Yhteydenpito asiakkaiden kanssa on tärkeää jokaiselle yritykselle. Markkinointisähköpostien lähettäminen on loistava tapa olla yhteydessä ja kertoa uusista tuotteista tai palveluista. Jos he kuitenkin saavat sinulta liian paljon sähköpostia, he saattavat lopettaa uutiskirjeen tilauksen tai estää tulevat viestisi. Tämä johtaa kysymykseen: kuinka usein uutiskirjeitä kannattaa lähettää? 

Lopullista vastausta ei ole

Heti aluksi täytyy tunnustaa, ettei tähän ole olemassa yhtä ainoaa, oikeaa vastausta. Useat tekijät vaikuttavat siihen, kuinka usein uutiskirjeitä ja markkinointisähköposteja kannattaa lähettää. Tarkastelemme sitä, mikä voi vaikuttaa valintaasi sen suhteen, kuinka usein haluat lähettää uutiskirjeitä ja autamme sinua löytämään vastauksen siten. 

Rajataan aihetta tutkimalla, mikä on paras aika markkinointisähköpostin lähettämiseen. Voit tutkia dataa asiakkuudenhallintajärjestelmästäsi, mutta on olemassa myös yleisiä ohjeita, joita voit seurata. Uutiskirje kannattaa lähettää viikon alussa, muttei maanantaina. Antaa ihmisten toipua viikonlopusta ja saada töitään tehtyä. Siksi tiistai kuulostaa luontevalta ratkaisulta. Aamupäivä sopii hyvin viestin lähettämiseen; kunhan vastaanottajat vain ehtivät ensin saapua töihin ja juoda aamukahvinsa. Tällä tavoin viestisi on ensimmäisten saapuneiden sähköpostien joukossa. Muista kuitenkin tehdä tutkimusta ennen uutiskirjeesi lähettämistä, koska eri aloilla voi toimia eri asiat paremmin kuin toisilla.

Kuvalähde: Pixabay

Markkinointiviestien merkitys 

Sähköpostimarkkinointi on loistava työkalu virallisten viestien sekä tiedostojen, oppaiden ja muiden liitteiden lähettämiseen, joita ei pysty sosiaalisessa mediassa jakamaan. Mainokset voivat auttaa asiakkaiden hankkimisessa, mutta toisinaan on todella tarpeen lähettää personoitu viesti suoraan tietyntyyppiselle asiakkaalle. Tämänkaltaisesta markkinoinnista on paljon hyötyä ja osa yrityksistä luottaa lähes pelkästään sähköpostiin markkinointikampanjoissaan. Sähköpostimarkkinoinnin avulla voit: 

  • Pitää yhteyttä aiempiin asiakkaisiin. Tämä on paras tapa ottaa yhteyttä ihmisiin, jotka ovat tilanneet uutiskirjeesi tai ovat muuten lähetyslistallasi. 
  • Tavoitella uusia, potentiaalisia asiakkaita. Jos sinulla on lista mahdollisesti kiinnostuneista ihmisistä, yksilöidyn sähköpostin lähettäminen on yksi edullisimmista tavoista tavoitella heitä. 
  • Seurata liidejä. Jos yrityksesi käyttää asiakkuudenhallintajärjestelmää, tiedät jo, että eteneminen myyntitunnelissa alkaa usein personoiduista sähköposteista. 
  • Mitattava tulos. Toisin kuin joissain muissa markkinoinnin muodoissa, voit helposti tarkistaa, kuinka hyvin sähköpostikampanjasi on toiminut. 

Mikä on alan käytäntö 

Myymäsi tuote tai palvelu vaikuttaa siihen, kuinka usein markkinointisähköposteja kannattaa lähettää. Yleinen käytäntö monilla yrityksillä on kuitenkin lähettää sähköpostia noin kerran kuukaudessa. Yhteydenpitäminen asiakkaisiin kerran kuukaudessa auttaa sinua muistuttamaan heitä, että olet olemassa, ilman että vaikutat liian päällekäyvältä. Voit käyttää sähköpostimarkkinoinnin alustaa, jotta et unohda lähettää viestiä. Koska jos unohdat, yhdestä kuukaudesta tulee kaksi ja kaava jatkuu helposti siitä eteenpäin. 

Kalenteri

Kuvalähde: Pexels

Sähköpostin lähettäminen liian usein voi saada vastaanottajat lopettamaan tilauksensa, ja viestien lähettäminen liian harvoin taas saa asiakkaat unohtamaan yrityksesi. Kun olet löytänyt täydellisen tahdin uutiskirjeiden lähettämiseen, älä jätä asioita sattuman varaan, jos sinulla on jo sähköpostimarkkinointiohjelman työkalut käytettävissäsi. Voit käyttää ohjelmaa prosessin automatisointiin ja saada ja analysoida tietoja kampanjoistasi. Voit parantaa automaatiota myös tilaajien pisteytyksellä.  

Tutki, mitä kilpailijat tekevät

Tämä ei ole yritysvakoilua. Se on lähempänä sitä, että vilkuilet satunnaisesti aidan yli, mitä naapurit ovat tekemässä. Tilaa kilpailijasi uutiskirje ja tutki, kuinka usein hän lähettää markkinointisähköposteja ja ilmoituksia. Jos haluat tehdä jotain radikaalisti erilaista mitä kaikki muut tekevät, sinulla tulee olla siihen hyvä syy. 

Lähetä sähköpostia, kun sinulla on jotain uutisarvoista kerrottavaa

Sen sijaan, että vain muistuttaisit tilaajiasi, että olet olemassa, käytä uutiskirjeitäsi tiedon jakamiseen. Uutisten lähettäminen tilaajillesi on loistava tapa kiinnostuksen ja sitoutuneisuuden kasvattamiseen. Tässä on muutamia hyviä tilaisuuksia uutiskirjeen lähettämiseen: 

  • Oletko tehnyt muutoksia? Kerro asiakkaillesi, mikäli olet muuttanut jotain yrityksessäsi. Kerro heille uudesta tuotteen toimitustavasta tai kuinka käsittelet heidän tilauksiaan tulevaisuudessa. 
  • Tuotepäivitykset. Tuotteiden päivitykset kiinnostavat sekä uusia että vanhoja asiakkaita. Varmista vain, että kirjoittamasi tuotepäivityssähköposti on sitouttava. 
  • Onko sinulla erikoistarjous? Kuponkien ja alekoodien lähettäminen sähköpostilla on selkeä tavoite myynnin kasvattamisen kannalta. 

Tiedota asiakkaita tulevista alennusmyynneistä. Jos sinun tulee siivota varastoasi liioista tuotteista, järjestä alennusmyynnit. Sinun tulee myös kertoa asiakkaillesi, että alennusmyynti on olemassa. 

Alennuskuponki

Kuvalähde: Pixabay

Tutki dataa

Kun tutkit aiemmista sähköpostikampanjoista saatua dataa, voit oppia aiemmin tehdyistä virheistä. Opi siitä, mikä aiemmin meni pieleen ja hylkää epäonnistunut strategia. Kiinnitä huomiota ainakin näihin: 

  • Avausprosentti. Kuinka moni lähettämistäsi uutiskirjeistä oikeasti avattiin ja luettiin. Jos avausprosentti on matala, sinun kannattaa miettiä lähestymistapaasi uudemman kerran ja pyrkiä luomaan loistavaa sisältöä. 
  • Klikkausprosentti. Jos uutiskirjeesi eivät ole ainoastaan tiedottavia ja sisältävät linkkejä nettisivuillesi tai tuotteisiisi, on hyvä tietää, ketkä käyttäjät klikkaavat niitä. 
  • Suora palaute. Analysoi asiakkailta saamiasi vastausviestejä. Asiakkaiden vastaukset voivat antaa uusia oivalluksia markkinointisähköposteihisi liittyen. 

Lopuksi

Toivomme, että artikkelimme auttoi sinua löytämään vastauksen siihen, kuinka usein uutiskirjeitä kannattaa lähettää. Vaikka kaikille sopivia takuuvarmoja vastauksia ei olekaan, pyrimme kuitenkin auttamaan sinua rajaamaan tutkimuksiasi. Kun löydät oikean ajankohdan ja tahdin uutiskirjeiden lähettämiseen, pidät yhteyttä asiakkaisiisi vaivattomasti.