Uutiskirjeiden 10 kuolemansyntiä
Kuvalähde: Unsplash
Uutiskirjeet ja sähköpostimarkkinointi voivat vaikuttaa helpolta jutulta ensivilkaisulla. Todellisuudessa on kuitenkin hyvin helppoa mokata markkinointisähköpostien kanssa, uutiskirje ja virheet voivat vaikuttaa melkein synonyymeiltä keskenään. Varo tekemästä virheitä, joilla voi olla ikäviä seurauksia myös tulevaisuudessa. Virheitä voi tapahtua niin teknisten asioiden kuin sisällönkin suhteen.
Smailyn markkinointipäällikkö Tanel Rand, Smailyn tiimi ja sähköpostimarkkinoinnin asiantuntija ja Smailyn yhteistyökumppani Viivika Lumberg tekivät yhteistyötä ja kokosivat listan kaikkein vakavimmista virheistä, joita voi tehdä uutiskirjeitä luodessa ja lähettäessä. Seuraavat virheet voivat vaikuttaa negatiivisesti tai jopa tuhoisasti uutiskirjekampanjaasi ja yrityksesi brändiin.
1. Uutiskirjettä ei ole testattu
Toisinaan käy niin, että uutiskirje lähetetään täysin ilman testaamista. Tämä tarkoittaa sitä, että uutiskirjeen testiversiota ei lähetetä itselle tai työkaverille ennen kuin varsinainen uutiskirje lähetetään tilaajille. Uutiskirjeen testaaminen on kuitenkin kultainen sääntö, jota tulee noudattaa. Voit huomata uutiskirjeen virheet testiversion tekstistä, muotoilusta ja muualta. Jos mahdollista, lähetä testiversio kollegalle, koska on aina hyvä idea antaa vielä toisenkin silmäparin tarkistaa luomasi uutiskirje.
Kun muutkin ihmiset lukevat uutiskirjeen, heillä on erilainen näkökulma kuin sinulla ja he voivat huomata pienet kirjoitusvirheet tai toimimattoman asettelun uutiskirjeessä, joka olisi voinut jäädä sinulta huomaamatta. On tärkeää testata myös kaikki uutiskirjeen linkit, koska pienikin virhe linkin koodissa voi johtaa siihen, ettei se toimi. Jos näin käy, uutiskirjeen tarkoituskaan ei välttämättä täyty.
2. Markkinointitavoitteita ei määritellä selkeästi
Lähetätkö uutiskirjeitä, muttet tiedä miksi, kuinka paljon tai kuinka usein niitä kannattaisi lähettää tai millainen tavoite niillä on? Aseta itsellesi markkinointitavoitteet ja mieti, millaisia tuloksia haluat uutiskirjeillä saavuttaa. Ajattele markkinointia kokonaisuutena ja mieti, millainen vaikutus uutiskirjeillä on. Mietittävänä on monenlaisia asioita – kuten miten sosiaalisen median kampanjat voivat tuoda uusia uutiskirjeen tilaajia ja miten kasvattaa sosiaalisen median seuraajien määrää uutiskirjeen avulla. Kun asetat uutiskirjemarkkinoinnin tavoitteita, on elintärkeää määritellä, onko tavoitteesi saada linkin klikkauksia, suoria vastauksia, myyntiä tai vain uutiskirjeen avauksia.
3. Päivittämätön tilaajien lista
Jotkin uutiskirjeen tilaajatietokannat voivat olla jopa 10-15 vuotta vanhoja, eikä uutiskirjeen tekijä välttämättä tiedä, ovatko tilaajat aktiivisia vai eivät. On tärkeää määritellä, mistä nämä yhteystiedot ovat peräisin, mutta suurin osa yrityksistä ei ikävä kyllä tee näin. Miksi se on tärkeää? Koska on tärkeää tietää, miten uutiskirjeen vastaanottaja on tilannut uutiskirjeen – onko hän tilannut sen verkkosivun, sosiaalisen median vai kenties paperilomakkeen avulla. Jotkin kaupat esimerkiksi keräävät yhteystietoja paperilomakkeilla, tarjoten samalla mahdollisuutta tilata uutiskirje kun asiakas rekisteröityy kanta-asiakkaaksi.
On tärkeää tietää myös, milloin uutiskirje on tilattu. Tällä on merkitystä siksi, että voit puhdistaa tilanneiden listan yhteystietojen aktiivisuuden perusteella. Jos näet esimerkiksi, että yhteystieto on tilannut uutiskirjeen vuosi sitten, muttei ole avannut sen jälkeen yhtäkään sähköpostia, kyseessä ei ole hyödyllinen yhteystieto ja se kannattaa poistaa tilanneiden listalta.
4. Vääränlaiset sähköpostin aiheet
Sähköpostiviestin aihe on ensimmäisiä asioita, jotka voi huomata Saapuneet-kansiossa, ja on todennäköistä, että sähköpostin aihe vaikuttaa myös siihen, avataanko viesti vai ei. Aiheen tulisi herättää vastaanottajan kiinnostus, mutta samaan aikaan sen ei tulisi hämmentää tai huijata heitä.
Toisinaan näkee esimerkiksi viestejä, joiden aiheriville on lisätty lyhenne “RE:”. Tämä antaa vaikutelman, että viesti on vastaus vastaanottajan aiemmin lähettämään sähköpostiin, vaikka todellisuudessa vastaanottaja ei välttämättä ole koskaan ollut yhteydessä lähettäjään. Tämän tarkoitus on herättää vastaanottajassa tunne, että hänen on avattava sähköpostiviesti. Todellisuudessa tällainen toiminta on vastaanottajan huijaamista.
Toinen vältettävä asia on epärelevantti aihe. Tästä esimerkki on, jos haluaa lähettää vastaanottajille tietoa esim. lounastarjouksista ja kirjoittaa jotain mystistä aiheriville, kuten “Ethän tee näin”. Tässä riskinä on, ettei vastaanottaja ymmärrä, mitä yrität sanoa, ja siirtää viestisi roskapostikansioon. Mieti tarkasti, mikä on uutiskirjeesi tärkein viesti asiakkaalle ja keksi aiherivi tätä mukaillen. Näin kasvatat todennäköisyyttä sille, että asiakkaasi paitsi avaa viestisi, mutta on sen sisältöön myös tyytyväinen.
5. Ei esikatselutekstiä
Hyvän aiherivin lisäksi on tärkeää miettiä myös viestin esikatselutekstiä. Tämän lisätiedon avulla voit jatkaa vastaanottajan vakuuttamista siitä, että viesti kannattaa avata. Jos et lisää sitä, aiherivi ei välttämättä itsestään riitä siihen, että vastaanottaja ymmärtää viestisi merkityksen tai innostuu viestin tulevasta sisällöstä.
Tällä voi olla jopa negatiivisempia vaikutuksia, kuin ainoastaan vastaanottajan mielenkiinnon lopahdus. Voimme antaa esimerkin oikeasta elämästä. Jos et lisää esikatselutekstiä, sähköpostikansio voi näyttää tekstin “Lopeta uutiskirjeen tilaus” esikatselutekstin tilalla. Se ei näytä ammattimaiselta eikä myöskään ole hyvä brändillesi, joten esikatselutekstiä kannattaa käyttää välttääkseen tällaisia virheitä. Lue lisää esikatselutekstistä ja ennakko-otsikoista.
6. Epäselvät CTA-kehotteet ja -painikkeet
Call-to-Action -painike eli CTA-painike kutsuu vastaanottajan suorittamaan jonkun toivomistasi toiminnoista, kuten siirtymään verkkosivulle, rekisteröitymään tapahtumaan tai katsomaan tiettyä tuotetta. Osa uutiskirjeen lähettäjistä ei käytä CTA-kehotteita, esimerkiksi silloin kun he haluavat tehdä brändiään tunnetummaksi ja jakaa kiinnostavaa tietoa lukijoilleen uutiskirjeen avulla. CTA-painike on kuitenkin yksi sähköpostimarkkinoinnin perusosista, koska sen avulla voimme kehottaa lukijoita toimimaan kuten haluamme.
Termi “valinnan vaikeus” viittaa siihen, että liian monet vaihtoehdot voivat aiheuttaa stressiä ja jopa estää päätöksenteon kokonaan. Tästä tulos voi olla, ettei lukija halua enää valita lainkaan. Jos lisäät liian monta erilaista CTA-painiketta uutiskirjeeseen, se voi hämmentää lukijoita eivätkä he klikkaa niistä yhtäkään.
Ainoa poikkeus tästä ovat erilaiset verkkokauppatarjouskirjeet – esimerkiksi kuvat erilaisista tuotteista tai erikoistarjoukset, joissa on mukana CTA-painikkeita. Kun kyseessä on asiapitoinen uutiskirje, ei kannata liioitella CTA-painikkeiden kanssa. Viestilläsi on yksi tarkoitus ja jokaisen linkin tulisi johtaa tähän.
Pahin virhe, johon olemme törmänneet, on kahden tai useamman CTA-painikkeen sijoittaminen päällekkäin ilman selitystä niiden välissä. Tässä tapauksessa asiakas ei välttämättä ymmärrä, mitä toivot hänen tekevän.
Esimerkki viestistä, jossa CTA-painikkeet ovat päällekkäin.
7. Ei varavaihtoehtoa vastaanottajan nimelle
Personointi on yksi tärkeistä aiheista modernissa sähköpostimarkkinoinnissa. Tässä artikkelissa käsittelemme yhtä personoinnin osa-aluetta, asiakkaan puhuttelemista heidän nimellään. Tällainen, henkilökohtainen lähestymistapa viestin alussa tuntuu lämpimältä, toivottaa lukijan tervetulleeksi ja kasvattaa mahdollisuuksia uutiskirjeen onnistumiseen.
Sinunkin tavoitteesi voi olla vastaanottajan puhuttelu henkilökohtaisella tavalla. Tilaajiesi listalla voi olla kuitenkin ihmisiä, joista ei ole mitään lisätietoa sähköpostiosoitteen lisäksi. Tällaisessa tilanteessa varavaihtoehto (fallback) on tarpeen, muista käyttää sitä.
Jos puhuttelet vastaanottajiasi yleensä heidän nimellään etkä käytä varavaihtoehtoa, tervehdyksesi voi näyttää ikävältä tai hämmentävältä. Kun vastaanottajan nimi tai varavaihtoehto tälle puuttuu, näkyy viestin aiherivillä tyhjä tila tai koodi nimelle, jonka tekninen tarkoitus on lisätä vastaanottajan oikea nimi koodin tilalle.
Tämä tarkoittaa, että viestissä voi lukea esimerkiksi “Terve !” tai nimikoodi “Terve {{name}}!” Tämä on erityisen nolo virhe, jonka voi välttää käyttämällä varavaihtoehtoa. Se korvaa tyhjän tilan tai koodatun “{{name}}” kentän jollain universaalilla arvolla, kuten “tilaaja”, “ystävä”, “lukija” tms.
Voit nähdä uutiskirjeesi nimelläsi personoituna kun testaat sitä, olettaen että nimesi löytyy tietokannasta. Toisin sanoen, testaamalla voit varmistaa, toimiiko personointi oikein. Mikäli nimi on lisätty vastaanottajan tietoihin, hän näkee silloin nimensä viestissäsi. Voit tarkistaa tämän tilaajatietokannastasi. Jos et testaa tätä etukäteen, löydät mahdolliset personointiongelmat vasta, kun viestisi on jo lähtenyt vastaanottajillesi.
Esimerkki oikeasta uutiskirjeestä, jossa ei ole käytetty varavaihtoehtoa.
8. Teknisiä tietoja ei ole käännetty
Suurin osa uutiskirjealustoista näyttää pakolliset uutiskirje-elementit sekä viestin ylä- ja alaosissa, kuten “view in browser”, “unsubscribe”, lähettäjän yhteystiedot ja niin edelleen. Osa uutiskirjeen tekijöistä ajattelee, että nämä ovat virallinen ja muuttamaton osa uutiskirjettä ja jättävät tekstit sellaisiksi kuin ne ovat. Ne kuitenkin kannattaa kääntää omalle kielelle.
Jos lähetämme uutiskirjeitä esimerkiksi suomalaiselle asiakkaallemme, on epäkohteliasta jättää tekniset tekstit kääntämättä. Erilaiset kielet ovat kauniita ja tässä tapauksessa “Lue selaimessa” ja “Lopeta uutiskirjeen tilaus” kuulostavat kauniilta ja ovat ymmärrettävissä kaikille suomenkielisille tilaajille. Kun käännät tekstejä, varmista, ettet poista tarvittavia linkkejä. Tästä löytyy lisätietoa Smaily-uutiskirjealustan oppaasta.
9. Älä vastaa -osoitteen käyttäminen
Aiherivin ja ennakkotekstin lisäksi katsomme myös sähköpostin lähettäjää. Jos siinä käytetään kylmältä kuulostavaa “älä vastaa -osoitetta”, voi se tuntua torjuvalta vastaanottajasta. Nimen tunnistaminen on tärkeää, ja jos uutiskirje on tutulta ihmiseltä tai yritykseltä, luotamme lähettäjään enemmän ja todennäköisemmin avaamme viestin. Sen lisäksi myös viestin sisältö vaikuttaa meihin enemmän, suhtaudumme siihen paremmin ja olemme avoimempia myös klikkaamaan CTA-painikkeita.
Tavoitteemme on päästä vuorovaikutukseen vastaanottajan kanssa, mutta jos käytämme “Älä vastaa” -osoitetta kerrankin, viestimme, ettemme halua vuorovaikuttaa hänen kanssaan. Jos saat paljon viestejä asiakkailta, voit käyttää automaattisia vastauksia – kiitos-kirjeitä, ohjata heidät usein kysyttyjen kysymysten pariin, vahvistusviestin, että asiakkaan viestiin vastataan myöhemmin jne. Vastaamalla viesteihin vähennämme mahdollisesti syntyviä ongelmia ja näytämme asiakkaalle, että olemme täällä heitä varten.
10. Ei mahdollisuutta lopettaa tilausta
Elintärkeä osa uutiskirjeitä on, että vastaanottaja voi lopettaa tilauksensa koska tahansa. Osa yrityksistä ikävä kyllä jättää edelleen tämän vaihtoehdon tarjoamatta asiakkailleen. Osa uutiskirjeen lähettäjistä jopa tekee tilauksen lopetuslinkistä samanvärisen kuin viestin tausta on. Eli linkki on olemassa, mutta sitä ei pysty näkemään. Toiset tekevät linkistä niin pienen, että sen lukemiseen tarvitaan suurennuslasia. Tällaiset toimintatavat voivat johtaa siihen, että uutiskirjeesi merkitään roskapostiksi. On hyvä muistaa, että uutiskirjeen tilauksen lopetuslinkin lisääminen viestiin ei ole ainoastaan kohteliasta, vaan myös pakollista lain mukaan.
Haluaisimme totta kai nähdä tilaajamääriemme jatkuvasti kasvavan, mutta on hyvä asia, että jos uutiskirjettä ei haluta enää lukea, sen tilauksen voi lopettaa. Tällainen tilaaja ei tuo sinulle enää myyntiä ja heidän ärsyyntyneisyydestään voi tulla vahingollista. Muista kirjoittaa lopetuslinkin teksti vähintään samalla fonttikoolla kuin muukin uutiskirjeen teksti ja valitse siihen väri, joka on selkeästi näkyvissä tilaajalle.
Lopuksi
Toivottavasti tämän listan virheet eivät olleet kovin tuttuja sinulle. Tiedostamme kuitenkin, että tietämättömyys tai kiireinen aikataulu voivat aiheuttaa tällaisia mokia. Haluamme auttaa sinua onnistumaan uutiskirjemarkkinoinnin tavoitteissasi. Jos huomaat jonkin toisen tekevän näitä virheitä, voit jakaa heille uudet, oppimasi asiat tai linkata tämän artikkelin heille. Muista, että suurin osa virheistä voidaan huomata testaamalla – joten toivotamme sinulle onnea testaamiseen ja uutiskirjeiden tekoon!