Teemme parhaamme, jotta lähettämämme sähköpostiviestit olisivat loistavia. Me markkinointi-ihmiset testaamme viestejä ennen lähetystä ja tarkistamme ne moneen otteeseen, jotta viesti olisi valmis lähetettäväksi. Mutta toisinaan virheitä sattuu ja yritysten täytyy lähettää “Hupsista”-viestejä aiemmin lähetettyjen viestien jälkeen. Kun virhe huomataan viestin lähettämisen jälkeen, sille ei yleensä voi tehdä enää mitään. Sen vuoksi tutustumme tänään yleisimpiin sähköpostimarkkinointimokiin. 

Sähköpostipalveluntarjoajan käyttöehtojen rikkominen

Yksi yleisimmistä virheistä sähköpostimarkkinoinnista on oman sähköpostipalveluntarjoajan käyttöehtojen rikkominen. Kaikki hyvämaineiset sähköpostipalveluntarjoajat odottavat asiakkaidensa noudattavan sähköpostimarkkinoinnin hyviä käytäntöjä ja noudattavan tietosuojalakeja ja -asetuksia. Näihin sääntöihin kuuluu, ettei ostettuja tai kolmansien osapuolien sähköpostilistoja saa käyttää. 

Pidä siis huoli, että tunnet sähköpostipalveluntarjoajasi käyttöehdot – muutoin tilisi saatetaan merkitä roskapostitiliksi, jäädyttää määräajaksi tai jopa estää kokonaan. 

Oikolukeminen

Nämä virheet ovat ikävä kyllä varsin yleisiä! Yleensä markkinoijilla on hyvä systeemi sähköpostikampanjoidensa testaamiseen ja oikolukuun. Silti näitä virheitä toisinaan tapahtuu. Yksi sähköpostimarkkinoijan painajaisista on sellaisen kirjoitusvirheen teko, mikä muuttaa koko sanan tai lauseen merkityksen! 

Sen vuoksi lue viestisi itse ennen lähettämistä ja luetuta sähköpostiviestisi vielä jollain toisellakin silmäparilla. Jos olet työstänyt samaa tekstiä pitkään, voi virheille tulla sokeaksi. Käytä tekstiä vielä oikolukuohjelmassa, jos mahdollista. 

Rikkinäiset linkit

Virheelliset linkit ovat myös suhteellisen yleisiä. Linkistä voi joskus puuttua merkki tai linkki voi olla kokonaan väärä. Joskus voi käydä myös niin, että laskeutumissivun linkki saattaa rikkoutua juuri viestin lähettämisen hetkellä. 

Siispä, testaa aina sähköpostiviestiesi linkit kunnolla – lähetä itsellesi testisähköposti tai vähintään klikkaa kaikki linkit läpi esikatseluikkunassa. Ja suosittelemme testaamaan ihan kaikki linkit, jopa viestin alatunnisteessa olevat. Testaa myös uutiskirjeen tilauksen lopettamislinkkiä. 

Harhaanjohtavat otsikot

Harhaanjohtavat otsikot eivät ole itsessään virheitä, mutta ne ovat yksi eniten vastaanottajia turhauttavista tekijöistä. Ne johtavat usein myös uutiskirjeen tilaamisen lopettamiseen ja jopa roskapostiksi merkitsemiseen. Otsikko saattaa esimerkiksi luvata jotain erittäin mahtavaa tai korostaa jotain kriittistä tietoa. Vastaanottaja avaa sähköpostin eikä näe otsikkoon liittyvää sisältöä – sitä ei ole viestissä, se ei ole viestin yläosassa tai se on kuvailtu eri tavoin kuin otsikko antaa ymmärtää. Vastaanottajasta voi tuntua siltä, että häntä on huijattu ja tämä voi johtaa tilaamisen lopettamiseen, valitukseen tai roskapostiksi merkitsemiseen. 

Vaikka otsikoiden kanssa on hyvä käyttää luovuutta, muista, että niiden tulee olla tosia eikä niiden tule harhaanjohtaa ketään. 

Virheet lähettäjän nimessä

Mokia voi sattua sähköpostin sisällön kanssa. Joskus huolimattomuusvirheitä voi pujahtaa myös viestin muihin osiin ja asetuksiin. Yksi näistä on lähettäjän nimi -kenttä. Voit esimerkiksi vahingossa lähettää viestisi ilman lähettäjän nimeä. Toisinaan viestit saattavat lähteä matkaan markkinoijan tilin nimellä yrityksen nimen sijaan tai jopa pelkällä paikanvaraajatekstillä. 

Tämänkin takia, muistathan lähettää itsellesi testiviestin, jotta voit tarkistaa kaikki sähköpostiviestisi osat, ei pelkästään viestin sisältöä. 

Virheet vastausosoitteessa

Tämä on yksi sähköpostimarkkinointikampanjan osa, joka tulisi myös tarkistaa ja testata. Mokia voi käydä vastausosoitteen kanssa, varsinkin kun markkinoijat kopioivat aiempia uutiskirjeitä uuden sähköpostin pohjaksi. Uutiskirjeen vastausosoite saattaa helposti jäädä tarkistamatta. Sen vuoksi muista tarkistaa myös kampanjasi vastausosoite. 

Ei ole hyvien käytäntöjen mukaista käyttää “tähän viestiin ei voi vastata” -viestiä. Sähköpostimarkkinointi on kanava kaksisuuntaiseen keskusteluun (ja “tähän viestiin ei voi vastata” -viestien käyttäminen voi vaikuttaa viestiesi lähetettävyyteen!). 

Kuvalähde: Pexels

Renderöintiongelmat 

Sähköpostiviestien renderöinti on yksi monimutkaisimmista asioista sähköpostimarkkinoinnissa. Se on hankala tehtävä – kuinka varmistaa, että viestisi näkyvät oikein kaikilla mahdollisilla laitteilla, joilla viesti avataan! Onneksi nykyään on jo helpompaa testata viestien renderöitymistä sähköpostipalvelussa itsessään. 

On kuitenkin hyvä olla olemassa erilaisia testitilejä, joiden avulla voi varmistaa, että viestit näkyvät oikein eri laitteilla. Uutiskirjeen tilaaja voi pettyä, mikäli hän kiinnostuu viestisi otsikosta, avaa sen… eikä viesti näy kunnolla. 

Lähetyslistat

Tämäntyyppiset sähköpostimarkkinoinnin virheet voivat olla kohtalokkaita. Teknisiä häiriöitä tapahtuu, sähköpostilistojen tarkistusprosessit voivat mennä vikaan, jolloin viestejä voi lähteä väärille lähetyslistoille. Segmentointivirheitä voi myös käydä, jolloin sähköpostikampanja saattaa lähteä kaikille yhteystiedoillesi tietyn segmentin sijaan. Toisinaan testiviestejä paikanvaraajasisällöllä voidaan myös vahingossa lähettää kaikille tilaajille. 

Joten muistathan testata myös lähetyslistaa ja segmentointia, kun lähetät sähköpostikampanjoitasi. 

Virheitä voi käydä kenelle tahansa, vaikka oikolukisi ja testasi viestejä miten huolellisesti tahansa. Ja tilaajasi ymmärtävät kyllä, ettei moka ollut tahallinen. Muista, että joskus mokista voi syntyä odottamattomia mahdollisuuksia – hupaisa sisältövirhe voi johtaa tilaajiesi tukeen tai jopa myynnin kasvuun.