Sähköposti on ollut osa markkinointia jo ennen kuin digitaalinen markkinointi syntyi. Suurin osa yrityksistä käyttää sähköpostimarkkinointia edelleen, koska se on tehokas tapa markkinoida yritystä verkossa. Sen vuoksi sähköpostimarkkinointi jatkaa sopeutumista nykyiseen digitaaliseen maailmaan näyttämällä samalla, kuinka tehokasta se on.  

Yksi keskeinen tekijä, joka kertoo yrityksen sähköpostimarkkinointikampanjan tehosta, on lähetettävyys. Sähköpostiviestin lähetettävyys kertoo siitä, kuinka onnistuneesti viesti on mennyt perille vastaanottajan Saapuneet-kansioon. Se on yksi tärkeimmistä kriteereistä, jota jokaisen markkinoijan tulee priorisoida varmistaakseen, että sähköpostimarkkinointikampanja onnistuu.  

Miksi näin on? Koska iso osa sähköpostiviesteistä päätyy roskapostikansioon. Vuoden 2017 Email Deliverability Benchmark -raportin mukaan 20 % viesteistä ei koskaan päässyt Saapuneet-kansioon. 

20 % on paljon, varsinkin jos käytät tunneittain aikaa yrityksesi mainostamiseen sähköpostiviestien avulla. Asiaa ei voi ohittaa olankohautuksella, koska kaikki hukkaan menneet viestit voisivat tuoda mukanaan liidejä.  

Haluat varmasti, että viestisi menevät perille vastaanottajille eikä pelkästään perille, vaan onnistuneesti perille. Tähän sinun kannattaa markkinoinnissa keskittyä. Tutustutaan siihen, mitä lähetettävyys on, kuinka se toimii ja mitä voit tehdä parantaaksesi omien viestiesi lähetettävyyttä.  

Sähköpostiviestin matka 

Sähköpostiviestin matka alkaa Lähetä-nappulan klikkaamisesta. Sähköpostimarkkinointikampanjan aikana vastaanottajasi ovat niitä yhteystietoja, jotka ovat lähetyslistallasi. Kun laitat sähköpostiviestisi matkaan, osa niistä lähtee ja osa ei.  

Miksi kaikki viestit eivät mene perille? Osa tilaajista on perunut suostumuksensa viestien vastaanottamiseen. Jos vastaanottajasi on tehnyt niin, sähköpostipalveluntarjoajasi lopettaa viestien lähettämisen tähän osoitteeseen. 

Suurin osa sähköpostiviesteistäsi, jotka ovat lähteneet onnistuneesti matkaan myös pääsevät perille vastaanottajiesi Saapuneet-kansioihin. Loput viestit, jotka eivät lähteneet matkaan tai eivät päässeet perille, kohtasivat joko soft bouncen tai hard bouncen.  

Hard bounce kertoo siitä, että yritit lähettää viestin virheelliseen sähköpostiosoitteeseen. Sof bounce voi tapahtua muutamasta eri syystä: vastaanottajan Saapuneet-kansio on täynnä tai olet kasvattanut viestiesi määrää äkillisesti, mistä internetpalveluntarjoajasi ei tykkää. Internetpalveluntarjoajat asettavat jokaiselle sähköpostin lähettäjälle tietyt rajat, ja kun ne ylittyvät, viestisi törmäävät soft bounceen.  

Lähetetyt sähköpostiviestit pääsevät joko perille tai eivät pääse. Perille pääsemättömät viestit on estetty joko vastaanottajan tai roskapostiansan toimesta. Roskapostiansa on internetpalveluntarjoajan sähköpostiosoite, jota ei käytä kukaan oikea ihminen. Internetpalveluntarjoajat käyttävät roskapostiansoja saadakseen roskapostittajat kiinni. 

Sen jälkeen vastaanottajat avaavat perille päässeet viestisi lukeakseen ne. He päättävät lukemisen lomassa, miten he toimivat. He joko tarttuvat mahdolliseen tarjoukseesi, eivät tee mitään, lopettavat uutiskirjeesi tilauksen tai merkitsevät sen roskapostiviestiksi.

Kuvalähde: Pixabay 

Parhaat käytännöt lähetettävyyden kehittämiseen

1. Siisti lähetyslistasi

Jos huomaat, että viestisi törmäävät hard bounceen, se tarkoittaa, että lähetät liian paljon viestejä virheellisiin sähköpostiosoitteisiin. Siivoa lähetyslistasi ja pyri vähentämään toimimattomien osoitteiden määrää. Voit tehdä sen vahvistamalla sähköpostiosoitteet, joita olet kerännyt nykyisestä uutiskirjeen tilauskampanjastasi.  

Voit vahvistaa lähetyslistasi vastaanottajat vahvistetulla tilaamisella. Vahvistettu uutiskirjeen tilaaminen tarkoittaa, että kun henkilö tilaa uutiskirjeesi, hän saa vielä vahvistusviestin. Kun käytät tätä toimintatapaa, voit olla varma, että lähetyslistallasi olevat sähköpostiosoitteet ovat aitoja. 

Voit myös ryhmitellä tai segmentoida yhteen kansioon sähköpostipalvelussasi ne sähköpostiosoitteet, joihin viestit eivät menneet onnistuneesti perille. Tämä kansio toimii estettyjen yhteystietojen listana. Tämä voi viedä aikaa, mutta se on silti käytännöllinen ja tehokas keino hard bouncen vähentämiseen. Osa roskapostiansoista on kierrätettyjä sähköpostiosoitteita, ja saat hard bounce –ilmoituksen, kun lähetät viestin kierrätettyyn roskapostiansaosoitteeseen.

2. Kasvata viestiesi määrää hitaasti

Kuten aiemmin kerroin, soft bounceja voi tapahtua, kun ylität internetpalveluntarjoajasi asettaman viestien lähetyksen maksimimäärän. Jos haluat kasvattaa liidiesi määrää, pyri välttämään tätä. Huomaa, että maksimilähetysmäärä voi vaihdella sen mukaan, kuinka usein lähetät viestejä.  

Saatat lähettää viestejä päivittäin tai viikoittain, mutta lähetysmaineesi vaikuttaa kaikkeen. Lähetysmaineesi on internetpalveluntarjoajasi sinulle asettama pistemäärä. Jos lähetysmaineesi jää alle perusarvon, voi internetpalveluntarjoaja lähettää viestisi vastaanottajan roskapostikansioon tai hylätä ne kokonaan. 

On tärkeää, että varot maksimimäärän ylittämistä. Kasvata lähetysmäärää hitaasti tietyllä aikavälillä. Jos sinulla on esimerkiksi black friday –sähköpostimarkkinointikampanja tulossa, kasvata lähetysmäärää vähintään 30 päivää ennen pääpäivää. 

Testaa sähköpostisi linkit huolellisesti – lähetä itsellesi testiviesti tai klikkaa vähintään kaikki linkit läpi sähköpostipalvelusi esikatseluikkunassa. Suosittelemme testaamaan ihan kaikki linkit läpi, jopa viestin alatunnisteessa olevat linkit. Tähän kuuluu myös lopeta uutiskirjeen tilaus -linkki, jotta varmistat, että myös lähetyslistalta poistuminen onnistuu kuten pitääkin. 

Kuvalähde: Pexels

3. Segmentoi

Segmentointi on win-win -ratkaisu, koska se auttaa myös kasvattamaan sitoutuneisuutta. Ihan jo tämä on hyvä syy kokeilla sitä. Lähetettävyyden parantamisen perimmäinen tavoite on saada vastaanottajat avaamaan viestisi, lukemaan sen ja tarttumaan ehdottamaasi toimeen, jota CTA-kehotteesi kannustaa heitä tekemään. 

Kun käytät segmentointia, kasvatat sen mahdollisuutta, että vastaanottajasi avaavat ja lukevat viestisi, mikä vastavuoroisesti parantaa lähetysmainettasi. Lähettäjän maineesi parantaminen taas kehittää lähetettävyyttäsi, joten kyse on win-win -tilanteesta. Segmentointi tarkoittaa lähetyslistasi ryhmittelyä ja viestien lähettämistä eri ryhmille. Ryhmien jako perustuu esimerkiksi vastaanottajien demografisiin tietoihin, sijaintiin, aiempiin ostoksiin jne.   

Se tarkoittaa myös sitä, että viestit tulee räätälöidä ja personoida jokaisen segmentin mieluiseksi, jotta viestisi ovat entistäkin houkuttelevampia. Tähän toimintatapaan saa uppoamaan aikaa ja vaivaa, mutta sillä saa hyviä tuloksia. MailChimpin tekemä tutkimus kertoo, että segmentoitu ja personoitu sähköpostimarkkinointikampanja saa 100,95 % enemmän klikkauksia kuin segmentoimaton kampanja.  

Lopuksi

Markkinoijien kannattaa priorisoida sähköpostien lähetettävyys parantaakseen kampanjoidensa onnistumista. Sillä on merkittäviä vaikutuksia liidien keräämiseen ja konversion kasvuun. Paranna lähetettävyyttäsi varmistaaksesi, että aikasi, vaivasi ja rahasi saavat todella vastinetta.