Creative burnout: työuupumus luovassa työssä ja markkinoinnissa
Kuvalähde: Pixabay
Olet varmasti kuullut työuupumuksesta, mutta onko englanninkielinen termi creative burnout vielä tuttu? Uupumus voi iskeä myös luovan työn ammattilaisiin, kuten sähköpostimarkkinoijiin. Luovan alan ammattilaisten on oltava jatkuvasti ajan tasalla. Tuotettava tuoretta, kiinnostavaa ja tuoretta sisältöä. Luova loppuunpalaminen ei ole poikkeus sähköpostimarkkinoinnissakaan: luovuus vaikuttaa merkittävästi sähköpostimarkkinoinnin onnistumiseen, oli kyse sitten suunnittelusta, ideoinnista, optimoinnista, sisällöstä tai jopa automatisoiduista sähköpostiviesteistä.
Mikä on creative burnout?
Burnout ei ole uusi käsite. Herbert Freudenberger kuvaili “uupumisoireyhtymän” jo vuonna 1974. Luovalla burnoutilla tarkoitetaan luovilla ammateilla työskentelevien ihmisten työuupumusta. Tämä tila voi saada olon tuntumaan huonolta sekä henkisesti että fyysisesti:
- Olo tuntuu uupuneelta, tyhjältä tai siltä, että on jumissa. Uusien ideoiden tai luovuuden puute voi saada olon tuntumaan kurjalta ja liian itsekriittiseltä. Oireilu voi näkyä myös niin, että asioita alkaa ottaa henkilökohtaisemmin kuin ennen.
- Viivyttely ja tuottavuuden heikkeneminen voivat johtaa turhautumiseen. Töiden lykkääminen ja määräaikojen noudattamatta jättäminen tai se, että ei pysty pitämään aikatauluista kiinni eri projektien kanssa, voivat herättää ärsytystä. Ja aiheuttaa jopa sen, että työnteko alkaa suorastaan pelottaa.
- Se voi johtaa jopa toistuviin päänsärkyihin ja fyysiseen väsymykseen.
Flexjobs-tutkimuksen mukaan jarkyttävät 75 % vastaajista – kolme neljästä ihmisestä – on kokenut työuupumusta! Joten jos tunnet itsesi uupuneeksi, et ole yksin.
Luova burnout ja sähköpostimarkkinointi
On erittäin tärkeää antaa itsellesi mahdollisuus levätä – pidä taukoja! Yritä säästää luovuuttasi ja antaa mielesi levätä.
Muista, että lepo ei ole ylellisyyttä; se on välttämättömyys. Joten pidä taukoja. Ymmärrämme, että se saattaa kuulostaa helpolta tehtävältä, mutta todellisuudessa se ei ole sitä. Meillä kaikilla on määräajat, joita tulee noudattaa, nopeatempoiset työympäristöt ja useita projekteja työn alla samaan aikaan. Luova työuupumus voi syntyä edellisen kaltaisesta, liiallisesta kuormituksesta, joten myös lepohetkiä tulee varata päivään.
Suunnittele työtäsi ja tunne voimavarasi
Yritä saada käytännön asiat kuntoon, mitkä voivat auttaa luovan työuupumuksen hallinnassa. Esimerkiksi sisältö-/työkalenterista on apua monille sähköpostimarkkinoinnin ammattilaisille tulevien tehtävien ja työmäärän seuraamiseen. Jos sinulla ei ole tällaista kalenteria, kannattaa sellainen tehdä tai ladata malli internetistä.
Pelkkä tehtävien laittaminen laskentataulukkoon ei maagisesti ratkaise luovaa loppuunpalamista. Se auttaa kuitenkin aikataulusi visualisoinnissa: mitä työtehtäviä on tulossa, milloin deadlinet ovat tulossa ja mikä tärkeintä, se auttaa sinua kieltäytymään tehtävistä, joita et ehdi tehdä. Ein sanominen on vaikeaa, mutta kun kalenteri on täynnä ja lähes 100 % voimavaroista jo käytössä, on helpompi viestiä siitä sidosryhmille. Se auttaa sinua priorisoimaan tehtäviä sen sijaan, että yrität tehdä kaiken kerralla.
Tiedä missä ja milloin olet tuottavin
Pohdi, milloin olet parhaimmillasi – oletko energisin aamuisin? Priorisoi silloin intensiivisimmät ja vaativimmat tehtävät aamuihin. Tai ehkä olet enemmän iskussa iltapäivisin, ja aamusi ovat erittäin hitaita? Yritä järjestää työaikataulusi uudelleen, jotta jaksat paremmin.
Myös työympäristön kehittäminen voi auttaa – ehkä siellä on tarpeettomia häiriötekijöitä, jotka estävät keskittymisen? Tai päinvastoin, ehkä tarvitset enemmän melua ja toimintaa ollaksesi parhaimmillasi? Ehkä musiikki auttaa luovuuttasi virtaamaan? Myös pienet asiat, kuten epämukava istuin tai väärä näytön kirkkaus, voivat vaikuttaa negatiivisesti työhösi.
Etsi inspiraatiota
Inspiraation uudelleen löytäminen voi auttaa paljon. Mieti mennyttä: mikä sai sinut innostumaan projekteistasi? Mikä tai kuka inspiroi luovuuttasi? Etsi inspiraatiota sähköpostimarkkinointiin verkosta: esimerkiksi sähköpostimarkkinointiblogimme on täynnä hyviä vinkkejä, joiden avulla voit keksiä uusia ideoita. Myös muut verkkosivut, kuten Really Good Emails, voivat inspiroida lisää.
Monet sisältöideat ovat verkossa, joten osallistu sähköpostimarkkinoinnin webinaareihin, konferensseihin ja erilaisiin alan tapahtumiin ja keskusteluihin. Älä epäröi ottaa yhteyttä muihin sähköpostimarkkinoinnin ammattilaisiin, kun haluat saada neuvoja tai ohjeita siitä, mistä etsiä resursseja tai inspiraatiota.
Älä unohda omaa Saapuneet-kansiotasi. Henkilökohtainen sähköpostisi on loistava resurssi: saat kuluttajana todennäköisesti paljon markkinointi- ja tapahtumasähköposteja. Selaa Tarjoukset-välilehteä, avaa sähköpostit ja merkitse, mistä pidät tai et pidä. Klikkaa linkkejä ja tarkista, mille sivuille siirryit. Miten muut yritykset mainostavat toimintaansa sinulle?
Käytä uudelleen olemassa olevaa sisältöä
Sinulla on luultavasti runsaasti sisältöä, jota voit uudelleenkäyttää uutiskirjeissäsi silloin, kun sinusta tuntuu, että olet uupumassa. Jos sinulla on blogi, tutki mitä blogiartikkeliasi voisit käyttää uudelleen uutiskirjeessä. Käy läpi myös sosiaalisen median julkaisusi ideoidaksesi ja luodaksesi sisältöjä.
Löydä inspiraatio uudelleen
Yritä löytää inspiraatiosi uudelleen miettimällä, mikä on työsi tarkoitus ja mikä saa sinut motivoitumaan. Miksi rakastat sähköpostimarkkinointia? Johtuuko se siitä, että se on haastavaa, mutta myös palkitsevaa? Vai johtuuko se siitä, että rakastat koodaamista tai myyntitekstien kirjoittamista sähköposteihin? Tai ehkä pidät automaatioiden suunnittelusta? Monet sähköpostimarkkinoinnin elementit voivat inspiroida sinua, kuten A/B-testien käyttö parhaan idean löytämiseksi.
Yritä keskittyä siihen, mitä rakastat sähköpostimarkkinoinnissa. Löydä uudelleen se, mikä tekee sinut onnelliseksi – vaikka se olisikin vain adrenaliini, joka virtaa, kun painat lähetyspainiketta.
Ennen kaikkea: pidä huolta itsestäsi
Luova työuupumus sähköpostimarkkinoinnissa ei ole harvinaista – vaikka se voi järkyttää ja turhauttaa, voit ryhtyä toimiin auttaaksesi itseäsi toipumaan. On tärkeää, että löydät aikaa itsestäsi huolehtimiseen ja tauoille. Varmista, että käytät loma-aikasi itseesi sen sijaan, että tekisit töitä. Anna mielesi ja kehosi levätä. Ja mikä tärkeintä, älä pelkää ottaa yhteyttä terveydenhuollon ammattilaiseen tai terapeuttiin silloin, kun omahoito ei riitä.