Kuvalähde: Freepik

SEO eli hakukoneoptimointi tarkoittaa verkkosivustosi näkyvyyden parantamista hakukoneissa. Koska monet potentiaaliset asiakkaat käyttävät hakukoneita löytääkseen heitä kiinnostavan tuotteen tai palvelun, tämä on yksi tärkeimmistä tekijöistä modernissa markkinoinnissa.

SEO-mittarit sisältävät paljon muutakin kuin perinteinen käsitys avainsanoista ja sijoituksista hakutuloksissa. Jos tarkastelet hakukoneoptimointia syvällisesti, monet tekijät vaikuttavat siihen – tekijät, joita emme välttämättä yhdistä suoraan hakukoneoptimointiin heti ensimmäisellä kerralla. Sähköpostimarkkinointi on yksi näistä tekijöistä.

Mikä yritys ei käytä nykyään sähköpostia? Sähköposti on yksi ensisijaisimmista viestintätavoista. Mutta se voi olla monille uutta tietoa, että sähköposti on keskeisessä roolissa myös hakukoneoptimoinnissa. Vaikka hakukoneet eivät indeksoi lähettämiämme sähköposteja, sähköpostimarkkinoinnilla on kyky tuoda lisää liikennettä verkkosivustolle ja parantaa sen sijoittumista hakukoneissa.

Sähköpostimarkkinointi ja hakukoneoptimointi ovat kaksi digitaalisen markkinoinnin tehokkainta työkalua. Yhdistä nämä molemmat tekijät ja saat hyviä tuloksia. Tutkitaan seuraavaksi, miten sähköpostimarkkinointi auttaa hakukoneoptimoinnissa.

1. Lisää laadukasta liikennettä

Todennäköisesti ensimmäinen asia, jonka opit hakukoneoptimoinnista, on kuinka orgaaniset sijoitukset voivat lisätä verkkosivustosi liikennettä. Tavoitteena on kuitenkin saada laadukasta liikennettä sivustollesi, ei satunnaisia ​​vierailijoita. Tehokas SEO ei voi vain asettaa yritystä hakukoneiden tulosten kärkeen, vaan se on myös tehokas tapa segmentoida asiakkaita. Voit käyttää hakukoneeseen kirjoitettuja avainsanoja tai lauseita löytääksesi tietyn aiheen. Google Analyticsin ja Google Trends API:n kaltaiset työkalut auttavat luomaan luettelon sopivista avainsanoista.

Sähköpostimarkkinointi voi auttaa sinua saamaan laadukasta liikennettä sivustollesi, koska useimmat sähköpostimarkkinointikampanjat ovat erittäin personoituja. Markkinoijat segmentoivat tilaajat heidän ostokäyttäytymisensä perusteella ja räätälöivät sisällön heidän kiinnostuksen kohteidensa mukaan. He antavat myös tilaajille vaihtoehtoja siitä, millaisia sähköposteja he haluavat saada. Esimerkiksi SaaS-yritys tarjoaa erilaisia sähköpostivaihtoehtoja, kuten:

  • Tuotepäivitykset
  • Oppaat
  • Webinaari-kutsut
  • Tuotelanseeraukset
  • Blogiin liittyvät sähköpostit jne.

Tilaajat, jotka lukevat heitä kiinnostavaa sisältöä uutiskirjeistä, vierailevat todennäköisemmin uutiskirjeen lähettäjän verkkosivustolla ja osoittavat aitoa kiinnostusta yrityksen toimintaa kohtaan. Heitä ei pommiteta sähköposteilla, joista he eivät ole kiinnostuneita, ja he saavat yksilöllistä sisältöä, joka sopii heidän tarpeisiinsa.

Laadukas liikenne antaa sinulle hyvän tulosprosentin ja vähentää välitöntä sivulta poistumisprosenttia, mikä parantaa verkkosivusi sijoitusta.

2. Parantaa sosiaalisen median tuloksia

Sosiaalinen media ei ole ainoastaan vaihtoehto näinä päivinä; se on markkinoijan velvollisuus. Sinun täytyy rakentaa läsnäoloa sosiaalisilla alustoilla ollaksesi lähempänä asiakkaita ja ollaksesi heidän kanssaan säännöllisesti vuorovaikutuksessa.

Tämän edistämiseksi sinun on sisällytettävä sosiaalisen jakamisen kuvakkeet kaikkeen sisältöösi – sähköpostit mukaan lukien. Useimmat sähköpostin automaatio-ohjelmistot tarjoavat mahdollisuuden lisätä sähköpostiin painikkeen, jota painamalla uutiskirjeen voi jakaa sosiaalisessa mediassa. Mutta miten SEO sopii tähän kaikkeen?

Kuten sähköpostimarkkinointi, sosiaalisen median tulokset eivät suoraan paranna SEO-ponnistelujasi. Mutta kun monet ihmiset jakavat sisältöäsi sosiaalisessa mediassa, se lisää brändisi näkyvyyttä.

Kuvalähde: Freepik

Lisäksi sosiaaliset jaot antavat signaalin, joka osoittaa, että sisällöstäsi on hyötyä käyttäjille. Kun yrityksesi mainitaan ja sisältöäsi jaetaan, nämä signaalit voivat parantaa hakukoneoptimoinnin tehokkuutta ja sijoitusta.

3. Lisää sivustoon sitoutumista CTA:n avulla

Riippumatta sähköpostin lähettämisen motiivista, perimmäisenä tavoitteena on parantaa markkinointiasi ja saada liikennettä sivustollesi. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi sähköpostiin kannattaa lisätä toimintakehotus (CTA), joka rohkaisee lukijoita tiettyyn toimenpiteeseen. Kun tilaajat päättävät klikata toimintakehotusta, se osoittaa sitoutumista heidän puoleltaan ja kertoo mahdollisista ostoaikeista.

Kannattaa kiinnittää huomiota siihen, kuinka houkutella tilaajat klikkaamaan kehotetta. Tässä on muutamia vinkkejä aiheesta:

  • Sijoita CTA strategisesti. Jos useat eri aiheet johtavat eri sisältöihin, myös toissijaisten toimintakehotusten on oltava kunkin aiheen mukaisia. Sosiaalisen median painikkeet on suositeltavaa sisällyttää sähköpostin alatunnisteeseen.
  • Käytä kontrastivärejä korostaaksesi CTA-painiketta.
  • On olemassa monia aloitussivugeneraattoreita, jotka tukevat toimintakehotuksiin keskittyviä aloitussivumalleja.
  • Käytä voimakkaita sanoja tehdäksesi toimintakehotuksesta interaktiivisen.
  • Kirjoita toimintakehotus mahdollisimman tiiviisti, vähillä sanoilla.

Voit lisätä toimintakehotuksen, jonka avulla tilaajat voivat välittää sähköpostin tutuilleen ja läheisille ystävilleen. He tuntevat ihmiset, jotka haluavat lukea blogitekstejäsi. Se on loistava tapa saada liikennettä verkkosivustollesi ja parantaa SEO-sijoituksiasi.

4. Mahdollisuus saada arvosteluja

Arvosteluilla on valtava vaikutus, minkä seurauksena se vaikuttaa hakukoneiden tulossivuihin. Noin 90 % kuluttajista lukee online-arvostelut ennen tuotteen tai palvelun ostamista. Verkkoarvostelut ovat näkymätön voima, joka ohjaa brändin mainetta ja sen sijoittumista Googlessa.

Ja koska nykyaikaiset digitaalisen markkinoinnin tekniikat pyörivät datan ympärillä, ja yksi parhaista tavoista hankkia tätä dataa on pyytää asiakkailta palautetta. Monet yritykset lähettävät sähköposteja, joissa he pyytävät käyttäjiä jakamaan kokemuksiaan saadakseen selville, mitä asioita yritykset voivat vielä kehittää. Asiakkaiden arvostelujen pyytäminen sähköpostitse osoittaa myös, että olet sitoutunut parantamaan heidän kokemuksiaan.

Palautteen saaminen on kuitenkin yksi suurimmista haasteista. Sähköpostimarkkinoinnin avulla pääset kokeilemaan ainutlaatuisia tekniikoita, jotka kannustavat ihmisiä jakamaan arvosteluja. Ihmiset auttavat todennäköisemmin silloin, kun he hyötyvät siitä jotenkin.

Voit lisätä sähköpostiin tarjouksen tai alennuksen, jonka saa, jos jättää palautetta. Ranskan kuluttajamarkkinoiden näkemyksen mukaan 60 % ranskalaisista verkkokuluttajista etsii tarjouskoodeja sähköposteista ostoksia tehdessään. Voit yksinkertaisesti lisätä osion, joka kysyy käyttäjiltä, ​​kuinka todennäköisesti he suosittelisivat tuotetta/palvelua ystävilleen. Arvostelut ovat suuri kannustin kuluttajille heille aiemmin tuntemattomilla sivustoilla, ja positiiviset arvostelut voivat parantaa yrityksesi sijoitusta hakukoneissa.

5. Auttaa sisältöstrategian kohdistamisessa

Ilman sisällön kohdentamista sähköpostimarkkinoinnista olisi jo kauan aikaa sitten tullut vanhentunut markkinointitekniikka. Niistä sadoista sähköpostiviesteistä, jotka tilaaja saa päivässä, ainoa syy sähköpostisi avaamiseen on sen osuvuus. Idea on yksinkertainen – jos segmentoit yleisösi, sinulla on oltava myös juuri heille kohdennettua sisältöä.

Kuvalähde: Freepik

Kuten mainitsimme, sähköpostimarkkinoinnin automaation avulla voit lähettää myös personoituja sähköposteja, jotka pitävät mielessä demografiset tiedot, kuten iän, sijainnin, ostohistorian jne. Kanta-asiakassähköpostin lähettäminen myyntisuppilon yläosassa olevalle tilaajalle tai juhlavan tarjoussähköpostin lähettäminen toisessa maassa asuvalle tilaajalle ei vaikuta verkkosivustosi liikenteeseen tai tulosprosentteihin. Sisältö onnistuu vain, jos lukija on sille oikea henkilö.

Ja kun puhumme sisällöstä, se ei tarkoita vain sähköpostin aiheriviä. Vaikka sisällöllä ei ole suoraan mitään tekemistä hakukoneoptimoinnin kanssa, kannattaa kuitenkin ottaa huomioon aiherivin ja sähköpostin avainsanat, koska ne heijastavat sitä, millaisia sanoja tilaajat klikkaavat. Sen avulla voit kaupallistaa nämä avainsanat SEO-strategiassa.

A/B-testauksen kaltaisten tekniikoiden avulla voit testata ja analysoida, millä sisällöillä tai aiheriveillä on eniten klikkauksia ja personoida sähköpostimarkkinointikampanjat tulosten perusteella. Koska kohdistetun sisältöstrategian kehittäminen voi olla koko yrityksesi työtä, voit myös hyödyntää esimerkiksi WordPress-yhteistyölaajennusta, joka houkuttelee kirjoittajat ja markkinoijat saman katon alle luomaan kohdennettua sisältöä.

6. Mahdollisuudet toimivan sisällön kierrättämiseen

Hyvin toimineilla uutiskirjeillä voi olla pysyvä vaikutus, jos käytät niitä uudelleen muissa kanavissa. Oletetaan, että tiedät, että tietty sisältö on toiminut erittäin hyvin uutiskirjeessäsi. Tällaista sisältöä kannattaa käyttää uudelleen blogissa tai verkkosivustolla, jotta saat siitä hyötyjä myös hakukoneoptimointiin.

Tämä saattaa vaatia lisätyötä, koska sinun on muokattava sisältöä SEO-ystävälliseksi. Tämä onnistuu esimerkiksi lisäämällä osuvia avainsanoja ja infograafeja, muokkaamalla sisältöä siten, että löytyy sopivat sanojen pituudet ja kannustamalla työyhteisöä muokkaamaan sisältöjä yhdessä.

Kun julkaiset hyvin menestyneiden uutiskirjeidesi sisältöjä myös verkkosivuilla, luot mielenkiintoisia blogitekstejä, jotka aihetta hakukoneesta hakevat ja sähköpostin tilaajat voivat löytää. Voit tavoittaa suuremman yleisön ja tehostaa SEO-ponnistelujasi vain pienellä työmäärällä.

7. Videosisällöt sähköpostissa

Ei niin perinteinen mutta tehokas keino on sisällyttää videolinkki markkinointisähköpostiisi. Tämä vaatii kuitenkin sinulta muutaman lisätyövaiheen: oikean visuaalisen sisällön löytämisen, käsikirjoituksen kirjoittamisen tarinan kertomiseksi ja materiaalin kokoamisen videonmuokkausohjelmaan.

Videomateriaali vaikuttaa hakukoneoptimointiin paljon enemmän kuin monet tietävätkään, ja se todellakin tekee ihmeitä hakukoneoptimoinnille. Jos verkkosivustosi sisältävät tekstin ja kuvien lisäksi laadukasta videomateriaalia, sivusi sisältö on mahdollisimman monipuolinen. Tämä parantaa sivusi hakukoneoptimointia.

Kun olet luonut kiinnostavia videoita, muista jakaa ne markkinointisähköpostiviesteissäsi sekä sosiaalisen median sivuillasi. Uutiskirjeesi tilaajat ovat kohdeyleisösi. Myös videosisältö on kiinnostavaa sisältöä, koska se on mielenkiintoista ja kompaktia. Google huomioi sivullesi tulevan liikenteen määrän määrittäessään hakusijoituksia, joten suosittelemme ehdottomasti, että aloitat käsikirjoituksen kirjoittamisen ja laitat kamerasi valmiiksi.

Lopuksi

Koska hakukoneoptimointi ja sähköpostimarkkinointi ovat olennainen osa sisältömarkkinointistrategiaa, on välttämätöntä yhdistää nämä molemmat tavalla, joka on strategisesti linjassa yleisen markkinoinnin visiosi kanssa. Kuten olet ehkä huomannut, mikään näistä toiminnoista ei vaikuta suoraan hakukoneoptimointiin. Mutta siitä nykyaikaisessa SEO:ssa on kyse. Sinun on mentävä tavallista avainsanatutkimusta pidemmälle ja löydettävä sähköpostimarkkinoinnista ainutlaatuisia taktiikoita, jotka keskittyvät konversioihin ja antavat merkittävän sysäyksen hakukoneoptimoinnille.