Kuinka parantaa asiakastyytyväisyyttä ja saada suosituksia?
Liian monet yrittäjät tekevät sen virheen, että luulevat asiakassuhteen päättyneen ensimmäisen ostoksen jälkeen. Se ei voisi olla kauempana totuudesta! Kaikki on oikeastaan vasta alussa. Uuden asiakkaan hankkiminen maksaa viisi kertaa enemmän kuin vanhan asiakkaan kannustaminen palaamaan. Jos saa asiakassuhteiden säilymistä kasvatettua vain 5 %, voivat tuotot lisääntyä jopa 25 – 95 %. Kuulostaa hyvältä, eikö? Mutta miten saa parannettua asiakastyytyväisyyttä ja saa suosituksia? Sähköpostimarkkinointi on paras keino tähän.
Kuinka sähköpostiviestit yhdistävät sinut asiakkaiden kanssa
Saatat kokea, että sähköpostiviestit ovat ärsyttäviä tai keskeyttävät työsi – ja huonosti toteutettu sähköpostimarkkinointi onkin sellaista. Oikein tehtynä sähköpostimarkkinointi voi kuitenkin olla hyvin personoitua ja auttaa rakentamaan vahvoja asiakassuhteita.
Yritysten tapa olla yhteydessä asiakkaisiin ja liideihin on muuttunut teknologian myötä. Nyt on mahdollista personoida viestit segmentoinnin avulla ja käyttää asiakkaiden yksilöllisiä tietoja viesteissä tietokenttien avustuksella.
Voit jakaa asiakkaasi ryhmiin kiinnostuksenkohteiden, ostoshistorian, ihmissuhteiden ja monen muun muuttujan perusteella. Tällä tavoin voit lähettää kohdennettuja viestejä ja pyytää spesifejä suosituksia asiakkailta. Näin CTA-kehotteesi ovat aiempaa tarkempia ja konvertoituvat tehokkaammin.
Kohdennetut sähköpostiviestit ovat myös huomattavasti tehokkaampia kuin muut, yleiset markkinointitavat ja sosiaalinen media. Sähköposti tavoittaa ihmiset tehokkaammin kuin sosiaalinen media – osa ihmisistä ei koskaan liity mihinkään somekanavaan, mutta kaikilla on sähköpostiosoite. Vastaanottajat myös pitävät sähköpostia ykköskanavana brändipäivitysten ja muun tiedon saamiseen, ja saat enemmän myyntiä sähköpostin kuin somen avulla.
Jos lähetät tylsiä, geneerisiä sähköpostiviestejä, ne päätyvät todennäköisesti roskakoriin. Mutta jos teet sitouttavia viestejä ja jaat hyödyllistä tietoa, asiakkaat avaavat viestisi innoissaan.
Kannustaminen kanta-asiakkuuteen
Yksi sähköpostimarkkinoinnin eduista on, että sen avulla voit hoitaa asiakassuhteitasi hyvin kohdennetulla tavalla. Voit segmentoida asiakkaat eri ryhmiin sen perusteella, ketkä ovat ostaneet yritykseltäsi yhden kerran, ketkä kahdesti ja ketkä ovat ostaneet kolme tuotetta tai enemmän. Jokainen sähköpostiviestien sarja voidaan kohdentaa näiden eri käyttäytymismallien perusteella.
Ei kannata lähettää tarjousta toisen perään rohkaistaksesi asiakkaita ostamaan sinulta säännöllisesti. Tarjoa sen sijaan heille viestissäsi sekoitus hyödyllistä tietoa siitä, kuinka käyttää heidän ostamiaan tuotteita parhaalla mahdollisella tavalla yhdistettynä muutamaan tarjoukseen. Voit tarjota esimerkiksi vain asiakkaille tarkoitettuja alennuksia tai täydentäviä tuotteita.
Tärkeintä on ottaa asiat suhteellisen rauhallisesti. Sinulla on jo hyvä asiakassuhde heidän kanssaan, ja haluat jatkaa sen kehittämistä ja kasvattamista.
Suosittelujen voima
Myyntistrategia, jolla on paras sijoitetun pääoman tuottoprosentti (ROI), saattaa tulla sinulle yllätyksenä. Se ei liity sosiaaliseen mediaan, inbound-markkinointiin eikä edes sähköpostiviesteihin. Ilman epäilyksen häivääkään, paras keino on suositteluihin perustuva markkinoinnin tapa.
Suosittelut maksavat sinulle hieman, mutta tuovat tullessaan kuumia liidejä, jotka on helppo konvertoida. Suositteluohjelmat luovat erinomaisia liidejä, etenkin jos niitä vertaa kylmämarkkinointiin. Parhaimmillaan saavutat niillä suurimpia konversiolukuja kaikkiin markkinointikeinoihisi verrattuna.
Ongelma on siinä, ettei suurin osa myyjistä ja asiakaspalvelijoista osaa kysyä suosituksia kunnolla. Se on oma taiteenlajinsa. Suosittelua tulee pyytää oikeaan aikaan, silloin, kun asiakas on vielä innoissaan tuotteesta tai palvelusta. Ja sitä tulee pyytää juuri oikealla tavalla, jotta asiakas tietää, kenelle hänen tulee jakaa tämä tieto.
Kuinka pyytää suosituksia
Suosittelun pyytäminen oikealla tavalla ja oikeaan aikaan voi mullistaa kaupankäyntisi. Suosittelujen pyytämisen lisääminen automatisoituun (ja personoituun) sähköpostimarkkinointiin varmistaa, ettei niitä unohdeta ikinä kysyä.
Paras aika pyytää suositusta on heti tuotteen ostamisen jälkeen. Silloin asiakkaat ovat eniten innoissaan ostamastaan tuotteesta tai palvelusta ja antavat todennäköisimmin hyvää palautetta. Joten sisällytä suosittelupyyntösi kiitos ostosta -viestisarjaasi.
Kuinka sanoittaa pyyntö? Yksinkertainen “Suosittele tuotetta ystävillesi!” ei välttämättä toimi kovin hyvin. On tärkeää olla spesifi. Pyydä heitä suosittelemaan tuotetta työkaverilleen tai ystävälle, joka voisi tarvita tuotetta. Sen jälkeen kerro tarkasti, kuinka – esimerkiksi “lähetä tämä viesti eteenpäin” tai “jaa tämä linkki”.
Lopuksi, rohkaise suosituksia saanutta henkilöä kiittämään ystäväänsä, jolta he saivat suosituksen. Tämä kiitosviesti auttaa sinua saamaan useita suosituksia eri lähteistä.
On monia muitakin tapoja saada enemmän suosituksia, kuten erinomaisen asiakaspalvelun tarjoaminen, mikä luo asiakkaille positiivisen fiiliksen yrityksestäsi, suositteluverkostojen käyttäminen ja asiakkaiden palkitseminen suositteluohjelman avulla.
Sähköpostimarkkinointi hoitaa asiakassuhteita ja tuo suositteluja
Kun joku on tehnyt ostoksia yrityksessäsi, he ovat sitoutuneet yritykseesi. Kannattaa hoitaa tätä asiakassuhdetta sähköpostimarkkinoinnin avulla. Voit jakaa hyödyllisiä vinkkejä, kuinka saada kaikki irti ostetusta tuotteesta tai palvelusta, ja rohkaista säännölliseen ostamiseen ja suosittelujen antamiseen.
Varmista, että pysyt viimeisimpien sähköpostimarkkinoinnin trendien mukana, jotta sähköpostimarkkinointisi on ajan tasalla eikä vaikuta aikansa eläneeltä. Mobiililaitteiden käyttö on esimerkiksi kasvanut räjähdysmäisesti, joten tarkista, että sähköpostiviestisi ovat helposti luettavissa myös pieniltä näytöiltä. Hyödynnä videoita ja interaktiivista sisältöä kasvattaaksesi sitoutuneisuutta, ja käytä automaatiota viestien lähtemiseen ajallaan.
Kun hyödynnät sähköpostimarkkinointia, rakennat aiempaakin vahvempia asiakassuhteita. Tämä kasvattaa todennäköisyyttä siihen, että asiakkaasi ostavat sinulta vastedeskin ja suosittelevat tuotteitasi ystävilleen ja perheenjäsenilleen.
Älä unohda sähköpostia – se on edelleen tärkeä osa markkinointia!