Kun yrityksen brändi on rakenteilla, kannattaa miettiä erilaisia luovia resursseja, jotka parhaiten esittelevät brändiäsi. On syytä kuitenkin kertoa myös, mitä kaikkea visuaalisuuden taustalta löytyy: mikä sen tarkoitus on, mitä se symboloi, mitä se lupaa asiakkaalle. Yrityksen brändin tulee olla yhtenäinen, jotta nykyiset ja potentiaaliset asiakkaat tunnistavat sen. Saatat käyttää markkinointikampanjoissasi erilaisia kanavia, mutta tavoite on aina sama: yhtenäisyys. Sen vuoksi tänään aiheenamme ovat yrityksen brändi ja sen yhtenäisyys sähköpostimarkkinoinnissa. 

Brändin merkitys 

Miksi brändin rakentaminen on tärkeää? Tunnistettava brändi tuo mukanaan monia etuja. Lyhyesti sanottuna brändistä tulee yrityksen tunnus, joka erottaa sen muista. Vahva brändi auttaa saamaan uusia asiakkaita, sekä konvertoimaan ja voittamaan heitä takaisin asiakkaiksi nopeammin ja edullisemmin kuin mihin epäyhtenäinen brändi pystyisi.  

Brändäyksellä on merkitystä. Tämä pitää paikkansa kaiken kokoisten yritysten kohdalla. Yhtenäinen brändi auttaa erottumaan muista omalla alalla, omalla markkina-alueella – olemaan helposti tunnistettava. Se voi kasvattaa asiakasuskollisuutta ja auttaa yritystä saamaan asiakkaat palaamaan takaisin. 

Uutiskirjeiden brändääminen 

Tutkitaan muutamia vinkkejä, kuinka pitää brändi yhtenäisenä uutiskirjeissä. On olemassa paljon eri keinoja, joiden avulla voit saat brändisi näyttämään ja tuntumaan aiempaa yhtenäisemmältä. 

Logo 

Logo on yrityksesi visuaalinen tavaramerkki. Sen vuoksi, mitä tahansa sähköpostia kirjoitatkaan, kannattaa siihen aina lisätä yrityksesi logo. Logot sijoitetaan yleensä sähköpostin yläpalkkiin erilaisissa sähköpostimallipohjissa. Osa yrityksistä lisää pienen logon myös sähköpostin alapalkkiin. REI-nimisen yrityksen sähköpostiviesti on loistava esimerkki tästä – heidän logonsa on kauniisti esillä sähköpostin yläpalkissa. Se näyttää yhtenäiseltä ja näkyy myös erittäin hyvin. 

Kuva REI-yrityksen uutiskirjeestä

Kuvalähde: Really Good Emails. Katso koko uutiskirje täältä.

Fontit 

Toisinaan yritykset luovat yksilöllisen, kustomoidun fontin, jota he käyttävät kaikissa markkinointikampanjoissaan. Ikävä kyllä, monet uutiskirjepalveluntarjoajat eivät tue kustomoituja fontteja, joten varmistathan, että sinulla on vaihtoehtoinen fontti valittuna uutiskirjeitäsi varten. Kun olet valinnut fontin, älä vaihda sitä enää. 

Värit 

Teemme alitajuisen arvion asiasta (tuote, henkilö, ympäristö) jo 90 sekunnin kuluttua ensisilmäyksestä, Institute of Color –tutkimuksen mukaan. Erityisen mielenkiintoista on, että 62-90 % tästä arvioinnista perustuu pelkästään väreihin.

Brändilläsi täytyy olla brändivärit. Käytä niitä kaikissa markkinointikampanjoissasi – myös uutiskirjeissä. Jos sinun tarvitsee lisätä värejä, varmista, että ne sopivat pääväreihisi. Loyolan yliopiston tutkimuksen mukaan värit lisäävät brändin tunnistettavuutta jopa 80 prosentilla! 

Äänensävy 

Brändin äänensävyn tulisi myös olla yhtenäinen. Se edustaa brändisi persoonallisuutta, ja sen tulisi olla samankaltainen sen äänensävyn kanssa, millä puhut asiakkaillesi. Onko brändisi äänensävy informatiivinen vai rento? Vai onko käyttämäsi kieli täynnä alan sanastoa? Se on yrityksesi äänensävy, joten sen tulisi pysyä samanlaisena kaikissa käyttämissäsi markkinointikanavissa. 

Kuvat 

Brändiohjeidesi tulisi sisältää raamit sille, millaisia kuvia yrityksesi markkinoinnissa käytetään, käytit sitten yrityksesi omia kuvia tai kuvapankkien kuvia. Mieti, mikä sopii sinun brändiisi, millaista tyyliä kannattaa käyttää. Sopiiko brändisi paremmin yhteen esimerkiksi modernien, värikkäiden kuvien vai mustavalkoisten kuvien kanssa? Muista seurata määrittelemiäsi ohjeita, kun suunnittelet uutiskirjeitäsi. 

Visuaalisen ilmeen yhtenäisyys auttaa asiakkaitasi luomaan mielikuvia brändistäsi, parantamaan brändisi tunnistettavuutta ja mahdollisesti jopa brändiuskollisuutta. Voit löytää hyviä esimerkkejä Really Good Emails -sivustolta, ja haluamme korostaa erityisesti muutamaa Casper-yrityksen sähköpostiviestiä. 

Näetkö, kuinka hyvin yrityksen viestit pysyvät yhtenäisinä eri sähköpostimarkkinoinnin kampanjoissa? Katso otsikoita, ne ovat niin selkeitä, ja kuten varmaan jo arvasit, yhtenäisiä. 

Casper-yrityksen uutiskirje

Casper-yrityksen uutiskirje

Otsikot 

Näet yllä olevista esimerkeistä, miten otsikot on pidetty samantyylisinä eri uutiskirjekampanjoissa. Ja tässä toinen vinkki: päätä, millaisia otsikoita haluat tehdä. Kirjoitatko isolla kaikki kirjaimet vai vain jokaisen lauseen ensimmäisen kirjaimen? Tee valintasi ja pidä siitä kiinni. Jos otsikkotyyli vaihtelee jokaisen uutiskirjeen kohdalla, ei yrityksestä synny ammattimaista vaikutelmaa. 

Viestien lähettämisen säännöllisyys 

Kannattaa suunnitella myös se, kuinka usein lähetät uutiskirjeitä. Onko se kerran kuukaudessa vai kerran viikossa? Vai suunnitteletko lähettäväsi viestejä päivittäin? Muista, että yhtenäisyys on tärkeää. Kun olet päättänyt, kuinka usein lähetät uutiskirjeitä, vastaanottajasi odottavat saavansa sinulta viestiä tällä volyymilla. 

Käytä uutiskirjeitä brändisi vahvistamiseen 

Yrityksen brändi ja sen yhtenäisyys kannattaa pitää vahvana sähköpostimarkkinoinnin kampanjoissa. Uutiskirjeen tilaajasi tunnistavat yrityksesi helpommin ja heille syntyy mielikuvia yrityksestäsi. Vahva brändi auttaa sinua saamaan uusia asiakkaita ja saamaan nykyiset asiakkaat pysymään paremmin luonasi. Vastaanottajasi tunnistavat lähettämäsi viestit nopeammin. On luonnollista, että he todennäköisemmin avaavat viestisi, jos brändisi on heille jo tuttu. Hyödynnä jakamiamme vinkkejä yrityksesi brändäyksessä ja uutiskirjeissäsi, ja saat yrityksesi menestymään!