Valitse uutiskirjepalvelu huolella – vertailussa Smaily ja MailChimp
Sähköpostimarkkinointi on yksi tärkeimmistä markkinoinnin osa-alueista – se on edullista, tehokasta ja tuottoisaa, yrityksestä riippumatta. Jokainen uutiskirjepalvelu ei kuitenkaan täytä edellä mainittuja ehtoja. Se tarkoittaa, että oma valintasi vaikuttaa siihen, toimivatko uutiskirjeesi, mainoksesi ja toimenpideviestisi niin kuin niiden kuuluukin.
Todennäköisesti tiedät jo, että on olemassa lukuisia erilaisia uutiskirjepalveluntarjoajia. Yhtä paljon kuin on olemassa erilaisia sähköpostimarkkinointi- ja automaatiotyökaluja, on olemassa myös mahdollisia ongelmia, joita voit kohdata niiden kanssa – jopa kaikkein tunnetuimpienkin alustojen kanssa.
Vertailemme tässä artikkelissa kahta uutiskirjealustaa, Smailya ja MailChimpiä ja tutustumme tarkemmin siihen, mitä näillä alustoilla on tarjottavana.
Tekniset tiedot
Aloitetaan ominaisuuksista, joita ilman ohjelmaa ei voisi edes kutsua sanalla uutiskirjepalvelu. Sekä Smailyn että MailChimpin avulla voi tehdä erilaisia integraatioita eli yhdistää alustan muihin alustoihin (esim. Shopify ja WooCommerce), käyttää yhdistämistunnisteita (merge tags), segmentoida uutiskirjeen tilaajat eri ryhmiin, tehdä laskeutumissivuja ja olla varma siitä, että uutiskirjeet näkyvät oikein myös mobiililaitteilla. Vaikuttaa näppärältä, mutta pelkästään nämä perusominaisuudet eivät takaa sitä, että saat uutiskirjeilläsi haluamiasi tuloksia.
Kun tutkitaan näitä ominaisuuksia laajempaa kokonaisuutta, MailChimpin ilmaisversion käyttäjät jäävät vaille monesta ominaisuudesta, joista osaa pääsee käyttämään ainoastaan arvokkaimpien sopimuksien käyttäjät. MailChimpin ilmaisversion käyttäjät eivät esimerkiksi pysty ajastamaan uutiskirjeitä eikä luomaan drip-kampanjoita.
Kun MailChimpin käyttäjät tekevät sähköpostiautomaatioita, jokaisesta käytettävissä olevasta lisäautomaatiosta joutuu maksamaan ylimääräistä. Automaatiosta on tehty joustavaa Smaily-alustan käyttäjille, koska sähköpostit voi automatisoida erillisissä osissa – riippumatta siitä, käyttääkö ilmaista vai maksullista versiota. Voit esimerkiksi automatisoida sähköpostiviestit lähtemään kerran tunnissa 50 kappaleen erissä. Tämä ei ole mahdollista MailChimpin eikä monen muunkaan alustan käyttäjille.
Sähköpostimarkkinoinnin viimeisimmät trendit viittaavat siihen, että automaatioista tulee tehdä entistäkin yksityiskohtaisempia ja tarkempia. Kuten asiakkaamme on sanonut, Smaily-alustan avulla voi luoda hyvin monipuolisia myyntitunneleita ja yhdistää ne kustomoituihin laskeutumissivuihin.
Muista tämä: Smaily-alustan jokaiseen versioon (myös ilmaiseen) kuuluu uutiskirjeiden ajastaminen, drip-kampanjat ja automaatio.
Käyttäjäkokemus
Kun olet valinnut uutiskirjepalvelun, sinun tulee ensimmäisenä tutustua ohjelman käyttöön. MailChimp tarjoaa mahdollisuuden osallistua erilaisille verkkokursseille ja tehdä testejä siitä, kuinka hyvin alustaa osaa käyttää. Smaily tekee oppimisesta vielä henkilökohtaisempaa, koska sen lisäksi että Smaily-alustaan kuuluu paljon erilaisia oppaita, tarjoavat he jokaiselle käyttäjälle ilmaisen, henkilökohtaisen tapaamisen. Tapaaminen toteutetaan etäyhteydellä, joten kaikki kysymykset, joita alustan käytöstä on voinut tulla mieleen, saavat vastauksen välittömästi tapaamisessa – asiantuntijalta, joka auttaa juuri sinua.
Uutiskirjeiden lähettämisestä ei myöskään tarvitse huolia. Olemassa olevien yhteystietojen lisääminen alustaan onnistuu lukuisin eri tavoin, jopa Excel-tiedoston avulla – vaihtoehto, joka puuttuu MailChimpistä ja monista muista alustoista.
Jos olet ollut alalla jo hetken aikaa, tiedät, että markkinoijan työpäivä on hyvin kiireinen. Aikaa ylimääräisille, ikäville teknisille yllätyksille ei yksinkertaisesti ole. On tärkeää, että alustalla on monipuolisesti ominaisuuksia, mutta vähintään yhtä merkityksellistä on, että se toimii nopeasti ja helposti. Toisinaan tehtäviä tulee jakaa työkavereiden ja jopa kolmansien osapuolien kanssa – silloin on hyvä, että uutiskirjepalvelu tekee tästä helppoa.
Smaily-alustalla voidaan linkittää rajoittamaton määrä käyttäjiä yhteen tiliin (myös ilmaisversiossa), kun taas MailChimpissä tämä on mahdollista ainoastaan Premium-version käyttäjille. On olemassa myös muita esimerkkejä siitä, miten käyttäjäkokemuksissa on eroja. Jos esimerkiksi haluat luoda listan yhteystiedoista, joille et halua lähettää jotain tiettyä uutiskirjettä, se onnistuu Smaily-alustalla tuossa tuokiossa. MailChimpin käyttäjät taas joutuvat lisäämään erikseen jokaiseen pois jätettävään yhteystietoon tunnisteen ja käyttämään noita tunnisteita segmentoinnissa.
Smailyn raahaa-ja-pudota -editori on myös syytä mainita, koska yksilöllisten uutiskirjeiden tekeminen alusta alkaen onnistuu ilman turhia rajoituksia tai päänvaivaa. Editori on responsiivinen ja helppo käyttää, ja monet Smailyn asiakkaat kiittelevätkin sitä, miten nopeasti he voivat luoda juuri visioidensa mukaisia uutiskirjeitä.
Muista tämä: Smaily-alustan käyttäjänä saat henkilökohtaisen alustan esittelyn, tarkoituksella helppokäyttöisen ohjelman, tasavertaisen kohtelun sekä ilmais- että maksullisen version käyttäjille sekä helppokäyttöisen ja responsiivisen editorin.
Luovat mahdollisuudet
Ennen kuin voit lähettää vastaanottajillesi upean uutiskirjeesi, sinun tulee… tehdä se. Kuinka kiinnostavan siitä saat, riippuu siitä (omien uniikkien ideoidesi ja markkinointitaitojesi lisäksi) kuinka helposti ja luovasti sähköpostimarkkinoinnin alustasi antaa sen tehdä.
MailChimpin ilmaisversion käyttö ikävä kyllä tappaa luovuuden. Dynaamisen sisällön käyttö on esimerkiksi mahdollista ainoastaan arvokkaampien versioiden käyttäjille. Dynaaminen sisältö uutiskirjeessä tarkoittaa sisältöä, joka vaihtuu vastaanottajan ja hänen mieltymystensä perusteella. Lisäksi sinun tulee maksaa ylimääräistä, jos haluat lisätä uutiskirjeeseesi tyyliä yksilöllisellä HTML-koodilla. Jos yksilöllisen HTML-koodin tekeminen on sinulle liian monimutkaista tai aikaa vievää tai haluat luoda jotain todella erikoista, voit maksullisen Smaily-version käyttäjänä pyytää Smailyn asiantuntijoita koodaamaan sinulle haluamasi sisällöt.
MailChimpin ja monien muiden uutiskirjealustojen käyttäjät eivät saa yhtä omistautunutta, asiakkaan toiveita todella kuuntelevaa ja luovaa palvelua. Kuten asiakkaamme sen sanoi: “Smaily on todella valmis keskustelemaan ja löytämään ratkaisuja asiakkaan ongelmiin”.
Smailyn asiakkaille ei tule ekstrakuluja, koska ensimmäiseksi mainitut ominaisuudet kuuluvat sekä ilmais- että maksulliseen versioon, mikä mahdollistaa sen, että voit luoda unelmiesi uutiskirjeitä. Teimme tästä mahdollista sen vuoksi, että todella haluamme nähdä yhä upeampia ja monipuolisempia uutiskirjeitä ihmisten Saapuneet-kansioissa. Tämän ansiosta uutiskirjeiden lukijat ovat innostuneempia saamaan markkinointisähköpostia ja se vähentää myös sähköpostiväsymystä (koska lukijat eivät saa samannäköisiä uutiskirjeitä yhä uudestaan ja uudestaan eri lähettäjiltä).
Muista tämä: Dynaaminen sisältö kaikille sopimustyypeille, mahdollisuus lisätä yksilöllistä HTML-koodia, maksullisessa sopimuksessa HTML-koodin saa Smailyn asiantuntijoilta.
“Ilmainen sopimus ei välttämättä tuhlaa rahojasi, mutta jos siinä ei ole mitään etuja, se tuhlaa aikaasi”.
Hinnoittelu
Sähköpostimarkkinointi on kustannustehokkain markkinoinnin muoto – fakta, jolla on merkitystä varsinkin nykyisessä taloustilanteessa. Kuukausisopimusten lisäksi sekä Smaily että MailChimp tarjoavat myös maksa käytön mukaan -vaihtoehdon, joka voi olla viisas valinta asiakkaille, jotka lähettävät uutiskirjeitä harvoin. Start-upit, freelancerit ja muut sähköpostimarkkinointia ensi kertaa käyttävät yritykset haluavat todennäköisesti testata ensin ilmaisversioita, mutta kannattaa muistaa, että niissäkin on eroja.
Smaily-alustalla voit lähettää uutiskirjeitä ilmaiseksi 2000 yhteystietoon asti. MailChimpillä vastaava luku on 500 ja muilla, hyvinkin tunnetuilla alustoilla tämä raja on jopa matalampi (esimerkiksi Klaviyon käyttäjille ilmaisversio on ainoastaan 250 tilaajaan asti, minkä jälkeen palvelun hinta nousee merkittävästi).
Tämä on verrattain tuore muutos, koska MailChimpin ilmaisversiossa pystyi lisäämään 2000 tilaajaa vielä syksyyn 2022 asti. Siitä asti ilmaisversion raja on kulkenut 500 tilaajassa. He edelleen väittävät voimaannuttavansa pienyrityksiä, muutoksesta huolimatta. MailChimpin ilmaisversiossa jokaiseen lähetettyyn uutiskirjeeseen tulee myös huomattavan kokoinen MailChimpin logo ja mainos, mikä pilaa uutiskirjeen ulkoasun eikä takuulla jää huomaamatta vastaanottajilta. Kaikki tämä hankaloittaa pienyritysten pyrkimyksiä erottautumiseen ja brändin mukaisen markkinoinnin toteuttamiseen. Jos et hyödy ilmaisversiosta, et välttämättä häviä rahaa, mutta tuhlaat aikaasi.
Uutiskirjemarkkinointi ei ole tietenkään pelkästään pienyrityksille. Mitä enemmän asiakkaita yrityksellä on, sitä enemmän asiakassuhteita sillä on hoidettavaan ja sitä enemmän yrityksen tulee viestiä brändinsä mukaisesti. Yleensä on myös niin, että mitä isompi yritys, sitä enemmän rahaa tulee varata eri budjetteihin ja kanaviin. Smailyn hinnoittelun avulla, voit sijoittaa enemmän rahaa muihin markkinoinnin kanaviin sen lisäksi, että saat loistavasti toimivan sähköpostimarkkinoinnin kanavan. Sanotaan, että yrityksesi uutiskirjeen on tilannut 200 000 eri ihmistä. Smailyn hinnoilla maksat tästä 675 euroa ja saat kaikki tarvitsemasi ominaisuudet ja lähetät asiakkaillesi ensiluokkaisia uutiskirjeitä.
MailChimpillä vastaava hinta on 1289 euroa. Yksi asiakkaamme paljasti syynsä sille, miksi he vaihtoivat asiakkuuden MailChimpistä Smailyyn – heidän yleisönsä kasvoi merkittävää tahtia, mutta brändin tyyliin ei kuulu lähettää uutiskirjeitä erityisen säännöllisesti, joten seuraava järkevä askel oli alkaa etsiä jotain edullisempaa. Mutta eroavaisuudet eivät lopu lukuun 1289.
Smaily ei laskuta ekstraa mistään ominaisuudesta tai tilin käyttäjästä. Mitä isompi yritys, sitä enemmän käyttäjiä tilillä on, ja MailChimpin tapauksessa jokaisesta käyttäjästä tulee maksaa ylimääräistä. Myös kustomoidun HTML-koodin käytöstä, dynaamisesta sisällöstä ja monesta muusta ominaisuudesta täytyy maksaa ekstraa eivätkä ne ole edes käytettävissä suurille lähetyslistoille. Suurten yritysten täytyy maksaa huomattavasti enemmän kuin 1289 euroa, jos he haluavat lähettää tehokkaita ja nykyaikaisia markkinointisähköposteja MailChimpin avulla.
Muista tämä: ilmainen lähetys huomattavasti suuremmalle tilaajien määrälle, vaatimaton logo ilmaisversion uutiskirjeiden lopussa, edullisemmat maksulliset sopimukset.
Asiakaspalvelu
Kuten jo kerroimme, voit olla yhteydessä oikean ihmisen kanssa heti alkumetreiltä lähtien, alustan esittelytapaamisesta alkaen. Lämmin tervetulotoivotus on vain alkusoittoa, koska Smailyn tiimi haluaa varmistaa, että alustan käyttö sujuu aina kuin tanssi – että markkinointisi tuottaisi tuloksia. Videotapaamisen lisäksi Smaily tarjoaa päivittäistä ja kattavaa asiakaspalvelua.
MailChimpin tapauksessa et saa ohjausta ja sinun tulee tulla toimeen asiakaspalvelun avulla, mitä hoitaa robotti. Siispä toiveesi ja huolesi eivät välttämättä saa sellaista vastausta, jota olit toivonut; toisin sanoen, saat vastauksen: koeta pärjätä omillasi. Kun päivität ilmaisversion maksulliseen, kerrotaan, että MailChimpin live chat on verrattain hidas, ja että heitä on ylipäätään vaikeaa saada edes kiinni.
Joten jos sinulla on kiire saada ongelma ratkaistuksi tai uutiskirje julkaistua, siitä voi muodostua yhtä iso ongelma kuin alkuperäisestäkin.
Mikä ongelmasi onkaan, Smailyn avuliaat asiakaspalvelijat (jotka ovat alan parhaimmistoa) ovat aina valmiina vastaamaan ja ratkaisemaan asiakkaan ongelmat. Smailyn suurimpia iloja on nähdä, kuinka eri yritykset kehittyvät huimaa vauhtia, kun heidän markkinointinsa tuottaa tuloksia. Asiakkaan suurin ilo on huomata, että Smailyn avulla tämä todella onnistuu.
Sen lisäksi meidän täytyy mainita, että Smailyn 18 henkilön tiimi on erittäin läheisiä toisilleen ja päättäväisiä sen suhteen, että he auttavat tuomaan sähköpostimarkkinoinnin kentälle enemmän merkityksellisyyttä ja sitoutuneisuutta.
Muista tämä: omistautunut tiimi – saat ongelmasi ratkaistuksi nopeasti oikean ihmisen avulla, eikä robottien kanssa tarvitse jutella.
Alustan lisäksi: huolen pitäminen yhteisöstä
Smaily pyrkii parantamaan sähköpostimarkkinoinnin laatua kokonaisvaltaisesti jakamalla syvällisiä analyyseja alasta, arvokkaita vinkkejä ja tietotaitoa. Tämän vuoksi voimme kaikki tulla paremmiksi omalla alallamme ja tarjota laadukasta sisältöä, jota tilaajamme odottavat. Jotta keskustelu pysyy elävänä, Smaily on luonut erilaisia ryhmiä ja sivuja eri sosiaalisen median kanaviin, kuten LinkedIn-kanavaan. Smaily järjestää myös ilmaisen Masters of Email Marketing -webinaarin joka vuosi, joka on jo kerännyt mainetta ja toivotettu lämpimästi tervetulleeksi. Alan asiantuntijat jakavat webinaareissa laajaa osaamistaan eri sähköpostimarkkinoinnin aiheista.
Samaan tapaan kuin Smaily auttaa ihmisiä menestymään sähköpostimarkkinoinnissa, he pyrkivät myös edistämään yleistä hyvinvointia. Tiimin sydäntä lähellä on osallistua hyväntekeväisyyteen. Perustamisestaan asti lähes 20 vuotta sitten, Smaily on auttanut noin 70 voittoa tavoittelematonta järjestöä, hyväntekeväisyysjärjestöjä ja aloitteita, jotka tarjoavat kriisiapua tai edistävät yhteisön elämää. Smaily tekee myös oman osansa siinä, että se pyrkii pienentämään hiilijalanjälkeään mahdollisimman paljon. Mielenkiintoinen fakta: sanaa “roska” ei ole Smailyn sanavarastossa (tämä ei koske roskapostia). Näin sen vuoksi, että mielestämme sitä sanaa ei voi käyttää mistään, minkä voi kierrättää tai mille voi keksiä uuden käyttötarkoituksen. Smaily on tehnyt parhaansa pitääkseen ympäristön puhtaana ja jatkaa samaan malliin.
Muista tämä: Smaily on yritys, josta voi olla varma, että se on hyvien puolella.
“Smailyn tavoite on, että alustan käyttäjät menestyvät sähköpostimarkkinoinnissa.”
Smaily ja MailChimp vertailussa: lopputiivistelmä
Kun aloitat sosiaalisen median markkinoinnin, sinun ei tarvitse miettiä kauaa, kuinka aloitat sen – luot tilin yrityksellesi ja aloitat mainostamisen alustan avulla. Sähköpostimarkkinointi voi vaikuttaa monimutkaisemmalta, koska vaihtoehtoja on niin paljon. Tunnetuimman alustan valitseminen voi vaikuttaa ensisilmäyksellä itsestään selvältä, mutta viime aikaisten kehityskulkujen valossa se ei olekaan enää järkevin valinta.
Kun pohdit, mikä uutiskirjepalvelu valita, sinun tulee arvioida kaikki mahdollisuudet ja hyödyt, joita alustan käytöstä saat. Arvioi kaikkea sen teknisistä ominaisuuksista ja hinnasta lähtien aina siihen asti, saatko asiakaspalvelua ja millaista se on. Jotkin yritykset pyrkivät ainoastaan saamaan lisää käyttäjiä alustalleen, mutta Smailyn tavoite on kasvattaa alustamme käyttäjien uutiskirjeiden tilaajien määrää ja auttaa heitä menestymään sähköpostimarkkinoinnissa. Toivomme, että Smailyn ja MailChimpin vertailu auttoi sinua oppimaan lisää siitä, mitä voit saada (tai mistä jäädä vaille) valitsemasi alustan kanssa. Toivotamme sinulle menestystä uutiskirjemarkkinointiin!