Mail Privacy Protection (MPP) eli sähköpostin tietosuojaus julkaistiin syksyllä 2021. Muutos jätti monet markkinoijat epävarmuuteen siitä, kuinka MPP vaikuttaa sähköpostimarkkinointiin. Muutoksesta on kuitenkin tullut osa todellisuuttamme. Tutkitaan sähköpostin tietosuojausta ja sähköpostimarkkinointia hieman tarkemmin tässä artikkelissa. 

Mikä on sähköpostin tietosuojaus (Mail Privacy Protection)? 

Applen mukaan sähköpostin tietosuojauksen tarkoitus on “vaikuttaa siihen, etteivät sähköpostien lähettäjät saa yhtä helposti selville vastaanottajien sähköpostin käyttötapoja”. 

Lähde: Apple

Kuinka sähköpostin tietosuojaus toimii? 

  • Sähköpostin tietosuojaus estää pikseleitä keräämästä tietoa. Sen vuoksi sähköpostimarkkinoijat eivät pysty enää tietämään, milloin ja kuinka monta kertaa heidän lähettämänsä uutiskirjeet on luettu – tai onko niitä ylipäätään luettu lainkaan
  • Se piilottaa IP-osoitteen, joten sähköpostimarkkinoijat eivät voi linkittää IP-osoitetta vastaanottajan muihin toimintoihin verkossa tai määrittää heidän sijaintiaan. Sähköpostin tietosuojauksen vuoksi on hyvin vaikeaa yhdistää asiakkaita ja heidän IP-osoitteitaan, mikäli on luomassa asiakasprofiileja erilaisten tietolähteiden avulla  

Tällainen tiedonjaon estäminen ei ole kuitenkaan millään tavalla uutta. Apple on käyttänyt “älykästä jäljityksenestoa”, jolla se suojaa Safarin käyttäjiä “ei-toivotulta jäljittämiseltä käyttäen koneoppimista, ja edesauttaa samalla verkkosivuja toimimaan normaalisti”. Joten seuraava looginen askel Applelta olikin samankaltaisen jäljitykseneston lisääminen myös heidän sähköpostisovellukseensa. 

Missä sähköpostin tietosuojaus toimii? 

Yksi hyvä kysymys on myös se, että missä sähköpostin tietosuojauksen toiminta näkyy. Tällä hetkellä sähköpostin tietosuojaus voidaan kytkeä päälle missä tahansa sähköpostipalvelussa, kunhan sitä käytetään Apple Mail -sovelluksessa. Toisin sanoen, mikäli vastaanottaja käyttää muita sähköpostisovelluksia kuten Gmail-sovellusta iPhone-puhelimessaan, sähköpostin tietosuojaus ei vaikuta. Ainakaan vielä.  

Sähköpostin tietosuojaus on tullut jäädäkseen

Litmuksen mukaan yhä useampi käyttää sähköpostin tietosuojausta. Lokakuussa 2021 ainoastaan 14,35 % Applen laitteilla avatuista sähköposteista oli sähköpostitietosuojattuja. Toukokuussa 2022 vastaava luku oli yli 50 %. 

Sähköpostipalveluntarjoajat etsivät tapoja erottaa sähköpostitietosuojattujen viestien avaamiset tavallisista avaamista, jotta he voisivat antaa tarkempia avausprosentteja sähköpostimarkkinoijille. Markkinoijien on kuitenkin opittava elämään sähköpostin tietosuojauksen kanssa, koska se on täällä pysyäkseen, kuten näkyy sen kasvavasta käyttöönotosta.  

Sähköpostimarkkinoinnin tilastot: ovatko avausprosentit mennyttä? 

Ei, sähköpostien avausprosentit eivät ole mennyttä. Avausprosentit eivät kuitenkaan tule olemaan kovin luotettavia enää, etenkin jos sähköpostin tietosuojauksen käyttöönottoluvut kasvavat (mikä vaikuttaa todennäköiseltä). Ja jos pelkäät, että sähköpostimarkkinointi on historiaa, voimme varmuudella sanoa, ettei Applen sähköpostin tietosuojaus tapa sähköpostimarkkinointia tai mitään sen tilastoja.  

Vaikka avausprosentit eivät ole enää kovin tarkkoja, ei kuitenkaan kannata täysin sivuuttaa niitä. Ne antavat edelleen aika hyvän arvion alkuperäisestä sähköpostien sitouttavuudesta – etenkin ensin näkyvistä elementeistä, kuten otsikoista tai esikatselutekstistä. Ja totuus on, etteivät avausprosentit ole koskaan olleet 100 % tarkkoja – sähköposteja on pystytty avaamaan ilman, että jäljityspikseli on alkanut toimia ja näin ollen kaikkia viestien avaamisia ei ole raportoitu.  

Sen lisäksi että avausprosenttien luotettavuus on muuttunut, vaikuttaa muutos myös automaatioihin. Koska sähköpostiviestien avaamiset eivät ole enää yhtä hyvin arvioitavissa, sähköpostiviestien avaamiseen liittyvät automaatiot eivät ole enää yhtä tarkkoja, koska avausprosenteissa voi olla virheellisiä avauksia mukana. 

KuvalähdeFreepik

On olemassa myös muita tapoja mitata tuloksia

Monet sähköpostimarkkinoijat ovat siirtyneet mittaamaan kampanjoitaan klikkaussuhteiden perusteella. Monet suosittelevatkin keskittymään saamaan uutiskirjeisiinsä enemmän sitoutuneisuutta ja pyrkimään saamaan kampanjoihinsa enemmän klikkauksia. Käytä uutta taktiikkaa selvittääksesi, kuinka uutiskirjeesi menestyvät – pelillistäminen, livemielipidekyselyt ja jopa yksinkertaiset “paina peukku ylös tai alas” -toiminnot uutiskirjeissä ovat monien markkinoijien käyttämiä toimintatapoja.  

Älä kuitenkaan unohda avausprosentteja – pyri selvittämään, kuinka suuri osa vastaanottajistasi käyttää Apple Mail -sovellusta, ja koeta tällä tavoin laskea, kuinka paljon sähköpostin tietosuojaus vaikuttaa lähetyslistoihisi. Jos keskityt vain klikkaussuhteisiin, saatat epäonnistua siinä, että saisit vastaanottajasi avaamaan viestisi. Jos tilaajasi eivät avaa uutiskirjeitäsi, klikkauksia houkuttelevat toimintatapasi eivät kanna toivottua hedelmää.  

Sähköpostimarkkinointi: yhtä jännittävää kuin aina ennenkin 

Sähköpostimarkkinointi ei ole ikinä ollut muuttumatonta. Se kehittyy jatkuvasti. Mukana on aina muutosta: sähköpostin käyttötavat muuttuvat ja muutokset vaikuttavat sähköpostimarkkinointiin. Ja sähköpostin tietosuojaus ei ole viimeinen suuri muutos: niitä on tulossa lisää tulevaisuudessa. Mutta sähköpostimarkkinoijat ovat taitavia – he sopeutuvat muutoksiin ja kehittyvät yhdessä sähköpostimarkkinoinnin mukana. 

Ja meidän tulee kunnioittaa asiakkaiden valintaa, mikäli he haluavat piilottaa sen tiedon, avaavatko he sähköpostiviestejään vai eivät. Se on heidän valintansa, ja meidän tulee kunnioittaa sitä. Kunnioitamme sitä, jos joku lopettaa uutiskirjeen tilauksensa, eikö vain? Meidän tulee tehdä samoin myös muiden sähköpostiviestien sitoutuneisuuden jäljittämiseen liittyvien mieltymysten kanssa.  

Oletko jo tutustunut aiempaan artikkeliimme erilaisista ilmaisresursseista, joita voit hyödyntää uutiskirjemarkkinoinnissasi? Lue se täältä!  

Ja jos haluat pysyä vastedeskin mukana uutiskirjemarkkinoinnin uusimmissa käänteissä, tilaa uutiskirjeemme!