Tekstiviestit ovat varsin tuttu juttu suurimmalle osalle ihmisistä. Vaikka osa yrityksistä luottaakin enemmän Facebook Messengeriin tai WhatsAppiin, totuus on, että miljardit ihmiset lähettävät ja vastaanottavat tekstareita joka ikinen päivä. Ei ole siis ihme, että tekstiviestimarkkinoinnistakin on tulossa suosittua.  

Tekstiviesti- ja sähköpostimarkkinointi

Sähköposti- ja tekstarimarkkinoinnin välillä on tietysti paljon eroja. Ne kuitenkin sopivat yhteen oikein hyvin ja niiden avulla voi luoda tehokkaan ristiinmarkkinoinnin strategian. Tutkitaan tarkemmin, miksi ne toimivat niin hyvin yhdessä. 

Tekstiviestit ja sähköposti ovat molemmat lupaan perustuvaa markkinointia 

Kaiken laillisuuden ja säädösten lisäksi, sinulla tulisi olla aina lupa lähestyä vastaanottajiasi. Et halua, että markkinointisi tuntuu tilaajiesi, asiakkaidesi tai liidiesi mielestä häiritsevältä. Varmista, että sinulla on kaikki oikeat luvat sähköpostimarkkinoinnin lisäksi myös tekstiviestimarkkinointiin, koska sen avulla luot johdonmukaista markkinointia. Vaikka olisit vasta miettinyt sähköpostimarkkinoinnin aloittamista joskus tulevaisuudessa, yritä joka tapauksessa saada lupa siihen jo aikaisessa vaiheessa. MarketingProfs-artikkelin mukaan 75 % ihmisistä pitää siitä, että he saavat tarjouksia tekstiviestitse, joten vastaanottajasi näkevät tekstiviestimarkkinoinnin hyvin todennäköisesti positiivisena lisänä markkinointiisi. 

Tekstiviestit ja sähköpostiviestit ovat kaksisuuntaisia kanavia 

Sähköpostiviesteillä ja tekstareilla saat yhteystietosi tavoitettua, mutta voit saada niihin myös vastauksia. Vastaanottajasi voivat vastata tarjoustekstiviesteihisi tai -sähköposteihisi. Asiakkaasi voivat myös tehdä aloitteen ja pyrkiä saamaan yhteyden yrityksiin näiden molempien markkinointikanavien avulla. Statistan tutkimuksen mukaan 27 % yhdysvaltalaisista tekstiviestimarkkinointia vastaanottaneista ihmisistä yritti saada yhteyden yrityksiin tai vähintään alennusta markkinoiduista tuotteista. Sähköpostimarkkinoijat ovat myös varsin tottuneita tutkimaan viesteihinsä tulleita vastauksia. 

Sähköpostimarkkinointi luo asiakassuhteita, tekstarit tehostavat CTA-kehotteita 

Tekstiviestimarkkinointi on hyvin tehokasta. Dynmarkin tekemän tutkimuksen mukaan 90 % saaduista tekstiviesteistä luetaan kolmen minuutin kuluessa vastaanottamisesta. Tekstarit ovat lyhyitä, niillä on hyvät avausprosentit ja niihin vastataan nopeasti. Sen vuoksi ne ovat mahtava työkalu tehoavien ja tarttuvien CTA-kehotteiden tekoon. Lisäksi niiden avulla voidaan ajoittaa viestit erittäin hyvin. Sähköpostiviesteistä taas voidaan tehdä visuaalisesti kauniita ja välittää enemmän sisältöä kuin tekstareilla. Sen vuoksi sähköpostimarkkinointi on yhtä aikaa loistava tapa yhteyden saamiseen vastaanottajiesi kanssa, arvokkaiden, pitkäaikaisten asiakassuhteiden rakentamiseen ja brändisi vahvistamiseen. 

Tekstiviesti- ja sähköpostimarkkinointi tavoittaa ihmiset mobiilisti 

Jo vuonna 2015 Euroopan unionin kotitalouksista jopa 93 % oli mahdollisuus käyttää älypuhelimia, mikä tarkoittaa, että jokaisessa kotitaloudessa oli melkein kaksi älypuhelinta. Viime vuosien kasvaneen mobiililaitteiden käytön vuoksi luku on nyt jo varmasti korkeampi. Kuten voisi odottaa, mobiililaitteista on tullut yrityksille arvokas väylä heidän asiakkaidensa tai mahdollisten asiakkaiden saavuttamiseen. Tämä vaikuttaa sekä tekstiviesti- että sähköpostimarkkinointiin. 

Ristiinmarkkinointi tuo parempia tuloksia

Jokainen markkinointikanava on erilainen ja sillä on omat uniikit vahvuutensa ja heikkoutensa. Jos aloitat monikanavaisen markkinoinnin, sinulla on tilaisuus hyödyntää eri markkinointikanavien edut.  

Statista: Sähköpostimarkkinoinnin ulkoistaminen ja hoito Britanniassa 2017 

Vaikka sähköpostimarkkinointi on tunnettu kustannustehokkuudestaan, markkinoijat alkavat huomata muiden digitaalisten kanavien käyttöönoton, kuten tekstiviestimarkkinoinnin, hyödyt sähköpostistrategioilleen. Briteissä tehdyn tutkimuksen mukaan yli viidennes markkinoijista käyttää monikanavaisia markkinointitapoja, kuten sähköpostia, tekstiviestejä, sovellusilmoituksia ja sosiaalista mediaa.  

Sen vuoksi Smaily tekee yhteistyötä Direct Messenger-palvelun kanssa. Smaily haluaa, että heidän asiakkaansa voivat yhdistää tekstiviestimarkkinoinnin helposti markkinointimocktailiinsa. Suoraviivaisen ohjelmointirajapinnan avulla voit helposti siirtää uutiskirjeiden tilaajien puhelinnumerot Smaily-tililtä Direct Messengeriin. Tekstiviestimarkkinointikampanjan suunnitteleminen ei ole koskaan ollut helpompaa. 

Jatkuva kasvu sekä B2B- että B2C-markkinoinnissa

Sähköpostimarkkinoinnin pienet kulut ja tehokkuus ovat tehneet siitä yhden suosituimmista markkinointikanavista. Myös tekstiviestimarkkinointi on kasvanut huomattavasti. Tekstiviestimarkkinointi kasvoi vuosien 2015-2017 välillä B2B- ja B2B2C-markkinoinnissa huikeat 197 %. Salesforce State of Marketing research-tutkimuksen mukaan tekstiviestimarkkinointi kasvoi 92 % ja sähköpostimarkkinointi 106 % B2C-myynnissä samaan aikaan. Monet yritykset ovat alkaneet löytää tekstiviesti- ja sähköpostimarkkinoinnin yhdistämisen edut. Yhdistelmän avulla he voivat tavoittaa asiakkaansa juuri oikeaan aikaan, määrittää ja muuttaa markkinointimateriaaliensa lähettämisen rytmejä ja saada myös vastaanottajien vastauksia. 

Muista nämä: 

  • Sinulla tulee olla lupa lähettää tekstiviestejä asiakkaillesi 
  • 90 % tekstiviesteistä luetaan kolmessa minuutissa vastaanottamisesta 

Seuraavaksi: Visuaalisuus sähköpostimarkkinoinnissa 

Tiesitkö, että sähköpostiviestit silmäillään usein F-kirjaimen muotoisen kuvion mukaan? Viestin tärkeimmät asiat kannattaa siis sijoittaa tähän muotoon. Miten muuten visuaalisuus vaikuttaa sähköpostimarkkinointiin? Ota vinkit haltuun artikkelistamme! 

Haluatko pysyä mukana sähköpostimarkkinoinnin alati muuttuvasta maailmasta? Tilaa uutiskirjeemme, niin pysyt muutosten harjalla!