Kuinka kirjoittaa ensiluokkainen markkinointisähköpostiviesti?
Markkinointisähköpostien kirjoittaminen eroaa sisällön luomisesta muihin digitaalisiin kanaviin ja offline-markkinoinnista. Markkinointisähköpostien tulee olla relevantteja, iskeviä ja helppolukuisia. Viestin sisältö voi kuitenkin vaikuttaa siihen, avataanko viestiä ja luetaanko sitä otsikkoa pidemmälle. Tämä voi olla hermoja raastavaa! Sen vuoksi jaan muutamia kirjoitusvinkkejä, joiden avulla kirjoitat toimivia markkinointisähköposteja.
Sähköpostiviesteilläkin on rajoituksensa
Olemme tottuneet lukuisiin rajoituksiin digitaalisessa markkinoinnissa, kuten merkkien laskemiseen twiiteissä tai tiettyihin kuvakokoihin Pinterestissä. Vaikka sähköpostimarkkinoinnissa ei välttämättä tarvitse laskea merkkejä, se vaatii kuitenkin paljon vaivaa.
On tarpeen miettiä monia asioita sähköpostin sisältöä kirjoittaessa, kuten yleisimpiä spämmisanoja. Vaikka spämmisanojen mahdollisesta vaikutuksesta lähetettävyyteen on erilaisia mielipiteitä, niistä olisi kuitenkin hyvä olla tietoinen. Täältä voit tutustua spämmisanoihin muistin virkistämiseksi (artikkeli käsittelee englanninkielisiä spämmisanoja, mutta artikkeli on silti tutustumisen arvoinen).
On hyvä tietää myös suositellusta kuvien ja tekstin suhteesta. Suosittelen suhteeksi 80 % tekstiä ja 20 % kuvia. Muista myös, että erittäin pitkät ja paljon kuvia sisältävät sähköpostit eivät välttämättä mahdu Saapuneet-kansioon. Kun olet sisäistänyt kaikki nämä asiat, siirrytään itse tekstin kirjoittamiseen seuraavaksi.
Kuinka kirjoittaa markkinointisähköposti?
Suosittelen, että kirjoitat sähköpostiviestisi tai uutiskirjeesi vaihe vaiheelta. Aseta viestille ensin lähettäjän nimi, luo sitten viestin aihe sekä ennakkoteksti ja siirry sitten itse viestin sisältöön.
Mieti lähettäjän nimeä – keneltä viesti tulee. Sillä on väliä, koska tuntemattomat lähettäjät saavat viestin vaikuttamaan roskapostimaiselta. Aiheella on myös väliä – se on todennäköisesti ensimmäinen asia, jonka vastaanottaja näkee. On olemassa paljon vinkkejä siitä, kuinka kirjoittaa hyviä aiherivejä, tässä on kolme parasta vinkkiä!
Ennakkoteksti antaa sinulle mahdollisuuden kirjoittaa toinen aiherivi. Voit lisätä siihen lisää tärkeitä yksityiskohtia viestistäsi tai jopa katkelman siitä, mitä kaikkea tilaajasi voivat viestistäsi lukea. Kun kirjoitat itse viestin sisältöä, muista huomioida myös viestin alatunniste ja kaikki siihen tarvittavat lausekkeet.
Vinkit mahtavan sisällön kirjoittamiseen
Tässä on parhaat vinkkimme, joiden avulla teet erinomaisia sähköpostiviestejä ja uutiskirjeitä.
Ole relevantti
Kiinnostavan viestin kirjoittamisen yksi tärkeimmistä osatekijöistä on relevanttius. Sisällön tulee puhutella tilaajaa – ajattele sitä potentiaalisena keskusteluna, jossa selität jonkin asian merkityksen tai kerrot tarinan, jossa on tilaajan mielestä järkeä. Kirjoita siitä, mitä kirjoittaja haluaa tai toivoo näkevänsä sähköpostiviestissä.
Kirjoita tiiviisti
Sähköpostiviesti ei ole verkkosivu; sen tulisi olla ainoastaan väylä tiedon äärelle. Sähköpostin sisällön tulisi sisältää vain tiedonjyväsiä vastaanottajan huomion kiinnittämistä varten ja ohjata tilaajasi klikkaamaan CTA-kehotettasi ja lukemaan lisää linkin takaa löytyvästä sisällöstä. Älä kirjoita liikaa; poista ylimääräiset fraasit, tarpeettomat adjektiivit tai siirtymäsanat.
Noudata yrityksesi äänensävyä
Millaista äänensävyä käytät viesteissäsi? Noudattaako se yrityksesi brändin äänensävyä? Mieti, millä alalla olet ja millaiseen vastaanottajaan yrität saada yhteyden. Älä sekoita samaan viestiin erilaisia kirjoitustyylejä. Noudata brändiohjeitasi.
Kuvalähde: Pixabay
Tunteet kunniaan
Riippuen siitä, millainen sähköpostiviestisi on, kannattaa miettiä millaisia tunteita viestisi voi herättää vastaanottajassa. Millaisen tunteen haluat vastaanottajallesi luoda? Haluatko heidän olevan iloisia vai toivotko heidän tuntevan viestin aiheuttaman kiireellisyyden? Hyväntekeväisyysjärjestöt voivat pyrkiä luomaan esimerkiksi positiivisia ja jopa negatiivisia tunteita vastaanottajassa, kun he keräävät rahaa hyvään tarkoitukseen.
Johdata vastaanottaja toimintaan
Markkinointisähköpostissasi on todennäköisimmin call to action -kehote, johon toivot vastaanottajiesi tarttuvan. Itse viestin sisällön tulisi johtaa kohti tärkeintä CTA-kehotetta. Käytä viestissäsi sanoja ja verbejä, jotka rohkaisevat lukijaa klikkaamaan CTA-kehotetta.
Otsikoilla on väliä
Vastaanottajasi näkevät ensimmäisenä iskevän otsikkosi, kun he ovat avanneet viestisi. Otsikon tehtävä on vakuuttaa lukija siitä, että lukemista kannattaa jatkaa. Ytimekkäiden otsikoiden kirjoittaminen on haastavaa. Varmista, että valitset yhden kulman, jota haluat korostaa – otsikoiden ei tulisi kattaa koko viestin sisältöä. Tiettyjen numeroiden tai kiinnostavan tiedon lisääminen otsikkoon vangitsee usein huomion.
Kiinnitä huomiota CTA-kehotteen sanoihin
Unohda “Klikkaa tästä”. On monia muitakin fraaseja, joita voit käyttää CTA-painikkeessasi. Kerro tarkasti toiminnasta tai sen tuloksesta. Riippuen siitä, mitä haluat vastaanottajiesi tekevän, voit käyttää monia muita vaihtoehtoja, kuten “Osta nyt”, “Lataa tästä” tai “Anna palautetta”.
Ole luova
Ymmärrän, etteivät kaikki yritykset voi käyttää luovuutta teksteissään johtuen lukuisista alansa säädöksistä. Mutta jos voit olla luova, anna palaa! Ota esimerkiksi tunnettu sanonta tai vitsi ja muuta se sopimaan omaan yritykseesi tai tarjoukseesi, ja saat huomion takuuvarmasti.
Valmis teksti? Lue ja muokkaa
Kun olet saanut tekstin valmiiksi, muista oikolukea, editoida ja testata! On hyvä lukea teksti uudestaan ja tarkistaa, sopiiko aiherivi ja ennakkoteksti edelleen siihen. Muokkaa tarvittaessa tai luo kokonaan uusi aiherivi, nyt kun sisältösi on valmis.
Arvioi jokainen elementti erikseen ja lue koko sähköpostiviesti aiherivistä alatunnisteeseen asti tutkiaksesi, soljuuko teksti hyvin eteenpäin. Sisällön tulisi jatkua sujuvasti kappaleesta ja osiosta toiseen. Tarkista mahdolliset kirjoitus-, pilkku- ja kielioppivirheet.