Kuinka freelancer hyötyy sähköpostimarkkinoinnista?

 

Kuvalähde: Freepik

Freelancereiden on tärkeää löytää jatkuvasti uusia asiakkaita. Sen vuoksi kannattaa pitää portfolio kunnossa, optimoida LinkedIn-profiili ja käyttää Facebookia ja Instagramia uusien asiakkaiden etsimiseen. 

Sähköpostimarkkinointi on erilainen, mutta tehokas tapa asiakkaiden löytämiseen. Sähköpostimarkkinointi houkuttelee ja ylläpitää suhteita kiinnostuneisiin ihmisiin, kunnes he ovat valmiita tekemään ostopäätöksen. Samalla kun treenaat markkinointitaitojasi yhä paremmiksi, houkuttelet myös sopivia asiakkaita luoksesi.

Tutustutaan strategioihin, joilla freelancer voi kasvattaa myyntiään sähköpostimarkkinoinnin avulla.  

Kuinka freelancer hyötyy sähköpostimarkkinoinnista? 

Tutkitaan seuraavaksi, millaisia erilaisia strategioita voit käyttää liiketoimintasi kasvattamiseen. Määrittele ennen viestin lähettämistä tavoitteet, joita haluat sähköpostikampanjallasi saavuttaa. Arvioi sitten tulokset, jotka saavutit lähetyslistallasi.

Tässä on vinkit siihen, kuinka luot tehokkaan strategian, jolla houkuttelet potentiaalisia asiakkaita ja kasvatat asiakaskuntaasi. 

Kirkasta tavoitteesi ennen aloitusta

Määrittele päämääräsi selkeästi ennen kuin aloitat sähköpostiosoitteiden keräämisen lähetyslistallesi. Mieti, millaisia tuloksia haluat listallasi saavuttaa ja kuinka monta uutta uutiskirjeen tilaajaa haluat saada kuukausittain.

Tässä muutama kysymys avuksesi tavoitteiden määrittelyyn: 

  • Kuinka paljon haluat saada konversioita (verkkosivustollasi vierailija suorittaa ennalta määritetyn ja mitattavan toimenpiteen. Tässä tapauksessa se voisi olla esim. uutiskirjeen tilaus)?
  • Kun uutiskirje on tilattu, mitä toivot tilaajan tekevän seuraavaksi? 
  • Mitä uusien tilaajien tulisi tietää heti, kun he ovat liittyneet listallesi?
  • Kuinka monta uutta uutiskirjeen tilaajaa haluat joka kuukausi? 
  • Kuinka paljon discovery-puheluita (puhelu ihmiselle, joka on aiemmin osoittanut kiinnostusta yritykseesi) tulee soittaa kuukausittain, jotta toivottu asiakasmäärä täyttyy? 

Kun sinulla on vastaukset näihin kysymyksiin, sähköpostimarkkinointikampanjoiden suunnittelu helpottuu. Tavoitteiden määrittely auttaa tarvittavien toimenpiteiden suunnittelussa. Kampanjan lopussa voit käydä läpi tavoitteitasi ja katsoa, onnistuitko saavuttamaan ne. 

Monikielisen sähköpostimarkkinoinnin tärkeyttä ei voi ylikorostaa verrattaessa muihin digitaalisen mainostamisen muotoihin. Eri kielisten viestien lähettäminen voi tehostaa markkinointiasi, parantaa asiakkaiden luottamusta sinua ja yritystäsi kohtaan ja kasvattaa myyntiäsi. Globaaleille markkinoille pääseminen ja vakaan ROI:n (sijoitetun pääoman tuottoprosentti) ylläpitäminen vaativat kielimuurin ja kulttuuristen erojen huomioonottamista.  

Millaisia asiakkaita haluat?

Yksi parhaimmista tavoista saada uusia asiakkaita freelancerina on oman ihanneasiakkaan määrittäminen. Voit olla esimerkiksi digitaalisen markkinoinnin ammattilainen, joka on parhaimmillaan auttaessaan lakitoimistoja tai verkkosivujen suunnittelija, joka mieluiten auttaa verkkokauppiaita. 

Luo asiakaspersoona, joka sisältää kaiken tiedon unelma-asiakkaastasi, psykografisesti segmentoiden (erotellen lempiasiakkaasi psykologiset ja demografiset tiedot muista asiakkaista). 

Huomioi asiakaspersoonassa nämä seikat: 

  • Määrittele heidän demografiset tietonsa, kuten ikä, ammatti, asuinalue, ala
  • Miten he käyttävät mediaa (millaisilla nettisivuilla he vierailevat, missä sosiaalisissa medioissa he ovat mukana), millaisia henkilökohtaisia tai ammatillisia päämääriä heillä on, millainen heidän maailmankatsomuksensa on
  • Millaisia ongelmia heillä on, jotka estävät heitä saavuttamasta tavoitteitaan

Kun olet määritellyt asiakaspersoonasi, voi se vaikuttaa sähköpostimarkkinointimetodeihisi. Voit luoda sen avulla räätälöityjä liidimagneetteja saadaksesi potentiaaliset asiakkaat tilaamaan uutiskirjeesi tai suunnitella tehokkaan markkinointikampanjan, joka on kohdistettu juuri oikeiden liidien tavoittamiseen.  

Kuvalähde: Freepik

Hanki yksilöllinen sähköpostiosoite, jossa on oma verkkotunnuksesi (domain) 

Jos sinulla on jo blogi tai nettisivu, olet valmis lähettämään personoituja sähköpostimarkkinointiviestejä. Vaikutat ammattimaisemmalta, jos käytät yksilöllistä sähköpostiosoitetta, varsinkin kun aloitat uutiskirjeiden lähettämisen. 

Lisätäksesi persoonallisempaa otetta, valitse helposti lähestyttävä sähköpostiosoite, kuten moikka@verkkotunnuksesi.fi tai nimesi@verkkotunnuksesi.fi. Voit hyödyntää kotisivujen teko-ohjelmia saadaksesi domainiisi ammattimaisuutta.  

Tässä on yksi esimerkki. 

Danielle Leslie, yrittäjä, käyttää yksilöllistä sähköpostiosoitetta freelancer sähköpostimarkkinointiinsa. Ota mallia Lesliestä ja käytä helposti mieleen jäävää osoitetta. Muista myös lisätä nimesi lähettäjän tietoihin, jotta vastaanottajat tietävät, keneltä viesti tulee. 

Valitse sopiva sähköpostipalveluntarjoaja 

Seuraavaksi kannattaa valita sellainen sähköpostipalveluntarjoaja, joka pystyy toteuttamaan sähköpostimarkkinointikampanjasi ja auttaa sinua laajentamaan freelancer-yritystäsi. Edistyneet ominaisuudet, kuten automaatiotyökalut ja A/B-testimahdollisuus, parantavat huomattavasti sähköpostistrategiaasi. Myös muunneltavat uutiskirjepohjat ja Tilaa uutiskirje -lomakkeet ovat mahtavia ominaisuuksia. 

Nämä ja monet muut ominaisuudet löytyvät monilta palveluntarjoajilta, kuten Smailylta. Jos haluat vaikuttaa kampanjoihisi enemmän, voit käyttää raahaa ja pudota -editoria, kustomoitua HTML-editoria ja mallipohjia uutiskirjeidesi lähettämiseen ja verkkokaupan tuotteidesi markkinointiin.  

Lähetyslistan kasvattaminen on helppoa työkalujen, kuten laskeutumissivun ja Tilaa uutiskirje -painikkeen rakentajan, avulla. Pystyt vaikuttamaan täysin siihen, miltä Tilaa uutiskirje -lomakkeesi ja -painikkeesi näyttävät ja tuntuvat. 

Kehitä lähetyslistaasi 

Tärkein tehtävä sähköpostimarkkinoinnissa freelancerina on tässä: lähetyslistasi kasvattaminen. Paras tapa saada ihmiset tilaamaan uutiskirjeesi on arvokkaan liidimagneetin tarjoaminen.  

Olet saattanut huomata toimiessasi freelancerina ja tehdessäsi yhteistyötä eri yritysten kanssa, että ihanneasiakkaasi saattaa kärsiä jostain tietystä ongelmasta. Tämän huomioimalla saat laadukkaita mahdollisia asiakkaita, ja voit käyttää koko digimarkkinoinnin kokonaisuuttasi tehokkaalla tavalla.  

Saatat käyttää lukusia erilaisia lähetyslistankasvatustekniikoita, mutta paras tapa siihen on arvokkaan sisällön tarjoaminen mahdollisille asiakkaillesi. Kun potentiaalinen asiakas tunnistaa taitosi, hän palkkaa sinut todennäköisemmin.  

Sosiaalisen median ja sähköpostimarkkinoinnin yhdistäminen kannattaa, ja voit käyttää somea kertoaksesi palveluistasi ja kutsua ihmisiä sitä kautta tilaamaan myös uutiskirjeesi. Voit tehdä tämän joko yksin tai ulkoistaa sen markkinointitoimistolle.  

Sisällön personoiminen on tärkeää

Seuraavaksi keskitytään yksilöimään sähköpostiviestiesi sisältö. Se voi käydä niinkin helposti kuin lisäämällä uutiskirjeen tilaajan nimen viesteihisi, viittaamalla heidän yrityksiinsä tai tarjoamalla juuri heille räätälöityä sisältöä. Voit hyödyntää tässä palautteita, joiden avulla voit kehittää viestejäsi sellaisiksi, että ne puhuttelevat yleisöäsi ja parantavat brändiäsi. Olet paremmin kartalla siitä, mitä asiakkaasi sinulta haluavat, kun luet heidän palautteitaan verkossa. Kaikki hyötyvät tästä ja virheille on vähemmän tilaa, kun keskityt yleisösi itse valitsemaan sisältöön. Voit lähettää tilaajillesi myös kyselyitä, joiden avulla saat yhä paremmin tietoa heidän toiveistaan.

Monien mallipohjien lisäksi Smailyn personointityökalujen avulla voit lisätä uutiskirjeisiisi myös dynaamista sisältöä, kuten nimiä ja osoitteita, sisältöpalkkeja, joiden avulla voit näyttää tietyille asiakassegmenteille tiettyjä julkaisusarjoja, ja jopa personoida heille omat lähetysajat, joiden avulla varmistat, että he saavat viestisi juuri oikeaan aikaan. 

Kun käytät tervetuloaviestien sarjaa, voit tarjota uusille tilaajille personoitua materiaalia ja samalla esitellä viestissä omaa työtäsi.

Määritä sarjaviestit huolellisesti

Tervetuloaviestien sarja on yksi esimerkki erilaisista sarjaviesteistä, joita voit käyttää markkinointisuunnitelmassasi, muiden markkinoinnin automaatiotoimenpiteiden lisäksi.  

Sarjaviestit ovat loistava työkalu kiireisille freelancereille, koska niiden avulla tilaajasi saavat automaattisesti sähköpostiviestejä ja uutiskirjeitä säännöllisesti. Voit olla heidän kanssaan yhteydessä ja ylläpitää keskustelua jo ennen kuin lähetät potentiaalisille asiakkaille viestiä myyntiputken avulla.  

Source: Freepik

 

Voit antaa sarjaviesteissä tilaajillesi eksklusiivista tietoa, jota he eivät löydä muualta, tapaustutkimuksia ja suosituksia aiemmilta, kiitollisilta asiakkailtasi.  

Sarjaviestejä voidaan käyttää myös uusien asiakaspakettien tai -ohjelmien testaamiseen. Voit hyödyntää niitä myös sesonkiajan ulkopuolisten, rajoitetun ajan voimassa olevien tarjousten lähettämiseen. Tuotteiden mainostaminen yhdellä kertaa erilaisissa myyntikanavissa ja -alustoissa onnistuu product content syndication -työkalun avulla.  

Mikä tahansa päämääräsi onkin, näiden sarjaviestien avulla voit myös saada lisää yhteydenottoja tai lisätä myyntiä.  

Tarkkaile ja arvioi saatuja tuloksia 

Tarkkaile sähköpostimarkkinoinnin tilastoja nähdäksesi, toimiiko markkinointisi oikein. Ajan kuluessa löydät uusia tapoja kampanjoidesi ja liidimagneettiesi parantamiseen, tienaamiseen ja koko markkinointisuunnitelmasi vahvistamiseen. Sosiaalisen median kuuntelu on yksi parhaista keinoista kampanjoiden kehittämiseen, koska saat tietää asiakkaidesi odotuksista enemmän.  

Hyödynnä A/B-testausta löytääksesi parhaiten toimivat otsikot ja mallipohjat. Tutki, millaisilla lähetysajoilla saat parhaat avausprosentit. Testaa erilaisia CTA-kehotteita löytääksesi sen, millä saat eniten linkin avauksia ja konversioita.  

Saat aina parhaita tuloksia mittaamalla. Voit käyttää tähän apunasi myös ohjelmaa, joka kertoo sinulle tuloksistasi selkeällä tavalla. 

Lopuksi

Freelancer sähköpostimarkkinointi on tehokas markkinointitaktiikka, jossa on lukuisia hyviä puolia. Sinun tulee ajatella kuin markkinoija, jotta menestyisit. Tarvitset huolellista pohjatyötä yleisösi ymmärtämiseksi. Kirjaa suunnittelemasi ideat sisältökalenteriisi.  

Voit nostaa palveluidesi hintoja, kun asiakaskuntasi kasvaa. Kaikista parhaimpien tapojen löytäminen potentiaalisten asiakkaidesi sitouttamiseen voi viedä aikaa. Yrityksesi kuitenkin hyötyy, jos opit ymmärtämään freelancer sähköpostimarkkinointia.  

Valikko