Aiemmissa artikkeleissamme keskustelimme oikean ajoituksen merkityksestä hylätty ostoskori -muistutuksia lähettäessä. Tutustuimme myös erilaisiin työnkulkuihin, joita voit käyttää asiakkaiden houkuttelussa viemään ostotapahtuma loppuun saakka. Tässä artikkelissa tutkimme segmentointia ja katsomme muutamia kiinnostavia hylätty ostoskori -esimerkkiviestejä.  

Segmentointityypit

Asiakkaat segmentoidaan usein neljän päätyypin avulla:

  1. Demografinen segmentointi
  2. Maantieteellinen segmentointi 
  3. Psykografinen segmentointi
  4. Käyttäytymiseen perustuva segmentointi 

Isoon osaan segmentointimahdollisuuksista vaikuttaa kuitenkin tieto, jota sinulla on asiakkaistasi – ja tieto, jota haluat kerätä. Tutkitaan muutamia hyödyllisiä segmentointi-ideoita, joita voit hyödyntää sähköpostimarkkinointistrategiassasi hylättyihin ostoskoreihin liittyen. 

Ostopersoonat ja asiakkaiden arvot  

Jokainen asiakas on erilainen. Sen takia on hyödyllistä käyttää segmentoinnissa apuna asiakkaan arvoja. Tämä tieto auttaa sinua luomaan houkuttelevia, personoituja tarjouksia varsinkin kanta-asiakkaillesi. 

Jos olet määritellyt ostopersoonasi, käytä tätä tietoa ideoidessasi tarjouksia ja jopa sähköpostiviestien mallipohjia. Tämä parantaa asiakaskokemusta ja todennäköisesti kasvattaa hylättyjen ostoskoriesi konversiolukuja. 

Ostoskori hylätään ensimmäisen kerran?

Pystynet tunnistamaan ensikertalaiset – asiakkaat, jotka ovat hylänneet ostoskorinsa ensimmäistä kertaa. Tämä tieto voi auttaa sinua optimoimaan strategiaasi hylättyihin ostoskoreihin liittyen tätä segmenttiä varten ja inspiroi sinua luomaan erittäin personoitua sisältöä sähköpostiviesteihisi.  

Ovatko he uusia asiakkaita? Hieman lempeää vakuuttelua ja alennuskuponki saattavat rohkaista heitä viemään ostotapahtuman loppuun. Vai ovatko he kanta-asiakkaita, jotka hylkäävät ostoskorin ensimmäistä kertaa? On hyvä lähettää heille muistutus kesken jääneistä ostoksista. He saattavat olla uskollisia asiakkaitasi, tai he voivat olla kiintyneitä juuri tiettyyn tuotteeseen, jota myyt. Käytä tätä tietoa suunnitellessasi tarjousta tai jopa luodessasi sähköpostiviestiesi mallipohjia. 

Ostoskorin arvo: pieni, keskisuuri, suuri

Kun suunnittelet hylätty ostoskori -työnkulkujasi, pyri käyttämään tietoa ostoskorin koosta apunasi. Ostoskorin arvo jaetaan yleensä pieneen, keskisuureen ja suureen. 

Pieni ostoskorin arvo ei välttämättä tarkoita sitä, etteikö asiakas tai potentiaalinen asiakas voisi olla iso asiakas. Se voi kertoa myös siitä, että he etsivät esimerkiksi jotain tiettyä tuotetta tai palvelua. Voit kokeilla ilmaista toimitusta houkuttimena pienten ja keskisuurten hylättyjen ostoskorien kanssa (tai ainakin korostaa ilmaista toimitusta, jos sinulla on sellainen). 

Tutki isojen ostoskorien kohdalla, onko kyseessä yksittäinen, kallis tuote vai koostuuko ostoskori monista eri tuotteista, joiden kohdalla on suuri todennäköisyys palautuksille. Pyri lähestymään näitä segmenttejä eri tavoin myös sähköpostiviesteissäsi. Ostoskoreille, joissa on monia eri tuotteita, voi tarjota ilmaista palautusta myyntivalttina. Hylätty ostoskori, jossa on vain yksi tuote, voisi hyötyä tuotearvosteluista tai käyttäjien kokemuksista. Voit jakaa myös heille myös sisältöä, joka antaa neuvoja tuotteen käytöstä. 

Esimerkkejä hylätty ostoskori -muistutusviesteistä

Katso Dote-yrityksen sähköpostiviestiä – otsikossa sanotaan “Ostoskorisi kokee tulleensa hylätyksi!” ja viestin copy-teksti on ystävällistä ja humoristista. Sähköpostiviesti on lyhyt ja tiivis, ja siinä on hyvin näkyvä call-to-action -kehote. 

Dote-yrityksen sähköpostiviesti, Really Good Emails

Rudy´s Barbershop -yrityksen viestissä on huomiota herättävä otsikko: “Älä jätä väliin tätä kuin ohjelmistopäivitystä”. Ennakko-otsikko luo kiireen tuntua (ilmainen toimitus ei ole kauaa voimassa). Viestissä on hyvä kirjepohjan ulkoasu – asiakas näkee, mitä hänen ostoskoriinsa jäi. Viestin copywriting-teksti on myös erinomaista. Kiireen tunnun luominen auttaa usein kaupan viimeistelyssä; sitä voi käyttää hyödyksi myös hylätty ostoskori -muistutuksissa. 

Rudy´s Barbershop -yrityksen sähköpostiviesti, Really Good Emails

Mainitsimme aiemmin asiakaspalautteiden tai tuotearvostelujen käytön hylätty ostoskori -muistutuksissa. Niitä voi käyttää verkkosivuilla, sosiaalisessa mediassa tai itse sähköpostiviesteissä. Casper-yrityksen hylätty ostoskori -muistutus on sisällöltään melko vitsikäs. He käyttivät kuitenkin myös mahtavaa asiakaspalautetta itse viestissä. 

Casper-yrityksen sähköpostiviesti, Really Good Emails

Etkö ole varma, miten esittelisit alennuksen sähköpostiviestissä? Alex Mill -yritys näyttää hienolla tavalla, miten se kannattaa tehdä – käytä viestin yläosaa tärkeimmän tiedon jakamiseen – tässä tapauksessa huomattavan, 15 % alennuksen esittelyyn. 

Alex Mill -yrityksen sähköpostiviesti, Really Good Emails

Muista, että mitä paremmin tunnet asiakkaasi, sitä näppärämmin voit käyttää sähköpostiviestejä houkuttelemaan heidät takaisin asiakkaaksi ja jopa myymään kalliimpia tuotteita tai ristiinmyymään heille eri tuotteita. Miksi et yrittäisi kasvattaa ostoskorin arvoa samalla, kun muistutat asiakkaita hylätystä ostoskorista? Voit esimerkiksi esitellä samankaltaista tuotetta tai tuotteita, jotka kannattaa ostaa yhdessä, tai suosituimpia tuotteitasi.  

Society 6 -yrityksellä on hyvin värikäs sähköpostiviesti. Heidän tarjouksensa on houkutteleva ja he esittelevät erilaisia tuoteryhmiä, jotka voivat kiinnostaa asiakasta. 

Society 6 -yrityksen sähköpostiviesti, Really Good Emails

Tunne asiakkaasi

Viimeinen vinkki on tässä – ymmärrä asiakkaitasi, optimoi viestejäsi, ja kohdenna segmentointisi hyvin. Muista, että asiakkaidesi Saapuneet-kansiot saattavat olla täynnä tarjouksia, joten pyri menemään suoraan asiaan osuvilla otsikoilla ja kiinnitä heidän huomionsa viestisi ulkoasulla ja sisällöllä. Jatka testaamista; löydä houkuttimet, jotka toimivat parhaiten erilaisten asiakasryhmien kanssa. Kaikki tämä auttaa sinua luomaan mahtavia hylätty ostoskori -muistutuksia ja niiden työnkulkuja.