Relevanttius ja kohdentaminen ovat tärkeä osa onnistunutta markkinointikampanjaa. Sähköpostimarkkinointi ei poikkea tästä – sinun tulee tuntea yleisösi, jotta saat heidät sitoutettua. Tällä kertaa käsittelemme suuria ikäluokkia. Kuinka voit optimoida sähköpostimarkkinointisi niin, että suuret ikäluokat kiinnostuvat siitä? 

Suuret ikäluokat 

Suurilla ikäluokilla viitataan yleensä ihmisiin, jotka syntyivät toisen maailmansodan jälkeen. Vaikka ikäluokan tarkoista syntymävuosista liikkuukin erilaisia määritelmiä, yleisimmin käytetyt vuodet ovat 1946-1964. Suuret ikäluokat saivat nimensä siitä, kun syntyvyys kasvoi huomattavasti toisen maailmansodan jälkeen. 

Kuinka suuria ikäluokkia yleensä kuvaillaan? Heidän sanotaan usein olevan kovia tekemään työtä, tavoitekeskeisiä ja neuvokkaita. He myös arvostavat ihmissuhteita, mutta ovat verrattain kilpailunhaluisia ja itsenäisiä. On hyvä huomata, että iso osa kuluttajista kuuluu suuriin ikäluokkiin; siispä on tärkeää ymmärtää, kuinka heidän huomionsa saa parhaiten kiinnitettyä. 

Suuret ikäluokat ja teknologia

Suuret ikäluokat kokevat luonnollisesti uuden teknologian käyttöönoton haastavampana kuin nuoremmat ikäluokat – varsinkin, kun teknologia kehittyy ja muuttuu nopeasti. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö tämä ikäpolvi käyttäisi modernia teknologiaa. 

Statistan vuonna 2017 tekemän kyselyn mukaan yhdysvaltalaiset suuret ikäluokat käyttävät älypuhelimia, tietokoneita ja tabletteja. Pieni määrä ikäluokista käytti myös puettavaa teknologiaa ja älykotilaitteita. 

Siispä, kun olet luomassa sähköpostiviestiesi sisältöä ja rakentamassa uutiskirjeesi mallipohjia, mieti millä laitteella vastaanottajasi todennäköisimmin lukevat viestisi. Varmista, että uutiskirjeesi näkyvät oikein erilaisilla laitteilla. 

Verkkokauppashoppailuun mukautuminen 

Koronapandemia on muuttanut verkkoon liittyviä tottumuksia jokaisen sukupolven kohdalla. Kuten alla olevasta taulukosta voi nähdä, verkossa tapahtuva ostaminen on kasvanut kaikissa ikäryhmissä, myös suurten ikäluokkien kohdalla. 

Nyt on siis loistava aika parantaa verkkokauppasi sivuja ja tehdä niistä käyttäjäystävälliset (kaikille ikäluokille!). Luo automatisoituja sähköpostityönkulkuja tukemaan verkkokauppaasi: aseta automatisoidut muistutukset hylätyistä ostoskoreista ja palautepyynnöistä. 

Merkkiuskollisuus

Mainitsimme jo aiemmin, että suuret ikäluokat arvostavat ihmissuhteita. Tämä piirre näkyy myös brändiuskollisuudessa. Suuret ikäluokat eivät pidä merkin tai hyväksi havaitsemansa yrityksen vaihtamisesta johonkin toiseen. Tämän vuoksi suurten ikäluokkien edustajan saaminen uudeksi asiakkaaksi voi olla vaikeaa. Suurten ikäluokkien uskollisuuden saavuttaminen on hankalaa. Mutta kun luottamus on saavutettu, he pysyvät usein asiakkaina! Sen vuoksi brändiuskollisuutta kannattaa voimistaa sähköpostimarkkinointiviestiesi avulla.  

Tee viesteistäsi saavutettavia

Jos yrität tavoittaa suurten ikäluokkien edustajia, varmista, että sähköpostisi ovat helposti luettavissa ja ymmärrettävissä. Esimerkiksi iso fonttikoko ja kontrasti auttavat viestisi luettavuudessa. Älä unohda myöskään riittävää riviväliä kappaleiden välillä. Täällä on muutamia vinkkejä siihen, kuinka tehdä sähköposteista saavutettavia 

Mainosta somekanaviasi

Vaikka suuret ikäluokat lukevat sanomalehtiä, aikakauslehtiä ja katsovat TV:tä, he ovat alkaneet käyttää myös sosiaalista mediaa. Statistan vuoden 2019 tutkimuksen mukaan suurten ikäluokkien yleisimmin käytetty somekanava oli YouTube (70 %). Facebook tuli hyvänä kakkosena (68 %). Pinterest oli kolmanneksi yleisimmin käytetty kanava, tosin vain 27 % vastaajista käytti sitä. 

Käytä sähköpostimarkkinointia hyväksesi yhdistääksesi suuret ikäluokat somekanaviesi kanssa. Muista kuitenkin mainostaa vain relevantteja kanavia. Harkitse somekanavapalkin lisäämistä markkinointiviesteihisi. Tai luo somekanavien seuraajamäärän kasvattamiseen tähtäävä sähköpostimarkkinointikampanja. 

Enemmän käyttövaraa 

The Shelf -sivuston mukaan suuret ikäluokat käyttävät enemmän rahaa verkko-ostoksiin kuin sukupolvi X:n edustajat tai milleniaalit. 92 % suurista ikäluokista tekee verkko-ostoksia ja he ostavat verkosta keskimäärin noin kerran kuukaudessa! Suurilla ikäluokilla on enemmän rahaa käytettävänään, joten he kuluttavat keskimäärin enemmän. Toki tämä tilasto ei välttämättä pidä paikkaansa maissa, joilla on enemmän taloudellisia vaikeuksia. 

Suuret ikäluokat lisäävät ostoskoriinsa yleensä todennäköisesti kalliimman tuotteen kuin muut ikäkuokat. Suosittelemme kokeilemaan lisämyyntiä sähköpostimarkkinoinnissasi, kun markkinoit tälle ikäluokalle. Muista, että on helpompaa myydä lisää kuin nettomyydä uutta. 

Relevantti sisältö

Jos markkinoit tuotteita tai palveluita tälle ikäpolvelle, tee viesteistäsi relevantteja heille. Mieti millaista kieltä ja mitä sanoja käytät sähköpostisi copyssa. Mieti, millaisesta sisällöstä he pitävät – millainen heidän huumorintajunsa on, millaista äänensävyä he arvostavat? Käytä myös sopivaa uutiskirjeen ulkoasua tukemaan sähköpostisi sanomaa. 

Tarjoaa hyvää asiakaspalvelua

On hyvä idea lisätä yhteydenottotavat markkinointiviesteihisi selkeästi ja korostaa mahdollisuutta asiakastukeen. Se voi olla yksi tekijä, joka houkuttelee suuren ikäluokan edustajan ostamaan sinulta, joten esitä asiakastukimahdollisuus vahvalla ja näkyvällä tavalla sähköpostiviestissäsi.  

Optimoi sähköpostiviestisi

Nyt kun tiedät, millainen suuri ikäluokka on, mistä se pitää ja millainen se on olemukseltaan, sinulla pitäisi olla kaikki tarvittavat tiedot seuraavaa sähköpostikampanjasi suunnittelua varten. Voit tehdä useita parannuksia tehdäksesi viesteistäsi heille relevantimpia, kuten parantamalla saavutettavuutta ja tekemällä viestien ulkoasusta selkeän. Opiskele suurten ikäluokkien ostostapoja, esimerkiksi kuinka suuri heidän keskimääräinen ostoskorin arvonsa on. Aseta automaatiot tukemaan ostokokemusta verkkokaupastasi ja pyri tekemään lisämyyntiä. Suuret ikäluokat ovat asiakassegmentti, jota sinun ei kannata ohittaa!  

Seuraavaksi: Sukupolvi Z – loppuuko uutiskirjemarkkinointi tähän ikäryhmään? 

Kuuluuko kohderyhmääsi myös sukupolvi Z:n edustajia eli vuosina 1997-2012 syntyneitä henkilöitä? Lue seuraavaksi, kuinka heidät tavoittaa sähköpostimarkkinoinnilla!