Jos mietitään kaikkia kirjoittamiseen perustuvia markkinointikanavia, on sähköposti niistä ylivoimaisesti helpoin. Kun joku tilaa uutiskirjeesi, on se melkein kuin kutsu tulla kotiin vierailulle. Hän osaa odottaa sähköpostia sinulta, joten voit samalla selvittää myös hänen mielipiteensä.  

On tärkeää tehdä mielipidekysely uutiskirjeen tilaajille, koska: 

  1. Saat tietoa heidän mieltymyksistään ja voit muokata uutiskirjeitäsi sen mukaan 
  2. Olet yhteydessä yleisöösi ja he saavat äänensä kuuluviin 

Tutkitaan tarkemmin, mitä hyötyä mielipidekyselyistä on ja miten ne kannattaa toteuttaa. 

Tilaajiin tutustuminen 

On olemassa kaksi hyvin toimivaa tapaa, joilla saat tietää lisää yleisöstäsi ja käyttää näitä tietoja markkinointisi edistämiseen: 

  • Yleisön segmentoiminen tunnisteiden ja mukautettujen kenttien avulla 
  • Mielipiteiden selvittäminen ja niiden hyödyntäminen tulevissa sisällöissä 

Segmentointi mielipidekyselyn avulla

Segmentointi mielipidekyselyn tulosten perusteella voi kuulostaa aika monimutkaiselta hommalta, mutta se käy helpoimmin, kun käytät Smailya sähköpostimarkkinointikampanjoihin, Typeform-ohjelmaa mielipidekyselyjen tekoon ja Zapier-ohjelmaa näiden kahden yhdistämiseen.  

Kuvalähde: Zapier

Tämän yhdistelmän idea on siinä, että kun ihminen valitsee tietyn vaihtoehdon mielipidekyselyssä, lisätään hänen käyttäjätiliinsä mukautettu kenttä tai tunniste. Voit hyödyntää näitä tietoja tulevissa sähköpostimarkkinointikampanjoissasi ja tarjota aiempaa personoidumpia viestejä.  

Tällainen lähestymistapa on erittäin hyödyllinen verkkokauppiaille. Kuvitellaan, että sinulla on leluihin keskittynyt verkkokauppa, joka toimii WooCommerce-alustalla. Voit tehdä mielipidekyselyn, jossa kysyt tilaajiltasi mikä on ollut heidän lapsensa kaikkien aikojen suosituin lelu näiden vaihtoehtojen joukosta: 

> Legot 

> Barbie 

> Playstation (mikä tahansa malli) 

> Xbox (mikä tahansa malli) 

> Nerf-pyssy 

> Jokin muu 

Jokainen vastaanottaja, joka vastaa Legot, saa tunnisteen “Legot”. Tulevaisuudessa, jos aiot esim. järjestää lelumarkkinointikampanjan ennen joulua, voit lähettää legoihin keskittyvän uutiskirjeen kaikille Lego-tunnisteilla varustetuille tilaajille. Tiedät jo, että he ovat aiheesta kiinnostuneita, joten voit lähettää heille juuri heitä kiinnostavan viestin sen sijaan, että lähettäisit heille yleisen myyntiuutiskirjeen. 

Saat sitä parempia konversiolukuja, mitä spesifimpää markkinointisi on. Facebookin algoritmi perustuu tähän samaan ajatukseen ja sen vuoksi kaikki näkevät erilaisia mainoksia Facessa vieraillessaan.  

Mielipidekyselyn tulosten hyödyntäminen tulevissa sisällöissä 

Jotta tienaisit rahaa, tulee sinun pitää uutiskirjeen tilaajasi sitoutuneina ja kiinnostuneina viesteistäsi. Tämä on yleensä aika helppoa aloittaessasi matkaa uutiskirjeiden kiehtovaan maailmaan. Olet täynnä hyviä ideoita ja sanat ilmestyvät ruudulle kuin itsestään.  

Muutaman vuoden päästä, kun olet lähettänyt tusinoittain (tai sadoittain) uutiskirjeitä, voi olla vaikeaa löytää aiheita, joista yleisösi on eniten kiinnostunut. Paras tapa tähän löytyy mielipidekyselystä tai kyselyjen sarjasta.  

Jos ylläpidät myös blogia, ymmärrät ainakin perusteet avainsanatutkimuksesta ja sinulla todennäköisesti on jo lista aiheista, joista haluat kirjoittaa. Voit lisätä mielipidekyselyyn muutaman näistä aiheista ja saada selville, mistä teemasta tilaajasi haluavat mieluiten kuulla seuraavaksi.  

Tässä on tosielämän esimerkki tästä tavasta toimia. Ohjelmistokehitysfirma Clean Commit menetti tilaajia jokaisen uutiskirjeen jälkeen. He esittelivät viikoittaisessa uutiskirjeessään useita vinkkejä ja neuvoja, eivätkä olleet varmoja siitä, mitkä aiheet ajoivat tilaajat tiehensä. 

He päättivät lisätä mielipidekyselyn jokaiseen uutiskirjeeseen tutkiakseen, mitkä aiheet eivät miellyttäneet heidän tilaajiaan. Heidän uutiskirjeen rakenteensa näytti tältä: 

Aihe 1 

  • Muutama kappale tietoa aiheesta 1
  • Linkkejä blogiartikkeleihin 
  • Linkkejä videoihin ja muuhun lisätietoon

Aihe 2 

  • Muutama kappale tietoa aiheesta 2
  • Linkkejä blogiartikkeleihin 
  • Linkkejä videoihin ja muuhun lisätietoon

Aihe 3 

  • Muutama kappale tietoa aiheesta 3
  • Linkkejä blogiartikkeleihin 
  • Linkkejä videoihin ja muuhun lisätietoon

Mielipidekysely: 

Mikä aihe vaikutti kiinnostavimmalta? 

  • Aihe 1 
  • Aihe 2 
  • Aihe 3 

Tulokset olivat yksiselitteisiä. Heidän yleisöään kiinnosti ainoastaan yksi aihe, josta he olivat kirjoittaneet. Tämä muutti heidän markkinointistrategiansa täysin ja he päättivät keskittyä ainoastaan tähän niche-aiheeseen. 

Mielipidekyselyn avulla saa hyödyllistä tietoa, mutta sen avulla voi myös parantaa sitoutuneisuutta. 

Yhteydenpito ja yleisön kuunteleminen 

Kannattaa miettiä asiakkaan näkökulmaa ennen uuden kampanjan tai uutiskirjeen luomista. Yleisin syy uutiskirjeen tilaamiseen on nimittäin se, että tilaajat uskovat sinun tarjoavan heille jotain arvokasta tietoa tai viihdettä.  

Kuvalähde: Freepik

Jos olet verkkokauppias, tarjoat tilaajillesi arvoa tuotearvosteluiden, alennusmyyntien ja tuotevinkkien avulla. Jos tarjoat palveluita tai teet kumppanuusmarkkinointia (affiliate-linkit), arvo tulee tarjoamistasi tiedosta ja opastuksesta, joita voit tilaajillesi tarjota.  

Vaikka tarjoatkin arvoa tilaajillesi, ei ole mitään syytä siihen, miksi suhde ei voisi olla kaksisuuntainen. Kun kysyt tilaajiesi mielipiteitä, annat heille mahdollisuuden osallistua keskusteluun ja tulla kuulluksi.  

Mielipidekyselyt ovat mahtava tapa tähän ja ne samalla pitävät palautteskaalan rajattuna. Kyselyt, joissa on avoimia kysymyksiä, antavat yksityiskohtaista tietoa paljon, mutta niiden läpikäyminen vie aikaa eikä niitä voi yhtenäistää kovin helposti.  

Esimerkiksi eräs ruokaan keskittyvä matkustusblogi viimeisteli juuri uuden postaussarjansa aiheesta “Espanjan parhaat ravintolat”. He halusivat saada yhteyden tilaajiinsa ja kasvattaa sitoutuneisuutta. Jos he haluaisivat käyttää tähän mielipidekyselyä, he voisivat kysyä esimerkiksi sitä, missä ravintolassa lukijat haluaisivat käydä. Toinen mielipidekysely voisi liittyä aiheeseen, mistä maasta lukijat haluaisivat kuulla seuraavaksi. 

Vaikka tämä voi vaikuttaa yksinkertaiselta, pienten vuorovaikutusta lisäävien elementtien käyttö voi parantaa yleisösi sitoutuneisuutta.  

Kasvata sitotuneisuutta uteliaisuuden avulla 

Uteliaisuus voi kasvattaa sitoutuneisuutta tehokkaasti. Mielipidekyselyssä auttaa, mikäli vastaajat näkevät vastaukset heti vastaamisen jälkeen. Muistuta tilaajiasi siitä, että pääsevät näkemään vastausprosentit ainoastaan vastaamalla. 

Ainoa ongelma tässä on, että osa tilaajista saattaa vastata huvikseen vain jotain, jotta he näkisivät tulokset, vaikkei heillä olisi mielipidettä asiasta. Tämän riskin eliminoimiseksi kannattaa kyselyyn lisätä “Haluan vain nähdä tulokset”-vaihtoehto.  

Parhaat tavat tehdä mielipidekyselyjä 

Tässä muutama vinkki, joita hyödyntää saadaksesi eniten irti mielipidekyselyistäsi.  

  • Kysy ainoastaan sisältöösi liittyviä mielipiteitä 

Jos aiheesi liittyy viimeisimpään iPhoneen, ei kannata järjestää mielipidekyselyä yleisösi lempikoirarodusta. Jos aiot kysyä mielipiteitä, pidä huoli, että ne liittyvät tiukasti sisältöösi. 

  • Lisää kysely viestisi keskivaiheille 

Paras paikka kysymysten esittämiseen on keskellä viestiä, itse viestisi tieto-osuuden jälkeen. Voi tuntua järjestelmällisemmältä lisätä kysely viestin alkuun tai loppuun, mutta lukemisen sujuvuuden kannalta kysely kannattaa lisätä heti viestisi “pihvin” jälkeen. 

  • Mitä vähemmän vaihtoehtoja, sitä parempi 

Lukijat väsyvät eri vaihtoehdoista. Vältä sellaisten kyselyjen luomista, missä vastaajien tulisi valita yli 10 vaihtoehdon joukosta. Ideaalinen määrä on 5-8. Saat todennäköisemmin selvän voittajan pienemmästä vaihtoehtojen määrästä, ja hajontaa on vähemmän.

  • Mätsää kysely uutiskirjeen kanssa 

Jos mahdollista, mätsää kyselyn värimaailma, fontit yms. tyyliseikat uutiskirjeesi kanssa, jotta tyyli vaikuttaa yhtenäiseltä. Jos uutiskirjeidesi avausprosentit ovat alhaalla, et halua ainakaan säikäyttää lukijoitasi pois ruman kyselyn takia.  

Kuvalähde: Freepik
  • Tutki, että kysely toimii ennen sen lähettämistä 

Kaikki kyselyalustat eivät ole samanlaisia. Osa käyttää sellaista tekniikkaa, joka ei sovi yhteen eri sähköpostipalveluntarjoajien kanssa. Ennen kuin lähetät kyselyn yleisöllesi, kannattaa testata muutamalla yleisimmällä sähköpostipalveluntarjoajalla (Gmail, Outlook, Apple Mail), että se todella toimii. 

Lopuksi 

Kyselyistä voi olla paljon apua yleisön sitouttamiseen ja lähetyslistan segmentoimiseen. Niiden avulla saat rohkaistua yleisöäsi vuorovaikutukseen ja voit käyttää tuloksia hyväksesi tulevissa markkinointisuunnitelmissasi. 

Toivottavasti sait tästä artikkelista muutaman vinkin, joita hyödyntää omissa kampanjoissasi!