Huomio merkitsee rahaa – niin yksinkertaista se on. Yrityksesi arvo mitataan sillä, kuinka paljon ihmiset haluavat viettää aikaansa sisältöjesi parissa. Mitä enemmän huomiota saat, sitä suurempi todennäköisyys on, että huomio muuttuu kiinnostukseksi, joka kasvattaa ostojen määrää ja lopulta… menestyt. Tästä artikkelista saat yhdeksän käskyä huomion saamiseen ja pitämiseen yllä uutiskirjeiden avulla. 

Maailmassa on noin 4 miljardia aktiivisesti sähköpostejaan lukevaa ihmistä, mikä tarkoittaa melkein puolta koko maailman väestöstä. Facebookilla on 2,9 miljardia käyttäjää ja Instagramiakin käyttää 2 miljardia ihmistä. Instagramia käytetään usein saamaan päivittäinen annos söpöjä kissakuvia, Facebookissa jutellaan ystävien kanssa, Twitterin avulla pidetään yhteyttä valtaapitäviin ja LinkedIn auttaa yrityskuvioissa.  

Mutta kun kyse on oikeasti vakavasta yhteydenpidosta, tartutaan useimmiten vanhaan, tuttuun sähköpostiin.  

Ja se on järkeenkäypää, koska ihmiset ovat tottuneet saamaan tärkeimmät tietonsa sähköpostin välityksellä. Vaikka kaikkia viestejä ei aina avata, kaikki saapuvat viestit kuitenkin huomioidaan. Tämän takia sähköposti on edelleen kuningaskanava, koska sähköpostiviesteillä on suurin potentiaali huomion saavuttamiseen. Mutta kuinka saada siitä kaikki irti? 

1. Tee kotiläksysi!

Viesti itsessään ei ikinä riitä ostohalun luomiseen. Koskaan. Se voi ainoastaan vastata niihin toiveisiin, unelmiin, pelkoihin ja mielitekoihin, jotka ovat jo valmiina vastaanottajien mielissä ja sydämissä. Mieti, mitä asiakkaasi tarvitsee ja etsi tapa, jolla tarjoat sitä. 

Tunnetko todella asiakkaasi? Miksi he alun perin tilasivat uutiskirjeesi? Mitä tuotteita tai palveluita sinun tulisi tarjota, jotta heidän odotuksensa täyttyvät? Mitä hyötyjä sinun tulisi korostaa motivoidaksesi heitä toimimaan? Millaista kieltä tulisi käyttää, jotta varmasti ymmärrätte toisianne? Tilasivatko he uutiskirjeesi laskeutumissivulta vai liidimagneetin avulla? Käytä aikaa asiakkaidesi profilointiin – se on ainoa oikea tapa, jonka avulla voit alkaa kirjoittaa heille ja heistä.  

2. Kohdista toimintasi!

Uutiskirjeen lähettäminen vain siitä syystä, ettet ole sitä vielä tehnyt, on tyhmää. Ja Typerät syyt lähettää uutiskirje -listallamme ensimmäisenä komeilee “koska kaikki muutkin tekevät niin ja se tuntuu toimivan.” Unohda se! 

Haluatko myydä jotain? Jakaa tietoa? Luoda tunteita? Kerätä tietoa? Sitten sinun täytyy luoda toimiva uutiskirjestrategia ja suunnitella viestisi sen mukaisesti! Muuten tuhlaat vain kaikkien aikaa ja rahaa. Etsi uutiskirjepalveluntarjoaja kuten Smaily, jonka koko tiimi on valmiina ideoimaan kanssasi.  

Muista – yhdellä viestillä voi olla vain yksi tarkoitus ja johdattaa vain yhteen toimintoon. Siitä tulee tehdä selkeä vastaanottajille. Näytä heille, älä odota heidän ymmärtävän sitä. Tee kaikesta kristallinkirkasta ja simppeliä. Klikkaa linkkiä, lähetä ystävälle, lue koko teksti, osallistu arvontaan, voita suuri määrä rahaa jne. Jokaisen näiden kehotusten takana on vain yksi tarkoitus. 

3. Puhu yleisölle niin puhut kaikille muillekin!

Voit jutella, argumentoida, antaa ohjeita ja näyttää tunteitasi ainoastaan silloin, kun istut samassa pöydässä asiakkaasi kanssa. Välissänne oleva sininen ruutu voi hankaloittaa yhteydenpitoa, mutta jotkin vuorovaikutuksen elementit eivät koskaan muutu. Tavoitteesi on murtaa tuo ruutu, koska ihmiset reagoivat ainoastaan silloin, kun heille puhuu aito ihminen. Esitemäiset tekstit ja mainostaulumaiset viestit kannattaa unohtaa. 

Jotta kuulostat inhimilliseltä viesteissäsi, käytä samaa kieltä, jota normaalistikin käyttäisit istuessasi kahvilla jonkun kanssa. Voisitko kuvitella sanovasi kanssasi istuvalle asiakkaalle “osa teistä ihmisistä” – et todellakaan! 

Kirjoita, kuin puhuisit jollekin tietylle ihmiselle. Käytä sanoja kuten “sinä” ja “me”. Mieti, missä ympäristössä viesti luetaan. Varmista, että uutiskirjeesi ovat optimoituja kaikille laitteille! Mikä voisi olla heille kaikille yhteinen ärsytyksenaihe, jota voisit helpottaa? Käytä vastaanottajan nimeä: se toimii kaikissa myyntikeskusteluissa, myös sähköpostiviesteissä, koska se herättää huomion ja kasvattaa läheisyydentuntua.  

4. Muista huomion herpaantuminen!

Ruudun toisella puolella on usein itsekeskeinen ihminen, jota kiinnostaa ainoastaan, mitä hyötyä viestistä on hänelle. Hän on tylsistynyt, laiska, eikä jaksa kiinnostua mistään hölynpölystä. 80 % ihmisistä ei edes lue viestiäsi. 

Jakamastasi tiedosta luetaan ainoastaan 25 % – ja sekin hyvänä päivänä. Joten tehtäväsi on saada kaikki tarpeellinen tieto tuon 25 % sisään. 

“Ihmiset lukevat viisi kertaa useammin pelkän otsikon kuin itse viestin sisällön. Joten jos otsikkosi ei myy tuotettasi, olet hukannut 80 % budjetistasi”, David Ogilvy sanoo.  

Tutkimusten mukaan otsikot, joissa on maksimissaan viisi sanaa ja 35 merkkiä, saavat eniten klikkauksia. Jotkin sähköpostiohjelmat näyttävät myös pitkät otsikot, mutta suurin osa näyttää ainoastaan 45-51 ensimmäistä merkkiä.  

 Joten, otsikko määrittää sen, avataanko viesti vai ei. Tässä on muutama perustemppu markkinointipsykologiasta: 

  • VIIMEINEN TILAISUUS saada 60 % alennus! Voimassa 24 h! 
  • Tässä VIP-lippusi tapahtumaamme! Suosittele tuotteitamme & tienaa 20 €! 
  • Kuinka päästä Googlen ensimmäiselle sivulle 36 tunnissa? 
  • Kolme kauheaa mokaa, joihin jokainen bloggari syyllistyy… 
  • Toivottavasti et missaa tarjouksestamme… 

Luo kiinnostusta ja kiusoittele, mutta mitä tahansa teetkin – älä aliarvosta tarjoustasi! Rajoita uutiskirjeesi yhteen viestiin per kirje, jotta ydinsanomasi olisi mahdollisimman selkeä. Jos sinulla on enemmän sanottavaa, lisää eri tarjoukset erillisiin viesteihin – tutkimusten mukaan säännöllisellä uutiskirjeiden lähettämisellä saa parempia avaus- ja klikkausprosentteja. Muista testata uutiskirjeitäsi löytääksesi parhaan mahdollisen lähestymistavan, joka toimii juuri sinun yleisöllesi. 

Kuvalähde: Pexels

 5. Kiinnitä huomio!

Voi olla hankalaa saada huomiota, joten ole huolellinen. Valitse sellaiset sanat, jotka takaavat huomion saannin. Tunteet myyvät, joten valitse tunteita herättäviä sanoja tekstiisi. Parhaimmin myyvät sanat liittyvät saavutettavaan hyötyyn: uusi, takuu, säästä, alennus, todistettu, turvallinen, (vain) tänään, ainoastaan sinulle. 

Avainsanojen tulisi olla ensimmäisiä sanoja viestin aiheessa, otsikossa, kappaleissa ja lauseissa. Tällä tavoin herätät asiakkaiden mielenkiinnon. 

Silmät osuvat ensimmäisenä tekstistä erottuviin kohtiin – erityisiin kirjaintyyppeihin, värien vaihteluun, rivivälin muutoksiin jne. Mieti aikakauslehtiä tai sanomalehtiä: luet todennäköisesti ensimmäisenä otsikot ja ingressit ja sen jälkeen vasta itse tekstin. Käytä samaa logiikkaa uutiskirjeissäsi tärkeimpien viestiesi korostamiseen. 

Käytä perinteistä myyntipsykologiaa ja markkinointikikkoja. Seuraavat toimivat aina: 

  • Voimassa vain rajoitetun ajan (vain XX tuntia / päivää, nyt jälleen varastossa, osta NYT, tarjous on voimassa vielä XX tuntia, tarjous on voimassa huomiseen puoleenyöhön asti) 
  • Ilmainen (lahja, opas, konsultaatio) 
  • Perusdiili – koska 80 % asiakkaista valitsee perusvaihtoehdon, ei kalleinta eikä halvinta.

6. Tee viestistäsi selkeä!

Varmista, että viestisi rakenne on looginen: käytä alaotsikoita ja kappaleita, aseta avainsanat alaotsikoihin tai lihavoi ne. Mitä vähemmällä tekstillä saat asiasi ilmaistua, sitä parempi. Lauseen tulisi koostua maksimissaan yhdeksästä sanasta, ja kappaleessa tulisi olla maksimissaan viisi lausetta.  

Älä hämmennä lukijaa! Esimerkiksi alleviivattu sana nähdään lukijan silmin aina linkkinä. Hän pettyy takuuvarmasti, jos hän yrittää klikata sitä turhaan! ISOT KIRJAIMET kuulostavat huutamiselta ja aggressiiviselta, mikäli niitä käytetään liikaa. Varo sanoja, jotka ovat liian vaikeita – esimerkiksi sivistyssanoja, joita et välttämättä itsekään ymmärrä, tai liian pitkiä ja monimutkaisia sanoja. 

Hyvä sana koostuu maksimissaan seitsemästä kirjaimesta ja viisivuotiaskin voi sen ymmärtää. Maksimipituus, jonka voi sisäistää yhdeltä istumalta, on 300-500 sanaa. Jos sinulla on enemmän asiaa, harkitse sen jakamista kahteen uutiskirjeeseen. Kukaan ei jaksa vaivautua lukemaan pitkiä kirjeitä.  

7. Vähemmän on aina enemmän!

… ainakin mitä tulee sanojen määrään. Mitä lyhyempää ja tiiviimpää teksti on, sitä parempi! 25 % alkuperäisestä tekstistä on lähes aina tarpeetonta. Täydellisyys saavutetaan, kun tekstistä ei voi ottaa enää mitään pois. 

Tee näin tehdäksesi tekstistä mahdollisimman tiiviin: 

  • Kirjoita aktiivista tekstiä – käytä verbejä, mutta vältä imperatiiveja ja adjektiiveja. Aktiivisia sanoja, joita käyttää, ovat esimerkiksi löydä, koe, juhli, säästä, voita 
  • Vältä liioittelua ja hölynpölyä, jotta vaikutat luotettavalta 
  • Käytä numeroita sanojen sijaan, jotta lukijan on helpompaa silmäillä sisältöä 
  • Pidä kehotteet niin tiiviinä ja selkeinä kuin mahdollista: “Lisätietoa”, “Osallistu täältä”, “Osta nyt” 

8. Tarkista tekniset tiedot!

Kuvia vai tekstiä? Muista, että ainoastaan 33 % vastaanottajista näkee kuvat heti kun sähköpostiviesti on avattu. Loput tarvitsevat hieman lisää vakuutteluja ennen kuin he sallivat kuvien lataamisen. Sen vuoksi viestin päällimmäinen tarkoitus tai toivottu lopputulos tulisi olla selkeästi nähtävillä silloinkin, kun kuvia ei avata. 

Viimeaikaisen tutkimuksen mukaan uutiskirjeet, joissa on paljon kuvia ja hienosti muotoiltua tekstiä, saivat vähemmän klikkauksia kuin pelkkää tekstiä sisältävät viestit. Ehkä se johtuu siitä, että olemme tottuneet pelkkää tekstiä sisältäviin viesteihin ja uutiskirjeisiin? Toisaalta kirjeet, jotka oli muotoiltu normaalilla tavalla – muutamilla kuvilla ja värillisillä painikkeilla – saivat 55 % enemmän klikkauksia kuin pelkkää tekstiä sisältävät kirjeet. Joten, muotoilu auttaa ohjaamaan keskittymistä tiettyyn suuntaan, kunhan sitä ei liioittele! 

Muista tarkistaa sähköpostiohjelman esikatselunäkymä, joka näyttää viestin ensimmäiset rivit. Sen näkymän perusteella vastaanottaja päättää, avaako hän viestiä vai ei. “Avaa selaimessa”, “Lokakuun uutiskirje” tai “Tervehdys ystäväni!” eivät auta yhtään. 

9. Vältä virheitä ja raskasta tekstiä!

Kirjoitusvirheet ovat noloja, joten karta niitä viimeiseen asti. Seuraavan neljän vinkin avulla vältät ne: 

  • Tulosta uutiskirjeesi ja lue se ääneen. 
  • Vaihda tekstin fonttia, väriä ja kokoa, ja lue kirje uudelleen alusta alkaen. Valitse uutiskirjealusta, jonka avulla voit luoda kauniita sähköpostiviestejä. 
  • Kirjoita uutiskirje, ja lue se uudelleen seuraavana päivänä, kun ajattelet selkeästi. 
  • Lue teksti aloittaen lopusta ja edeten kohti alkua – tämä auttaa sinua löytämään ajatusvirheet 

Jos haluat, että kaikki ymmärtävät viestisi, luetuta se äidilläsi, isoäidilläsi tai naapurillasi. Et voi saada parempaa kritiikkiä muilta kuin naapuriltasi, jota asiasi ei välttämättä edes kiinnosta yhtään. Jos hän ei tajua viestisi sisältöä, ei kukaan mukaan ymmärrä, joten on parasta palata koneen ääreen muokkaamaan. 

Muista nämä: 

  • Yksi uutiskirje voi olla vain yhdestä aiheesta ja johtaa ainoastaan yhteen toivottuun toimintoon 
  • Mieti aina, mitä hyötyä viestistä on asiakkaallesi 
  • Keskity huomion herättämiseen 

Seuraavaksi: Uutiskirjeen tilaamisen lopettamislinkit: mitä niistä on hyvä tietää? 

Tiesithän, että jokaisessa uutiskirjeessä tulee olla helppo ja selkä tapa lopettaa uutiskirjeen tilaus? 

Lopettamislinkkiä ei saa piilottaa tai jättää kokonaan pois, ellet halua, että viestisi merkitään roskapostiksi. Mitä kaikkea lopettamislinkeistä tulee tietää? Lue vastaus uudesta artikkelistamme! 

Ja parhaiten pysyt ajan tasalla toimivien ja myyntiä lisäävien uutiskirjeiden luomisesta tilaamalla uutiskirjeemme. Tilaa uutiskirjeemme nyt!