Kerroimme aiemmassa blogipostauksessamme, mikä hylätty ostoskori -muistutus on ja mitä syitä ostoskorin hylkäämiselle voi olla. Tutkailimme myös muistutusten ajoittamista oikein. Tässä artikkelissa tutustumme tarkemmin siihen, millainen on hylätty ostoskori -työnkulku. 

Kuinka luoda yksiosainen hylätty ostoskori -työnkulku?

Monet yritykset käyttävät verkkokauppa-alustan omia ratkaisuja verkkokauppojensa hoitamiseen. Monet verkkokauppa-alustat tarjoavat mahdollisuuden lähettää asiakkaalle viestin manuaalisesti, missä on linkki hylättyyn ostoskoriin. Se on hyödyllinen ominaisuus, mutta jos asiakkaita on paljon, voi manuaalinen viestien lähettäminen käydä äkkiä työlääksi. Sen takia suosittelemme aina etsimään automatisoituja ratkaisuja, löytyivät ne sitten verkkokauppa-alustaltasi tai sähköpostipalveluntarjoajaltasi. 

Jos kolmiosainen työnkulku, jota käytimme esimerkkinä aiemmassa blogipostauksessamme, näyttää liian monimutkaiselta, voit aloittaa yhden viestin työnkulusta. Työnkulku on suoraviivainen: kun järjestelmä huomaa hylätyn ostoskorin, sähköpostiviesti lähtee asiakkaalle automaattisesti. Jos pystyt vaikuttamaan viestin ajoitukseen, pyri ajoittamaan se 10 minuutin päähän ostoskorin hylkäämisestä.  

Testaa tätä työnkulkua vähintään muutaman kuukauden ajan tai kunnes saat kerättyä tarpeeksi tietoa kehittämistä varten. Tutki, onko sillä vaikutusta hylättyjen ostoskorien määrään. Muista, että monet ulkoiset tekijät vaikuttavat asiakkaisiin. Taloustilanne, eri vuodenajat ja lomasesongit vaikuttavat kaikki saamiisi tuloksiin. 

Kuinka luoda kaksiosainen hylätty ostoskori -työnkulku?

Kokeile kaksiosaista työnkulkua, jos koet olevasi valmis siihen. Työnkulku koostuu kahdesta sähköpostiviestistä, joiden tarkoitus on saada asiakas viemään ostotapahtuma loppuun saakka. Kuten aiemmin kerroimme, oikea ajoitus on tärkeää. Toinen viesti kannattaa ajoittaa lähtemään 24 h sisään ostoskorin hylkäämisestä. 

Hylätty ostoskori -työnkulku koostuu yleensä maksimissaan kolmesta erillisestä sähköpostiviestistä. Voit viedä automaation vielä pidemmälle ja lisätä kolmannen viestin lähtemään seuraavien 72 h sisällä ostoskorin hylkäämisestä. Testaaminen on kaiken A ja O ja sen avulla löydät juuri oikean tavan, joka toimii yrityksellesi parhaiten. 

Kuinka luoda hylätty ostoskori -työnkulku tekstiviestien avulla?

Tähän mennessä olemme keskustelleet hylätty ostoskori -työnkulusta sähköpostiviestien avulla. Jos sinulla on tarvittavat tiedot ja työkalut, voit kokeilla myös tekstiviestejä asiakkaasi tavoittamiseen. 

Jos sinulla on asiakkaan puhelinnumero ja hän on sallinut markkinoinnin puhelimitse, voit lisätä tekstiviestit hylätty ostoskori -työnkulkuun. Tekstiviestit toimivat samalla tavalla kuin sähköpostiviestitkin, eli ne lähtevät automaattisesti niille asiakkaille, jotka eivät vie ostotapahtumaa maaliin saakka. Tutustutaan kuinka tekstiviestit saa lisättyä työnkulkuun. 

Tässä esimerkissä tekstiviesti on lähetetty niille asiakkaille, jotka ovat avanneet ensimmäisen hylätty ostoskori -sähköpostiviestin, mutta eivät ole vieneet ostotapahtumaa loppuun. Asiakkaat, jotka eivät ole avanneet ensimmäistä viestiä, saavat toisen sähköpostiviestin 24 tunnin kuluessa, mutta eivät saa tekstiviestiä. 

Tämä strategia voi toimia, jos yleinen sitoutuneisuus tekstiviesteihisi on hyvä. Muista, että tässä työnkulussa lähetät tekstiviestin niille ihmisille, jotka ovat jo avanneet sähköpostiviestisi. Voit luoda kiireen tunnetta tekstiviestillä, mainitsemalla esimerkiksi, että tuotteet myydään pian loppuun. Tässä on potentiaalia asiakkaiden konvertoitumiseen. 

Voit testata tekstiviestien lisäämistä eri kohtiin työnkulkua. Voit muuttaa työnkulkua esimerkiksi siten, että tekstiviesti lähtee niille asiakkaille, jotka eivät ole avanneet ensimmäistä sähköpostiviestiä eivätkä ole vieneet ostotapahtumaa loppuun. 

Tässä tapauksessa toinen hylätty ostoskori -sähköpostiviesti lähtee niille kontakteille, jotka avasivat ensimmäisen sähköpostiviestin mutta eivät vieneet ostotapahtumaa loppuun. Tämän asetelman logiikka on seuraavanlainen – jos asiakas on avannut sähköpostiviestin, on todennäköistä, että hän avaa seuraavankin viestin. Mikäli asiakas ei juuri avaa sähköpostiviestejä, voi toisen kanavan lisääminen työnkulkuun toimia asiakkaan tavoittamisessa. Tärkeintä on tuntea asiakkaasi, mitä tietosi heistä kertovat sinulle. Jotta saat pidettyä hylättyjen ostoskorien määrän alhaisena, tulee sinun hyödyntää tietojasi ja kehittää ja optimoida sähköpostiviestejäsi ja automatisoituja työnkulkujasi. 

Tekstiviesti voi toimia myös kolmantena askeleena työnkulussa. Jos pidät toisen askeleen sähköpostiviestinä, tekstiviesti voi olla kolmas eli viimeinen yritys tavoittaa asiakas. 

Kuinka segmentoida kohdistetut työnkulut?

Ei ole yllättävää, että personointi ja kohdistaminen ovat tärkeitä toimenpiteitä kampanjan onnistumisen kannalta. Sama pätee myös hylätty ostoskori -muistutusten ja niihin liittyvien työnkulkujen rakentamiseen. Jos olet hyvin tarkka ja kohdistat huolellisesti, on sinulla suurempi mahdollisuus, että asiakas vie ostotapahtuman loppuun eli konvertoituu. 

Työnkuluistasi tulee paljon kohdistetumpia, jos lisäät niihin segmentoinnin mukaan. Yllä olevassa esimerkissä on eritelty erilaisia polkuja – ja segmentointi liittyy näihin polkuihin vuorovaikuttamisen mukaan. Tässä esimerkissä sähköpostiviestin avaaminen edustaa vuorovaikuttamista. 

Kun lisäät uusia polkuja ja sääntöjä työnkulkuun, siitä tulee tietenkin hieman monimutkaisempi luoda, mutta vastineeksi voit saada parempia tuloksia.  

Seuraavaksi: Kuinka ajoittaa hylätty ostoskori -muistutus juuri oikeaan aikaan?

Millaisia syitä ostoskorin hylkäämiselle on? Vai haluatko tietää lisää siitä, kuinka hylätty ostoskori -muistutukset kannattaa ajoittaa? Lue vastaukset aiemmasta blogipostauksestamme! 

Pysy mukana uutiskirjeiden ja sähköpostimarkkinoinnin uutuuksista ja kehity yhä paremmaksi markkinoijaksi –> tilaa uutiskirjeemme! Saat säännöllisesti kullanarvoisia vinkkejä suoraan sähköpostiisi.