Aloitetaan tämä artikkeli rohkealla väitteellä: koolla ei ole väliä! Uutiskirjeiden tilaajien listan koolla siis, varsinkin mikäli tilaajien sitoutuneisuusaste on matala. Mikään ei tee sähköpostimarkkinoijaa iloisemmaksi kuin se, jos vastaanottajat avaavat viestit ja reagoivat niihin. Ikävä kyllä, osa tilaajista ei enää reagoi viesteihisi, ja se ei ole huono juttu ainoastaan yrityksesi kannalta, mutta se voi vaikuttaa myös uutiskirjeidesi tehokkuuteen pitkän aikavälin jaksolla. Tässä kohtaa uudelleensitouttamiseen tähtäävä kampanja astuu esiin. 

Opit luettuasi tämän artikkelin, kuinka luoda tehokkaita kadonneet tilaajat takaisin voittavia kampanjoita, jotka auttavat sinua saamaan vastaanottajasi kiinnostumaan uutiskirjeistäsi ja tuotteistasi! 

Mikä on uudelleensitouttamiskampanja?  

Tutustutaan ensin perusteisiin. 

Tilaajien uudelleen sitouttamiseen tähtäävä kampanja on viestien sarja, joka lähetetään aiemmin segmentoidulle yleisölle. Se pyrkii aktivoimaan uudelleen ne vastaanottajat, jotka eivät enää reagoi viesteihisi. Näitä kampanjoita kutsutaan seuraavilla nimillä: 

  • Uudelleen sitouttaminen 
  • Takaisin voittaminen 
  • Uudelleen aktivointi 

Sähköpostimarkkinoijat käyttävät sähköpostistrategioissaan erilaisia uudelleen sitouttamiseen tähtääviä viestejä. 

Tarjous 

Tämän sähköpostin voi lähettää niille vastaanottajille, jotka ovat aiemmin osoittaneet kiinnostusta ostamista kohtaan tai ovat jo aiemmin olleet asiakkaitasi. Tutki tietojasi, kuten vastaanottajan kiinnostuksen kohteita, selailu- ja ostoshistoriaa, ja tee niiden perusteella vastustamaton tarjous hänelle. 

Muistutus

Tällaisen viestin voi lähettää muistuttamaan vastaanottajiasi siitä, miksi he alun perin liittyivät uutiskirjeen tilaajaksesi. Tuo esiin, kuinka aiemmin ratkaisit jonkin heidän ongelmistaan tai tarjosit tuotteen, joka oli heille hyödyllinen ja näytä näin, että heidän kannattaa jatkossa reagoida viesteihisi. Tämä on hyvä tilaisuus myös siihen, että annat heille mahdollisuuden päivittää valintaansa siitä, millaisia viestejä he haluavat sinulta jatkossa. 

Katumus

Tämä on yleensä viimeinen keino, jonka avulla lähettäjä pyrkii käyttämään katumusta voittaakseen tilaajan takaisin. Lisäämällä tunteellisuutta ja syyllisyyden tuntoa viestiisi, saatat lämmittää kylmimmänkin sydämen. Voit käyttää tätä viestiä ilmaisemaan suruasi ja pyrkiä synnyttämään katumuksen tunnetta vastaanottajassa siitä, että hän haluaa lopettaa uutiskirjeesi tilaamisen. 

Miksi tilaajien mielenkiinto uutiskirjeitäsi kohtaan laskee?

Mikään ei ole ikuista, ja jopa sitoutuneimmatkin tilaajat voivat jonain päivänä menettää kiinnostuksensa uutiskirjeisiisi. On tärkeää ymmärtää, miksi kiinnostus lopahtaa, jotta voit oppia, mitä olet mahdollisesti tehnyt väärin. 

Yksi syy voi olla, että lähetät uutiskirjeitä liian usein, vastaanottaja turhaantuu siitä ja häntä ei enää kiinnosta yrityksesi. Kukaan ei halua vaikuttaa spämmääjältä, joten kannattaa tarkistaa, kuinka usein lähetät uutiskirjeitä. 

Tilaaja on voinut tilata uutiskirjeesi myös pelkän kertaluonteisen tarjouksen vuoksi. Sellaisia tilaajia voi olla vaikeaa sitouttaa uudelleen, mutta vastaavanlainen tai jopa parempi tarjous voi auttaa heitä ymmärtämään, miksi heidän kannattaa lukea uutiskirjeitäsi. 

Yksi mahdollisuus on, etteivät uutiskirjeesi mene enää perille vastaanottajille! Uudelleensitouttamiskampanjat eivät auta, vaan sinun kannattaa tutkia sähköpostisi lähetettävyyteen vaikuttavia tekijöitä korjataksesi ongelman. 

Harhaanjohtavat otsikot voivat vaikuttaa myös. Jos otsikko lupaa kuun taivaalta, mutta sisältö ei vastaa lupauksia, menetät vastaanottajasi luottamuksen. Pidä viestisi otsikot ja viestin aiheet relevantteina, mutta kiinnostavina! 

Myös sillä on merkitystä, mikäli uutiskirjeesi copywriting-teksti ei tarjoa heille arvokasta tietoa tai jos tarjouksesi eivät ole relevantteja vastaanottajan tarpeiden kannalta.

Vastaanottajan mielenkiinnot ovat voineet myös muuttua tai he ovat saaneet tarpeensa täytettyä jollain muulla tavalla. 

Miksi kannattaa käynnistää uudellensitouttamiskampanja?

Ennen kuin tutustumme tarkemmin uudelleensitouttamiskampanjoihin, tulee sinulla olla kattava ymmärrys, miksi sellaisia kampanjoita kannattaa kokeilla. 

Uudelleensitouttamiskampanjan kaksi tärkeintä hyötyä ovat: 

Myynnin kasvattaminen ja säästö markkinointibudjetissa

Jokainen avaamaton uutiskirje on käyttämätön myyntitilaisuus. Piste. Kun pyrit voittamaan kadonneet tilaajasi takaisin, kasvatat tuottoasi. Voit saada takaisin ne asiakkaat, jotka luulit jo menettäneesi. Puhumattakaan siitä, että kun poistat ei-aktiiviset tilaajat listaltasi, sinun ei tarvitse investoida markkinointipyrkimyksiäsi ja -budjettejasi vastaanottajiin, joista ei ikinä tule maksavia asiakkaita. 

Sähköpostien lähetettävyys paranee

Jokaisen lähettämäsi uutiskirjeen sitoutuneisuusluvut vaikuttavat lähettäjän maineeseesi. Epäaktiiviset vastaanottajat voivat vaikuttaa tilastoihisi negatiivisesti ja huonontaa myös sähköpostiesi lähetettävyyttä. Internetpalveluntajoajat huomaavat, mikäli vastaanottajasi jättävät viestisi toistuvasti avaamatta, ja voivat pitää sinua roskapostittajana. He voivat sijoittaa viestiesi paikan Saapuneet-kansiossa alemmas ja jopa estää viestiesi lähtemisen kokonaan. 

Kuinka luoda onnistunut uudelleensitouttamiskampanja?

Segmentoi yleisösi

Segmentointi vaikuttaa merkittävästi uudelleensitouttamiskampanjasi onnistumiseen. Sinun tulee tutkia tietojasi tarkasti, analysoida tilaajiesi aiempaa käytöstä. Tutustu niihin vastaanottajiin, jotka eivät ole avanneet yhtään uutiskirjettäsi viimeiseen x päivään tai kuukauteen. Asiantuntijat suosittelevat usein merkitsemään ei-aktiiviksi sellaiset vastaanottajat, jotka eivät ole avanneet viestejäsi 30 tai 60 päivään. Tähän voi kuitenkin vaikuttaa yrityksesi ala ja se, kuinka usein lähetät uutiskirjeitä. Ryhmittele yleisösi heidän aktiivisuuden puutteensa ja muiden merkittävien tekijöiden perusteella, jotta voit personoida sisältösi. 

Siivoa vastaanottajiesi lista

Voit käyttää sähköpostin varmistustyökalua kuten Bouncer tai Kickbox eliminoidaksesi sellaiset sähköpostiosoitteet listaltasi, jotka eivät ole enää käytössä. Jos lähetit uutiskirjeen viimeksi yli kaksi kuukautta sitten, muista käydä listasi ensin läpi siivoustyökalulla. Tämä auttaa laskemaan bounce-arvosi minimiin ja pitää lähettäjän maineesi kunnossa. Älä anna toimimattomien sähköpostiosoitteiden vaikuttaa sähköpostimarkkinointiisi. 

Valitse paras aika lähettää uutiskirje

Valitse, kuinka monta sähköpostiviestiä haluat lähettää sarjassa ja etsi paras aika lähettää ne yleisöllesi. Älä lopeta ensimmäisen viestin jälkeen, lähetä ainakin vielä yksi, tai mikä parempaa, kaksi viestiä, erilaisella sisällöllä ja CTA-kehotteilla. Analysoi, milloin vastaanottajasi avasivat viestisi viimeksi, ja pyri lähettämään viestit samaan aikaan. 

Luo huomiota herättävä otsikko 

Huomiota herättävä otsikko ratkaisee mahdollisen viestisumasta johtuvan ongelman. Mutta parhaan otsikon löytäminen ei ole aina helppoa. Älä jätä sen keksimistä viime tinkaan, vaan suhtaudu siihen yhtä tärkeänä tehtävänä kuin itse viestin sisällön kirjoittamiseen. Käytä emojeita, voimakkaita sanoja, välitöntä hyötyä, houkuttimia ja personointia. Muista pitää sisältö yhteensopivana otsikon kanssa. 

Viestisarjan suunnittelu

Viestisarjan suunnittelu voi olla haastavaa, mutta jos muistat vastata viestin sisällössä erittäin tärkeään kysymykseen “Miten vastaanottaja hyötyy tästä?”, olet oikeilla jäljillä! Keskity arvoon, tunteisiin ja personointiin. Älä jätä isoja alennusprosentteja käyttämättä tai tarjoamatta ainutkertaista tarjousta, käytä vaille jäämisen pelkoa (FOMO) jos se sopii tilanteeseen, mutta pidä viesti kuitenkin tiiviinä. Varmista, että CTA-kehote on selkeä ja sopii hyvin sekä viestin sisältöön että otsikkoon. 

Tutki saamiasi tuloksia

Ikävä kyllä, uudelleensitouttamiskampanjat eivät pysty ihmeisiin, etkä saa kaikkia kadonneita tilaajia voitettua takaisin millään keinolla. Tämän takia sinun tulee tarkkailla saamiasi tuloksia ja analysoida tietoja, jotta voit poistaa ne tilaajat listaltasi, jotka eivät edelleenkään reagoi viesteihisi. Älä sure, tämä tekee ainoastaan hyvää sitoutuneisuusluvuillesi ja lähettäjän maineellesi. Listan laadulla on enemmän merkitystä kuin sen koolla! 

Kolme lisävinkkiä uudelleen sitouttamiseen 

  1. Testaa viestejäsi ennen niiden lähettämistä. Tämä voi olla viimeinen tilaisuutesi voittaa takaisin kadonnut tilaaja. Miten ärsyttävää olisikaan, jos viestisi ei toimisikaan jonkun typerän pikkuvirheen takia. Tsekkaa personointi, otsikko, viestin teksti, kuvat yms. Kaikki mikä voisi luoda huonon vaikutuksen, pitää korjata!
  2. Pidä uutiskirjeen tilauksen lopettamisen painikkeesi näkyvissä! Älä yritä piilottaa sitä, anna tilaajillesi mahdollisuus lopettaa tilaus helposti. On aina parempi lähettäjän maineesi ja tulevien sähköpostiviestiesi kannalta, että menetät tilaajan, joka ei enää ole kiinnostunut sisällöstäsi, kuin jättää heille ainoastaan mahdollisuus merkitä uutiskirjeesi roskapostiksi.
  3. Tee sähköposteistasi mobiiliystävällisiä! Muista, että yli 54% kaikista sähköposteista avataan mobiililaitteilla, ja tämä luku vain kasvaa vuosi vuodelta. Tämän vuoksi sinun tulee varmistaa, että sähköpostisi sisältö on suunniteltu myös mobiilikäyttäjiä ajatellen: sen tulee olla helposti silmäiltävissä, kappaleiden pitää olla lyhyitä, sekä otsikoiden ja CTA-kehotteiden on oltava isoja ja selkeitä. 

Haluatko oppia lisää uutiskirjemarkkinoinnista? Tilaa uutiskirjeemme, niin saat kerran kuukaudessa rautaisannoksen tietoa tehokkaiden ja myyntiä tuovien uutiskirjeiden teosta! Tilaa uutiskirje tästä!