Instagram ja sähköpostimarkkinointi ovat tehokkaita työkaluja, joilla voit saada markkinoinnista enemmän irti. Molemmat alustat sopivat erinomaisesti sitouttavien ja konversioita kasvattavien markkinointikampanjoiden tekoon.  Instagram on täydellinen etenkin potentiaalisten asiakkaiden yhteisön kasvattamiseen ja kohdennetun liikenteen ohjaamiseen sivuillesi. Raportin mukaan se onkin yksi parhaista sosiaalisen median kanavista markkinoijille ja heidän yrityksilleen. 

Kuvalähde: Hubspot

Sähköpostimarkkinointi taas on tehokas kanava asiakashankintaan ja asiakkaiden säilyttämiseen, yltäen 8,17 konversioprosenttiin. 

Toisin sanoen: jos yhdistät nämä molemmat, sinulla on käsissäsi erittäin tehokas markkinointityökalu, jolla voit saavuttaa erinomaisia tuloksia.  

Mutta tiedätkö, miten nämä kaksi voi yhdistää? Vastauksen löydät tästä artikkelista.  

1. Kasvata lähetyslistaasi Instagramin avulla

Sähköpostilistan avulla saat helposti yhteyden asiakkaisiisi ja voit antaa heille tarjouksia ja alennuksia. Se toimii hyvin myös asiakkaiden tukemiseen ja kanta-asiakkaaksi kutsumiseen. Näillä työkaluilla voit rakentaa parempia asiakassuhteita ja kasvattaa myyntiä. 

Voit käyttää Instagramia lähetyslistasi kasvattamiseen. Lisää bioosi Tilaa uutiskirje -painike ja Call to Action -kehote. Voit kannustaa ihmisiä tilaamaan uutiskirjeesi arvontojen avulla tai tarjoamalla uutiskirjeen tilanneille eksklusiivisia palveluja.  

Katso alta Kai Collectiven Instagram-tilin kuvateksti. Brändi tekee selväksi, että uutiskirjeen tilaajat pääsevät ostamaan heidän suosituimpia tuotteitaan ennen muita. Tästä yleisö näkee, miksi heidän uutiskirjeensä kannattaa tilata ja samalla he rohkaisevat uusia ihmisiä tilaamaan sen. 

Lähde: Instagram

Voit käyttää myös muita Instagramin julkaisumuotoja lähetyslistasi kasvattamiseen.  

Instagramin tarinat sopivat tähän erinomaisesti. 

Voit jakaa esimerkiksi katkelmia uutiskirjeestäsi tarinoissasi. Myös uutiskirjeidesi hyödyllisyydestä kertovien palautteiden jakaminen sopii tähän tarkoitukseen hyvin.  

Instagram-yleisösi saattaa motivoitua lisäksi liidimagneettien, kuten ilmaisten kokeilujaksojen tai alennuskoodien, käytöstä.  

2. Mainosta uutiskirjeidesi sisältöä Instagramin avulla 

Instagram kasvattaa bränditietoisuutta ja asiakkaiden sitoutuneisuutta, alasta riippumatta. Jos seuraajamääräsi on pieni, voit käyttää strategioita, joilla saat seuraajamääräsi kasvamaan. 

Voit hyödyntää Instagramin tavoitettavuutta ja mainostaa uutiskirjeidesi sisältöä siellä. 

Sinun ei tarvitse näyttää kaikkea uutiskirjeidesi sisältöä. Tarjoa vain pieni vilkaisu niiden sisältöön. Tämä voi kasvattaa seuraajiesi uteliaisuutta ja saat lisää tilaajia. 

Activa Insurance tekee sen näin: 

Lähde: Instagram

Muista lisätä bioosi linkki, joka vie uutiskirjeesi tilaamislomakkeeseen. Ohjaa ihmiset tilaamaan uutiskirjeesi julkaisusi kuvatekstissä. Tämä on yksi tärkeimmistä Instagramin ja sähköpostimarkkinoinnin vinkeistä.  

Ammattilaisen suositus: muista tehdä eri markkinointikanavistasi saman näköisiä ja -tuntuisia.  

Tämä on elintärkeää brändin tunnistettavuuden kannalta. Kun pidät sisältösi yhtenäisenä, tunnistavat uutiskirjeen tilaajasi myös Instagram-sisältösi helpommin. Tämän seurauksena heistä tulee todennäköisemmin asiakkaita. Instagram-seuraajasi, jotka tilaavat uutiskirjeesi ensi kerran, tunnistavat myös sinulta tulevat sähköpostiviestit paremmin. Joten he tietävät, ettei kyse ole roskapostista ja poista viestejäsi vahingossa. 

Muista pitää myös uutiskirjeen tilaamissivusi visuaalinen puoli yhtenäisenä muiden kanaviesi ulkomuodon kanssa. 

3. Jaa uutiskirjeissäsi käyttäjien tekemää sisältöä 

Käyttäjien luoman sisällön käyttäminen markkinoinnissa tapahtuu käyttäjien ehdoilla. Kun käytät tämän tyyppistä sisältöä markkinoinnissasi, asiakkaat vakuuttuvat helpommin brändisi luotettavuudesta.  

Jaa Instagram-seuraajiesi luomaa sisältöä uutiskirjeissäsi. Käyttäjien luoma sisältö esittelee tuotteidesi käyttötapoja ja etuja. Tällä tavoin voit kannustaa tilaajiasi ostamaan sinulta (uudestaan). 

Katso MeUndies-yrityksen esimerkki tästä: 

Kuvalähde: Top Dog Social Media 

Instagram-käyttäjien luoma sisältö kertoo uutiskirjeen tilaajille, miltä tuote näyttää aidon ihmisen päällä. Lisäksi siinä on juuri oikea määrä humoristisuutta, joka voi kannustaa tilaajia tekemään ostopäätöksen. 

Voit ohjata kohdennettua liikennettä uutiskirjeidesi avulla myös Instagram-tilillesi. Lisää Instagram-postauksesi linkki uutiskirjeeseesi ja kannusta tilaajia klikkaamaan sitä.  

Saadaksesi käyttäjien luomaa sisältöä voit luoda somekilpailuja, joissa kannustat ihmisiä käyttämään tuotteitasi ja jakamaan kokemuksensa siitä. Sinun tulee kuitenkin kysyä lupa sisällön käyttämiseen. Lähetä heille yksityisviesti, jossa suostuttelet heidät mukaan. 

Käyttäjälähtöisen sisällön jakaminen uutiskirjeissäsi on yksi tärkeimmistä neuvoistamme. Se antaa markkinoinnillesi valtavasti etuja. Voit käyttää tätä strategiaa myös muilla osa-alueilla, kuten B2B-markkinointikampanjoissasi.   

4. Kasvata Instagram-seuraajiesi määrää sähköpostin avulla 

Jos ihmiset liittyvät uutiskirjeen tilaajiksesi, he ovat todennäköisesti jo valmiiksi kiinnostuneita tuotteistasi. Joten on todennäköistä, että he alkavat seurata sinua myös Instagramissa ja vuorovaikuttavat sisältösi kanssa. Joten miksi et hyödyntäisi tätä? On aina kannattavaa saada erinomaiset sitoutuneisuusluvut eri sosiaalisen median kanavissasi.  

Instagram on sitä paitsi mahtava alusta potentiaalisten asiakkaiden kanssa yhteydessä olemiseen. Alustalla on rento tunnelma, ja käyttäjät haluavat olla vuorovaikutuksessa eri brändien kanssa. Asia selviää tilastoja vilkaisemalla. Noin 90 % Instagramin käyttäjistä seuraa eri yrityksiä. Sinun täytyy vain tehdä seuraamisestasi helppoa. 

Kun onnistut tekemään niin ja hoidat asiakassuhteitasi heidän kanssaan sitouttavalla Instagram-sisällöllä, kasvatat sitä mahdollisuutta, että he muuttuvat asiakkaiksesi.  

Miten voit käyttää sähköpostia kasvattaaksesi seuraajamäärääsi ja sitoutuneisuuslukujasi? 

Pyydä uutiskirjeen tilaajiasi seuraamaan sinua. Voit tehdä tämän, kun uusi tilaaja liittyy listallesi ja laitat hänelle tervetuloviestejä tai kertomalla tiedon uutiskirjeessäsi. 

Tämä on yksinkertainen mutta tehokas tekniikka, jota käytetään joka alalla ja myös voittoa tavoittelemattomissa järjestöissä. Tässä on esimerkki, kuinka voittoa tavoittelemattomassa Instagram-markkinointistrategiassa hyödynnetään uutiskirjettä somekanavien mainostamiseen. 

Katso, miten Trip Advisor kehottaa uutiskirjeen tilaajiaan seuraamaan heitä somessa ja miten he ovat liittäneet mukaan somekanavapainikkeensa. 

Kuvalähde: Reallygoodemails

Seuraamisesta kannattaa kuitenkin tehdä helppoa. Joten, lisää uutiskirjeeseesi Call-to-Action-painike. Kun tilaajat painavat tätä painiketta, heidän tulisi päästä helposti suoraan IG-tilillesi niin, että he ovat samalla kirjautuneena omalle tililleen. Näin seuraaminen käy näppärästi.  

Voit saada uusia tilaajia myös kertomalla menossa olevista arvonnoista tai antamalla alennuksia. Tässä on Forever 21 -yrityksen hyvä esimerkki: 

Kuvalähde: VerticalResponse

Jotta uutiskirjeen tilaajat voisivat hyödyntää alennuksen kaupassa, tulee heidän ensin postata selfie, jossa heidän asunsa on hankittu Forever 21 -liikkeestä. Forever 21 tulee merkitä kuvaan mukaan hashtagilla (risuaidalla, tunnisteella). Tämä on nerokas tapa saada uutiskirjeen tilaajat huomaamaan Forever 21 Instagram-tili, toivottavasti seuraamaan sitä ja sitoutumaan brändin sisältöön.  

Voit houkutella lisää tilaajia kertomalla uutiskirjeen tilaajillesi Instagram-virstanpylväistäsi. Esimerkiksi tietty määrä seuraajia voisi olla tällainen. Tässä on mahtava esimerkki Bluebella-yritykseltä: 

Kuvalähde: AdvertiseMint

Kun yritys saavutti 500 000 seuraajaa Instagramissa, jakoi yhtiö tämän tiedon uutiskirjeen tilaajilleen.  

Ihmiset pitävät positiivisuudesta. Kun kerrot menestyksestäsi, he haluavat mitä todennäköisimmin olla siinä myös mukana. Joten, lopulta hekin seuraavat sinua Instagramissa. 

Jos otat tämän strategian käyttöön, muista lisätä Instagram-kuvake sähköpostiisi. Sen ansiosta tilaajien on helppo seurata sinua. Älä odota, että tilaajat etsivät IG-tilisi ja alkavat seurata sinua.  

5. Käytä Instagramia sähköpostisisältöjesi testaamiseen 

Voit hyödyntää Instagram-yleisöäsi apunasi toimivan sisällön löytämiseen myös uutiskirjeen tilaajillesi. Perustelut ovat simppelit: sekä Instagram-seuraajasi että uutiskirjeen tilaajasi seuraavat ja ovat tilanneet sinut koska he ovat kiinnostuneita brändistäsi. On hyvin todennäköistä, että he ovat kiinnostuneita myös samankaltaisesta sisällöstä.  

Testataksesi uutiskirjeidesi sisältöä Instassa, sisällytä postaukseen pieni pätkä uutiskirjeesi sisältöä jonka haluat lähettää ja julkaise. Tutki sen jälkeen sen julkaisun sitoutuneisuustilastot. Jos postaus saa paljon tykkäyksiä ja positiivisia kommentteja, voit käyttää sisältöä uutiskirjeessäsi. On todennäköistä, että myös uutiskirjeen tilaajasi pitävät siitä sisällöstä. 

Instagramin avulla voit tehdä mielipidekyselyjä ja äänestyksiä, joilla saat kerättyä seuraajiltasi palautetta erilaisista aiheista. Voit hyödyntää näitä ominaisuuksia myös kysyäksesi yleisöltäsi, millaista sisältöä he haluaisivat nähdä uutiskirjeessä. Tämä palaute auttaa sinua räätälöimään sisältösi yleisösi makua vastaavaksi. 

Tässä esimerkki Instagram-kyselystä:  

Kuvalähde: Automonkey

Toisin sanoen, voit käyttää Instagramia avuksesi optimoidaksesi myös uutiskirjekampanjasi. Tällä tavoin voit kasvattaa myös konversioidesi määrää. 

Lopuksi 

Vaikka Instagram ja uutiskirjeet ovat hyvin erilaisia alustoja, voit yhdistää molemmat parhaimman mahdollisen lopputuloksen saavuttamiseksi. 

Kuten opit tästä artikkelista, voit käyttää Instagramia uutiskirjekampanjoidesi mainostamiseen ja lähetyslistasi kasvattamiseen. Voit hyödyntää uutiskirjeissä myös käyttäjien luomaa sisältöä. Kasvata Instagram-seuraajiesi määrää uutiskirjeen avulla ja testaa uutiskirjesisältöjäsi somealustalla. Jos haluat lukea lisää sosiaalisen median ja sähköpostimarkkinoinnin yhdistämisestä, lue lisää täältä!

Oletko valmiina sähköistämään sisältömarkkinastrategiasi? Hyödynnä Instagramin ja uutiskirjemarkkinoinnin vinkit ja keräät parhaan mahdollisen sadon.