Pöydällä on tablettitietokone, kahvikuppi ja silmälasit

Kuvalähde: Pexels

Tiesitkö, että melkein 60 % B2B-markkinoijista uskoo, että sähköposti on tehokkain kanava myynnin kasvattamiseen? Ei ole epäilystäkään, etteikö sähköpostilla olisi iso rooli asiakasviestinnän, liidien generoimisen ja B2B-yritysten myynnissä. Jos sähköpostiviestisi eivät kuitenkaan osu maaliin, saatat menettää asiakkaita tai vahingoittaa tärkeitä yrityssuhteita. Käymme tässä artikkelissa läpi seitsemän etikettisääntöä, jotka jokaisen B2B-markkinoijan tulisi tietää lähettäessään markkinointisähköposteja.  

1. Käytä ammattimaista sähköpostiosoitetta 

Markkinointisähköposteja lähettäessä tulee olla ammattimainen, ja varmistaa, että myös sähköpostiosoitteet täyttävät tämän vaatimuksen. Sen vuoksi markkinointisähköpostit tulee aina lähettää ammattimaisesta, yrityksen omasta sähköpostiosoitteesta. 

Jos lähettää markkinointisähköposteja sähköpostiosoitteesta, joka päättyy geneeriseen verkkotunnukseen, voidaan sitä pitää toisten yritysten mielestä epäammattimaisena. Joissain tapauksissa tällaista viestiä saatetaan pitää jopa roskapostina. 

On hyvä ajatus varmistaa, että kaikilla asiakaspalvelua tekevillä tiimisi jäsenillä on ammattimainen sähköpostiosoite, jota he voivat käyttää markkinointisähköpostien ja muiden asiakasviestien lähettämiseen. 

2. Käytä tervehdyksiä ja lopputoivotuksia 

Nykyään ei ole enää niin tärkeää olla supermuodollinen sähköpostia kirjoittaessa. Tervehdykset, kuten “Moi” tai “Moikka” ovat aika yleisiä, ja ne otetaan yleensä hyvin vastaan eri yrityksissä. Tervehdyksistä ja lopputoivotuksista luopumista voidaan kuitenkin pitää liian epämuodollisena, ja joissain tapauksissa jopa epäystävällisenä. 

Jos ei tervehdi tai lisää lopputoivotusta jokaiseen sähköpostiviestiin, voi vaikuttaa siltä, että viestit on kirjoitettu liian hätiköidysti ja huolimattomasti. 

Joten muistathan aina tervehtiä henkilöä ystävälliseen ja ammattimaiseen tapaan ja käyttää lopussa erilaisia toivotuksia tai terveisiä, kuten “Ystävällisin terveisin” tai “Hyvää viikonloppua toivottaen”. 

3. Personoi viestisi

Personointi kasvattaa sitoutuneisuutta ja parantaa asiakassuhteita sähköpostimarkkinoinnissa. Noin 75 % markkinoijista kertoo, että personointi parantaa sitoutuneisuuslukuja ja sen vuoksi B2B-markkinoijien on erittäin tärkeää personoida markkinointikampanjansa. 

Personointi voi olla niinkin yksinkertaista kuin vastaanottajan puhuttelu nimellä sen sijaan, että tervehtisi häntä vain tekstillä “Tervehdys”. Personointia voi tehdä kuitenkin myös monella muulla tavalla.  

Personointiin ei tarvitse käyttää juurikaan ylimääräistä aikaa. Monet uutiskirjepalveluntarjoajat tarjoavat automaationtyökaluja, joissa on personointiominaisuuksia, joiden avulla personointi on helpompaa toteuttaa. Edes pieni vaivannäkö sähköpostien personointia kohtaan on hyvän käytöksen mukaista ja sillä voi olla suuriakin vaikutuksia myynnin ja liidien generoitumisen suhteen. 

4. Lähetä aina vahvistusviesti

B2B-tapaamisten sopiminen voi olla haastavaa, ja jos sinulla on paljon asiakkaita yhtä aikaa, ei mene kauaakaan, kun asioista voi tulla monimutkaisia. 

Sovit tapaamisen sitten kasvotusten, puhelimessa tai etätapaamisen aikana, on aina kohteliasta käytöstä lähettää tapaamisesta vahvistusviesti. 

Sähköpostilla lähetetty vahvistus ei ainoastaan auta sinua pysymään kartalla sopimistasi tapaamisista, mutta se auttaa myös asiakastasi oman kalenterinsa organisoinnissa. 

Muista, että heillä on myös kiire yrityksensä pyörittämisessä tai markkinoinnissa, joten kuten sinullakin, heillä on todennäköisesti paljon eri tapaamisia, jotka tulee muistaa. He arvostavat sitä, että heillä on kaikki tarvittavat tiedot myös kirjallisena, jotta niihin on helpompi palata tarvittaessa. 

5. Vastaa vikkelästi

Asiat voivat muuttua nopeasti hektisiksi B2B-maailmassa. Jos sinulla on kymmeniä potentiaalisia asiakkaita, joiden kanssa olet yhteyksissä, markkinointikampanjoita hoidettavana, muita tiimin jäseniä, joiden kanssa teet yhteistyötä, voi olla, että menetät otteen Saapuneet-kansiostasi helposti. 

Jos et vastaa tärkeisiin viesteihin oikein ajoitetusti, voi sillä olla kuitenkin iso vaikutus liidiesi generoitumiseen ja asiakassuhteisiin, joten siitä kannattaa tehdä pääprioriteetti. Tee parhaasi, ettei sinulla kuluisi yli 24 tuntia viestiin vastaamisessa. 

Vaikka sinulla ei olisi aikaa vastata viestiin kunnolla, vastaa ainakin sen verran, että kerrot milloin sinulla on aikaa paneutua asiakkaan viestiin. Jos suunnittelet olevasi sähköpostin ääreltä poissa yli 24 tunnin ajan, muista asettaa automaattivastaaja, jotta vastaanottajat saavat tiedon poissaolostasi. 

6. Älä lähetä liikaa markkinointiviestejä

Varo lähettämästä liian paljon markkinointisähköposteja, etteivät vastaanottajasi kyllästy niihin. Suurin osa ihmisistä kokee sähköpostin lähettämisen valtavina määrinä roskapostimaiseksi, ja on huonoa käytöstä lähettää enemmän sähköposteja kuin yhden päivässä. 

MarketingSherpan tutkimuksen mukaan suurin osa sähköpostin käyttäjistä haluaa saada markkinointi- tai mainossähköposteja ainakin kerran kuukaudessa. Suurin osa yrityksistä luottaakin perussääntöön, jonka mukaan markkinointisähköposteja lähetetään kerran tai kaksi kuukaudessa.  

7. Segmentoi markkinointisähköpostisi

Jos olet yrittäjä, joka saa paljon sähköposteja päivittäin, mikään ei ole pahempaa kuin saada epärelevantteja markkinointisähköposteja tukkimaan Saapuneet-kansiota. Myös sähköpostikontaktisi kokevat näin. 

Jotta et vaivaisi vastaanottajiasi geneerisillä markkinointisähköposteilla, pyri segmentoidaan vastaanottajasi siten, että ihmiset saavat sellaista sisältöä, joka on relevanttia heille. Voit segmentoida lähetyslistasi esimerkiksi demografisten tietojen tai sen mukaan, mikä heidän asemansa myyntitunnelissa on. 

Jos liidi on esimerkiksi puolivälissä tunnelia ja saanut jo täydellisen esittelyn yrityksesi tarjonnasta, hänelle ei kannata lähettää viestejä, joissa esittelet yrityksesi toimintaa. 

Voit käyttää lukuisia sähköpostimarkkinoinnin työkaluja apunasi lähetyslistasi segmentoinnissa, ilman että siihen tarvitsee käyttää valtavasti aikaa. 

Lopuksi

Tässä oli seitsemän vinkkiä, jotka jokaisen B2B-markkinoijan tulisi tietää. Ota nämä vinkit käyttöösi ja markkinointiyrityksesi tulevat onnistumaan. Jos haluat oppia lisää uutiskirjemarkkinoinnista joka kuukausi, tilaa uutiskirjeemme!