Markkinoijilla tulee olla hyvin suunniteltu strategia, jolla he pyrkivät saamaan lisää uutiskirjeen tilaajia. Muista: uutiskirjeen tilaajia tulee tiedottaa kaikista faktoista, kuten kuinka usein he tulevat saamaan uutiskirjeitä ja millaista tietoa heille on luvassa tilaamisen jälkeen. 

Tutustutaan parhaisiin tapoihin, joilla voi rohkaista sivustollasi vierailijoita tilaamaan uutiskirjeen ja miten voit kasvattaa tilaajien määrää. 

1. Tarjoa arvokasta asiaa

Kun pyrit saamaan lisää tilaajia, sinun kannattaa ensimmäiseksi miettiä arvoa. Ihmiset eivät tilaa uutiskirjettäsi, ellei se tarjoa heille jotain arvokasta asiaa. 

Jos myyt esimerkiksi tuotteita, voit antaa niitä uusille tilaajille ilmaiseksi. Ainoastaan tilaajille tarkoitettujen kilpailujen järjestämistä kannattaa myös kokeilla.  

Voit jakaa uutiskirjeessä oman alasi “salaisuuksia” tai auttaa niitä, jotka ovat kiinnostuneita oppimaan jotain uutta. Ehkä uutiskirjeen tilaajasi haluavat oppia, kuinka tehdä omia tarroja, t-paitoja, huppareita tai kasvonaamioita? Kerran viikossa ilmestyvä uutiskirje, jossa on lukuisia vinkkejä ja kikkoja, voi olla toimiva idea. 

Uutiskirjeen tilaajien täytyy saada jotain hyötyä tilauksestaan. Mitä hyödyllisempiä asioita uutiskirjeestä voi löytää, sitä todennäköisemmin se tilataan. 

2. Yksinkertaista liittymislomaketta

Tarvitseeko uutiskirjeen tilauslomakkeessa kysyä tilaajan etunimeä? Markkinointinäkökulmasta katsottuna se auttaa personoimaan sähköpostiviestejäsi tulevaisuudessa. Toisaalta ainoastaan sähköpostikentän sisältävä liittymislomake voi houkutella tilaajia sen yksinkertaisuuden vuoksi – tilaaminen on helppoa. Tätä kannattaa testata! 

3. Tee liittymislomakkeesta näyttävä

Suurin osa sivullasi tai blogissasi vierailevista ihmisistä ei välttämättä tiedä uutiskirjeestäsi mitään. Jotta saisit listaasi kasvatettua, liittymislomakkeen tulisi olla hyvin erottuva ja suoraviivainen. Lomakkeeseen kannattaa lisätä teksti, joka kertoo, mitä hyötyä uutiskirjeen tilaamisesta on. Tällä tavoin uutiskirjeen tilauksen peruuttaneiden määrä pysyy minimissä, koska tilaajat tietävät jo tilaamisvaiheessa, millaista sisältöä heille on luvassa. 

4. Liittymislomake eri sivuille

Uutiskirjeen tilauslomakkeen sijoittaminen etusivulle on hyvä idea, mutta entä jos ihmiset löytävätkin jonkin muun sivusi? Tilauslomake kannattaa sijoittaa joka sivulle, jotta ihmisten on helpompaa tilata uutiskirjeesi. Älä kuitenkaan varasta lomakkeella huomiota sivujesi varsinaiselta sisällöltä. Varmista kuitenkin, että liittymislomake on tarpeeksi näkyvä ja sijoitettu sivustosi eri sivuille, jotta katat erilaiset mahdolliset käyttäjäpolut, joita pitkin sivuillesi tullaan. 

5. Kerro saamistasi palautteista 

Tähtiluokitukset ja asiakkaiden antamat palautteet kertovat yrityksestäsi paljon. Muutamien arvosteluiden lisääminen lähelle tilauslomaketta voi sekin kasvattaa tilaajien määrää. Aitojen ihmisten mielipiteet voivat parantaa yrityksesi luotettavuutta vierailijoiden silmissä. 

6. Kiinnitä katseet

Taitava värien käyttö ja katseen kiinnittävät kuvat voivat herättää verkkosivullasi vierailijan huomion. Jos et ole varma, mistä löytää kuvia tai jos sinulla ei ole varaa ostaa niitä, ei hätää! On olemassa ilmaisia työkaluja, jotka auttavat sinua tässä. Pyri korostamaan myös visuaalisesti sitä, mitä hyötyä uutiskirjeesi tilaamisesta on. 

7. Muista mobiiliystävällisyys

Kiinnitä huomiota käyttäjän kokemukseen ja muista, että iso osa yleisöstäsi tulee sivuillesi mobiililaitteen avulla. Kun suunnittelet uutiskirjeen tilauslomaketta, varmista, että se on mobiiliresponsiivinen. Näin vierailijat, jotka tulevat sivuillesi älypuhelimen, tabletin tai iPadin avulla, voivat helposti nähdä tilauslomakkeen ja tilata uutiskirjeesi. 

8. Löydä paras vaihtoehto A/B-testillä

A/B-testaus on tehokas tapa testata laskeutumissivujen, tilauslomakkeiden yms. eri versioita. Se auttaa määrittämään, mikä versio toimii parhaiten. A/B- tai monimuuttujatestaus auttaa sinua saamaan hyödyllisiä ja tietoon perustuvia tuloksia, joita voit käyttää myöhemmin tilauslomakkeen optimoinnissa. 

Facebook-sivu on auki läppärissä

Kuvalähde: Pexels

9. Lisää liittymispainike Facebook-sivulle

Liity tilaajaksi -painikkeen lisääminen yrityksesi Facebook-sivulle voi kasvattaa tilaajiesi määrää huomattavasti. Voit kannustaa Facebook-kontaktejasi tai seuraajiasi tilaamaan uutiskirjeesi ja saamaan viimeisimmät päivitykset. Uutiskirjeen tilaaminen sosiaalisen median kautta auttaa yritystäsi saamaan lisähuomiota ja kasvattaa tilaajiesi määrää. 

Lopuksi

Uutiskirjeen tilaajien määrän kasvattaminen on tärkeää – yrityksesi mainostaminen aiempaa laajemmalle yleisölle tuo tullessaan tietenkin myös lisämyyntiä. Toivottavasti näistä yhdeksästä vinkistä on sinulle apua!