Yhdistetään CRM ja sähköpostimarkkinointi: mitä hyötyä siitä on?
Sähköpostimarkkinointi on tehokas myynninedistämisen työkalu. Vaikka viime vuosina on kehitetty muitakin tapoja asiakkaiden tavoittamiseen, uutiskirjeet ovat edelleen merkittävä keino siihen. Sähköpostimarkkinointikin on muuttunut, automaatio on tullut mukaan helpottamaan työtä, kun kaikkea ei tarvitse enää tehdä manuaalisesti. Uutiskirjeohjelman voi integroida asiakkuudenhallintajärjestelmän (CRM) kanssa, mikä entisestään tehostaa sähköpostimarkkinointia.
Tämän vuoksi työntekijöiden ei tarvitse enää tuhlata aikaa rutiinitehtäviin, vaan he voivat keskittyä asiakkaisiin ja toimintoihin. Kun ohjelma ottaa hoidettavakseen aiemmin manuaalisesti hoidetut tehtävät, inhimillinen tekijä suljetaan pois. Näin virheiden määrä vähenee huomattavasti. Kun CRM ja sähköpostimarkkinointi yhdistetään, kasvaa tuotto jopa 20-30 %, kulut vähenevät ja asiakasuskollisuus kasvaa. Mutta CRM:n ja sähköpostimarkkinoinnin yhdistämisen edut eivät lopu tähän. Tutkitaan niitä lisää!
1. Kaikki toiminnot yhdessä paikassa
Jotta yrityksen toiminta sujuu tehokkaasti, tulee työntekijöiden kohtaamat häiriötekijät minimoida. Kuvittele tilanne, jossa markkinointitiimisi tutkii asiakkaan kanssa käytyjä puheluita ja tilauksia ensin sähköpostista, sitten verkkosivun hallintapaneelista ja yrittää linkittää tiedot sähköpostimarkkinointiohjelmaan. Kuulostaa hullulta, eikö? Käytännössä kaikki on vielä sekavampaa. Eri ikkunoiden välillä seikkaileva asiantuntija voi tehdä virheen ja jättää huomioimatta tärkeät yksityiskohdat.
Tällaisessa tilanteessa CRM:n ja sähköpostimarkkinoinnin integroiminen mahdollistaa, että kaikki tieto asiakkaastasi on välittömästi saatavillasi. Voit myös analysoida dataa ja tehdä siitä objektiivisia johtopäätöksiä, joiden pohjalta jokaiselle asiakkaalle voi luoda yhteydenottostrategian tulevaisuudessa. Lisäksi säästät työntekijöidesi aikaa ja nopeutat eri prosesseja. Kun kaikki toiminnot ovat saatavilla yhdessä ikkunassa, inhimillisen virheen mahdollisuus pienenee.
2. Kaikki aiemmat asiakaskontaktit samassa paikassa
Asiakaskunnan ylläpitäminen on yksi merkittävä etu, jonka saat yhdistämällä CRM:n ja sähköpostimarkkinoinnin. Asiakkaan nimi, puhelinnumero, syntymäpäivä jne. Kaikki tiedot ovat yhdessä paikassa. Jokainen yhteystieto on näkyvillä. Voit tutkia aiempia yhteydenottokertoja ja muistuttaa asiakasta yrityksestäsi: lähettää tekstiviestin, sähköpostin, kertoa uusista tuotteista ja paljon muuta. Voit työskennellä tämän tietopohjan kanssa hoitaessasi postituksia, uutiskirjeitä, tarjouksia. Tämä on todella näppärä tapa olla yhteydessä asiakkaiden kanssa, ja se tekee yhteydenpidosta vielä aiempaa helpompaa.
3. Kirjepohjien käyttö asiakkuudenhallintajärjestelmässä
CRM:n ja Excelin suurin ero on, ettei tietoja esitetä taulukoina asiakkuudenhallintajärjestelmässä. Ne esitetään näppärinä kortteina, ja asiakaskontaktien historia esitetään kronologisessa järjestyksessä – aina ensimmäisestä puhelusta ostokseen asti. Työntekijän ei tarvitse toistaa samantyyppisiä tehtäviä alusta uudestaan ja uudestaan. He voivat käyttää kirjepohjia tehdäkseen niin. Niitä voi käyttää paitsi viesteihin, mutta myös muihin prosesseihin.
Jos päätät ottaa asiakkuudenhallintajärjestelmän käyttöön, voit: kuunnella puheluita, asettaa itsellesi muistutuksia, lähettää asiakkaalle sähköpostia tai tekstiviestejä, luoda asiakkaasta raportin (esimerkiksi mitä he ostivat, milloin he tekivät ostoksen, ostoksen arvo jne.).
Nämä edut ovat erittäin merkittäviä, koska kun asiakas soittaa sinulle, CRM avaa asiakkaan kortin ja voit tervehtiä häntä heti hänen omalla nimellään. Vaikka toinen työntekijä olisi ollut aiemmin yhteydessä asiakkaan kanssa, voit helposti vastata asiakkaan kysymyksiin ilman yhtään “odota hetki, tarkistan ja soitan sinulle takaisin” -sähläystä. CRM lähettää asiakkaalle automaattisesti tekstiviestin hänen tilaamaansa tuotteeseen liittyen ja muistuttaa häntä tapaamisista. Työntekijä säästää näin sekä omaa että asiakkaan aikaa. Ja asiakkaasta tulee aiempaa uskollisempi ja halukkaampi ostamaan.
CRM:n avulla työntekijät tekevät vähemmän virheitä, mikä johtaa siihen, että he myyvät enemmän ja useammin kuin aiemmin.
Myös yrityksen johtajan työstä tulee helpompaa: hänellä menee vähemmän aikaa eri prosessien kontrollointiin ja saa enemmän resursseja yrityksen kehittämistä varten!
Kuvalähde: Pixabay
4. Integrointi uutiskirjeiden kanssa
Kirjoita viesti oikeaan aikaan, tee tarjous, josta ei voi kieltäytyä, kerro eduista ja hyödyistä – kaikki tämä voidaan automatisoida.
Järjestelmä lähettää viestit oikeaan aikaan itse, siirtäen asiakkaan statusta sen mukaan, mikä kaupankäyntitilanne on. Samaan aikaan järjestelmä tietää, kenen kanssa parhaillaan neuvotellaan, kenen kanssa on tehty sopimus, ketä pitää vielä vähän vakuutella ja kuka ei ole edes kuullut yrityksestä vielä koskaan. Järjestelmä käyttää omaa postituslogiikkaansa jokaisen asiakkaan kohdalla. Yhdistettynä CRM:n kanssa tämä lähestymistapa tuo tullessaan loistavia tuloksia.
5. Toimintojen automatisointi CRM:n viestien avulla
Uusien asiakkaiden löytäminen on kallista. Sen vuoksi jokaisella asiakkaalla on väliä, olivat he sitten ostaneet vielä tai eivät, ja heidän tietonsa kannattaa siirtää asiakkuudenhallintajärjestelmään. Ainoastaan näin heidät voi lisätä CRM:n postituslistalle ja heille voi lähettää tarjouksen. Voit automatisoitujen toimintojen avulla segmentoida asiakkaat heidän käytöksensä perusteella ja luoda heidän tarpeisiinsa sopivaa, tehokasta sähköpostimarkkinointia.
Lopuksi
CRM ei auta ainoastaan seuraamaan, mistä kanavasta henkilö tuli sivuillesi, vaan myös mistä sivun lomakkeelta tai mistä mainosbannerista. Kaikkeen vaikuttaa tietenkin se, miten järjestelmä on asetettu toimimaan.
CRM auttaa seuraamaan jokaiselle yritykselle tärkeitä mittareita: myynnin määrää, asiakkaiden määrää, ostoksien keskimääräistä arvoa, liiketoiminnan sykliä ja niin edelleen.
Mitä hyötyä siitä on sähköpostimarkkinoinnin kannalta: CRM auttaa vähentämään työntekijöiden työhön käyttämää aikaa ja varmistaa parhaiden tuloksien saavuttamisen. Enää ei tarvitse vain sokeasti lähettää viestejä asiakkaille, vaan voi käyttää kaikkea markkinoinnin dataa, jota heistä kaikista saa kerättyä.
Voit lisäksi tarkkailla myyntiosaston tehokkuutta ja myyntikiintiöiden täyttymistä. CRM konfiguroidaan erikseen jokaiselle yritykselle sopivaksi. Hyvin konfiguroitu järjestelmä auttaa sinua yrityksen rakentamisessa, ja voit luoda sinne oman myyntisyklisi.
Sinulta ei jää tärkeä puhelu välistä, muistutat asiakkaita itsestäsi ajallaan, voit tehdä ristiinmyyntiä helposti, pidentää asiakkuussopimuksia ja niin edelleen.
Tärkeintä on, että ilman asiakkuudenhallintajärjestelmää et voi skaalata liiketoimintaasi ja delegoida sen hoitoa eteenpäin. Joten kannattaa muistaa, että CRM:n ja sähköpostimarkkinoinnin integroimisesta on todella hyötyä yrityksellesi.