää nimensä mukaisesti vastaanottajaa toimimaan tietyllä tavalla, kuten esimerkit “Tilaa nyt!” tai “Liity postituslistalle!” näyttävät. Yhä useampi lukee sähköpostinsa mobiililaitteella, joten markkinoijien tulee ottaa tämä asia huomioon suunnitellessaan painikkeita. Tutkitaan CTA-kehotteita tarkemmin. 

Tutki CTA-kehotteitasi

Suunnittelu on kaiken A ja O. Kuten Litmuksen blogiteksti vuodelta 2014 osoittaa, ensimmäiseksi sinun tulee määritellä CTA-kehotteesi tarkoitus. Sen tavoitteena on tietenkin ohjata vastaanottaja tiettyyn, haluamaasi paikkaan linkin avulla, mutta mikä sen tarkoitus on vastaanottajan näkökulmasta? 

Mieti, mitä CTA-kehotteesi pyytää lukijoita tekemään? Mitä hyötyä siitä on heille? Onko kehote selkeä ja johdonmukainen? Pohdi kehotteitasi vastaanottajan näkökulmasta, ei pelkästään omasta markkinointi- tai myyntiperspektiivistäsi.  

Kun olet lisännyt CTA-kehotteesi markkinointiviestiisi, muista huolehtia myös laskeutumissivuista. Jos olet luonut upean laskeutumissivun, viimeistele se lisäämällä sopivat CTA-kehotteet ohjaamaan lukijoita tuotteesi tai palvelusi pariin. Pahin moka mitä voi tehdä, on mainostaa tuotetta, jonka asiakas todella haluaa ostaa, mutta unohtaa lisätä CTA-kehotteet. Tällöin asiakas joutuu tuskailemaan yrittäessään löytää tuotteen.  

Erilaiset CTA-kehotteet

On olemassa lukuisia erilaisia CTA-kehotteita: 

Tekstilinkit

Tekstilinkki on yksi käytetyimmistä CTA-kehotteiden tyypeistä. Se on hyperlinkki sähköpostiviestin tekstissä. Vaikka viime vuosina onkin yhä useammin alettu käyttää linkkipainikkeita tekstilinkkien sijaan, ne eivät kuitenkaan ole kadonneet mihinkään. Jos et ole varma, mikä toimii parhaiten yleisöllesi – painikkeet, tekstilinkit vai molemmat – hyödynnä uutiskirjepalveluntarjoajasi eri ominaisuuksia ja kokeile A/B-testausta! Smaily-uutiskirjepalvelun avulla voit esimerkiksi lähettää samasta uutiskirjeestä useita eri variaatioita, jotta varmasti löydät parhaan ulkoasun ja sijainnin CTA-painikkeellesi. 

Tässä on esimerkki tekstilinkistä Sun Saversin uutiskirjeessä: 

Kuvat

CTA-kehotteita voidaan käyttää tietenkin myös kuvamuodossa, kuten sähköpostiviestien bannereissa tai (tosin tätä ei suositella enää) kuvapainikkeissa. 

Saatat haluta uutiskirjeeseesi bannerin tai jonkin muun luovan kuvan, joka toimii CTA-kehotteena, katseen vangitsevana painikkeena tai tukee tekstilinkkejäsi. Muista kuitenkin lisätä kuviisi alt-teksti! 

Tässä on esimerkki Domino´s -ravintolan käyttämästä kuvasta, jossa on CTA: 

Kuvapainikkeita käytettiin aiemmin paljon (tosin jotkin yritykset hyödyntävät niitä edelleen), mutta niiden hyödyntämistä ei suositella enää. Niiden pahin haittapuoli on siinä, ettei kuvia aina näytetä sähköpostiviesteissä. Tähän on monia syitä – vastaanottaja voi olla esimerkiksi poissa netin ääreltä tai hänellä ei ole mobiilidataa, hänellä voi olla kuvien näyttäminen estetty sähköpostin perusasetuksissa (tämä on yleistä Outlookin käyttäjillä). Joten jos kuvia ei näe, ei näe myöskään kuvapainikkeiden CTA-kehotteita. Sen vuoksi on varsin suositeltavaa käyttää HTML-koodin avulla tehtyjä painikkeita kuvapainikkeiden sijaan. 

HTML-painikkeet

HTML-painikkeet on rakennettu HTML-koodin ja CSS:n avulla. Tällä tavoin rakennetut painikkeet näkyvät, vaikka kuvat eivät toimisikaan. Tässä on hyvä esimerkki Ripley’s Believe It or Not -uutiskirjeestä, jonka CTA-kehote näkyy, vaikka sitä luetaan ilman nettiä: 

Smailyn käyttäjien ei tarvitse tuskailla HTML-koodauksen kanssa, koska käyttäjäystävällinen pudota-ja-raahaa -editori hoitaa kaiken rankan duunin puolestasi. Sinun tarvitsee ainoastaan valita CTA-kehote, kustomoida se ja olet valmis. 

CTA-kehotteet: klikkaa ja napauta

Kun suunnittelet uutiskirjeitäsi, on hyvä muistaa, että iso osa vastaanottajistasi avaa viestisi mobiililaitteella. Sen vuoksi CTA-kehotteesi tulisi olla optimoitu sekä hiirellä klikkaamiseen että sormella napauttamiseen pienessä ruudussa. 

Jos käytät painikkeita, mieti niiden kokoa. Niiden tulee olla tarpeeksi suuria, jotta niitä on helppo napauttaa ja niiden ympärillä tulee olla tarpeeksi tilaa. Litmus ehdottaa Applen ohjeiden mukaisesti lähtemään vähintään 44 pikselin laatikosta. 

Muista pohtia myös painikkeen asettelua. Olisiko sen hyvä olla viestin keskellä? Vai uutiskirjeen vasemmalla tai oikealla puolella? 

Muista, kun mietitään puhelimen käyttöä, että osa käyttäjistä on oikea- ja osa vasenkätisiä. Osa vastaanottajistasi käyttää vasenta kättään puhelimen selailuun ja napsautteluun ja osa taas oikeaa. Painikkeen sijoittaminen keskelle on turvallisin vaihtoehto, mutta suosittelemme aina testaamaan tätä uutiskirjeissäsi ja löytämään sillä tavoin parhaan vaihtoehdon juuri sinulle.  

CTA-kehotteiden kieli

Suosituin CTA-kehote on ollut pitkän aikaa (ja osalle on edelleen) kliseinen “klikkaa täältä”. Tätä lausetta pidetään yleisesti hieman roskapostimaisena. Sitä myös käytetään liikaa eikä se ole kovin informatiivinen. On olemassa paljon parempiakin vaihtoehtoja. Riippuen kehotteesi tarkoituksesta, voit käyttää seuraavia termejä: 

  • Lue täältä 
  • Lataa nyt 
  • Katso lisää 
  • Lue lisää 
  • Katso täältä 

CTA-kehotteesta tulee käydä ilmi, mitä tapahtuu, kun painiketta klikataan. Esimerkkejä tästä voivat olla tiedoston lataus tai alennuksessa oleviin tuotteisiin tutustuminen. Se voi olla linkki, joka johtaa tuotteen ostosivulle tai ajanvaraukseen. Ole spesifi, mutta myös luova! 

Muista nämä:

  • Käytä HTML-koodia kuvapainikkeiden sijaan aina kun mahdollista 
  • Smailyn käyttäjien ei tarvitse miettiä koodausta 

Seuraavaksi: Uutiskirjemarkkinoinnin yhdeksän käskyä 

Kuinka saada kaikki mahdollinen hyöty irti sähköpostimarkkinoinnista? Yhdeksän taatusti toimivaa vinkkiämme auttaa sinua luomaan aidosti tehokkaita uutiskirjeitä. Tiesitkö, että koko uutiskirjeestäsi luetaan (hyvänä päivänä) vain 25 %? Miten saada tärkein tieto tuon 25 % sisään? Lue vastaukset artikkelistamme! 

Jos haluat saada hyödyllisiä vinkkejä uutiskirjemarkkinoinnista suoraan sähköpostiisi, tilaa uutiskirjeemme! Pysyt ajan tasalla, kehität uutiskirjeitäsi vinkkiemme avulla ja kasvatat myyntiäsi yhdellä toimivimmista markkinointikanavista – sähköpostilla.  

 

Valikko