Markkinoinnin automaatio käyttää teknologiaa apunaan luomaan automatisoituja prosesseja, mikä vähentää manuaalista työtä. Jos olet pienyrittäjä, saatat ajatella, että markkinoinnin automaatiot ovat isoille yrityksille, joilla on käytössään isot budjetit. Markkinoinnin automaatiot ovat päinvastoin kaikkien saatavilla kehittyneen teknologian vuoksi. Markkinoinnin automaatiot liittyvät moneen markkinoinnin osa-alueeseen ja tässä artikkelissa keskitymme sähköpostimarkkinoinnin automaatioon.  

Miten menestyä markkinoinnin automaatioiden avulla?  

On aika yrittää vähentää markkinoinnin automaation mystisyyttä. Osalle yrityksistä se on tuntematon työkalu, osa taas on kokeillut sitä huonolla menestyksellä. Näin voi ikävä kyllä käydä, koska vaikka markkinoinnin automaatio on mahtava apuväline, sen käyttöönotto vaatii kuitenkin tietotaitoa ja oikeanlaista opastusta käyttöönoton, ylläpidon ja myöhemmin myös optimoinnin kanssa, jotta parhaat mahdolliset tulokset saavutetaan. 

Katso seuraavan kyselytutkimuksen tuloksia. Siinä kysyttiin brittiläisiltä yrityksiltä, olivatko he onnistuneet markkinointiohjelmissaan, joissa oli käytetty automatisoituja sähköpostiviestejä. 

Lähde: Statista, 2018. How successful would you say you have been in implementing automated email marketing programs? Survey region: UK 

Kuten näet, yleisesti ottaen alle 10 % vastanneista olivat menestyneet erittäin hyvin, mikä ei ole paljon. Vuodesta 2014 alkaen menestyneiden määrä on kuitenkin kasvanut. Toinen merkittävä löydös tästä tutkimuksesta on, että suurin osa yrityksistä oli verrattain menestyneitä sähköpostimarkkinoinnin automaation käyttöönoton kanssa. Se tarkoittaa, että enemmän kuin puolet vastaajista (paitsi vuonna 2014, 47 %), on onnistunut ainakin jossain määrin sähköpostiviestien automatisoinnissa.  

Täytyy kuitenkin mainita, että myös niiden vastanneiden, jotka kokivat epäonnistuneensa automatisoinnissa, määrä on korkea. Kehityssuunta on kuitenkin selvä – epäonnistuneiden yritysten määrä on laskenut vuodesta 2014 (49 %) vuoteen 2018 (37 %). Se voi johtua tekniikan kehittymisestä tai paremmin saavutettavassa olevasta tiedosta ja oppimateriaaleista. 

Yrittäjänä sinua toivottavasti rohkaisee tämä tieto, että niin moni muu yrittäjä on hyötynyt suuresti sähköpostimarkkinoinnin automaatiosta. 

Sähköpostimarkkinoinnin automaation tekniikat 

On olemassa paljon sähköpostimarkkinoinnin automaatiotekniikoita, joita voit käyttää. Ne vaihtelevat sen mukaan, kuinka monimutkaisia ne ovat. Paljon vaikuttaa myös se, millaista tietoa sinulla on asiakkaistasi ja heidän käyttökokemuksistaan. 

Sähköpostimarkkinoinnin automaatiot eivät liity ainoastaan automaattiseen viestien lähettämiseen (kuten esimerkiksi Tervetuloa uutiskirjeen tilaajaksi -viesti), vaan niitä voi hyödyntää monin tavoin. Voit käyttää automaatiota apunasi uutiskirjemallipohjiesi rakentamiseen. Smailyn uutiskirje- ja automaatioalusta tarjoaa apuaan muun muassa tässä. Heidän mullistavalla pudota ja raahaa -editorilla (drag and drop) on helppoa rakentaa huikeita, myös mobiilikäyttäjille ystävällisiä uutiskirjeitä.  

Sähköpostimarkkinoinnin automaatio voi auttaa sinua myös toisessa, hyvin tärkeässä sähköpostimarkkinoinnin osa-alueessa: lähetyslistan segmentoinnissa ja tilaajien asiakaspalvelussa. Sen vuoksi Smaily on luonut tilaajien asiakaspalvelua varten työkalun, jonka avulla on kätevää tuoda tilaajan tiedot järjestelmään, segmentoida ne ja varmistua myös siitä, että jokaisen tilaajan tiedot ovat vain yhden kerran järjestelmässä. 

Ideoita sähköpostiviestien automatisoimiseen 

Tutustuimme jo muutamaan tapaan automatisoida erilaiset sähköpostiviestit, mutta tutkitaan aihetta vielä tarkemmin. Kuten aiemmin mainitsin, yksi yleisimmistä automatisoiduista sähköpostiviesteistä on Tervetuloa-viesti.  

Se sopii jokaiselle yritykselle – tämän automaation avulla jokainen uusi uutiskirjeen tilaaja saa Tervetuloa-viestin yritykseltäsi. Voit ohjata heidät tarjoustesi pariin, esitellä tuotteitasi tai palveluitasi, esitellä yrityksesi ja näin alkaa rakentaa mahtavaa asiakassuhdetta heidän kanssaan. 

Toimenpideviestien tulee ehdottomasti olla automatisoituja – mieti, miten paljon aikaa ja vaivaa säästät, kun kaikki ilmoitukset asiakkaidesi ostoksista tai toimitusilmoitukset lähtevät juuri oikealle asiakkaalle juuri oikeaan aikaan! 

Entä asiakkaiden erilaisiin toimintoihin perustuvat sähköpostiviestit? Automaatio voi auttaa tässäkin, luoden saumattomuutta asiakkaiden käyttökokemuksiin, koska viestit lähtevät heti, kun asiakkaan ennalta määrätty toimenpide toteutuu (kuten esimerkiksi jos hän hylkää ostoskorin, siitä lähtee jonkin ajan kuluttua muistutusviesti). Muista, että yhä useampi osa asiakkaista on tekniikkataitoisia, ja he odottavat erilaisten digitaalisten kokemustensa, myös sähköpostiviestien, olevan oikein ajoitettuja, relevantteja ja tietenkin myös viihdyttäviä. 

Lähde: Email marketing and marketing automation excellence 2018 

Säästä aikaa ja nopeuta prosessia 

Yksi parhaista sähköpostimarkkinoinnin automaation puolista on ajan säästäminen. Automaatio vähentää käsin tehtävän työn määrää, mikä säästää sinulta aikaa ja vähentää myös mahdollisten virheiden määrää. Aika on arvokasta meille kaikille – yritysten omistajille, yrittäjille, myyjille ja markkinoijille. Löysin erinomaisen tilaston, joka näyttää markkinoinnin automaation hyödyt sekä sitä käyttävien että ei-käyttävien silmin. 

Lähde: The marketing automation report; TFM&A Insights and RedEye 

Sähköpostiviestien automatisointi auttaa sinua lähettämään aiempaa persoonallisempia, relevantimpia ja ennen kaikkea oikeammin ajoitettuja sähköpostiviestikampanjoita. Automaatio auttaa saamaan liidejä, alentamaan asiakkaidenhankintahintaa ja säilyttämään asiakassuhteita paremmin. Ja niiden onnistuttua kasvatat myös myyntiäsi. 

Lue seuraavaksi: 10 myyntiä kasvattavaa sähköpostimarkkinoinnin strategiaa 

Haluatko myydä enemmän? Lue yllä olevasta artikkelista, kuinka voit kasvattaa myyntiä uutiskirjeidesi avulla! Oletko hyödyntänyt esimerkiksi FOMO-ilmiötä? Tai oletko jo yhdistänyt sosiaalisen median kanavasi ja uutiskirjeesi työskentelemään parhaalla mahdollisella synergiaedulla yritystäsi varten? Poimi vinkit talteen artikkelista! 

Ja jos haluat pysyä mahdollisimman helpolla tavalla mukana sähköpostimarkkinoinnin uusimmissa muutoksissa, tilaa uutiskirjeemme! Saat säännöllisesti kaikki uusimmat vinkkimme suoraan sähköpostiisi.