Verkkokauppashoppailusta on tullut arkipäivää. Olemme varsin tottuneita lisäämään tuotteita nettiostoskoreihimme. Se on helppoa. On myös varsin helppoa muuttaa mieltään (ja siihen on monta eri syytä) ja jättää ostokset tekemättä. Vaikka hylätty ostoskori voi olla mahtava juttu asiakkaan kannalta, se vie kuitenkin yrityksiltä myyntivoittoja. 

Onko tämä yleinen ilmiö?

Todellakin. Statistan tutkimuksen mukaan maailmanlaajuisista verkkokaupan tilauksista hylättiin jopa 88 % maaliskuussa 2020. Vuonna 2019 vastaava luku oli 69,57 % (voit tutustua vuotuiseen muutokseen Statistan tilastoista). 

Vaikuttaa ikävä kyllä siltä, että trendi on kasvamaan päin, mikä ei ole hyvä uutinen näinä epävarmoina aikoina, kun monet yritykset kamppailevat olemassaolostaan. Mutta onneksi yrityksillä on keinoja, joilla tätä vaikutusta voi vähentää, ja yksi parhaista keinoista tähän on sähköpostimarkkinointi. Varsinkin hylätty ostoskori -muistutusten käyttö auttaa merkittävästi. 

Syyt ostoskorin hylkäämiselle

On olemassa lukuisia syitä siihen, miksi asiakkaat eivät vie ostotapahtumaa loppuun – yksi eniten vaikuttavista tekijöistä on yleensä toimituskulujen hinta. Mutta myös muut syyt voivat vaikuttaa, kuten toimimattomat alekoodit, lisäkulut maksuvaiheessa, tekniset ongelmat tai ongelmat ostopolussa. 

Jos toimituskulut ovat syynä ostoskorin hylkäämiselle, on ikävä kyllä huomattu, että suurin osa asiakkaista ostaa saman tuotteen toisesta verkkokaupasta. Statistan Iso-Britanniassa tekemän tutkimuksen mukaan yrityksiltä häviää 43 % asiakkaista kilpailun vuoksi.  

On kuitenkin huomattu myös, että 26 % ostoskorin aiemmin hylänneistä asiakkaista kuitenkin palaa viimeistelemään ostoksensa. Ja kun käytössäsi ovat oikeat työkalut ja kohdennat oikein, voit saada tuntuvan määrän potentiaalisista asiakkaista palaamaan. 

Toimituskulujen vuoksi ostoskorin hylänneiden asiakkaiden toiminnot Iso-Britanniassa vuonna 2015, Statista. 

Kuinka lähettää hylätty ostoskori -muistutus?

Kukaan ei halua, että niin suuri osa potentiaalisista asiakkaista tekee ostoksensa muualla. Tuon luvun pienentämiseen voi käyttää erilaisia keinoja. Sen vuoksi ei olekaan yllätys, että iso osa markkinointitoimista menee uudelleenmarkkinointiin ja hylätty ostoskori -muistutuksiin. 

Mikä on hylätty ostoskori -muistutus? Se on sähköpostiviesti, joka lähtee asiakkaalle, joka on lisännyt tuotteita ostoskoriinsa, muttei ole vienyt ostotapahtumaa loppuun saakka. Yksi parhaista tavoista lähestyä näitä asiakkaita on sähköpostimarkkinointi ja automaattiset viestit, jotka asetetaan lähtemään tiettyjen asiakkaan tekemien toimintojen jälkeen. Tässä tapauksessa tämä toiminto on hylätty ostoskori. 

Milloin kannattaa lähettää hylätty ostoskori -muistutus?

Ajoitus on avainasemassa. Viestisi ajoitus vaikuttaa siihen, muuttaako asiakas mieltään vai ei. Asiakkaat tutkivat luonnollisesti tuotteita myös muista verkkokaupoista, vertailevat hintoja jne. Tämän aikaikkunan sisällä sinulla on tilaisuus lähestyä asiakkaita ja saada heidät takaisin omaan verkkokauppaasi. 

Aikaikkuna on pieni – sen pienuuteen vaikuttaa alasi ja myymäsi tuotteet. Hintavampia tuotteita tutkitaan luonnollisesti pidempään kuin edullisempia, koska asiakkaat haluavat löytää parhaan mahdollisen diilin. 

Sen vuoksi emme voi painottaa tarpeeksi, että hylätty ostoskori -muistutukset vaativat oikeaa ajoitusta ja tarkkuutta. Onneksi monet sähköpostipalvelun tarjoajat antavat käyttöösi automaatiotyökaluja, joiden avulla lähestyt asiakkaitasi helposti juuri oikeaan aikaan. 

Kuinka lähettää hylätty ostoskori -muistutuksia juuri oikeaan aikaan?

Mikä on paras aika lähettää muistutus hylätystä ostoskorista? Suosittelemme lähettämään ensimmäisen viestin 10 minuutin sisällä ostoskorin hylkäämisestä. Jos et jostain syystä voi lähettää viestiä heti, pyri lähettämään se tunnin sisällä.  

Voit luoda myös viestisarjan hylätystä ostoskorista – työnkulun – jossa ensimmäinen viesti lähetetään saman tien (tai 10 minuutin sisällä hylkäämisestä). Vastauksesta riippuen voit jakaa työnkulun ja myös segmentoida sen sitoutuneisuuden perusteella. 

Jos asiakkaasi on avannut esimerkiksi ensimmäisen muistutusviestin, muttei ole vienyt ostotapahtumaa loppuun, hän saa yhden version seuraavasta viestisarjan viestistä. Toinen asiakas, joka ei ole avannut ensimmäistä muistutusviestiä, saa toisenlaisen viestiversion. Jälleen kerran, ajoituksella on väliä. Ajoita seuraava viesti lähtemään 24 tunnin sisällä hylkäämisestä. 

Voit testata kolmen viestin työnkulkua – kolmas viesti tulisi lähettää 72 tunnin kuluessa ostoskorin hylkäämisestä. Katso, toimiiko se. Testaaminen tuo sinulle aina lisätietoa ja johtaa kehitykseen. Tässä on esimerkki hylätty ostoskori -muistutusviestien työnkulusta. 

Kuinka lähettää hylätty ostoskori –viestien sarja? 

Seuraavaksi: Somepainikkeet uutiskirjeissä 

Oletko mainostanut somekanaviasi uutiskirjeissäsi? Mihin kohtaan somepainikkeet kannattaa sijoittaa uutiskirjeessä? Miltä niiden tulee näyttää, jotta ne toimivat parhaalla mahdollisella tavalla? Lue lisää somepainikkeiden sijoittamisesta uutiskirjeisiin täältä! 

Oliko tämä artikkeli hyödyllinen sinulle? Haluatko oppia lisää uutiskirjemarkkinoinnista? Pysy ajan tasalla uutiskirjemarkkinoinnin uusimmista tuulista ja tilaa uutiskirjeemme!