Yksi tunnetuimmista sähköpostimarkkinoinnin viestityypeistä on uutiskirje. Vaikka joku niputtaakin kaikki erilaiset sähköpostimarkkinoinnin viestit ”uutiskirjeiksi”, ne eivät kuitenkaan kaikki kuulu tähän kategoriaan. Uutiskirjeet ovat tilaajille säännöllisesti lähetettyjä sähköpostiviestejä, jotka sisältävät usein opettavaista sisältöä, uutisia, tarinoita ja erilaisia artikkeleita. Tutkitaan seuraavaksi, mistä voi keksiä uusia ideoita uutiskirjeen aiheeksi.

Uutiskirjeiden tarkoitus

Uutiskirjeiden tarkoitus on pitää uutiskirjeen tilaajat sitoutuneina ja tiedottaa heitä yrityksen tärkeistä asioista. Uutiskirje on täydellinen silta sinun ja yrityksesi ja uutiskirjeen vastaanottajien, liidien tai asiakkaiden, välillä.

Uutiskirjeiden tulisi olla yleisösi mielestä arvokkaita, mielenkiintoisia tai jopa viihdyttäviä. Kun tiedostat uutiskirjeen tarkoituksen, voi se auttaa löytämään uusia aiheita uutiskirjeillesi. Sen vuoksi kannattaa välttää liian myyvän tekstin käyttöä uutiskirjeissä – on olemassa myös muunlaisia sähköpostiviestejä, joiden avulla voit pyrkiä myynnin kasvattamiseen. Täältä saat lisävinkkejä siitä, kuinka kirjoittaa hyviä uutiskirjeitä.

Mistä ideoita?

Mistä löytää aihe, kun mietinnässä on seuraava uutiskirje? Uutiskirjeideoiden keksiminen voi olla haastavaa, varsinkin alussa. Siitä tulee kuitenkin helpompaa, kun uutiskirjeen teosta tulee rutiini ja kun oppii tuntemaan yleisönsä paremmin. Tässä muutama vinkki uutiskirjeiden sisällön luomiseen.

Yhteenveto kaikesta sisällöstä

Uutiskirjeeseen voi tehdä yhteenvedon kaikesta yrityksesi luomasta sisällöstä. Voit lisätä uutiskirjeeseen katkelmia viimeisimmästä blogitekstistäsi ja kannustaa tilaajiasi siirtymään verkkosivuillesi lukemaan sen kokonaan. Voit koota uutiskirjeeseen jopa sosiaalisen median julkaisujen kohokohtia ja houkutella näin somekanavillesi lisää seuraajia. Saatat luoda monenlaista sisältöä yrityksesi eri kanaviin – ne kaikki voi koota uutiskirjeeseen.

Tässä Wistian esimerkki, kuinka tehdä yhteenveto sisällöistä:

Lähde: Wistian sähköpostiviesti, Really Good Emails

Palautteen pyytäminen & mielipidekysely

Jos sinulla ei ole erillistä asiakaspalautetta pyytävää sähköpostiviestiä lähtemässä automaation keinoin asiakkaillesi, voit pyytää asiakaspalautetta uutiskirjeessäsi. Sen ei tulisi olla uutiskirjeen ainoa aihe, mutta palautteen pyytäminen yhdessä uutiskirjeen osiossa auttaa sinua tuntemaan yleisösi paremmin.

Voit lisätä uutiskirjeeseen myös mielipidekyselyn. Varmista vain, että se sopii hyvin yhteen muun uutiskirjeesi sisällön kanssa.

Anna vinkkejä ja jaa osaamistasi

Uutiskirjeiden tulisi olla kiinnostavia ja ainakin jollain tavalla hyödyllisiä vastaanottajilleen. Neuvojen antaminen voi kasvattaa sitoutuneisuutta ja vahvistaa tilaajiesi luottamusta yritystäsi kohtaan. Mikä tahansa osaamisalueesi onkaan, olet sen asiantuntija. Jaa siis tietämystäsi ja kokemustasi!

Tässä on hieno esimerkki Hinge-yritykseltä – heidän uutiskirjeensä sisältää vinkkejä, kuinka heidän deittailusovelluksensa käyttäjien kannattaa tehdä ääniviestejä. Uutiskirjeessäsi voi olla osio, joka on varattu tiedon jakamiselle. Pyri aina ohjaamaan yleisö laskeutumissivullesi tai jollekin muulle sivullesi, jossa on lisätietoa aiheesta.

Lähde: Hingen sähköpostiviesti, Really Good Emails.

Juhliin tai  tapahtumiin liittyvät viestit

Osuuko uutiskirjeesi julkaisuajankohta samaan aikaan kuin tunnettu kansainvälinen tai paikallinen juhla tai tapahtuma? Voit mainita sen ja kirjoittaa tapahtumaan sopivaa sisältöä. Uutiskirjeesi voi sisältää joulun tai Black Fridayn lisäksi myös vähemmän tunnettuihin tapahtumiin liittyvää sisältöä. Jos kansainvälinen kissapäivä, sisaruspäivä tai Syö mitä haluat -päivä sopii brändiisi, hyödynnä niitä uutiskirjeessäsi!

Hyödynnä kilpailut

Jos olet järjestänyt jonkinlaisen kilpailun tai arvonnan, voit mainita sen uutiskirjeessäsi sitouttaaksesi yleisöäsi. Vaikka se olisi uutiskirjeesi tärkein aihe, kannattaa uutiskirjeessä olla myös muuta arvokasta ja relevanttia sisältöä. Tilaajiesi tulisi tunnistaa uutiskirjeesi helposti eikä nähdä sitä vain kilpailusta tiedottamisena.

Webinaarit ja tapahtumat

Jos olet järjestämässä tai osallistumassa erilaisiin tapahtumiin (etä- tai live), voit kertoa niistä uutiskirjeessäsi. Lisää uutiskirjeeseen esimerkiksi osio ”Tulevat tapahtumat”. Tämänkään osion ei tule viedä kaikkea tilaa uutiskirjeestäsi, mutta tällaiseen sisältöön huomion kiinnittäminen voi parantaa sähköpostiesi sitouttavuutta (ja toivottavasti kasvattaa tapahtumiisi osallistujien määrää!).

Jaa asiakkaidesi onnistumistarinoita tai vastaa heidän kysymyksiinsä

Kerro esimerkkejä asiakkaidesi onnistumisesta. Muista, ettei myynti ole tällä kertaa tavoitteena, joten jaa sisältöä asiakkaidesi voitoista, ei yrityksesi onnistumisista. Voit lisätä myös pienen UKK-osion. Saatko usein samankaltaisia kysymyksiä? Vastaa niihin uutiskirjeessäsi.

Tässä on hyvä esimerkki MacPaw-yritykseltä – UKK-osio sopii mainiosti heidän uutiskirjemallipohjaansa:

Lähde: MacPaw-yrityksen sähköpostiviesti, Really Good Emails.

Paljon aiheideoita!

Toivottavasti sait näistä vinkeistä apua. Muista, voit jättää myynnin edes yhdestä uutiskirjeestä väliin ja keskittyä brändisi tunnettuuden ja asiakassuhteiden vahvistamiseen. Jaa osaamistasi ja tietotaitoasi vastaanottajiesi kanssa. Tee uutiskirjeidesi lukemisesta kiinnostavaa. Ja pysy luovana!