Kuvalähde: Freepik

Tiesitkö, että ensimmäistä kertaa verkkosivullasi vierailevan henkilön konversioprosentti on keskimäärin vain noin yhden prosentin luokkaa? Älä anna sen kuitenkaan masentaa! Kannattaa keskittyä sen sijaan hyödyntämään olemassa olevaa asiakaskuntaasi. Kiitosviesti oston jälkeen on yksi tärkeä osa sähköpostimarkkinointia, jolla voi saada aiemmin yksittäisiä ostoksia tehneistä asiakkaista kanta-asiakkaita – ilman aggressiivista myyntiä.

Tässä on tiivistelmä ostotapahtuman jälkeisestä sähköpostien sarjasta:

  • Kiitä asiakasta ja vahvista tilaus. Ilmaise arvostuksesi ostoksesta ja kerro, että tilaus on käsittelyssä.
  • Lähetä toimitusvahvistus. Pidä asiakkaat ajan tasalla tilauksen kulusta ja lisää innostusta lähestyvästä toimituksesta.
  • Anna tietoa tuotteesta. Jaa vinkkejä, ohjeita tai suosituksia, joiden avulla asiakas saa tuotteestaan parhaan hyödyn irti.
  • Pyydä arvostelu tai palautetta. Kannusta asiakkaita jakamaan kokemuksiaan ja arvosteluitaan.
  • Muista ristiinmyynti ja lisämyynti. Suosittele yhteensopivia tuotteita tai päivitettyä versiota aiemmin ostetusta tuotteesta.

Ostotapahtuman jälkeinen sähköpostisarja auttaa saamaan kanta-asiakkaita. Kyse on ennen kaikkea asiakassuhteiden rakentamisesta ja hyödyn tarjoamisesta ostopolun jokaisessa vaiheessa. Jatka lukemista ja opit lisää tästä tehokkaasta strategiasta!

1. Kiitos ja tilausvahvistus

Asiakkaiden kiittäminen ostoksista on loistava tapa vahvistaa asiakassuhteita ja lisätä uskollisuutta. Siksi kiitosviesti oston jälkeen on paras tapa aloittaa ostotapahtuman jälkeinen sähköpostien sarja. Jos kuitenkin pelkäät lähettäväsi liian monta viestiä, voit yhdistää kiitosviestin tilausvahvistukseen.

Shopifyn tutkimuksen mukaan tilausvahvistussähköpostien avausprosentti on 70–90 %, joka on huomattavasti korkeampi kuin tavallisen sähköpostikampanjan keskimääräinen 20 %.

Esimerkki kiitosviestistä ja tilausvahvistuksesta

Näin voit sekä osoittaa kiitollisuutesi että varmistaa, että asiakkaasi saavat tilausvahvistuksen ilman turhaa sähköpostitulvaa. Näitä viestejä voi hallita sähköpostimarkkinointiohjelmiston avulla.

Kiitosviesti oston jälkeen – parhaat käytännöt:

  • Käytä selkeitä ja tehokkaita otsikoita, kuten:
  1. ”Kiitos tilauksestasi!”
  2. ”Tilauksesi on vahvistettu!”
  3. ”Kiitos maksustasi!”

Räätälöi viestin sisältö asiakaslähtöisesti:

Esimerkiksi ensimmäistä kertaa ostaville asiakkaille voi tuotekohtainen kiitosviesti olla tehokas, kun taas kanta-asiakkaille voi sopia paremmin tähän tyyliin kirjoitettu viesti: ”Kiitos uskollisuudestasi!”

Sisällytä mukaan tilauksen tiedot, kuten tilausyhteenveto, toimitusosoite, asiakkaan yhteystiedot, tilausnumero, hintaerittely, toimitustapa ja arvioitu saapumispäivä, tuotekuvat tai -bannerit ja asiakaspalvelun yhteystiedot.

Lähetä tilausvahvistussähköposti mahdollisimman pian ostoksen jälkeen.

Tarjoa mahdollisuus vuorovaikutukseen yrityksesi kanssa lisäämällä selkeä CTA, kuten:

  • Seuraa meitä somessa!
  • Liity kanta-asiakasohjelmaan!
  • Tilaa uutiskirjeemme!
  • Ota yhteyttä asiakaspalveluun!

2. Toimitusvahvistusviesti

Toimitusvahvistus kuuluu toimenpidesähköpostien kategoriaan ja vastaa asiakkaan tarpeeseen saada päivityksiä tilauksestaan. Jos toimitusvahvistussähköpostia ei suunnitella huolellisesti, asiakkaat saattavat mieltää sen pelkäksi markkinointiviestiksi – mikä voi vähentää sen luotettavuutta.

Samalla sähköpostimarkkinoijien ei kuitenkaan kannata jättää hyödyntämättä toimenpidesähköposteja markkinoinnissa, sillä niiden avausprosentti on usein huomattavan korkea. Hyödynnä siis 80/20-sääntöä:

Lähde: Esimerkki ostoksen jälkeisestä kiitosviestistä

Näin voit pitää 80 % toimitusvahvistusviestistäsi toimenpidesisältönä ja 20 % markkinointisisältönä.

(Huom: Jos teet yhteistyötä graafikon kanssa, pyydä sopimusta, jossa on rajaton määrä muokkauskertoja. Näin voit testata yrityksellesi räätälöityjä sähköpostipohjia perinteisten mallien sijaan, jotka asiakkaat voivat helposti tunnistaa massamarkkinointiviesteiksi.)

Parhaat käytännöt:

  • Lisää tuotteen lähetyksen seurantalinkki.
  • Sisällytä ostotiedot, kuten tilaus- ja toimituspäivä, toimitusosoite, maksutiedot ja toimitustapa.
  • Tarjoa asiakastukiresurssit, kuten usein kysytyt kysymykset tai yhteystiedot.
  • Hyödynnä ristiinmyyntiä suosittelemalla tuotteita, jotka täydentävät asiakkaan aiempaa ostosta.

3. Tuotteeseen liittyvät viestit

Tuotetietosähköpostit, kuten käyttöohjeet, hoito-ohjeet tai kokoamisohjeet, ovat tärkeitä asiakasuskollisuuden rakentamisessa. Tämä on myös keino osoittaa, että arvostat asiakkaidesi käyttökokemusta.

Lähde: Esimerkki tuotetietoviestistä

Tämä ei ainoastaan lisää uusien ostojen määrää, vaan myös vähentää tuotepalautusten todennäköisyyttä.

Parhaat käytännöt:

  • Hyödynnä visuaalista viestintää. Käytä tuotekuvia tai videoita opastaaksesi asiakkaita hyödyntämään tuotetta parhaalla mahdollisella tavalla.
  • Tee sähköpostista aiempaa henkilökohtaisempi ja relevantimpi käyttämällä asiakkaan nimeä ja mainitsemalla hänen ostoksensa.
  • Käytä segmentointia, jos asiakas on ostanut useita tuotteita. Näin voit tarjota tarkasti kohdennetut käyttöohjeet kullekin tuotteelle.

4. Arvostelu- tai palautepyyntö

Jos et pyydä arvostelua, asiakkaat jättävät niitä usein vain silloin, kun heillä on ollut huono käyttökokemus. Siksi palautteen ja arvostelujen kerääminen on välttämätöntä jokaisessa ostoksen kohdalla – etenkin silloin, kun tiedät asiakkaan olevan tyytyväinen tuotteeseen.

Lähde: Esimerkki palautepyyntöviestistä

Lisäksi suoraan asiakkailta saadun palaute on loistava tapa saada arvokasta tietoa tuotteestasi. Jos hyödynnät asiakasarvosteluja ja muuta käyttäjien luomaa sisältöä verkkosivustollasi, ne voivat auttaa muita asiakkaita ostopäätöksen tekemisessä.

Parhaat käytännöt:

  • Lähetä arvostelu- tai palautepyyntö oikeaan aikaan. Ei liian pian (jotta asiakas ehtii vastaanottaa ja käyttää tuotetta), mutta ei myöskään liian myöhään (jotta kokemus on vielä tuoreena mielessä).
  • Pyydä suoraa palautetta ennen julkisen arvostelun pyytämistä. Näin voit käsitellä mahdolliset ongelmat ennen kuin ne päätyvät julkisesti kaikkien nähtäville.
  • Tee palautteen antamisesta helppoa tarjoamalla selkeä CTA-painike, jonka kautta asiakas voi jättää arvionsa vaivattomasti.

5. Ristiinmyynti- ja lisämyyntiviesti

Ristiinmyynti tarkoittaa asiakkaan aiempaan ostokseen liittyvien tuotteiden markkinointia. Lisämyynnissä taas kannustetaan asiakasta hankkimaan laadukkaampi versio tuotteesta tai lisätuotteita, jotka parantavat aiemmin ostetun tuotteen käyttökokemusta.

Lähde: Esimerkki ristiinmyyntiviestistä

Ristiin- ja lisämyynnin etuna ostotapahtuman jälkeisessä sähköpostikampanjassa on, että et yritä myydä asiakkaille tuotteita, jotka eivät kiinnosta heitä. Tämän vuoksi konversioprosentti on näissä myyntitavoissa todennäköisesti korkeampi.

Parhaat käytännöt:

  • Valitse tuotteet tai palvelut huolellisesti ristiin- ja lisämyyntiin.
  • Tarjoa alennuskoodi tai muu etu, joka kannustaa lisäostoksiin.
  • Luo kiireen tuntua käyttämällä sanoja kuten ”Kiirehdi”, ”Vain rajoitetun ajan”, tai ”Tarjous päättyy tänään”.
  • Hyödynnä ’Kolmen voima’ -periaatetta ja esitä kolme ristiin- tai lisämyyntituotetta, sillä kolmen vaihtoehdon esittäminen tehostaa päätöksentekoa.

Yhteenveto

Tässä on tiivistelmä ostotapahtuman jälkeisestä sähköpostisarjasta, mikä lisää asiakasuskollisuutta ja kasvattaa myyntiä:

  1. Kiitos- ja tilausvahvistusviesti
  2. Toimitusvahvistusviesti
  3. Tuotetietoviesti
  4. Arvostelu- tai palautepyyntö
  5. Ristiinmyynti- ja lisämyyntiviesti

Myös myynti- ja markkinointitiimeillä on keskeinen rooli tehokkaan ostotapahtuman jälkeisen sähköpostikampanjan luomisessa. Hyödyntämällä ostotapahtuman aikana kerättyjä asiakastietoja, markkinointi- ja myyntitiimit voivat räätälöidä sähköpostiviestien sisällön asiakkaan kiinnostusten ja mieltymysten mukaiseksi.

Haluatko laadukkaan sähköpostiohjelmiston, jolla voit luoda erilaisia ostotapahtuman jälkeisiä viestien sarjoja ja automatisoida ne? Tutustu Smaily-sähköpostityökaluun!