Sähköpostimarkkinoinnin budjetti: kuinka se lasketaan?
Sähköposti on yksi parhaista tavoista markkinoida yritystäsi. Kannattava sähköpostimarkkinointistrategia kasvattaa myyntiä, edistää asiakasuskollisuutta ja noudattaa lain vaatimuksia. Sähköpostimarkkinointi voi olla hyödyllisempää kuin muiden digitaalisten markkinointistrategioiden käyttö. Voit tavoittaa sillä laajan ja tarkasti kohdistetun yleisön.
Voit muokata markkinointiasi sähköpostimarkkinoinnin avulla ja mukauttaa viestejäsi asiakkaiden käyttäytymisen perusteella. Voit myös ryhmitellä eli segmentoida yleisösi, jolla varmistat, että liidit saavat arvokkainta tietoa sopivimpana hetkenä. Saadaksesi inspiraatiota suunnitteluun ja sisältöön, voit käydä tutustumassa erilaisiin sähköpostimalleihin esimerkiksi MasterBundles-sivulla. Sähköposti on suorin kanava asiakkaisiisi, joten on tärkeää käyttää sitä viisaasti. Kuitenkin, kuten mikä tahansa muukin yritystoimintaan liittyvä toiminta, sähköpostimarkkinoinnin budjetti kannattaa laskea mahdollisimman kannattavaksi.
Sähköpostimainostamisen edut
Sähköposti on helppo mieltää kivikautiseksi välineeksi sosiaalisen median aikakaudella. Mutta verrattuna muihin markkinointikanaviin, mukaan lukien sosiaaliseen mediaan, sähköpostimarkkinointi toimii paremmin monilla alueilla. Ja kun suunnittelet markkinointibudjettiasi, tämä on otettava huomioon.
Tässä on muutamia sähköpostimainonnan etuja:
- Jopa eniten käytetyillä sosiaalisen median alustoilla on paljon pienempi käyttäjäkunta kuin sähköpostilla.
- Sähköposti menee perille potentiaalisille asiakkaille suoraan heidän postilaatikkoonsa ilman sosiaalisen median algoritmien vaikutusta ja tavoittaa ne, jotka ovat jo kiinnostuneita tuotteistasi tai palveluistasi.
- Koska sähköpostimarkkinointi on muokattavissa, voit lähettää erilaisia viestejä listallasi oleville eri tilaajille.
- Sähköpostin lähettäminen on halvempaa kuin maksettu verkkomainonta tai suoramainonta.
- Sähköpostisi on sinun. Sähköpostin avulla voit olla yhteydessä asiakkaidesi kanssa, vaikka käyttämäsi sosiaalisen median alusta katoaisi ja veisi kaikki seuraajasi mukanaan.
- Voit käyttää upeita sähköpostimalleja pysyäksesi ammattimaisena ja ajan tasalla, tuhlaamatta aikaa.
Viisi vinkkiä, joilla luoda sähköpostimarkkinoinnin budjetti
Sähköpostimarkkinointi on kokonaisvaltainen tekniikka. Sitä voidaan käyttää toimenpideviesteihin, yleiseen tilaajaviestintään, koulutukseen, tilaajien uudelleenaktivointiin, asiakashankintaan ja asiakasuskollisuuden kasvattamiseen. Sähköposti on merkityksellinen koko asiakaspolun ajan. Siihen kannattaa panostaa. Joten olemme koonneet tähän viisi vinkkiä budjetin luomiseksi seuraavaa sähköpostimarkkinointikampanjaasi varten.
Kuvalähde: Freepik
1. Päätä ensin tavoite
Tavoite on päätettävä ennen kuin aloitat suunnittelun. Se pitää sinut kartalla, jotta voit saavuttaa tavoitteesi onnistuneesti.
Sähköpostitavoitteesi voi olla esimerkiksi joku seuraavista:
- Saavuta tilaajien uskollisuus
- Lisää konversioita
- Paranna uutiskirjeiden avausprosenttia
- Paranna sähköpostien saavutettavuutta
- Paranna sähköpostien klikkaussuhdetta
Nämä ovat joitakin tavoitteita, joita sähköpostimarkkinoija voi haluta saavuttaa. Voit siis keskittyä siihen ja kehittää strategisen budjettistrategian tulevaa kampanjaasi varten, kun olet tunnistanut tavoitteesi.
2. Tarkista kokonaistuloksesi aiemmista tiedoista
Ennen budjettistrategian toteuttamista sinun tulee tarkistaa ja tutustua aikaisempaan tulosraporttiisi, jos sinulla on sellainen. Kun tarkastelet aiempia tietojasi, voit esimerkiksi mitata seuraavat tekijät:
- Kuinka moni tilaaja avaa sähköpostisi?
- Kuinka moni tilaaja klikkaa linkkejäsi?
- Mikä linkki saa eniten klikkauksia?
- Milloin ihmiset yleensä avaavat viestisi?
- Seuraajat: Kuinka monta ihmistä lopettaa uutiskirjeen tilauksen?
Nämä ovat ensimmäisiä asioita, joita kannattaa tutkia. Voit tarkastella sähköpostikampanjatilastoja enemmänkin, jos haluat perehtyä asiaan tarkemmin. Tässä muutamia vaihtoehtoja tutkittavaksi:
- Tuotteesi ostavien asiakkaiden määrä
- Keskimääräisten kampanjatulojen kokonaismäärä
- Tyypillinen kuukausittainen tulo uutiskirjeistä
- Liidien määrä
- Markkinointitoimiesi keskimääräinen ROI jne.
Saat yleiskäsityksen kampanjoidesi toimivuudesta hyödyntämällä näitä tärkeitä tilastoja. Joten kirjaa tiedot ylös ja arvioi tulevan kampanjasi sähköpostimarkkinoinnin budjetti.
3. Synkronoi markkinointisuunnitelmasi
Et voi tietää, kuinka arvioida kokonaiskulutuksesi ja maksimoida investointisi, ennen kuin markkinointistrategiasi ja budjettisuunnitelmasi ovat synkronoituja. Tuloillasi ja tavoitteillasi on suora vaikutus valitsemiisi markkinointimenetelmiin ja budjettiin, jolla sitoudut tavoitteisiisi. Jotkut yritykset toteuttavat budjettisuunnittelu- ja markkinointistrategiansa eri näkökulmista ja kahden erillisen osaston valvonnassa. Näin ei kuitenkaan kannata tehdä sähköpostimarkkinoinnin suhteen.
4. Luetteloi sähköpostimarkkinointisi resurssit
Resurssiesi määrä voidaan määrittää useilla tavoilla. Riittävä varallisuus takaa turvallisuutesi kaikissa olosuhteissa. Olemme kaikki tietoisia Covid19:n ja energiakriisin kielteisistä vaikutuksista maailman tilaan. Suurin osa teknologiajättiyrityksistä käyttää resurssejaan päästäkseen eroon tästä ongelmasta säilyttääkseen asemansa Internet-markkinoilla ja vauhdittaakseen omaa talouskasvuaan. Jotta voit luoda strategisen sähköpostibudjetin, sinun on oltava tietoinen käytettävissä olevien resurssien määrästä sekä parhaista käytännöistä niiden käyttöön.
Kuvalähde: Freepik
Esimerkiksi seuraavat sähköpostimarkkinointiresurssit voidaan luetteloida budjettia laadittaessa:
- Asiantuntijoiden määrä ja heidän tietotaitonsa
- Haasteita tuovat rajoitukset
- Yrityksen jäljellä oleva pääoma
- Päivittäinen kulutus
- Sensuroidut sähköpostilistat
- Uutiskirjeen tilaajien määrä
- Tyytyväiset asiakkaat ja heidän palautteensa
- Sähköpostiautomaation työkalu
5. Laske sähköpostimarkkinoinnin budjetti
Olet valinnut tavoitteesi, koordinoinut markkinointistrategiasi ja sinulla on riittävästi tietoa ja resursseja. Nyt on aika arvioida sähköpostikampanjasi hinta ja luoda sähköpostibudjetti, kun kaikki nämä tekijät on ensin otettu huomioon.
Mutta ensin tarkastellaan asioita, jotka sinun tulee selvittää ennen kuin voit laskea, kuinka paljon sähköpostikampanjasi maksaa:
- Viestien määrä, jonka aiot lähettää sähköpostikampanjasi kautta, tunnetaan nimellä ”Lähetysmäärä”.
- Kampanjan hinta: Voit määrittää yksittäisen kampanjan hinnan jakamalla kuukausimaksun kuukausittaisten kampanjoiden kokonaismäärällä.
- Avausprosentti (aluksi 50-60 %): Tämä on niiden tilaajien osuus, jotka todella lukevat sähköpostisi. Keskimääräinen sähköpostin avausprosentti on Smart Insightsin mukaan 24,79 %.
- Sähköpostisi linkkiä klikanneiden tilaajien osuus (5-10 %).
- Niiden tilaajien prosenttiosuus, jotka klikkaavat sähköpostisi linkkiä ja tulevat asiakkaiksi, tunnetaan konversioprosenttina.
- Konversion keskimääräinen arvo on: Tämä määritetään jakamalla kokonaismyyntitulo asiakkaiden kokonaismäärällä.
Joten tällä menetelmällä voit helposti kehittää suunnitelmallisen, hyödyllisen ja kohtuullisen sähköpostimarkkinointibudjetin.
Yhteenveto
Nyt tiedät, että sähköpostimarkkinointi on loistava markkinointityökalu. Lisäksi sähköpostimarkkinointi on helpompaa aloittaa kuin muiden markkinointialustojen käyttö, koska se ei vaadi syvällistä teknologista tai suunnitteluosaamista. Lisäksi sähköpostin sisällön luominen on nopeampaa moniin muihin markkinointityökaluihin verrattuna. Sähköpostimarkkinointi on mukautuva ja tehokas tapa sekä tavaroiden että palveluiden mainostamiseen. Lisäksi se on kustannustehokas markkinointistrategia, joka maksaa vähemmän, sitä on helpompaa seurata ja mitata sekä sillä on suurempi mahdollinen sijoitetun pääoman tuottoprosentti.