Liikkuva sähköpostiviesti: kuinka käyttää gif-animaatioita sähköpostimarkkinoinnissa
Kuvalähde: Needpix
Gif-animaatiot ovat suosittu ja hauska tapa lisätä hieman huumoria ja persoonallisuutta sähköpostiviesteihin. Gif-animaatio tauottaa monotoniset tekstivuoret, elävöittää keskustelua ja tekee viesteistäsi entistä sitouttavampia. On kuitenkin hyvä tietää, milloin ja miten käyttää gif-animaatioita, ennen kuin lähettää niitä kenellekään. Jatka lukemista ja pian tiedät kaiken, mitä gif-animaatioista tuleekin tietää.
Mikä on sähköpostin gif-animaatio?
Sähköpostissa käytettävä gif-animaatio (lyhenne sanoista graphics interchange format) on kuvatiedoston tyyppi, jonka voi lähettää sähköpostin välityksellä. Se eroaa perinteisistä JPEG- tai PNG-tiedostoista, koska se muodostuu useista kuvista. Se tarjoaakin still-kuvaa enemmän liikettä ja dynaamisuutta. Sähköpostin gif-animaatioita nähdään usein mainoksissa, sähköpostien allekirjoitusosioissa ja jopa yritysten logoissa.
Gif-animaatioiden avulla saa lisättyä vähän huumoria tai hauskuutta muuten niin suoraviivaisiin sähköpostiviesteihin, ja toisaalta ne lisäävät keskusteluihin myös vuorovaikutuksellisuutta. Gif-animaatiot ovat olleet todella suosittuja niiden synnystä saakka, ja suurin osa nykyaikaisista uutiskirjeohjelmista tarjoaa mahdollisuuden lisätä niitä drag-and-drop -toiminnon avulla. Vaikka voit käyttää myös muita kuvia viesteissä, kuten JPEG-tiedostoja, ne eivät välttämättä pääse samalla sitouttamisen tasolle kuin gif-animaatiot voivat päästä. Gif-animaatioiden avulla teet uutiskirjeistäsi yhä luovempia ja saat ne erottumaan muista.
Milloin käyttää gif-animaatioita viestinnässä?
Kun gif-animaatioita käytetään järkevästi, ne voivat olla tehokas apuväline menestyksekkääseen viestintään. Niiden avulla voi esimerkiksi ilmaista monimutkaisia tunteita hauskasti ja rennosti, samalla kun keskustelut etenevät yhä luonnollisemmalla tavalla. Tämä voi olla erittäin hyödyllistä sellaisissa tilanteissa, joissa suora keskustelu ei ole mahdollista. On syytä kuitenkin muistaa, etteivät gif-animaatiot korvaa perinteistä suullista tai kirjoitettua viestintää: ne ainoastaan täydentävät laajempaa kokonaisuutta.
Gif-animaatioita valitessa kannattaa olla myös tarkkana: vältä niitä, joissa voi olla loukkaavaa sisältöä ja varmista, että animaatio tukee viestin sävyä oikealla tavalla – rento gif-animaatio ei sovi kiireelliseen, tärkeään ilmoitusasiaan. Muista myös, että kun viestitään sähköpostin ja muiden digitaalisten kanavien avulla, kehonkieli puuttuu: älä lisää liikaa animaatioita, koska se voi vaikuttaa liian epäasialliselta tai epäsopivalta. Kun pidät ajatuksen mukana gif-animaatioita valitessasi, on mahdollista tehostaa omaa viestintäänsä niin yrityksen kuin henkilökohtaisissakin asioissa.
Kuinka löytää oikea gif-animaatio tilanteeseen kuin tilanteeseen?
Voi olla haasteellista löytää juuri oikea, täydellinen gif-animaatio joka tilanteeseen, mutta on olemassa muutamia vinkkejä, joilla tehdä prosessista helpompi. Mieti ensin, millaista äänensävyä haluat viestissäsi käyttää. Haluatko lähettää kiitos- tai onnitteluviestin? Vai yritätkö piristää kaikkien mielialaa hankalana päivänä?
Kun olet päättänyt halutun äänensävyn ja tunnelman, voit aloittaa animaatioiden etsimisen. Loistavia vaihtoehtoja löytyy esimerkiksi sosiaalisen median kanavista, kuten Twitteristä, Facebookista tai Instagramista. Netistä löytyy myös monia listoja, joihin on kerätty gif-animaatioita erilaisiin tilanteisiin. Muista tallentaa suosikkigiffisi etukäteen, jotta ne löytyvät helposti sähköpostipalvelustasi silloin, kun tarvitset niitä.
Kuinka tehdä omia gif-animaatioita?
Gif-animaatiot ovat täydellinen keino huomion herättämiseen ja huumorin lisäämiseen sähköpostiviesteihin. Jos sinulla on selkeä visio siitä mitä haluat, voit luoda myös omia gif-animaatioita. Ennen kuin voit käyttää niitä, sinun tulee kuitenkin oppia, kuinka niitä tehdään. Se on yllättävän helppoa ja vaatii vain muutaman työvaiheen. Valitse ensin video tai kuva, jonka haluat muuttaa gif-animaatioksi. Muista, että sen tulee olla lyhyt – mitä nopeampi, sitä parempi – koska gif-animaatiot kestävät tyypillisesti alle viisi sekuntia.
Kun olet valinnut kuvasi, käytä jotain monista netissä olevista GIF-ohjelmista (kuten, Giphy, Ezgift tai Canva). Käyttöliittymä ohjaa sinut prosessin läpi, ja voit muokata animaatiota, kuten sen kestoa ja kokoa. Lopuksi voit tallentaa animaation ja ladata sen sähköpostipalveluusi! Tällä tavoin voit lisätä hauskoja ja sitouttavia gif-animaatioita viesteihisi salamannopeasti. Ja jos olet yhtään luovaa tyyppiä, nautit siitä varmasti.
Vinkit gif-animaatioiden luomiseen
Gif-animaatioiden teko ei ole rakettitiedettä. On olemassa kuitenkin muutamia, hyödyllisiä vinkkejä, joilla vältät virheet ja teet työstäsi helpompaa. Ota vinkit talteen:
- Gif-animaatiot eivät sovi joka tilanteeseen, ja joidenkin ihmisten mielestä ne ovat epäammattimaisia tai häiritseviä. Valitse animaatiot, joista yleisösi pitää ja älä käytä niitä tilanteissa, joissa ne voidaan kokea epäsoveliaiksi tai tunteettomiksi.
- Käytä yksinkertaisia kuvioita ja vaaleita värejä, jotta tiedoston koko pysyy pienenä. Yksiväriset taustat pitävät tiedoston koon pienenä ja kuvanlaadun hyvänä. Pysy yhdessä värissä, kun valitset painikkeiden ja muiden vuorovaikutuksellisten elementtien värejä. Vaikka suuri määrä värejä voi olla visuaalisesti kiinnostavaa, se kuitenkin nostaa tiedoston koon liian suureksi.
- Gif-animaation koko on tärkeä asia pitää mielessä. Suuret tiedostokoot hidastavat lähetystä ja kasvattavat riskiä siihen, että viestisi päätyvät roskapostikansioon. Gif-animaatioiden ei tule olla suurempia kuin 1MB, tosin niiden kannattaa olla sitäkin pienempiä.
Gif-animaatiot: tee näin, älä näin
- Kiinnitä huomiota animaation pituuteen – osa sähköpostipalveluntarjoajista ei hyväksy niitä, mikäli ne ylittävät tietyn koon.
- Mieti kontekstia – pidä huoli, että lähettämäsi animaatiot sopivat keskusteluun ja ettei niitä ymmärretä väärin.
- Ole ammattimainen: hauskat gif-animaatiot voivat lisätä kepeyttä viesteihisi, mutta joissain tilanteissa niitä voidaan pitää liian hölmöinä tai ne voivat tehdä viesteistäsi epäammattimaisia.
- Muista, kenelle puhut – jos kohderyhmääsi kuuluu vanhempaa väestöä tai ulkoisia kumppaneita, voi olla hyvä idea keventää humoristisuutta.
- Älä liioittele – yksi tai kaksi animaatiota per viesti riittää; yhtään isompi määrä voi olla liioittelua ja jopa häiritsevää.
- Älä unohda A/B-testausta – tämä sääntö sopii kaikkiin tilanteisiin sähköpostimarkkinoinnissa, mutta kun olet päättänyt käyttää yhtään isompia tiedostoja, kuten gif-animaatioita, on syytä varmistaa että ne näkyvät hyvin viestissä ja sopivat koko uutiskirjeesi tyyliin.
Lopuksi
Kun käytät gif-animaatioita oikein, ne voivat olla loistava tapa hauskuuden ja persoonallisen otteen lisäämiseen sähköpostiviesteihisi. Muista käyttää sopivia animaatioita, pidä niiden koko pienenä ja mieti viestin kontekstia ennen kuin lähetät sen. Seuraamalla näitä vinkkejä, varmistat, että gif-animaatiosi vaikuttavat positiivisella tavalla keskusteluihisi!
Kuvalähde: Giphy