Kuinka tehdä täydellinen joulunajan uutiskirje?

Kuvalähde: Pexels

Joulunpyhät ovat loistava tilaisuus markkinoijille ympäri maailman tavoittaa asiakkaansa. Mikään ei oikeastaan vedä vertoja tälle ajalle, tavoitteli sitten liidejä, konversioita tai asiakassuhteiden vahvistumista. Tehokkaiden juhlapyhien uutiskirjekampanjoiden luominen vaatii kuitenkin työtä ja kärsivällisyyttä. Onneksi jokaisen vuoden hudit voivat olla tulevien vuosien osumia, mutta tämä ei silti riitä. Tutkitaan, miten luoda täydellinen jouluajan uutiskirje. 

Uutiskirjekampanjan menestystekijät

Joulunajankin uutiskirjekampanjat ovat pohjimmiltaan ennen kaikkea sähköpostimarkkinoinnin kampanjoita. Siksi niidenkin tulee täyttää kaikki samat onnistuneiden sähköpostikampanjoiden kriteerit kuten muissakin kampanjoissa.  

#1 Selkeät tavoitteet 

Ensimmäinen kriteeri liittyy selkeisiin tavoitteisiin. Kampanjassa tulee keskittyä tiukasti siihen, mitä yrität viestilläsi saavuttaa. Tavoitteesi joulunajan kampanjoissa tai muuna aikana vuodesta voivat olla:

  • Liidien hankinta. Kun olet saanut liidejä, sähköpostiviestiesi tehtävä voi olla nyt niiden muuttaminen laadukkaiksi liideiksi. 
  • Laadukkaiden liidien konvertoiminen asiakkaiksi – tähän kaikki uutiskirjemarkkinointi lopulta pyrkii. 
  • Jatkotoimenpiteet. Lopuksi saatat haluta seurata potentiaalisia asiakkaita tai jo olemassa olevia asiakkaita. Pohdi, voitko tavoitella vanhentuneita liidejä, tai kokeilla ristiinmyyntiä tai lisämyyntiä jo olemassa oleville asiakkaillesi. 

Tämän kriteerin täyttäminen on elinarvoisen tärkeää, koska selkeät tavoitteet vaikuttavat copy-tekstisi sisältöön, uutiskirjeesi ajoitukseen ja moneen muuhun asiaan. 

#2 Segmentointi ja personointi 

Kun olet kartoittanut miksi luot markkinointikampanjan, seuraavaksi sinun tulee pohtia, keitä tavoittelet. Personointi on tärkeää menestymisen kannalta, jopa kylmämarkkinoinnissa, joten sinun kannattaa segmentoida asiakkaasi onnistuaksesi siinä. Voit segmentoida uutiskirjeen tilaajasi esimerkiksi seuraavien kategorioiden avulla: 

  • Tilaajien segmentointi demografisten tietojen, kuten kansallisuuden, sukupuolen, iän, koulutustason, tulotason jne. Perusteella. 
  • Tilaajien segmentointi psykografisten tietojen, kuten kiinnostuksen kohteiden, arvojen jne. perusteella. 
  • Segmentointi käyttäytymisen, kuten ostohistorian tai sen perusteella, kuinka usein asiakas on ostanut sinulta. 

Ohjelmistot, kuten asiakkuudenhallintaohjelmistot (CRM) voivat tarjota korvaamatonta apua tässä asiassa. Segmentointi voi auttaa myös asiakaspersoonien ja asiakaspolun kartoittamisessa, mikä auttaa sinua markkinoinnissa ja sisältöstrategioissa entistäkin enemmän. 

#3 Miltä viesti näyttää Saapuneet-kansiossa? 

Onnistunut (joulunajan) uutiskirjekampanja tähtää siihen, että viesti todella avataan. Markkinointisähköpostit jätetään usein avaamatta tai merkitään jopa roskapostiksi, joten ensivaikutelman tulee vakuuttaa lukija siitä, että viestisi todella kannattaa avata. 

Kolme tärkeää asiaa vaikuttaa tähän: 

  • Lähettäjän nimi. Lähettäjän nimellä on valtava vaikutus avausprosentteihin. Varmista, että lähettäjän nimi kuvastaa yritystäsi ja vaikuttaa luotettavalta. 
  • Viestin aiherivi. Tutki tarkkaan viestisi aihetta. Sen tulee olla lyhyt, ytimekäs ja houkutteleva. Jos yrityksesi brändiin sopii, voit käyttää tässä myös emojeita parantamaan sitoutuneisuutta. 
  • Viestin tekstin esikatselu viimeistään vakuuttaa vastaanottajan siitä, että viesti kannattaa todella avata. Kuten yllä, pidä teksti tiiviinä ja varmista, että se jatkaa aiheen sisältöä loogisesti.  

Nämä elementit ovat erityisen tärkeitä mobiililaitteilla sähköpostinsa lukeville, koska niiden näytöille mahtuu tekstiä vähemmän kuin tietokoneruuduille. Brevo-alustan kuva kertoo tästä ytimekkäästi: 

#4 Houkutteleva teksti ja ulkoasu 

Kun uutiskirjeen tilaajasi on avannut viestisi, seuraavaksi sinun tulee vakuuttaa hänet viestisi sisällöllä. Viestisi ulkoasu rohkaisee heitä jatkamaan lukemista, ja viestin copy-teksti ja Call-To-Action -kehote hoitaa konversiot. 

Tämän osion perusteet sisältävät: 

  • Looginen ulkoasu. Viestisi ulkoasun tulee soljua loogisesti yhdestä kiinnostavasta asiasta toiseen. Ota ihmisten lukutottumukset huomioon, ja kokeile tekstin taittoa käännetyn pyramidin tai siksak-kuvion muotoon, jotta viestisi ovat helpommin luettavissa. 
  • Lyömätön copy-teksti. Seuraavaksi viestisi tekstin tulee tuoda tehokkaasti ehdotuksesi arvo esiin. Sinun kannattaa ruotia vastaanottajan erilaisia ongelmia ja tarpeita, joihin tarjouksesi auttaa ja samalla käyttää sellaista äänensävyä, joka toimii juuri heille. Varmista myös tekstisi oikeinkirjoitus ja selkeys, jotta se täydentää CTA-kehotettasi parhaalla mahdollisella tavalla. 
  • Tehokkaat CTA-kehotteet. CTA-kehotteesi viimeistelevät tekstin lopuksi. Varmista, että CTA-kehotteesi ovat näyttäviä ja helposti luettavissa. Muista luoda kiireen tuntua ja tunnetta eksklusiivisuudesta. Rajoita CTA-kehotteiden määrää yhteen per viesti, jotta lukijoille ei tule valinnan vaikeutta.  

Copy-tekstiin ja ulkoasuun vaikuttavat myös omat näkemyksesi omista asiakkaistasi ja A/B-testiesi tulokset. 

Onnistunut joulunajan uutiskirjekampanja

Kaikki aiemmin mainitut elementit eivät kuitenkaan riitä onnistuneen joulu-uutiskirjekampanjan luomiseen. Jouluinen uutiskirjekampanja ei ole tavallinen kampanja, koska sillä on erityinen tarkoitus: hyödyntää juhlapyhiä markkinointitarkoituksiin. 

Joten, muista aiemmat pohjatyöt ja syvenny sen jälkeen jouluisten uutiskirjekampanjoiden yksityiskohtiin. 

#1 Muista mainoksettomat uutiskirjeet 

Kuten aiemmin mainittiin, ensimmäinen tavoitteesi on segmentoida yleisösi tarkkaa personointia varten. Tätä silmällä pitäen voit käyttää joulunajan uutiskirjeitäsi muuhunkin kuin myynninedistämistarkoituksiin.  

Tässä on erilaisia uutiskirjetyyppejä, joita voit käyttää liidien metsästämiseen tai luottamuksen herättämiseen: 

  • Tervetuloa tilaajaksi -viestit. Tervetuloa tilaajaksi -sähköposti lämmittää uusien tilaajiesi sydämiä. Joulunpyhät tarjoavat tähän mainion tilaisuuden, kun voit tehdä aiempaa tietorikkaampia, hauskempia tai muuten juhlavampia uutiskirjeitä, joiden ei tarvitse sisältää myyntiin tähtääviä CTA-kehotteita. 
  • Uutiskirjeet. Nimensä mukaisesti uutiskirjeidesi tulisi sisältää yrityksesi uutisia. Kokeile “Vuoden kohokohdat” -tyylistä uutiskirjettä, joulunpyhät ovat siihen erinomainen tilaisuus. Voit lisäksi tuoda esille työntekijöidesi tarinoita ja tuoda tällä tavoin ihmisläheisyyttä yrityksesi brändiin. 
  • Hyväntekeväisyysaloitteet. Jos yrityksesi on tehnyt hyväntekeväisyyttä, siitä kannattaa kertoa varsinkin joulunaikaan. Etenkin jos yrityksesi toimii tietyllä paikkakunnalla ja olet auttanut paikallisia yhteisöjä, tämän tiedon jakaminen lisää luottamusta ja rakentaa merkityksellisiä asiakassuhteita.  

Tässä Infinity Nation -yrityksen esimerkkiviesti, jossa he toivottavat tilaajilleen hyvää joulua. He päättävät kiitosviestinsä hienovaraiseen ota yhteyttä -CTA-kehotteeseen, joka voi houkutella liidejä:  

#2 Kannusta erilaisilla toimitusvaihtoehdoilla 

Jos mietitään seuraavaksi myyntiä edistäviä uutiskirjeitä, ei liene tulevan yllätyksenä, että joulushoppailijat arvostavat suuresti kotiinkuljetusta tai mahdollisuutta hakea tilatut tuotteet noutopisteeltä. Toimituksella on suuri merkitys jouluostosten tekoa ajatellen, oli kyseessä sitten päättämätön tai viime hetken shoppailija. Kukapa ei haluaisi, että heidän läheisensä saavat lahjansa ajallaan? 

Pohdi eri toimitusvaihtoehtoja: 

  • Kerro rehellisesti ja läpinäkyvästi toimituskuluista. Odottamattomat lisäkulut, kuten toimitusmaksut, joista ei kerrottu jo ennen tuotteiden lisäämistä ostoskoriin, ovat yksi suurimmista syistä ostoskorin hylkäämiseen. Kiireisinä juhla-aikoina tämä ilmiö näyttää todellisen voimansa. 
  • Tarjoa ilmaista toimitusta, jos mahdollista. Houkuttele joulushoppailijoita ilmaisella toimituksella, mikäli se on mahdollista. Tämä taktiikka toimii läpi vuoden. 
  • Tarjoa nopeaa toimitusta, jos mahdollista. Joulushoppailijat ymmärrettävästi arvostavat nopeaa toimitusta. Joten, jos voit, tarjoa heille toimitusta jo seuraavalle päivälle, jotta he saavat mielenrauhan, kun heidän tilauksensa saapuvat pikaisesti. 

Nasty Gal -yrityksen uutiskirje näyttää, kuinka voit omistaa koko uutiskirjeen toimitusvaihtoehtojesi mainostamiselle: 

#3 Ota käyttöön juhlavat tekstit ja kuvat 

Muista höystää uutiskirjeesi tekstejä, äänensävyä ja estetiikkaa juhlapyhän mukaisesti. Vastaanottajiesi tulee sisäistää juhlava uutiskirjeesi sekä tekstin että kuvien osalta; tämä on onnistuneiden juhlapyhäuutiskirjeiden kulmakivi.  

Onnistut siinä, kun huomioit nämä kaksi tapaa: 

  • Ota käyttöön juhlava ulkoasu. Mitä visuaalisuuteen tulee, voit ammentaa juhlaan liittyvästä kuvakielestä vapaasti. Käytä klassista, tunnistettavaa kuvastoa: lumi liitetään jouluun, kurpitsat Halloweeniin ja niin edelleen. Olemme eittämättä visuaalisia olentoja, ja kuva kertoo tunnetusti enemmän kuin tuhat sanaa. 
  • Käytä iloista, juhlapyhään liittyvää sanastoa. Hienosäädä copy-tekstisi sopimaan viestiisi ja sen kuvakieleen. Voit mainita juhlan nimeltä tai vain vihjata siihen suuntaan. Voit sen sijaan hyödyntää juhlan sanastoa, varsinkin silloin kun juhlaan liitetään uskonnollisuus. Varmista asia kuitenkin aina tutkimalla omaa yleisöäsi, että käyttämäsi huumori vastaa vastaanottajiesi odottamaa sävyä.

Nasty Gal -yrityksen esimerkissä käytetty sanaleikki ei välttämättä sopisi esimerkiksi American Eagle Outfitters -yrityksen uutiskirjeeseen. Tällainen äänensävy ei välttämättä resonoi kaikkien yleisöjen kanssa, mutta se sopi varmasti heidän omalleen: 

#4 Sytytä sitoutuneisuus 

Lopuksi kohtaat kiireellisimmän haasteen, joka koskettaa kaikkia uutiskirjekampanjoita: sitoutuneisuuden synnyttämisen. Kaiken edellä mainitun lisäksi voit tehdä sen houkuttelemalla yleisöäsi ja vastaamalla juhlapyhän erityisiin tarpeisiin. 

Seuraavilla esimerkeillä voit onnistua tässä: 

  • Luo tunne kiireellisyydestä ja eksklusiivisuudesta. Teemasta riippumatta, kaikki markkinointisähköpostit menestyvät paremmin luomalla tunteen kiireestä. Juhlapyhät sopivat tähän taktiikkaan loistavasti. Voit esimerkiksi luoda ajastimen, joka kertoo, kuinka kauan tarjouksesi on vielä voimassa. Voit tarjota uskollisimmille asiakkaillesi eksklusiivisia alennuksia, varmistaaksesi että asiakkaasi palaavat luoksesi yhä uudestaan. 
  • Luo lahjaoppaita. Mikään ei aiheuta kiireen tunnetta niin tehokkaasti kuin joululahjat, ja voit hyödyntää tätä ei-mainostavaan tapaan. Sen sijaan että mainostaisit tarjouksiasi suoraan, voit luoda lahjaoppaita, jotka auttavat asiakkaita päätöksenteossa. Tällainen uutiskirje käsittelee suoraan joidenkin segmenttien ongelmia ja tarpeita, ilman, että se vaikuttaa liian myyvältä. 
  • Laajenna kampanjaasi joulunpyhien jälkeiseen aikaan. Kaikki joulushoppailijat eivät ehdi tekemään ostoksiaan ajoissa. Voit laajentaa kampanjaasi juhlan jälkeiseen aikaan heitä varten ja yhdistää suuremmat alennukset rajattuun tarjousaikaan tai rajalliseen saatavuuteen. 

Voit luonnollisesti kiinnittää yleisösi huomion ja luoda tunteen kiireellisyydestä myös monin muin tavoin. Kaikki riippuu omasta alastasi, yleisöstäsi ja monista muista tekijöistä. Tärkeintä on, että luotat omaan luovuuteesi ja näkemykseesi.  

Lopuksi

Lopputiivistelmänä voidaan sanoa, että onnistunut juhlapyhäuutiskirje täyttää universaalin sähköpostimarkkinointikampanjan kriteerit: selkeät tavoitteet, personointi, hieno viestin ulkoasu ja houkutteleva copy-teksti. Samaan aikaan viestit koskettavat juhlapyhien yksilöllisiä piirteitä ja ottavat huomioon toimitusajankohdat, saatavuuden ja copy-tekstin tyylin ja äänensävyn. Kaikkien näiden ominaisuuksien ottaminen haltuun vaatii vaivaa ja luovuutta, mutta se takuuvarmasti kannattaa. 

Valikko