Yksi tehokkaimmista tavoista myyntiputken rakentamiseen ja hyvien asiakassuhteiden luomiseen on toimiva uutiskirjeen lähetyslistan rakentaminen. Hyvän lähetyslistan avulla saavutat juuri oikeanlaiset asiakkaat juuri oikeanlaisilla viesteillä. 

Lähetyslistan rakentaminen ja kasvattaminen eivät ole kuitenkaan helppoja hommia. Sen vuoksi tarvitset ponnahdusikkunastrategian.  

Kotisivuilla avautuva ponnahdusikkuna, jossa pyydetään sivulla vierailijaa tilaamaan uutiskirje, auttaa sinua saamaan hänen sähköpostiosoitteensa. Tutkimukset osoittavat, että ponnahdusikkunat ovat tehokkaita myös uutiskirjemarkkinoinnin konversion kannalta. Niiden avulla keskimäärin 3,8 % nettisivuilla vierailijoista konvertoituu. Se tarkoittaa noin 400 uutiskirjeen tilaajaa jokaista 10 000 kävijää kohden. 

Haluatko parantaa sähköpostimarkkinointiasi ponnahdusikkunoiden avulla? Esittelemme kuusi vinkkiä siihen, kuinka saada ponnahdusikkunoista kaikki hyöty irti. 

1. Ajoita ponnahdusikkuna oikein ja tee siitä relevantti 

Kun pyrit kasvattamaan ja rakentamaan toimivan lähetyslistan ponnahdusikkunan avulla, se kannattaa ajoittaa oikein. Ponnahdusikkunaa ei kannata asettaa ilmestymään heti, kun ensimmäistä kertaa sivustollasi vieraileva henkilö tulee sivuillesi. Eikä kannata laittaa satunnaisia ponnahdusikkunoita hyppäämään kenenkään silmille ennen kuin ymmärrät, kuinka vierailija tutkii sivustosi sisältöä.  

Paras tapa varmistaa, että ponnahdusikkunasi ovat sekä oikein ajoitettuja että relevantteja, on triggerien ja personoinnin hyödyntäminen. 

Triggerit kertovat, milloin ponnahdusikkuna kannattaa esittää, että konversioita syntyy eniten. Tutkitaan muutamia toimintaan ja aikaan liittyviä triggereitä, joita sinun kannattaa harkita käyttäessäsi ponnahdusikkunoita. 

Sivulla vietetty aika 

Vierailijoille kannattaa antaa aikaa tutustua ja sitoutua sivulla olevaan sisältöön. Tutkimusten mukaan ponnahdusikkunat konvertoituvat parhaiten, kun sivulla on vietetty kahdeksan sekunnin verran aikaa. 

Lähde

En usko sen kuitenkaan olevan kiveen hakattu sääntö. Ponnahdusikkunan ilmestymisajan pitäisi mielestäni määrittyä sivustosi datan mukaan. Ensin kannattaa tutkia, kuinka kauan vierailijat yleensä viettävät aikaa sivullasi. Sen tiedon löydät Google Analyticsin Average Session Duration (Keskimääräinen istunnon kesto) -mittarista. Aseta sitten ponnahdusikkuna ilmestymään keskimääräisen ajan puoleenväliin. Jos esimerkiksi vierailijat viettävät sivullasi aikaa keskimäärin kahden minuutin ajan, aseta ponnahdusikkuna ilmestymään minuutin päästä siitä, kun vierailija on saapunut sivullesi. 

Vierailtujen sivujen määrä 

On hyvä odottaa, että vierailija on tutustunut toiseen tai kolmanteen sivuusi ennen kuin ponnahdusikkunasi aukeaa, koska tällöin vierailija on kunnolla sitoutunut sisältöösi. Alla oleva kuva kertoo tästä lisää.

Lähde

Kuvankaappaus osoittaa, että uutiskirjeen tilaamismäärät yli kaksinkertaistuvat, kun ponnahdusikkuna aukeaa vasta kahden sivun jälkeen, kuin että se ilmestyisi heti etusivulla. 

Poistumisaie

Ponnahdusikkuna voidaan asettaa aukeamaan silloin, kun vierailija on aikeissa lähteä sivultasi pois. Triggeri voi olla hiiren liikuttaminen osoitekenttään tai pitkäaikainen selaamattomuus sivulla. 

Poistumisaikeeseen liittyvän ponnahdusikkunan tulisi tarjota jotain arvokasta vierailijalle. Se voi olla esimerkiksi alennuskoodi tai lahja, kuten näet alta. 

Lähde 

Kun erilaiset triggerit näyttävät, milloin ponnahdusikkuna kannattaa esittää, personointi auttaa määrittelemään, millaista sisältöä näyttää eri vierailijoiden kategorioille. Ensin sinun kannattaa kuitenkin jakaa yleisösi erilaisiin segmentteihin sen perusteella, millaisesta sisällöstä he pitävät, mistä he tulevat, ja ovatko he ensimmäistä kertaa vierailulla sivustollasi vai jo useamman kerran sivullasi vierailleita henkilöitä. 

Tässä on hyvä esimerkki ponnahdusikkunasta ensimmäistä kertaa vieraileville henkilöille:

Lähde 

 

Yksi tärkeä asia varmistettavaksi on se, ettei sama ponnahdusikkuna näy uudestaan vierailijoille, jotka käyvät sivullasi toistuvasti. Jos niin käy, se ärsyttää vierailijaa ja tekee sivujesi käyttökokemuksesta negatiivisen pitkässä (eikä välttämättä niin pitkässäkään) juoksussa.  

Älä myöskään luota pelkästään ponnahdusikkunoihin, kun kasvatat lähetyslistaasi. 

On olemassa aina mahdollisuus, että sivustollasi vierailevat antavat sinulle väärän sähköpostiosoitteen. Eli sinun kannattaa varmentaa sähköpostisoitteet ennen kuin lisäät heidät lähetyslistallesi. Monilla uutiskirjepalveluntarjoajilla, jotka auttavat markkinoijia löytämään sähköpostiosoitteita, on tarjolla myös varmennusominaisuus, jota voit hyödyntää.  

2. Suosi simppeliyttä 

Ponnahdusikkuna on parhaimmillaan yksinkertaisena, aina otsikosta syöttötietoihin asti. Joten, älä sisällytä liikaa tietoa otsikkoon ja leipätekstiin. Alla olevan esimerkin tekstimäärä on ehdoton maksimi, ja sen ylittämistä kannattaa välttää viimeiseen asti: 

Lähde 

Vaikka ponnahdusikkunat ovatkin loistava mahdollisuus päästä keräämään sivustolla vierailijoidesi dataa, et välttämättä saa sähköpostiosoitetta kerättyä, mikäli kysyt liikaa kysymyksiä. Joten, varmista, että syöttötietokenttiä on maksimissaan kaksi kappaletta. Voit kysyä vain etunimeä ja sähköpostiosoitetta, kuten yllä olevassa esimerkissä on tehty. 

Kun olet saanut heidän sähköpostiosoitteensa, pyydä lisätiedot vasta myöhemmin. Muista kuitenkin noudattaa GDPR- ja muita yksityisyydensuojasäädöksiä.  

Tiedon saaminen myöhemmin riippuu siitä, kuinka hyvä uutiskirjeesi tulee olemaan. Uutiskirjeen tulisi olla aina osa verkkokauppa-, B2B- tai SaaS- sähköpostimarkkinointistrategiaasi.  

Varmista, että uutiskirjeesi on hyvin kirjoitettu aina otsikosta Terveisin-osioon asti. Jos tarvitset hieman lisäinspiraatiota, voit hyödyntää lukuisia digitaalisia työkaluja tähän. Käytä esimerkiksi uutiskirjeen otsikko -generaattoria (englanniksi) luodaksesi loistavan otsikon, joka vangitsee huomion.  

3. Lisää kuvia ja grafiikkaa 

On helppoa kiinnittää huomio kuvilla, koska ne herättävät tunteita. Sen takia kannattaa lisätä ponnahdusikkunoihin aiheeseen liittyviä otoksia.  

Ponnahdusikkunoita ei kuitenkaan ole syytä täyttää kuvilla liikaa. Varmista, että ponnahdusikkunoissasi on tekstin ja kuvan välinen suhde tasapainossa, jotta niissä ei ole liikaa tekstiä eikä liikaa kuvia hämmentämässä lukijoita. 

Käytä kuvia ja grafiikkaa, jotka ovat kauniita ja rauhallisia värejä, jotka houkuttelevat kävijöitä sivuillesi. Pidä huoli, etteivät kuvat ja graafiset elementit vie huomiota CTA-kehotteeltasi (Call-To-Action –kehote, joka kehottaa ihmisiä haluttuun toimintaan, kuten Tilaa uutiskirje).  

Lähde 

Muista myös yhdistää kuvituksesi brändisi kanssa, ettet hämmennä sivustollasi vierailijoita. Jos he yhdistävät ponnahdusikkunan brändisi kuvamaailman kanssa, he todennäköisemmin luottavat sinun haltuusi myös heidän sähköpostiosoitteensa. Käytä siis hyvälaatuisia kuvia ja grafiikkaa, jotka vierailijat pystyvät yhdistämään sinuun ja brändiisi. Säilytä myös brändisi värimaailma ponnahdusikkunassasi.  

4. Käytä vahvaa CTA-kehotetta

CTA voi olla viimeinen kannustus, jonka vierailijat tarvitsevat antaakseen sähköpostiosoitteensa sinulle. Muista siis käyttää tehokasta CTA-kehotetta. Vältä vanhaa ja kulunutta “tilaa uutiskirje” -kehotetta ja ajattele uudella tavalla. 

Käytä selkeää, toiminnallista verbiä, joka sopii yhteen sen kanssa, mitä tarjoat vierailijoille vastalahjaksi heidän sähköpostiosoitteestaan. Esimerkkejä tällaisista kehotteista ovat “Haluan alekoodin” tai “Pidä minut ajan tasalla”. Tämän kaltaiset, selkeät toimintakehotukset auttavat vierailijoita ymmärtämään, mitä hyötyä heille on uutiskirjeesi tilaamisesta.  

Voit kertoa tästä hyötymisestä myös ponnahdusikkunan leipätekstissä. Alla oleva kuva on loistava esimerkki siitä: 

Lähde 

Katsoa tekstiä “Ilmaisia vinkkejä yrityksen ja nettisivujen kehittämiseen” CTA:n yläpuolella. Yritys kertoo siinä, miten sivulla vierailijat hyötyvät, jos he tilaavat uutiskirjeen. 

Pysyttele yhdessä CTA-kehotteessa, koska liian monet kehotukset voivat hämmentää sivustollasi vierailijoita. Kiinnitä huomiota CTA:n fonttiin, tekstin väriin ja painikkeen taustaväriin. On aina hyvä idea lihavoida CTA:n teksti ja käyttää kontrastissa olevaa väriä taustavärinä, jotta CTA todella erottuu. CTA-painikkeen värin tulee erottua myös ponnahdusikkunan taustaväristä.  

5. Varmista mobiiliystävällisyys 

Tilastojen mukaan ponnahdusikkunoista syntyy konversioita 74,27 % enemmän mobiililaitteilla kuin tietokoneella. Joten yksi tärkeimmistä ponnahdusikkunoihin vaikuttavista tekijöistä on niiden mobiiliystävällisyyden varmistaminen. 

Suunnittele responsiivinen ponnahdusikkuna. Muista, että mobiililaitteissa on rajattu siirtonopeus, näytön koko ja mahdollisuudet kontrolloida näyttöä kosketuksen avulla. Responsiivinen ponnahdusikkuna auttaa sinua niin, ettei merkittäviä viestin ulkoasun muutoksia tapahdu, kun ponnahdusikkunaa katsotaan erilaisilla laitteilla ja selaimilla. 

Voit myös yksinkertaistaa mobiililaitteissa näkyvää ponnahdusikkunaa. Katso tästä esimerkistä mallia: 

Lähde 

Käytä pienempiä sticky bar -palkkeja (horisontaalinen palkki sivun alussa tai lopussa, joka pysyttelee näkyvissä, vaikka sivua rullaa edestakaisin) ja slide in –ponnahdusikkunoita (joissa ilmoitus tulee pienellä ruutuun, mutta tausta on edelleen nähtävissä) sen sijaan, että käyttäisit koko ruudun peittäviä ponnahdusikkunoita, joita on hankalaa käyttää mobiililaitteilla. Vähennä myös vaadittujen syöttötietojen määrää, pienennä fontin kokoa ja varmista, että leipätekstisi on selkeä ja lyhyt.  

6. Testaa ja optimoi 

Et välttämättä saa tehtyä täydellistä ponnahdusikkunaa ensiyrittämällä. Testaa ponnahdusikkunoita, jotta voit määritellä mikä toimii ja mikä ei. Sen jälkeen voit optimoida ponnahdusikkunasi sen mukaan, mitä havaitsit.  

Käytä A/B-testausta ponnahdusikkunoiden eri elementtien testaamiseen, jotta löydät sen, mikä toimii juuri sinun yleisölläsi ja mikä taas ei. Voit A/B-testata: 

  • Erilaisia ponnahdusikkunoita. Testaa erilaisia palkkityyppejä, jotta löydät ne, mitkä toimivat parhaiten sinun yrityksessäsi. 
  • Ponnahdusikkunoiden tyyliä ja käyttäjäliittymää. Voit testata erilaisia myyntitekstejä, kuvia, tekstin väriä, fonttia, CTA-tekstiä, painikkeiden värejä ja syöttötietokenttien määrää.
  • Ponnahdusikkunan ajoitusta. Etsi parhaat ajat ponnahdusikkunan ilmestymiselle eri segmenteille. Kuinka monta sekuntia vierailijan tulee olla sivullasi ennen kuin ponnahdusikkuna ilmestyy?

Sekuntien määrä vaihtelee sen mukaan, millaista yleisösi on. Sinut netistä pitkällisen etsinnän päätteeksi löytänyt vierailija haluaa todennäköisesti ponnahdusikkunan ilmestyvän paljon myöhemmin kuin selailija, joka klikkasi sivuillesi somelinkin kautta.  

  • Ponnahdusikkunassa esitellyt houkuttimet. Kun ilmainen toimitus voi tepsiä hyvin toisessa kampanjassa, alekoodi voi toimia paremmin toisessa. Tutki, kunnes löydät mitkä houkuttimet toimivat parhaiten minkäkin kampanjan kanssa. 

Muista, että tietyt ponnahdusikkunoiden ominaisuudet voivat toimia hyvin tänään mutteivät enää huomenna. Joten sinun kannattaa jatkaa testaamista ja kehittämistä, jotta ponnahdusikkunasi pysyvät tehokkaina.  

Lopuksi 

Ponnahdusikkunat voivat auttaa sinua saamaan kaiken irti uutiskirjekampanjastasi. Ne auttavat sinua luomaan ja kasvattamaan uutiskirjeen lähetyslistaasi. Ei kuitenkaan riitä, että vain suunnittelet ponnahdusikkunan ja lisäät sen sivuillesi.  

Muista ajoittaa ponnahdusikkunat oikein, pidä ne yksinkertaisina ja käytä tehokasta CTA-kehotetta. Varmista, että ponnahdusikkunat toimivat kaikilla laitteilla, lisää kuvia ja grafiikkaa ja testaa ja optimoi eri elementtejä ponnahdusikkunassasi. Seuraamalla aiempia ohjeita pärjäät varmasti. 

Mikäli haluat pysyä mukana uutiskirjemarkkinoinnin uusissa tuulissa ja saada uusimmat vinkit säännöllisesti sähköpostiisi, tilaa uutiskirjeemme!