Jotta voisit menestyä sähköpostimarkkinoinnissa, sitä tulee jatkuvasti kehittää. Kannattaa optimoida etenkin strategia, mallipohjat, sisältö ja lähetettävyys. Yleisö tulee tuntea hyvin, jotta voi löytää ne puolet markkinoinnista, jotka tarvitsevat kehittämistä tai perinpohjaisempaa testausta. Mutta mistä tiedät, mitä tilaajasi haluavat? Tässä kohtaa sähköpostimarkkinoinnin tilastot astuvat mukaan kuvioihin – jokaisen kampanjan tilastot näyttävät, mistä vastaanottajasi pitävät tai eivät pidä. Jotta saisit mahdollisimman tarkan kuvan, on tärkeää, että sekä positiiviset että negatiiviset sähköpostimarkkinoinnin tilastot analysoidaan. Tässä artikkelissa tutustumme tärkeimpiin sähköpostimarkkinoinnin tilastoihin. 

Positiivinen sitoutuneisuus: avausten määrä ja avausprosentit 

Yleensä ensimmäisenä tutkitaan avausprosentteja. Haluamme tietää, kuinka moni ihminen on avannut sähköpostimarkkinoinnin kampanjamme. Sähköpostiviestien avaamiseen liittyy useita eri tilastoja. Yksilöidyt avaukset kertovat siitä, kuinka moni yksittäinen tilaaja on avannut viestin, kun avausten kokonaismäärä taas näyttää, kuinka monta kertaa viestisi on avattu. Toisin sanoen, se kertoo rekisteröityjen avausten kokonaismäärän. 

Jotta tulokset olisivat selkeämpiä, on hyvä nähdä nämä luvut prosentteina. Esimerkiksi yksilöity avausprosentti kertoo sen prosenttimäärän tilaajistasi, jotka ovat avanneet sähköpostiviestisi.  

Tässä on kaava, jolla voit nopeasti laskea yksilöidyn avausprosenttisi: 

Hyvä avausprosentti on ensimmäinen merkki terveestä sitoutuneisuudesta. Paremman avausprosentin saamiseen vaikuttavat monet tekijät, kuten iskevät otsikot, hyvin optimoidut esiotsikot ja jopa lähettäjän nimi. 

Positiivinen sitoutuneisuus: klikkaukset ja klikkausprosentit 

Kannattaa säännöllisesti tutkia, mitä tietoa klikkaustilastot kertovat. Klikkaukset (yksilöidyt ja niiden kokonaismäärä) ovat hyvä merkki tilaajien positiivisesta suhtautumisesta. Ne näyttävät, toimiiko mallipohjasi design, tarvitsevatko CTA-kehotteesi hiomista ja jopa sen, onko sisältösi relevanttia lukijalle. 

Yksilöidyt klikkaukset – kuinka moni yksittäinen tilaaja on klikannut viestisi linkkiä – ja klikkausten kokonaismäärä – kuinka monta klikkausta CTA-kehotteesi ja muut linkkisi ovat saaneet – antavat sinulle tärkeää tietoa siitä, kuinka voit kehittää seuraavaa kampanjaasi. 

On edelleen hyvä tutkia tilastoja prosentteina. Klikkausprosentti näyttää prosentteina klikkaukset suhteutettuna lähetettyjen viestien määrään. Tässä on klikkausprosentin laskentakaava: 

Smaily-uutiskirjepalvelu tarjoaa asiakkailleen mahdollisuuden tutkia sähköpostimarkkinoinnin tilastoja, kuten avauksia ja klikkauksia. Lisäksi Smaily antaa työkalun, jolla yleisön voi jakaa eri segmentteihin esimerkiksi maan, sähköpostiohjelman ja käyttöjärjestelmän perusteella. Lue lisää siitä, mitä kaikkea Smaily tarjoaa asiakkailleen täältä 

Positiivinen sitoutuneisuus: klikkausprosentti suhteessa avattuihin viesteihin 

Klikkausprosentti suhteutettuna avattuihin viesteihin on toinen sähköpostimarkkinoinnin luku, jota on hyvä seurata. Se mittaa sitä, kuinka onnistuneita sähköpostimarkkinoinnin kampanjasi ovat ja kuinka aktiivinen ja hyväkuntoinen lähetyslistasi on. 

Kuinka klikkausprosentti suhteessa avattuihin viesteihin lasketaan? 

Miksi näitä tilastoja olisi hyvä analysoida? Yksinkertaistettuna, sen avulla saat tietää, kuinka moni uutiskirjeen avanneista tilaajista on klikannut viestisi linkkejä. Se voi johtua siitä, että tilaajat kiinnostuivat viestistäsi (millä voit mitata hyvin sisältösi tehokkuutta) ja pitivät sitä varsin relevanttina, tai siitä, että olit suunnitellut ja sijoittanut CTA-kehotteesi niin hyvin, että se herätti vastaanottajan kiinnostuksen. Kun kehität sähköpostimarkkinointikampanjoitasi, muista pitää nämä tilastot mielessäsi. Haluat varmistaa, että lukijasi jatkavat matkaansa uutiskirjeestä myös linkkeihisi asti. Kannattaa pyrkiä välttämään sitä, että viestit hylätään avaamisen jälkeen eikä niistä siirrytä eteenpäin linkkien avulla. 

Negatiivinen sitoutuneisuus: tilausten peruutukset ja peruutusluvut 

Jotta voisit parantaa sähköpostimarkkinointia, sinun tulee ymmärtää mistä tilaajasi eivät pidä – ja miksi he eivät pidä siitä. Sen vuoksi negatiivinen sitoutuneisuus, kuten uutiskirjeen tilaamisen lopettaneiden määrä ja prosenttiluku, ovat yhtä merkittäviä lukuja seurattavaksi kuin positiivisenkin sitoutuneisuuden luvut.

Tilaamisen lopetukset (eli tilaamisen lopettaneiden ihmisten määrä) ja tilaamisen lopetusprosentti (eli tilaamisen lopettaneiden määrä prosentteina) kertovat siitä, että lukijat eivät joko pitäneet jostain tietystä kampanjasta, viestisarjasta tai he eivät pidä sisältöäsi enää relevanttina. 

Muutama tilauksen lopetus ei välttämättä ole kuitenkaan paha asia – se auttaa ylläpitämään hyväkuntoista ja aktiivista lähetyslistaa. Lisäksi on äärimmäisen tärkeää tarjota mahdollisuus tilaamisen lopettamiseen, koska roskapostiksi merkitseminen on paljon pahempi vaihtoehto. 

Negatiivinen sitoutuneisuus: roskapostimerkinnät 

Olemme varmaan kaikki joskus merkinneet ainakin yhden sähköpostiviestin roskapostiksi. Roskapostiksi merkitsemiset vaikuttavat negatiivisella tavalla lähetettävyyteen ja lähettäjän maineeseen, jotka edelleen lisäävät riskiä siihen, että viestisi jäävät roskapostisuodattimiin ja yrityksesi nähdään roskapostittajana. 

Litmuksen tutkimuksen Adapting to consumer´s new definition of spam (Sopeutuminen kuluttajan uuteen käsitykseen roskapostista) mukaan 18 % vastaanottajista merkitsee sähköpostiviestejä hyvin usein roskapostiksi, kun 25 % tekee näin usein. 

Roskapostimerkintöjen suuri määrä voi johtua monesta syystä, ja ne voivat vaihdella tapausten välillä suurestikin – pyrin kertomaan niistä lisää tulevissa blogipostauksissa. Pidä kuitenkin aina mielessä, että helpon uutiskirjeen tilaamisen lopetustavan lisääminen viesteihisi voi pelastaa sinut roskapostimerkinnöiltä. 

Litmuksen tutkimuksessa kerrottiin myös siitä, että suuri osa uutiskirjeen tilaajista koki uutiskirjeen tilaamisen helpoksi, mutta tilaamisen lopettamisen verrattain monimutkaiseksi prosessiksi. Smaily tarjoaa tilaston, joka näyttää kuka on lopettanut tilauksen ja kuka on merkinnyt viestin roskapostiksi, jotta sähköpostikampanjoiden optimoiminen onnistuu helposti.  

Tarkkaile tilastoja, jotta voit parantaa sähköpostikampanjoitasi

Tutustuimme tärkeimpiin sähköpostimarkkinoinnin tilastoihin, sekä positiiviseen että negatiiviseen sitoutuneisuuteen. Jotta saat parhaita mahdollisia tuloksia, muista säännöllisesti seurata, analysoida ja vertailla tilastoja, ja tutkia, näkyykö niissä tietynlaisia kehityssuuntia. Muista myös A/B-testaus! Lisäksi on olemassa myös monenlaisia muita hyödyllisiä asioita, joita sähköpostimarkkinoinnin tilastoista voi löytää. Käsittelen niitä lisää tulevissa blogiartikkeleissa.  

Muista

Smaily on olemassa asiakkaitaan varten – ota yhteyttä, ja katsotaan, kuinka sähköpostimarkkinointikampanjoita voisi entisestään parantaa. 

Seuraavaksi: Sähköpostimarkkinoinnin automaatio: mitä se on? 

Joko olet kokeillut sähköpostiviestiesi automatisoimista? Automaatio toimii erittäin hyvin esimerkiksi Tervetuloa uutiskirjeen tilaajaksi -viesteissä. Jos sinulla on verkkokauppa, kaikki tilaamiseen liittyvät vahvistusviestit kannattaa myös automatisoida. Lue artikkelistamme, miten automaatio toimii!  

Jos haluat säännöllisesti saada lisäoppia sähköpostimarkkinoinnista, muista myös tilata uutiskirjeemme!