Joulu tulla jollottaa – miten luoda kliseevapaa joulukampanja
Kuvalähde: Freepik
Onko jo se aika vuodesta? Markkinoijat alkavat sanoa: ”Sydämeeni joulun teen” jo paljon ennen kuin Katri Helenan Joulumaa saavuttaa ruokakauppojen asiakkaiden korvat. Tähän vuodenaikaan tekemistä riittää ja joulukampanja tulee tehdä hyvissä ajoin.
Vaikka tietyt suuren kysynnän ajat antavat markkinoijille mahdollisuuden tehdä tuotteistaan ja palveluistaan näkyvämpiä, kannattaa myös miettiä, miten se tehdään positiivisesti ja hyvällä maulla. Jotta markkinointivuotesi päättyisi onnistuneesti, katsotaan nopeasti, kuinka luoda joulukampanja, joka hyödyttää samanaikaisesti sekä sinua että tilaajiasi ja sopii yhteen joulun sanoman kanssa.
Joulun aikaan markkinoidaan paljon
On ennakoitavissa, että markkinointikirjeitä lähetetään paljon joulun aikaan. Smailyn aiempien vuosien tilastot antavat tästä hyvän yleiskuvan. Loppuvuoden aikana viestejä lähetettiin keskimäärin 14 006 kontaktille kuukaudessa ja joulukuussa vastaava luku oli 15 432 (kasvua 10,2 %). Samankaltainen tarina on myös sähköpostin avausten kanssa – kun loppuvuoden keskimääräinen avausprosentti oli 30,3 %, joulukuussa luku oli 34,7 % (lisäys 13,2 %). Klikkausten osalta kasvu oli vaatimattomampaa – jos keskiarvo vuoden aikana oli 250 yksittäistä klikkausta uutiskirjettä kohden, joulukuussa se oli 266 (6,2 % kasvua). Vaikka tämä on pieni lisäys, sekin osoittaa, että joulu on yksi kiireisimmistä ajoista sähköpostimarkkinoinnissa. Tutkitaan, mitä kannattaa välttää joulukampanjoissa ja miltä toimivat uutiskirjeet voisivat näyttää joulun aikaan.
Joulumarkkinoinnin muistilista
Ota rauhallinen ja brändijohtoinen lähestymistapa
Tiedämme, että juhlapyhinä sähköpostit täyttyvät valtavasta määrästä joulutarjouksia ja -alennuksia. On vain luonnollista, että liiallisuuden vuoksi ihmiset saattavat poistaa viestit, jotka näyttävät edes etäisesti ”myyviltä”. Sen sijaan, että toitottaisit, mitkä tuotteet tilaajasi kannattaisi ostaa marraskuussa, voit alkaa pikkuhiljaa etukäteen antamaan pieniä vihjeitä siitä, miten valmistautua rauhallisesti tulevaan kauteen jouluun liittyvällä tuotevalikoimalla (tai palvelulla).
Jos haluat säilyttää brändisi imagon yhtenäisenä, mutta silti mainostaa yritystäsi lomien aikana, miksi et noudattaisi lähestymistapaa, joka eroaa hieman muista tänä ylenpalttisen markkinoinnin aikana? Lähestymistapaa, joka välittää yrityksesi erityispiirteet ainutlaatuiselle yleisöllesi. Kun tilaajasi koostuvat uutiskirjeesi itse tilanneista henkilöistä, ei ostetuista yhteystiedoista, on postituslistasi etuna se, että se koostuu jo ihmisistä, jotka ovat kiinnostuneita tarjonnastasi ja todennäköisesti tuntevat jo brändisi äänensävyn. Markkinoinnissa on kyse pysyvän asiakaskunnan luomisesta, ylläpitämisestä ja kasvattamisesta. Älä unohda tätä tehtävää ja karkota asiakkaitasi liian aggressiivisella markkinoinnilla. Luo sen sijaan sisältöä, joka sopii yhteen sekä brändisi että joulun kanssa.
Pysy itse aikataulussa ja auta mattimyöhäisiä
On olemassa joukko (jonka uskomme olevan suhteellisen suuri), joka unohtaa tehdä joululahjaostokset tai joutuu jättämään ne viimeisille päiville ennen joulua. Näitä ihmisiä kutsutaan myöhäisiksi ostajiksi.
Pidä silmällä varastoasi, muista päivittää verkkokauppaasi jatkuvasti sen mukaan ja ole rauhallinen, mutta valmiina väistämättömään joulua edeltävään kiireeseen. Yhdistä segmentoinnin voima tietoon siitä, mitkä tuotteet ovat jo loppuneet ja mitkä tuotteet sopivat viime tinkaan ostaville henkilöille. Sen lisäksi, että se hyödyttää sinua, se tekee myös asiakkaillesi palveluksen, koska heillä on kiire.
Tässä tapauksessa voit todella herättää huomion uutiskirjeen aiherivillä olemalla avulias, esimerkiksi näin: ”Jouluostokset ovat myöhässä? Älä huoli!”, ja viimeistellä aiherivin oman brändisi mukaiseksi. Kun luot viestisi sisältöä, mieti, mikä sinua huolestuttaisi eniten tässä tilanteessa ja mikä taas rauhoittaisi eniten. Varmista asia tietysti etukäteen itse ja vahvista sitten asiakkaalle, että ostetut lahjat todella saapuvat ajallaan.
Kuvalähde: Freepik
Segmentti ja kohderyhmä
Eri ryhmistä puheen ollen – segmentointi on ehdottomasti yksi sähköpostimarkkinoinnin tärkeimmistä elementeistä ja eduista. Tämä vaihtoehto on kuitenkin erityisen tärkeä silloin, kun tarvitset erittäin tarkkaa tietoa siitä, millaisia tuotteita vastaanottajasi saattaa suosia.
Jos aiot lähettää myyvän sähköpostiviestin, varmista, että kohdistat sähköpostisi oikein. Tämä tarkoittaa, että asiakkaasi saa kirjeen, jonka sisältö vastaa hänen todennäköisimpiä toiveitaan ja miellyttää häntä. Segmentointi voi perustua tilaajan aiempaan käyttäytymiseen. Voit kohdistaa markkinoinnin asiakkaille sen mukaan, miten he ovat reagoineet aiempiin kampanjoihisi, millaista heidän selaus- ja ostohistoriansa on ja monen muun käyttäytymistavan perusteella.
Mitä tulee myyntikirjeisiin, yritä aina välttää samanlaisen kampanjakirjeen lähettämistä kaikille tilaajillesi kerralla. Tämä on erityisen tärkeää jouluna, kun ihmisten sähköpostit ovat joka tapauksessa tupaten täynnä. Katso, mistä tuotteista asiakkaasi on aiemmin ollut kiinnostunut tai mitä ostoksia hän on tehnyt aiemmin. Voit auttaa asiakastasi säästämään aikaa ja lähettää hänelle sopivimmat tuotteet suoraan sähköpostiin.
Millaista joulusisältöä kannattaa lähettää?
Tunteet vaikuttavat asiakkaan päätöksentekoon ostostilanteessa. Esimerkiksi pelko tai syyllisyydentunne ovat tällaisia triggereitä. Suosittelemme vahvasti välttämään negatiivisten tunteiden käyttämistä joulun markkinoinnissa. Tätä artikkelia itse asiassa inspiroi joulukuiset ”Nyt on kiire!” -tarjouskirjeet. Mutta tällaiset sähköpostit toimivat kahdella tavalla. Yksi on se, että ne stressaavat lukijaa tavalla, jota ei pidä vahvistaa jouluna. Toinen on se, että tällaisten uutiskirjeiden tilaaminen saatetaan lopettaa yllättävän nopeasti.
Jouluna on järkevää luottaa enemmän yhteenkuuluvuuden ja luottamuksen tunteisiin ja pidättäytyä mauttomuuksista. Markkinoit joulun ajan tuotteita, et maailmanloppua.
Kuvalähde: Freepik
Läheisyys lämmittää
Kun ajattelet jouluun liittyvää sisältöä, kuten jouluelokuvia, minkä teeman ympärillä ne useimmiten pyörivät? Kyse on yleensä läheisyyden etsimisestä yhdessä muiden kanssa – perheen, ystävien, yhteisön ja jopa tuntemattomien kanssa. Koska tämä on yksi lomakauden kauneimmista tunteista, välitä se tilaajillesi sähköpostimarkkinoinnin avulla – aina aiheriviltä alkaen sisältöösi ja kuviin asti. Tiedämme, että tämäntyyppiset viestit eivät itse asiassa ole kovin harvinainen ilmiö jouluna, joten saatat miettiä: ”Miten tämä auttaa minua erottumaan joukosta?”
Kyse on siitä, että ihmiset odottavat tällaista ajankohtaista sisältöä, se liittyy arvoihin ja erotut jo joukosta brändillesi ainutlaatuisella lähestymistavalla. Yhdistä siis brändisi arvot ja kuvamaailma joulun arvojen kanssa. Koska jouluisen lämmin lähestymistapa tuo perheet yhteen, se saattaa tuoda myös asiakkaasi lähemmäksi sinua.
Vetoa joulun kodikkaaseen tunnelmaan
Mikä liittyy jouluun iloisten kokoontumisten lisäksi? Ihmisten suosikkiaihe voi tietysti vaihdella aina täydellisestä joulusäästä pieneen loppuvuoden lomaan asti. Mutta yksi asia, jota monet etsivät loman aikana, on yksinkertaisesti se ihana tunne…
Vetoa viiteen aistiin – näkö, kuulo, haju, maku ja kosketus. Ihmiset luottavat usein aisteihinsa löytääkseen iloa, mutta joulun aikaan tässä etsinnässä on jotain tervehenkisempää. Omistatko leipomon? Kerro tilaajillesi, että kakkusi todella maistuvat joululta. Ylläpidätkö vaatteiden verkkokauppaa? Mainosta mukavia neuleita, jotka ovat lämpimääkin lämpimämpiä sekä kimaltavia juhlavaatteita. Jos myyt sisustustuotteita, voit kertoa, kuinka verkkokauppasi torkkupeitot ja tuoksukynttilät luovat kodikkaan joulutunnelman. Tarjoatko palvelua? Kerro asiakkaillesi, kuinka se hyödyttää heitä ja auttaa keskittymään joulunviettoon.
Olipa tuotteesi tai palvelusi mikä tahansa, lähesty sitä siitä näkökulmasta, kuinka se edistää todellista lomatunnelmaa – joko suoraan tai välillisesti. Tämä sähköpostimarkkinoinnin tapa ei huuda, että haluat pelkästään myydä, vaan haluat auttaa kaikkia nauttimaan joulunajasta.
Jaa hyvää
Kuten aiemmin mainittiin, ihmiset etsivät tuttujen kasvojen lisäksi yhteenkuuluvuutta myös tuntemattomien ihmisten kanssa. Kaikilla on tämä luonnollinen toive piilossa jossain ympäri vuoden, mutta tähän aikaan ihmiset ovat halukkaampia etsimään sitä.
Joten mieti, kuinka voit innostaa ihmisiä kausiluonteisella sähköpostimarkkinoinnillasi. Jos lähetät uutiskirjeen, kerro esimerkiksi työryhmäsi hyväntekeväisyystoiminnasta. Jos haluat mainostaa, mainitse, kuinka tuotteesi antaa lisäarvoa rakkaan asiakkaasi elämään ja antaa heidän välittää iloaan myös muille. Tai kuinka tuotteesi voisi yhdistää toisilleen tuntemattomat ihmiset jonkin yhteisen ominaisuuden avulla. Tämä lähestymistapa on hyödyllinen etenkin silloin, jos myyt tuotetta tai palvelua, joka ei tuo nautintoja aisteille kuten edellisessä kappaleessa mainittiin.
Hyvyyttä ei ole koskaan liikaa, mutta ihmisten avoimuuden vuoksi jouluna on hyvä hetki puhua siitä. Tämä koskee erityisesti Z-sukupolvea, joten jos haluat houkutella tilaajalistasi nuorempia jäseniä, kiinnitä huomiota sähköpostiesi sisältöön ja ole yhteydessä heidän kanssaan yhteisten arvojen kautta.
Lisävinkki: Muista lähettää jouluntoivotus asiakkaillesi
Tämä kohta on itsestään selvä, mutta kyseessä ei olisi jouluaiheinen sähköpostimarkkinointiartikkeli, jos emme mainitsisi sitä. Saapuneet-kansiot täyttyvät tietysti myös erilaisista joulutoivotuksista. Mutta kuvittele, kuinka sinulta melkein ostanut, potentiaalinen asiakas saa sydämellisen jouluntoivotuksen, joka saa hänet tuntemaan olonsa entistäkin tyytyväisemmäksi yritystäsi kohtaan. Tai sitä, kuinka yrityksesi suurin fani ei saakaan sinulta jouluntoivotusta. Mutta ennen kaikkea: mieti, millaisen viestin haluat välittää tänä jouluna.
Mieti siis seuraavia asioita: millainen vuosi oli yrityksellesi (miten sait hymyn asiakkaidesi kasvoille tai selvisit vaikeista ajoista), millainen vuosi oli yhteiskunnassa (mitä sanoja valita, välttää ja mikä on toiveesi ensi vuodelle) ja millaisen joulun ja uuden vuoden haluat asiakkaasi kokevan. Lyö pääsi yhteen sisällöntuottajien ja suunnittelijoiden kanssa ja välitä vilpitön viesti yrityksesi tärkeimmälle resurssille – tilaajillesi ja asiakkaillesi.
Lopuksi
Markkinoinnissa on kyse pysyvän asiakaskunnan rakentamisesta ja brändillesi ominaisen ilmeen antamisesta (tämän voit sanoa joulupukille joulujuhlissa lunastaessasi markkinointitiimin lahjaa). Saat uskollisia tilaajia, jos tarjoat heille heidän odottamaansa sisältöä – sisältöä, joka on heille hyvin kohdistettu ja samalla brändisi mukaan suunniteltu. Kun olet tehnyt hyvän suunnitelman, voit alkaa luoda kampanjoita, jotka ovat todella jouluisia, mutta eivät häiritse tilaajiasi. Kukaan ei halua ihmisten yhdistävän viesteihin negatiivisia avainsanoja ja joulustressiä, vaikka valikoimassa olisi tarjolla joulutuotteita.
Älä myy, vaan kerro, mitä tarjoat. Edellinen tulee varmasti perässä. Asiakkaasi tietävät, mitä ja miten he haluavat ostaa jouluna ja kuinka saada juhlatunnelma kattoon. Tiedä sinäkin! Viestimme sinulle on siis yksinkertainen: pidä sähköpostimarkkinointisi tyylikkäänä ja tee joulunajasta kaunis – sekä sinulle että tilaajillesi!