Tiesitkö, että sähköpostin allekirjoitus on tärkeä osa yrityksesi mainontaa? 

Se on muutakin kuin vain nimesi ja puhelinnumerosi. Sähköpostin allekirjoituksesi on tärkeä osa yritysidentiteettiäsi ja kertoo vastaanottajille pienen tarinan sinusta. 

Tutkimuksessa, jossa käytiin läpi 700 sähköpostia, selvisi että vain 52 % viesteissä oli allekirjoitus ja niistä 75 % sisälsi vain osan yhteystiedoista. Tietoa sosiaalisen median kanavista ei juurikaan mainittu. Twitter (nykyinen X) oli suosituin mainituista kanavista (7 %), seuraavaksi yleisimmin mainittiin Facebook (3 %) ja sen jälkeen LinkedIn (2 %). 

Sähköpostin allekirjoitus on tärkeä, lähetti sitten toimenpideviestejä tai markkinointiviestejä. Sen lisäksi että allekirjoitus sisältää tärkeää tietoa, on yhtä merkityksellistä tehdä allekirjoituksesta visuaalisesti houkutteleva ja sisällyttää siihen elementtejä, jotka innostavat vastaanottajan ottamaan yhteyttä sinuun. 

Inspiroidu seuraavista 10 elegantista ja ammattimaisesta sähköpostin allekirjoitus -ideasta 

Tässä ovat parhaimmat vinkkimme siitä, millainen sähköpostin allekirjoituksen kannattaa olla. 

1. Pidä allekirjoitus simppelinä

Olet varmasti kuullut sanonnan “vähemmän on enemmän”. Tämä pätee varsinkin sähköpostin allekirjoitukseen. Sen tulisi sisältää kaikki tarpeellinen tieto, mutta näyttää silti siistiltä ja selkeältä. 

Jos allekirjoitus sisältää liikaa tekstiä tai visuaalisia elementtejä, lukija voi hämmentyä liiasta tiedosta ja kuvista. Moni yritys edellyttääkin työntekijöiltään, että he käyttävät yhtenäistä ja yksinkertaista allekirjoitusta silloin, kun he lähettävät työsähköposteja. 

Vältä fonttien, kirjainkokojen ja värien ilotulitusta. Allekirjoituksen ei tulisi näyttää esimerkiksi tältä: 

Tässä on esimerkki siitä, kuinka pitää allekirjoitus yksinkertaisena. 

2. Erottaudu väreillä

Värien avulla voi ilmaista tunteita ja sitä, keitä me olemme. Kun olet luomassa sähköpostin allekirjoitusta, yksi kätevimmistä tavoista herättää huomiota on hyödyntää värien psykologiaa. Sen avulla allekirjoituksesi huomataan heti. 

Mutta muista, että jos käyttää liikaa erilaisia värejä, voi allekirjoitus näyttää lapselliselta. Värit yleensä puhuvat puolestaan. 

Hyödynnä nämä ohjeet värejä valitessasi: 

  • Käytä yhtä tai maksimissaan kahta toisiinsa sopivaa väriä. 
  • Älä käytä keskenään riiteleviä värejä (kuten oranssia ja violettia). 
  • Käytä hillittyjä värejä, jos olet arvokkaalla alalla, kuten pankissa töissä. Jos olet luovalla alalla, kirkkaat värit sopivat siihen hyvin. 
  • Varmista, että allekirjoituksesi värit sopivat yhteen verkkosivusi, käyntikorttisi ja someprofiiliesi kanssa. 

Katso alla olevasta esimerkistä, miten hyvin keltainen ja musta toimivat yhdessä. 

3. Muista klassikko: mustavalkoinen

Koristeellinen sähköpostin allekirjoitus ei sovi kaikkiin aloihin ja brändeihin. Kirkkaiden värien käyttö voi tietyissä tapauksissa olla jopa yrityksen käytäntöä vastaan. 

Mutta se ei tarkoita sitä, etteikö allekirjoituksesi voisi olla yhtä kiinnostava kuin värikkäätkin allekirjoitukset. Aina ajankohtainen mustavalkoinen väriyhdistelmä voi olla aivan yhtä kiinnostava kuin värikkäätkin allekirjoitukset. Oikea fontti, muotoilu ja tilankäyttö ovat avainasemassa vaikutuksen teossa. 

Tämän esimerkin mustavalkoinen yhdistelmä tuo allekirjoitukseen asiallisuutta ja ammattimaisuutta. 

4. Muista kasvokuva

Kannattaa lisätä kasvokuva itsestäsi allekirjoitukseesi. Näin allekirjoitus on aidomman oloinen. Älä käytä kokovartalokuvia.  

”Käytä kuvassa tiukkaa rajausta, koska se sitouttaa paremmin, kun silmät ja kasvon ilmeet ovat hyvin esillä.” 

Olivia Brabbs, valokuvaaja

Hyödynnä nämä vinkit: 

  • Kuvan tulee olla ammattimainen (eli ei kuvia, joissa esim. lemmikkieläimet ovat mukana). 
  • Varmista, että olet ammattimaisesti pukeutunut ja siistiytynyt kuvaa varten. 
  • Käytä kuvan taustalla neutraalia, valkoista taustaa, koska se tuo ammattimaisuutta kuvaan. Jos haluat kuvaan enemmän dramaattisuutta, hieman tummempi tausta toimii tällöin hyvin. 

Katso esimerkki alta: 

5. Lisää logo

Voit lisätä allekirjoitukseen myös logosi. Se auttaa brändisi tunnistamisessa. Jos työskentelet yhtiössä, joka tekee yhteistyötä monen eri yrityksen kanssa, voit lisätä kaikkien niiden logot allekirjoitukseesi. 

6. Lisää somekanavien linkit

Iso osa yleisöstäsi ja alasi kollegoista ovat sosiaalisessa mediassa. On yhä tärkeämpää näyttää digitaaliselle yleisöllesi, että olet sosiaalinen ja helposti tavoitettavissa myös verkossa. 

Sosiaalisen median kanavien yhdistäminen sähköpostin allekirjoitukseen lisää luotettavuuttasi. Annat jokaisessa sähköpostissa vastaanottajalle mahdollisuuden ottaa sinuun yhteyttä somessa ja tietää enemmän yrityksestäsi. 

On tärkeää, että somekanavat ovat ammattimaiset. Jos et ole varma tästä, kannattaa tutkia kanavat läpi ja poistaa kaikki mahdollisesti aiemmin tekemäsi epäammattimaiset postaukset. 

7. Lisää CTA-kehote

On järkevää lisätä linkit mahdollisiin viimeaikaisiin tarjouksiin, erikoisalennuksiin ja myyntitapahtumiin. CTA-kehote kehottaa nimensä mukaisesti vastaanottajaa ryhtymään haluamaasi toimeen. 

Voit lisätä automaattisen kalenterilinkin allekirjoitukseesi, jotta asiakkaasi voivat halutessaan varata tapaamisajan kanssasi. Muita esimerkkejä suosituista CTA-kehotteista ovat “Varaa esittely”, “Lataa e-kirja” jne. 

Muista, että haluamasi toiminta voi olla mitä tahansa. Crowd Writer-sivun mukaan viimeisimmän blogipostauksen tai videon linkittäminen allekirjoitukseen voi tuoda paljon liikennettä sivullesi. Varmista, että linkkisi ovat relevantteja vastaanottajalle ja tuovat mukanaan lisäarvoa. 

8. Ole varuillasi lainausten kanssa  

Monet lisäävät lainauksia ja sanontoja sähköpostin allekirjoituksiinsa. Emme suosittele niiden käyttöä tietyistä syistä. 

Ne eivät anna lisäarvoa sähköpostin allekirjoituksellesi. Vastaanottaja voi olla myös eri mieltä lainauksen sisällöstä ja pahimmassa tapauksessa se voi jopa loukata heitä. Tämä voi vaikuttaa heihin negatiivisesti ja saatat menettää potentiaalisia asiakkaita.  

Tässä on yksi huono esimerkki. 

Jos kuitenkin haluat lisätä lainauksen, varmista, että se sopii yhteen yrityksesi ydinarvojen kanssa.  

9. Pyri ammattimaisuuteen

Voit lisätä allekirjoitukseesi ammattimaista fiilistä monin eri tavoin. 

  • Voit yhtenäistää yrityksen viestintää rajoittamalla allekirjoitusten värimaailman yrityksen brändiväreihin. 
  • Varmista, että kaikki yrityksessä työskentelevät lisäävät yrityksen somekanavat allekirjoitukseen henkilökohtaisten kanavien sijaan. 
  • Voit lisätä toimiston tai toimipaikan osoitteen allekirjoitukseen. 

10. Käytä apunasi erilaisia generaattoreita

Voit luoda sähköpostin allekirjoituksen helposti erilaisten generaattoreiden ja työkalujen avulla, ilman että sinun tarvitsee opiskella HTML-koodausta. Allekirjoituksen luominen on helppoa esimerkiksi Canvan avulla. 

Voit käyttää säästämäsi ajan tuottavasti, kuten opiskelemalla kuinka saat lisää uutiskirjeen tilaajia.  

Lopuksi 

Sähköpostin allekirjoitus on tärkeä osa yritysviestintää. Ammattimainen allekirjoitus ei ainoastaan kerro kaikkea tarvittavaa tietoa, mutta se myös kiinnittää vastaanottajien huomion ja tekee heihin vaikutuksen. Hyödynnä nämä 10 vinkkiä, niin luot ammattimaisen ja katseet kääntävän sähköpostin allekirjoituksen!