Kuinka rakentaa toimiva uutiskirjeen lähetyslista? 15 vinkkiä
Uutiskirjeen lähetyslista on yksi tärkeimmistä tekijöistä yrityksen kasvattamisessa. Uutiskirje auttaa sinua syventämään suhdetta asiakkaisiisi, tavoittamaan ihmisiä tehokkaasti ja kasvattamaan myyntiäsi. Vaikka sähköposti onkin yksi vanhimmista digitaalisen markkinoinnin kanavista, se silti tuottaa myyntituloa yrityksille ja sillä on yksi parhaista sijoitetun pääoman tuotoista (ROI). Omnisendin mukaan keskimääräinen ROI-arvo on 40 dollaria jokaista sijoitettua dollaria kohden. Monille uusille yrittäjille se voi kuitenkin tuntua liiian suurelta tehtävältä. Ja jossain määrin sitä se onkin, ellei toimivaa strategiaa ole.
Tässä artikkelissa käymme läpi, mikä uutiskirjeen lähetyslista on ja miksi se auttaa yrityksiä menestymään. Annamme lisäksi todistetusti toimivia taktiikkoja, joita voit hyödyntää myös omassa yrityksessäsi. Artikkelin luettuasi voit soveltaa valitsemaasi sähköpostimarkkinoinnin strategiaa ja kehittää yrityksellesi lähetyslistan, jonka avulla saat lisää asiakkaita ja paremmat konversioarvot.
Mikä lähetyslista on ja miksi sillä on merkitystä?
Lähetyslista on luettelo sähköpostiosoitteista, joille voit lähettää arvokasta sisältöä. Lista koostuu henkilöistä, jotka ovat tilanneet uutiskirjeesi saadakseen yritykseltäsi viestejä sähköpostiinsa. Se on oleellinen osa jokaista toimivaa digimarkkinoinnin strategiaa.
Alla oleva kuva kertoo, että vuonna 2019 maailmassa oli 3,9 miljardia sähköpostin käyttäjää. Vuonna 2023 luku nousee lähemmäs 4,3 miljardia käyttäjää. Tämän takia lähetyslista on tärkeä yrityksille. Älä anna noiden miljardien päivittäisten sähköpostiviestien mennä ohi ilman, että käytät strategiaa, jolla pääset mukaan menestymään.
Lähde: Hustler Marketing
Lisäksi se on loistava tapa asiakassuhteiden rakentamiseen ja pitämään heidät ajan tasalla uutisistasi, erikoistarjouksistasi ja mainoksistasi. Voit hyödyntää listaa myös kertoaksesi tuotteiden päivityksistä tai uusista palveluista ja jopa kysyäksesi palautetta.
Se on toimiva tapa nykyisten ja potentiaalisten asiakkaidesi tavoittamiseen. Lähetyslistan avulla sinun on myös helpompi saada yhteys asiakkaisiisi tulevaisuudessa. Tämän yhteyden avulla voit muuttaa epäonnistumisen onnistumiseksi. Kaiken kaikkiaan se on loistava keino markkinointikampanjointiin ja asiakkaiden palvelemiseen.
Seuraavaksi esittelen lähetyslistastrategiat, joita voit hyödyntää yrityksessäsi.
Kuinka saada uutiskirjeen tilaajia? 15 kikkaa
Vahva asiakaspohja tarkoittaa sitä, että yhä useampi potentiaalinen asiakas muuttuu asiakkaaksi, joka ostaa tyytyväisenä sinulta yhä uudelleen. Oikeiden työkalujen ja strategian avulla voit rakentaa toimivan lähetyslistan, joka auttaa sinua saavuttamaan yrityksesi tavoitteet.
1. Käytä luotettavaa uutiskirjepalveluntarjoajaa
Sähköpostimarkkinointi on voimakas työkalu kohdeyleisön saavuttamiseen ja myynnin kasvattamiseen. Oikean uutiskirjepalveluntarjoajan valitseminen on kuitenkin ensisijaisen tärkeää saadaksesi kaiken irti sähköpostimarkkinoinnista.
Oikean alustan valitsemiseen vaikuttaa sähköpostimarkkinointistrategiasi tavoitteet. Yleisesti ottaen alustan tulisi olla helppokäyttöinen ja sen olisi hyvä olla yhdistettävissä näppärästi muiden työkalujen ja järjestelmien kanssa. Sen tulisi tarjota myös mahdollisuus automatisaatioon, analytiikkaan, segmentointiin ja personointiin.
Uutiskirjepalveluntarjoajan tulisi tarjota käyttäjilleen mahdollisuus yhdistää alusta saumattomasti muiden alustojen, kuten Shopifyn ja WooCommercen kanssa. Lisäksi sen tulisi tarjota automatisaatio-ominaisuutta, jotta voit lähettää sitouttavia uutiskirjeitä vaivattomasti.
2. Luo personoitu CTA-kehote
Jos et personoi CTA-kehotteitasi (CTA = Call To Action, kehote, kuten “Tilaa uutiskirje!”) sinulta jää väliin tilaisuus saada yhteys asiakkaisiisi ja kasvattaa yritystäsi. Personoidut CTA-kehotteet auttavat myös kasvattamaan luottamusta sinun ja asiakkaidesi välille, koska näytät, että ymmärrät heidän tarpeensa ja halunsa.
Kun lähetät relevantin ja kiinnostavan CTA:n, se kasvattaa mahdollisuutta, että asiakkaasi tekevät pyytämäsi asian. Jos tarjoat esimerkiksi hr-palveluita ja teet blogipostauksen aiheesta henkilöstön kasvattaminen ulkopuolisilla asiantuntijoilla, voit lisätä CTA:n, joka kehottaa ihmisiä vierailemaan sivulla, joka tarjoaa heille relevanttia lisäarvoa.
Se voisi näyttää esimerkiksi tältä: “Tilaa uutiskirje täältä, niin saat ilmaisen (henkilöstön kasvattaminen ulkopuolisilla asiantuntijoilla -) malliarviointipohjan.”
Lähde: Career Sidekick
Kun he tilaavat uutiskirjeen, voit kiittää heitä ja antaa ohjeet, kuinka edetä arvioinnin kanssa. Voit tehdä tämän saman myös muille blogijulkaisuille tai verkkosivuille, jotka saavat paljon osumia. Tällä tavoin kerrot yleisöllesi, mitä he saavat, kun tilaavat uutiskirjeesi.
Mahtava tosielämän esimerkki on Career Sidekick -sivun CTA, jossa sanotaan: “Luo ammattimainen ansioluettelo ilmaiseksi!” Ylhäällä olevasta kuvasta huomaat, ettei kyseessä ole tavanomainen “Tilaa uutiskirje”, vaan CTA liittyy siihen, mitä yritys tarjoaa.
Se innostaa vierailijoita kokeilemaan palvelua ilman sitoutumista. Kun he tykästyvät siihen mitä tarjoat, he rekisteröityvät mukaan ja hyödyntävät myös maksullisia premium-palveluja helpommin.
3. Käytä tilaamislomaketta
Uutiskirjeen tilaamislomakkeen avulla sivullasi vierailevat ihmiset voivat helposti antaa tietonsa, kuten sähköpostiosoitteensa, tilatakseen uutiskirjeesi. Se on hyvä tapa kasvattaa lähetyslistaa ja pitää yhteyttä potentiaalisiin asiakkaisiin.
Mutta mihin uutiskirjeen tilaamislomake kannattaa sijoittaa?
Hyvin konvertoiva tilaamislomake kannattaa sijoittaa alueisiin, jotka kiinnittävät vierailijoiden huomion parhaiten. Tällaisia ovat esimerkiksi etusivu, suosituimmat blogipostaukset ja laskeutumissivut. Voit luoda tilaamislomakkeesta myös ponnahdusikkunan, mistä puhun tarkemmin viidennessä vinkissä. Joka tapauksessa, lomakkeen tulisi olla helppokäyttöinen ja nähtävissä kaikilla laitteilla.
Joten, varmista että tilaamislomakkeesi on parhaassa mahdollisessa paikassa, jotta se huomataan varmasti. Tavoitteena on saada mahdollisimman paljon tilaajia olematta häiritsevä ja huonontamatta sivusi käyttäjäkokemusta. Pidä lomake vain näkyvissä, muistutuksena.
Lähde: Estuary
Hyvä esimerkki tästä on Estuary-sivuston tilaamislomake heidän sivunsa alaosassa. Se ei ole häiritsevä ja tulee näkyviin, kun vierailija on päässyt sivun loppuun. Lisäksi se kiinnittää huomion “Älä missaa mitään!” -ilmaisullaan.
4. Kasvata listaa myös verkon ulkopuolella
Onlinetaktiikat eivät ole ainoa tapa kasvattaa lähetyslistaa. Maksimoi kasvokkaisen kohtaamisen mahdollisuudet saadaksesi lisää sähköpostiosoitteita. Se voi olla erinomainen tapa lähetyslistan kasvattamiseen, koska se tarjoaa henkilökohtaisemman yhteyden yleisösi kanssa.
Voit esimerkiksi osallistua paikalliseen tapahtumaan päästäksesi olemaan esillä ja saadaksesi ihmiset kiinnostumaan siitä, mitä teet. Ei ole väliä, onko tapahtuma sinun vai jonkun toisen järjestämä. Jos sillä on yleisö, se on mahtava tilaisuus uusien ihmisten tapaamiseen ja listasi kasvattamiseen.
Voit osallistua myös messuille tai hyödyntää ohikulkijoita, jos sinulla on kivijalkamyymälä. Lisäksi voit kerätä tietoja ihmisistä, jotka osallistuvat tapahtumaasi, ja hyödyntää niitä, kun otat heihin yhteyttä jonkun toisen asian tiimoilta, tehden näin kokemuksesta henkilökohtaisemman.
Uutiskirjeen tilaamislomakkeen lisäksi voit hyödyntää myös käyntikortteja. Lisää niihin nimesi, yritystietosi, yhteystiedot ja tilaamislomakkeesi linkki.
5. Lisää ponnahdusikkuna verkkosivuillesi
Ponnahdusikkunat auttavat kasvattamaan lähetyslistaasi ja sitouttamaan ihmisiä yritykseesi. Varo kuitenkin, etteivät ponnahdusikkunat estä sivustollasi vierailijan selailua ja hätistä potentiaalisia liidejä pois. Varmista, että ponnahdusikkunan voi sulkea.
Ponnahdusikkunat on tarkoitettu huomion kiinnittämiseen johonkin tärkeään asiaan sivulla, kuten tarjoukseen, mainokseen tai kyselyyn. Ne toimivat parhaiten, kun lisäät ne sivuille, joilla vierailijat viettävät eniten aikaa, kuten etusivulle tai suosituimpiin blogipostauksiin.
Hyvä esimerkki sivusta, joka voisi tarvita ponnahdusikkunaa, on SeekaHost-sivu. Sivustolla on paljon tietoa, joten vierailijoilta voi jäädä näkemättä seitsemän päivän ilmainen kokeilujakso. Ponnahdusikkuna auttaisi kertomaan, että sivustolle rekisteröityvät saavat ilmaisen kokeilujakson.
6. Ota kaikki irti sähköpostin allekirjoituksestasi
Yksi toimivimmista tavoista kasvattaa uutiskirjeen lähetyslistaa on linkin lisääminen sähköpostin allekirjoitukseesi. Se on nopeasti tehty ja se toimii. Kuvittele, miten monta sähköpostia sinä tai työntekijäsi lähettävät päivittäin ja kuinka moneen ihmiseen olet jatkuvasti yhteydessä. Osankin heistä saaminen tilaajaksi voi kasvattaa listaa merkittävästi.
Allekirjoitus voi olla esimerkiksi tällainen: “Tilaa uutiskirjeemme!” tai “Rekisteröidy nyt!”. Allekirjoitus on hienovarainen muistutus siitä, että yrityksesi uutiskirje on olemassa ja antaa vastaanottajille vapauden liittyä sitten kun he ovat siihen valmiita.
Linkki uutiskirjeen tilaukseen auttaa myös kasvattamaan luottamusta sinun ja yhteystietojesi välille. Et hukuta vastaanottajiasi markkinointiviesteihin vaan annat heille mahdollisuuden päättää asiasta itse.
7. Hyödynnä pelillistämistä
Pelillistäminen tarkoittaa sitä, että pelien ominaisuuksia, kuten pisteiden keräämistä, hyödynnetään sitouttamaan vierailijoita sisältöösi tai verkkosivuusi. Olet todennäköisesti nähnyt tästä esimerkin vaikkapa pyörän pyöräytys -ominaisuutena sivuilla.
Lähde: Wpforms
Tämä strategia toimii hyvin lähetyslistan kasvattamisessa, koska voit luoda hauskan ja interaktiivisen kokemuksen, joka voi muuttaa sivullasi vierailijat tilaajiksesi. Voit houkutella lisää tilaajia ja parantaa sitoutuneisuutta tarjoamalla heille pisteitä, palkintoja tai alennuksia.
Pelillistämisen idea on vierailijoiden innostamisessa saamaan pisteitä. Ja kun he haluavat saada pisteitä, he todennäköisemmin tekevät niin kuin haluat heidän tekevän (tilaavan uutiskirjeesi, tässä tapauksessa).
8. Personoi laskeutumissivusi
Sivustolla vierailijat päätyvät laskeutumissivulle, kun he klikkaavat mainosta verkosta tai hakukonetulosta. Sitä käytetään usein sähköpostimarkkinoinnissa kasvattamaan konversioita ja luomaan liidejä. Personoidun laskeutumissivun avulla pääset pitkälle.
Personoidut laskeutumissivut on suunniteltu erityisesti jokaiselle eri kävijälle. Jos esimerkiksi vierailija päätyy Facebookin suklaakeksimainoksesta keksiyrityksen sivuille, voi hänelle näyttää laskeutumissivulla juuri myynnissä olevia suklaakeksejä.
Tämä taktiikka sopii erityisesti monialayrityksille, kuten Vivionille. Se on erikoistunut muun muassa ruokaan, juomaan, funktionaalisiin elintarvikkeisiin ja kosmetiikkaan. Joten jos vierailija klikkaa mainosta funktionaalisista elintarvikkeista, tulisi laskeutumissivun näyttää nimenomaan heidän lisäravinteitaan.
9. Hyödynnä suosittelua
Suosittelu on loistava tapa kasvattaa asiakasuskollisuutta ja lähetyslistaa. Sillä tavoin voit hyödyntää sitä, mitä sinulla jo on (nykyiset uutiskirjeen tilaajat) saadaksesi uusia tilaajia, jotka eivät välttämättä ole vielä kuulleet yrityksestäsi.
Anna nykyisten tilaajiesi lähettää uutiskirjeitäsi edelleen kenelle tahansa he haluavat. Tarjoa houkuttimia, kuten alekoodeja tai palkintoja, rohkaistaksesi heitä kutsumaan perheenjäseniään ja ystäviään mukaan uutiskirjeen tilaajaksi.
Kuvitellaan, että tarjoat yritysarviointeja. Yritysarvioinneissa ei riitä, että sen tekee vain yhden kerran. Niitä tulisi tehdä jatkuvasti, koska yritykset muuttuvat joka alalla jatkuvasti. Mikä toimii tänään, ei välttämättä toimi huomenna.
Voit tarjota ilmaista yrityksen kypsyysaste- eli maturiteettimallia suosittelijoille, jos he saavat onnistuneesti jonkun tilaamaan arvioinnin nettisivuiltasi. Se on loistava houkutin yrittäjille ja heille, jotka haluavat kasvattaa laadukkaita liidejään.
Saat uuden yhteystiedon uutiskirjeen lähetyslistallesi ja suosittelija saa jotain ilmaiseksi. Vaikutat itse siihen, kuinka monta ilmaista mallia tarjoat.
10. Käytä somekanaviasi
Sosiaalisen median kanavat ovat tärkeimpiä paikkoja sadoille miljoonille kuluttajille tänä päivänä. Ne ovat helppokäyttöisiä, ilmaisia ja tavoittavat paljon ihmisiä. Sitä kannattaa siis käyttää sähköpostimarkkinoinnissasi.
Lähde: Instagram
Tässä vinkkejä somen hyödyntämiseen:
- Lisää linkki uutiskirjeesi tilaamiseen kaikkien somekanaviesi profiiliin, jotta kuka tahansa, kuka seuraa yritystäsi, voi helposti tilata uutiskirjeesi
- Hyödynnä Twitterin liidit-ominaisuutta saadaksesi liidejä seuraajistasi ja muuttaaksesi heidät asiakkaiksesi
- Kerro somepostauksessa, mitä hyötyä uutiskirjeen tilaamisesta saa
Oikeanlaista strategiaa käyttäessä somekanavat voivat olla tehokas apuri toimivan lähetyslistan ja uutiskirjeen tilaajamääräsi kasvattamiseen.
11. Kirjoita vieraskynäteksti
Yksi tapa saada tilaajia on vieraskynäkirjoitusten tekeminen muihin julkaisuihin, jotka ottavat niitä vastaan, kuten Writer Alpha. Tavoitat suuremman yleisön, kun kirjoitat jotain mielenkiintoista, hyödyllistä, sitouttavaa ja arvokasta asiaa. Mieti, mitä toivoisit jonkun toisen kirjoittavan omalta erikoisosaamisen alaltasi ja kirjoita siitä sitten itse.
Voit lisätä linkin uutiskirjeen tilaamiseen vieraskynätekstiesi loppuun. Siten blogissa vierailijat voivat tilata uutiskirjeesi, jos he pitävät lukemastaan ja haluavat kuulla sinusta lisää.
Mikäli sivusto ei hyväksy tilaamislinkkiä, voit kertoa sen sijaan yrityksestäsi. Jos julkaisusi on hyvä, ihmiset etsivät lisätietoa yrityksestäsi ja siitä, mitä sinulla on tarjottavana.
12. Käytä olemassa olevia työkaluja
Kaikkea ei tarvitse tehdä alusta alkaen itse. Elämme digitaalisella aikakaudella, joten hyödynnä teknologiaa, kuten uutiskirjepalveluntarjoajaa. Sinun täytyy vain tutkia, mikä niistä sopii yrityksesi tarpeisiin ja strategiaan. Esimerkkejä palveluntarjoajista:
- SMTP
- Smaily
- Mailchimp
- Omnisend
- Campaigner
Jos aiot käyttää pelillistämistaktiikkaa, hyödynnä Adoric-yrityksen pyöräytä-ja-voita -työkalua tai Smarticon raaputa-ja-voita -peliä. Nämä ovat vain muutamia esimerkkejä, koska vaihtoehtoja riittää.
13. Käytä mainoskampanjoita
Kun aloitat mainoskampanjan, maksat tilaisuudesta saada mainoksesi potentiaalisten asiakkaiden nähtäville. Näin maksimoit mainoksesi vaikutuksen:
- Teräksenkova mainosstrategia: houkutteleva tarjous, konvertoiva myyntiteksti ja palautteen pyytäminen tiimin jäseniltä mainoksesta
- Pidä asiat yksinkertaisina: Älä yritä ahtaa liikaa tietoa yhteen mainokseen. Pilko sen sijaan eri elementit eri mainoksiin, jotta tieto on helpompaa sisäistää ja ymmärtää
- Tee mainoksesta ja laskeutumissivusta yhteneväisiä: Tämä varmistaa sen, ettei hämmennystä synny siitä, mitä asiakas tarvitsee ja haluaa, kun hän klikkaa mainostasi ja päätyy laskeutumissivullesi
- Selkeä CTA-kehote: CTA-kehotteen ei tarvitse olla Tilaa nyt -painike (vaikka se onkin aina toimiva), mutta sen tulee olla niin selkeä, että ihmiset tietävät mitä haluat, kun he klikkaavat mainostasi
Mainoksien tekoon on monia alustoja, kuten Facebook-mainokset tai Google AdWords. Oikea alusta riippuu yleisöstäsi. Pitääkö kohdeyleisösi enemmän Facebookista vai Instagramista? Millaisista mainoksista he pitävät (kuvista vai videoista)?
14. Järjestä arvonta
Arvonta on win-win -tilanne: saat uusia tilaajia ja he saavat jotain upeaa palkinnoksi. Se on mahtava tapa saada tilaajia ihmisistä, jotka eivät muuten antaisi yhteystietojaan, mutta antavat ne, mikäli saavat jotain arvokasta vastalahjaksi.
Lähde: Drip.com
Ja tässä syy, miksi arvonta toimii niin hyvin: ihmiset rakastavat ilmaisia asioita.
Voit käyttää ilmaisia työkaluja, kuten Rafflecopter tai Woobox, joiden avulla voit järjestää arvonnan ilman, että sinun tarvitsee koodata mitään itse. Lisäksi voit käyttää sosiaalisen median kanaviasi arvontojen järjestämiseen.
Katso yllä olevaa L’occitanen arvontaa. Osallistujat voivat voittaa 200 dollarin arvoisen shoppailuelämyksen. Sen saadakseen heidän täytyy antaa ainoastaan yhteystietonsa.
15. Luo arvokasta sisältöä
Arvokkaan sisällön luominen on kaikkien yllä olevien sähköpostimarkkinointistrategioiden kivijalka. Ilman sitä muut strategiat eivät toimi.
Jos luot arvokasta sisältöä, joka puhuttelee yleisöäsi, he todennäköisemmin tilaavat uutiskirjeesi. Lisäksi he todennäköisemmin jakavat sisältöäsi ystävilleen, perheenjäsenilleen ja työkavereilleen. He myös toimivat kuten toivot heidän tekevän (kuten klikkaavat mainostasi tai ostavat jotain verkkokaupastasi).
Hyvä esimerkki tästä voisi olla tämä Zirtualin blogipostaus, joka kertoo virtuaalisen assistentin palkkaamisesta. Artikkeli sisältää syvällistä tietoa, ja jokaisen alustan plussat ja miinukset. Jokaisesta alustasta löytyy myös monipuolisesti tietoa. Tämän avulla lukija saa eri vaihtoehtoja ja tietoa, jonka avulla tehdä päätös. Lisäksi postaus on hyödyllinen lukijalle.
Blogipostauksen lopussa on myös huomiota herättävä CTA, joka kehottaa tilaamaan konsultaatiotapaamisen. Artikkelin tarkoitus on rohkaista lukijoita kokeilemaan konsultaatiota.
Varaisivatko lukijat ilmaisen konsultaation, jos artikkeli ei olisi relevantti tai hyödyllinen? Eivät.
Lopuksi
Uutiskirjeen lähetyslistan rakentaminen on yksi tehokkaimmista strategioista yrityksesi markkinointiin ja myynnin kasvattamiseen. Strategialistamme auttaa sinua aloittamaan uutiskirjeen lähetyslistasi rakentamisen ja saamaan etumatkaa muihin.
Hyödyntämällä näitä vinkkejä rakennat vakaan pohjan sähköpostimarkkinoinnillesi ja varmistat, että saavutat potentiaaliset asiakkaat ja sitoutat heidät seuraamaan yritystäsi.
Onko eri strategioiden hyödyntäminen yhtä aikaa helppoa? Kyllä, ainakin jos saat apua.
Tässä kohtaa uutiskirjepalveluntarjoajamme Smaily astuu mukaan kuvioihin. Smaily auttaa sinua ottamaan kaiken irti sähköpostimarkkinoinnista erilaisten palvelujensa, kuten automaation ja laskeutumissivun luomisen, avulla. Älä odota enää pidempään, vaan luo ilmainen käyttäjätili nyt!