Muista miettiä sähköpostiviestin ennakko-otsikkoa (preheader) ja esikatselutekstiä, kun suunnittelet seuraavaa sähköpostimarkkinointikampanjaasi. Niiden merkitys kasvaa jatkuvasti. Älylaitteiden ääniavustajat voivat nykyään lukea myös sähköpostiviestejä ääneen (sisältäen myös ennakko-otsikot), joten ennakko-otsikoihin ja esikatselutekstiin kannattaa todella panostaa! 

Mitä ovat esikatseluteksti ja ennakko-otsikko?

Esikatselutekstillä ja ennakko-otsikolla viitataan toisinaan samaan asiaan, mutta ne eroavat hieman toisistaan. Esikatselutekstillä tarkoitetaan sitä tekstiä, jonka näet sähköpostiviestin otsikon jälkeen / alla. Ennakko-otsikko viittaa sähköpostin koodiin, joka vaikuttaa esikatselutekstiin. 

Ennakko-otsikko näkyy usein sähköpostiohjelman kirjepohjamallissa otsikon yläpuolella. Sitä ei ole pakko laittaa näkyviin sähköpostiviestin muotoiluun, jos ei halua. Mutta vaikka ennakko-otsikon teksti ei olisikaan näkyvissä, esikatseluteksti näkyy silti. 

Vinkkejä viestien optimointiin

Nyt kun tiedät esikatselutekstin ja ennakko-otsikon eron, tutkitaan, miten niitä voisi käyttää parhaalla mahdollisella tavalla. Automaattisesti luodut esikatselutekstit voivat toisinaan toimia, mutta voit kirjoittaa ne myös itse, testata ja optimoida niitä herättääksesi enemmän kiinnostusta ja saada yhä useamman ihmisen avaamaan viestisi. 

Aiherivin avustaja

Sähköpostiviestin aiherivi ja esikatseluteksti vaikuttavat merkittävästi siihen, avataanko viestisi mobiililaitteilla. Esikatselutekstin tulee sopia hyvin yhteen aiherivin kanssa. Monet kutsuvatkin tätä viestin kohtaa toiseksi aiheriviksi. Varmista, että ne tukevat hyvin toisiaan. 

Älä kuitenkaan toista aiherivin sisältöä ennakko-otsikossasi; se tuhlaisi tärkeää esikatselutekstin tilaa. Alla oleva esimerkki näyttää, miten esikatselutekstin voi kirjoittaa mielenkiintoisemmin kuin pelkällä “Katso tämä sähköpostiviesti ja sen kuvat” -tekstillä.

Personointi

Jos sinulla on hyväkuntoinen ja luotettava yhteystietojen lista, voit lisätä personointia näkyviin myös esikatselutekstiin. Käytä personointia kuitenkin varovaisesti. Personointia voi olla liikaa, jos sitä on käytetty sekä aiherivin tervehdyksessä että esikatselutekstissä. 

Emojit

Muista, että erottautuminen sähköpostin Saapuneet-kansion muista viesteistä lisää mahdollisuuksia, että se avataan – miksi et kokeilisi lisätä muutamia emojeita viestin esikatselutekstiin? Muista kuitenkin taas, ettet liioittele, varsinkin jos käytät emojeita viestin aiherivilläkin. Testaa, testaa, testaa ja optimoi jokaisella kerralla! Tässä on kaunis esimerkki esikatselutekstissä käytetystä emojista. 

CTA-kehotteen tukena 

Esikatseluteksti tukee loistavalla tavalla sähköpostiviestisi Call-To-Action -kehotetta tai toimii jopa itse toisena kehotteena. Se on loistava paikka viestissä, joten muista käyttää tila hyödyksesi! CTA-kehotteen ei tarvitse olla suora kehotus, kuten “Osta nyt”. Voit kokeilla erilaisia tapoja, joilla voit tukea CTA-kehotteitasi, kuten kysymysten kysymistä: “Kuinka saada lisää Instagram-seuraajia?”. Voit luoda esikatselutekstiin myös kiireen tuntua, kuten tuoda esille tarjouksen voimassaoloajan. 

Esikatseluteksti: pituus

Aiheriviin liittyvä nyrkkisääntö on, että sen tulisi olla lyhyt ja iskevä. Sama sääntö pätee ennakko-otsikkoon. Esikatselutekstistä näytetään yleensä 40-140 merkkiä. Läppäri näyttää luonnollisesti enemmän tekstiä kuin mobiililaitteet. 

Tämän takia esikatselutekstin alku on kaikkein tärkein. Litmuksen taulukosta selviää, mitkä sähköpostiohjelmat tukevat esikatselutekstejä ja kuinka monta merkkiä ne keskimäärin näyttävät tekstistä. 

Ole luova ja kehity jatkuvasti

Kannattaa hyödyntää näitä tietoja joka kerran, kun lähetät uutiskirjeitä tai sähköpostiviestejä ja vertailla tuloksia keskenään – voit oppia aina jotain uutta. Ymmärrämme ennakko-otsikoiden ja esikatselutekstin tärkeyden, sen vuoksi teimme ennakko-otsikoiden lisäämisestä superhelppoa Smaily-alustaa käyttäessä. Ennakko-otsikon saat klikkaamalla ennakko-otsikko-painiketta ja lisäämällä haluamasi tekstin siihen. 

Muista tämä: 

Jatka testaamista – sillä tavoin saat parasta tietoa tilaajistasi ja siitä, kuinka saat heitä sitoutettua! 

Seuraavaksi: CTA-kehotteet: mitä ne ovat ja mitä niistä tulee tietää?

Olet varmaan kuullut CTA-kehotteista, mutta miten niitä voi käyttää sähköpostiviesteissä? Tiesitkö, miten CTA-painikkeet esimerkiksi kannattaa sijoittaa, ja mikä niiden optimaalinen koko on? Lue lisää uudesta artikkelistamme! 

Muista myös, että voit tilata uutiskirjeemme! Sen avulla pysyt kartalla sähköpostimarkkinoinnin uutuuksista. Opit kuinka luoda myyntiä kasvattavia uutiskirjeitä miellyttävällä tavalla. Tilaa uutiskirje nyt!