“Sähköpostin aika markkinoinnissa on ollut ohi jo kauan aikaa sitten.” Emme usko tähän, mutta samankaltaista viestiä kuulee monilta markkinoijilta ja yrittäjiltä. He eivät voisi olla enempää väärässä. Sähköpostimarkkinointi päihittää edelleen muut digitaalisen markkinoinnin kanavat, koska sillä on vahva sijoitetun pääoman tuotto. Mutta antaa lukujen puhua puolestaan: 

Lähde: Hustler Marketing 

Päivittäin lähetetään miljardeja kaupallisia sähköpostiviestejä, mutta moni niistä jää avaamatta. Tonnettain arvokkaita sähköpostiviestejä, jotka eivät päässeet täyttämään markkinointitarkoitustaan. Mistä tämä johtuu? Viestien otsikot saattoivat olla huonoja, eivätkä ne kiinnittäneet vastaanottajan huomiota puoleensa. Totuus on, että vastaanottajat hukkuvat lukemattomiin markkinointisähköposteihin. 

Tämän takia vastaanottajaan tulee tehdä vaikutus heti alusta alkaen, eli otsikko on avainasemassa. Loistavien sähköpostiotsikoiden kirjoittaminen voi olla vaikeaa. Ohjaamme sinut tämän haastavan prosessin läpi listamme avulla, missä esittelemme omaperäisiä ja tehokkaita vinkkejä parempien otsikoiden luomiseen.

8 vinkkiä: kuinka kirjoittaa otsikko, joka kasvattaa viestiesi avausprosenttia

Ei ole olemassa täydellistä sähköpostiviestin otsikkoa. On kuitenkin useita mahdollisia tapoja kiinnittää vastaanottajasi huomio. Monet oppaat keskittyvät vinkkeihin, jotka ovat hyvin yleisiä, kuten huumorin hyödyntämiseen ja kysymysten esittämiseen. Tästä artikkelista et saa vastaavia neuvoja. Sinun täytyy käyttää innovatiivisuutta, jotta erotut eduksesi vastaanottajan Saapuneet-kansiossa. Joten keräsimme kahdeksan omaperäistä otsikkovinkkiä, jotka ohjaavat sinut onnistumaan. 

Sanaleikit ovat mahtavia, mutta kuvailu toimii paremmin

Monet markkinoijat tyytyvät vitsikkäisiin ja trendaaviin sähköpostiotsikoihin. Ne ovat hauskoja, niissä on jokin juju ja ne yleensä kasvattavat avausprosentteja. Ne voivat kuitenkin kummastuttaa vastaanottajia – ja mikä pahempaa, aiheuttaa heille pettymyksen. Vastaanottaja haluaa tietää, mikä viestisi aihe on, ennen kuin he avaavat sen. Jos haluat esimerkiksi palkita sitoutuneet tilaajat ilmaisilla uuteen vuoteen liittyvillä uutiskirjemallipohjilla, “Hyvää uutta vuotta” ei riitä otsikoksi.  

Tilaajasi arvostavat otsikoissa koukkuja, jotka korostavat erityisiä tarjouksia ja viestien mukana tulevia etuja. Joten ole täsmällinen ja kuvaileva, jotta vastaanottajasi ymmärtävät, mitä he saavat vastineeksi viestisi avaamisesta. Jos et toimi niin, saatat kohdata lose-lose -tilanteen: aiheutat pettymyksen vastaanottajille, jotka eivät saaneet mitä halusivat JA saatat menettää ne tilaajat, jotka olisivat aidosti olleet kiinnostuneita tarjouksestasi, jos olisit korostanut sitä jo otsikossasi. 

Otsikko: Tutustu UUTEEN jouluiseen keittokirjaamme! 

Lähde: Reallygoodemails 

Tämä on loistava esimerkki kuvailevasta otsikosta, joka menee suoraan asiaan. Se esittelee Fortnum & Masonsin uuden keittokirjan ilman mitään turhia selostuksia, jolloin lukijat tietävät, mitä aihetta sähköpostiviesti käsittelee. 

Kirjoita monta otsikkoa ja tavoitat paljon ihmisiä  

Toisin kuin monet ihmiset ajattelevat, inspiraatio ja mahtavat ideat eivät synny käskystä. Asia on oikeastaan päinvastoin, usein ensimmäinen idea ei ole se paras. Valmistaudu kirjoittamaan ainakin 5-6 erilaista otsikkoa, jotta inspiraatiosi herää ja pystyt kehittämään hyvistä ideoista loistavia. Kun olet tehnyt niin, voit helposti löytää juuri sen oikean otsikon, joka sopii markkinointitavoitteeseesi ja yleisösi mieltymyksiin. 

Kokoa koko tiimisi aivoriiheen. Mitä enemmän tiimisi antaa ajatusten juosta vapaasti, sitä enemmän he rentoutuvat ja heidän luovuutensa pääsee valloilleen. Jokaisen tulisi tuntea olonsa niin rennoksi, että he uskaltavat tuoda ideansa julki, ilman pelkoa ideoiden tyrmäämisestä. Muista, että toimiva otsikko voi tulla jopa joltain ihmiseltä markkinointitiimisi ulkopuolelta.  

Koukuta heidät heti alkuun 

Koska monet sähköpostiviestit avataan mobiililaitteilla, jotka näyttävät yleensä vain osan viestisi otsikosta, on tärkeää koukuttaa lukijat jo sen ensimmäisillä sanoilla. Tärkeimmän tiedon sijoittaminen otsikon alkuun tulisi olla kaikkien sähköpostimarkkinoijien tärkeimpiä prioriteetteja. Muutoin he ottavat riskin, etteivät vastaanottajat näe kaikkia tärkeitä yksityiskohtia otsikosta, koska sitä todennäköisesti lyhennetään. 

Houkuttelevimman tiedon käyttö ensimmäisenä otsikossa ei ole ainoa keino vastaanottajien koukuttamiseen. Voit herättää heidän kiinnostuksensa eksklusiivisella tarjouksella, tehdä heihin vaikutuksen vakuuttavilla tilastotiedoilla, tai esittelemällä tuotteesi tai palvelusi etuja. Nämä ovat pomminvarmoja tapoja, joilla motivoit vastaanottajasi avaamaan viestisi ja toimimaan haluamallasi tavalla. 

Otsikko: 10€ tervetuliaistarjous 

Lähde: Reallygoodemails 

Siinä on tervetuloa tilaajaksi –viestin otsikko, joka ei jätä mitään arvailujen varaan ja korostaa uutiskirjeen arvoa heti alusta lähtien. Sanoitus on suoraviivaista, käyttäen vain muutamaa sanaa, joilla Bokksu kertoo uutiskirjeen tilaajien saavan ekslusiivisen edun kiitoksena listalle liittymisestä.  

Personoinnillakin on rajansa

Liian pitkälle viety personointi on yksi yleisimmistä mokista, jonka markkinoijat tekevät. Personointi on tärkeä osa kohdennettua sähköpostimarkkinointia. Se ei toimi kuitenkaan niin, että näytät tietävän kaiken vastaanottajistasi tai että lisäät heidän etunimensä joka ikisen viestin otsikkoon. Personoidut sähköpostit kertovat lukijoillesi, että olet tehnyt kotitehtäväsi, mutta ei kannata liioitella personoinnin kanssa. 

Personointi on mennyt monessa tapauksessa pieleen, kun yritykset ovat käyttäneet henkilökohtaisia tietoja, joita vastaanottajat eivät ole halunneet heidän käyttävän. Sähköpostiviestien yksilöidyt osat toimivat hienosti, kunhan noudatat eettisiä ohjesääntöjä tietojenkeräämisen kanssa etkä vaikuta pelottavalta. Tiettyjen osa-alueiden, kuten vastaanottajan etunimen, jatkuva käyttö voi saada lukijan tulemaan sokeaksi tälle keinolle. Älä ymmärrä meitä väärin; emme tarkoita, etteikö personointia kannattaisi käyttää, vaan että sinun kannattaa yrittää ja testata eri keinoja säännöllisesti, jotta yllätät vastaanottajasi jatkuvasti. 

Älä lisää otsikkoon RE:-tekstiä, ellei kyseessä ole aito vastaus 

Yksi tärkeimmistä säännöistä, joka koskee sähköpostien otsikoita, on, ettei vastaanottajaa ikinä saisi johtaa harhaan. Tämä voi vahingoittaa asiakassuhdetta heihin ja johdattaa heidät kilpailijasi luo. Yllättävää kyllä, monet yritykset käyttävät otsikossaan RE:- tai VS: -tekstiä, jotta vastaanottajat luulevat viestin olevan vastaus johonkin aiempaan keskusteluun.  

Yhdenkään markkinoijan ei tulisi ajatella, että vastaanottajan huijaaminen olisi hyvä idea. Kyllä, se saattaa kasvattaa avausprosenttejasi, mutta et halua sen kaltaisia prosentteja. Myös uutiskirjeen tilaamisen lopetukset, roskapostiksi merkitsemiset ja alentuneet konversioluvut voivat olla seurausta tästä. Tällaisen tyytymättömyyden aiheuttaminen tilaajillesi alentaa lähettäjän mainettasi, puhumattakaan yrityksesi luotettavuudesta.  

Saa vastaanottajasi unelmoimaan

Kuten aiemmin mainitsimme, sähköpostimarkkinoinnin menestymisesi kannalta on tärkeää nostaa jo otsikkoon, mikä arvo tuotteillasi tai palveluillasi on. Otsikon ei tulisi liittyä sinuun, yritykseesi tai myyntiisi. Nosta vastaanottaja valokeilaan siten, että he näkevät itsensä viestisi sisällössä. Ja kun sanomme näkevät itsensä, tarkoitamme heidän menestymistään. Jos omistat kosmetiikkayrityksen tai verkkokurssialustan, älä rajoitu lähettämään pelkästään alekoodeja, tarjouksia, tuotesuositteluja jne.  

Voit mennä sitä pidemmälle ja auttaa heitä unelmoimaan henkilökohtaisesta tai ammattiin liittyvästä menestyksestä, jonka he saavuttavat käyttämällä tuotteitasi tai palveluitasi. Saa heidät visioimaan, kuinka heidän päivittäinen elämänsä helpottuisi tai mikä parempaa, miten he itse voisivat kehittyä aiempaa paremmaksi. Ihmiset rakastavat yrityksiä, jotka antavat heille sekä motivaatiota että työkalut, joiden avulla he voivat menestyä. Tutki vastaanottajiesi pyrkimyksiä ja toiveita ja sisällytä niihin liittyviä tärkeitä seikkoja otsikoihisi. Kukapa ei ihastuisi otsikkoon, joka lupaa tuoda hänen parhaat puolensa esiin? 

Otsikko: Olemme pysäyttämättömiä 

Lähde: Reallygoodemails   

Nike motivoi yleisöään hienolla tavalla. Brändi loi viestisarjan, jossa he jakavat inspiroivia tarinoita ja vinkkejä, joiden avulla urheilijat voivat vahvistaa kehojaan ja mieltään. Ilmaisu “Olemme pysäyttämättömiä” tai “Et voi pysäyttää meitä” on tarpeeksi vahva houkuttelemaan vastaanottajia avaamaan sähköpostiviestin ja lukemaan lisää.  

Kirjoita keskustelevaan sävyyn  

Monien yritysten täytyy käyttää asiallista äänensävyä, kuten yrityssopimuksia luovien yritysten. Ymmärrämme, että toisinaan vakava sävy on tarpeen, mutta ystävälliseltä kuulostamisessa ei ole mitään pahaa, eihän? Liian muodollinen otsikko voi kuulostaa kylmältä ja karkottaa lukijat pois. Monet tilaajat sen sijaan arvostavat lämmintä sävyä, joka viittaa siihen, että sähköpostikampanjan takana on oikea ihminen. 

Kun käytät keskustelunomaista ja luonnollista äänensävyä otsikoissasi, yrityksesi vaikuttaa ihmisläheiseltä ja samaistuttavalta. Tällainen äänensävy parantaa luettavuutta ja saa sinut kuulostamaan aidolta ja rennolta. Mutta mitä tarkoitamme keskustelunomaisella sävyllä? Käytä esimerkiksi lyhenteitä ja henkilökohtaisia pronomineja, aktiivista kieltä ja tunteita ja kysy kysymyksiä. 

Älä jätä vastaanottajaa roikkumaan 

Uteliaisuuden herättäminen otsikolla on epäilemättä yksi toimivimmista tavoista houkutella lukijoita avaamaan viestisi. Uteliaisuuden herättämisen ja vastaanottajan jättämisen roikkumaan välillä on kuitenkin häilyvä raja. On eri asia käyttää kysymyksiä tai sanaleikkejä kuin aloittaa puolikkaalla lauseella ja jatkaa sitä itse viestin tekstissä. 

Lähde: Freepik 

Kun teet niin, vastaanottajasta tuntuu, että viestisi on pakko avata. Osasta heistä tämä voi tuntua kiehtovalta ja tämä voi myös parantaa avausprosenttejasi. Iso osa uutiskirjeen tilaajista kuitenkin pitää tätä taktiikkaa ärsyttävänä ja epäkunnioittavana. Jos haluat vastaanottajiesi avaavan viestisi, on parempi tapa houkutella heitä siihen näyttämällä, että osaat vastata heidän tarpeisiinsa.  

Lopuksi: testaa oletuksesi

Esittelimme sinulle omaperäisimpiä otsikkoideoita, jotta voit herättää vastaanottajiesi mielenkiinnon ja saada heidät avaamaan viestisi. Mutta käytämme tavanomaisinta vinkkiä lopuksi, mikä on: testaa oletuksiasi jatkuvasti. Sinulla voi olla syvä tietämys kohdeyleisöstäsi, sen demografisista tiedoista, tarpeista tai kiinnostuksenkohteista. Muista kuitenkin aina, että ihmiset muuttuvat, ja samoin käy heidän tarpeilleen ja olosuhteilleen. 

Sinun tulisi jatkuvasti testata viestiesi otsikoita ja mitata niiden vaikuttavuutta, jopa silloinkin kun olet tyytyväinen saamiisi tuloksiin. Muista testata otsikoidesi eri elementtejä A/B-testillä, valitse yksi osatekijä kerrallaan ja tarkkaile tuloksia. Tämä prosessi auttaa sinua ymmärtämään, mikä resonoi parhaiten kohdeyleisösi kanssa ja kuinka ottaa huomioon heidän elämänsä haasteet. Ja älä jää lepäämään laakereillesi, koska A/B-testaus on jatkuva prosessi, joka tarkkailee ihmisten muuttuvia tarpeita ja käytöstä.