Smailyn parhaat vinkit digimarkkinointiin: sähköpostimarkkinoinnin sanasto
Sähköpostimarkkinointiin liittyvä sanasto voi tuntua hankalalta, olit sitten vasta aloittelemassa sähköpostimarkkinointia tai jo kokenut tekijä. Niputimme yhteen joukon keskeisimpiä termejä. Tähän listaan voit aina palata, kun vastaan tulee sana, jonka merkityksestä et ole aivan varma.
Osalle termeistä on vakiintunut suomenkielinen vastine, mutta sähköpostimarkkinoinnin maailmassa käytetään edelleen paljon englantia. Jokainen sana/ilmaisu on listassa siksi myös englanniksi.
A/B-testaus (engl. A/B testing, multivariable testing ja split testing)
A/B-testaus on tapa testata sähköpostikampanjan ominaisuuksia: kuvia, niiden sijoittamista, viestin otsikkoa, sopivinta lähettämisen ajankohtaa ja paljon muuta. Testaamisen avulla saat sähköposteistasi mahdollisimman toimivia ja opit lisää sähköpostiesi saajien tarpeista ja kiinnostuksen kohteista. Lue tästä hyvä johdatus A/B-testaamiseen.
Roskapostimerkkaus (abuse complaint)
Roskapostimerkkauksesta on kyse silloin, kun joku merkitsee sähköpostisi roskapostiksi. Yritä toimia niin, että tätä ei tapahtuisi koskaan. Lähetä siis asiakkaillesi sisältöä, jota he eivät pidä roskapostina.
Alt-teksti (Alt tag tai Alt text)
Alt-teksti on kuvatiedostolle lisättävä teksti, joka kuvailee kuvan sisältöä. Alt-teksti on hyödyllinen hakukoneoptimoinnin kannalta ja se kertoo kuvan sisällöstä tilanteessa, jossa kuvatiedostoa ei voi näyttää (esimerkiksi offline-tilassa).
Automaattivastaaja (autoresponder)
Automaattinen sähköpostiviesti tai sarja automaattisia sähköpostiviestejä. Sähköpostimarkkinoinnin automatisoinnin tekniikka.
Musta lista (black list)
Reaaliajassa elävä lista, joka eri kriteerein arvioi, lähettääkö jokin ip-osoite roskapostia vai ei. Jos ip-osoitteesi on mustalla listalla, sähköpostisi ei todennäköisesti päädy vastaanottajalle.
Välitön poistumisprosentti (bounce rate)
Prosenttiosuus niistä sähköposteista, joita ei voida toimittaa vastaanottajille ja joista tulee vikailmoitus lähettäjälle. Bounce voi olla joko kova tai pehmeä (hard tai soft, katso määritelmät tästä ja tästä). Poistumisprosentin olisi hyvä olla korkeintaan viiden tienoilla.
Massapostitus (bulk mail tai mass-mailing)
Sähköpostin lähettäminen suurelle joukolle.
CAN-SPAM
Vuonna 2003 Yhdysvalloissa voimaan tullut kaupallisten sähköpostien sisältöä ja sähköpostien tilaamista käsittelevä laki (Controlling the Assault of Non-Solicited Pornograpy And Marketing Act). Lue laista lisää tältä nettisivulta.
CASL
Kanadan roskapostin vastainen lainsäädäntö (Canada’s Anti-Spam Legislation) tuli voimaan vuonna 2015. Se on yksi maailman tiukimmista roskapostin vastaisista laeista. Lue CASL:ista lisää tältä nettisivulta.
Toimintakehoite (CTA tai call-to-action)
Tavallisesti sana tai lause, joka kehottaa sähköpostisi lukijaa konkreettisesti tekemään jotain. Tavallisimpia toimintakehoitteita ovat esimerkiksi “lataa nyt”, “katso video” tai “osta nyt”.
Varattu ip-osoite (dedicated IP)
Ip-osoite, jota vain sinä voit käyttää sähköpostien lähettämiseen. Siten hallitset paremmin sitä, että viestisi todella päätyvät vastaanottajalle. Varattuja ip-osoitteita käyttävät usein ne, jotka lähettävät paljon sähköposteja.
Toimitettavuus (deliverability)
Kyky välittää sähköpostisi vastaanottajan sähköpostiin. Nimensä mukaisesti mittaa sitä, kuinka suuri osa lähetetyistä sähköposteista toimitetaan ongelmitta vastaanottajalle. Luonnollisesti – mitä suurempi määrä, sen parempi.
DKIM (domain keyes identified mail)
DKIM (Domain Keys Identified Mail) on varmennusprotokolla, joka parantaa sähköpostiviestien turvallisuutta tunnistamalla saapuvan sähköpostin lähettäjän. DKIM-varmennuksen avulla sähköpostiohjelma (kuten Gmail tai Outlook) tietää, onko saapuva viesti oikeasti lähtöisin sinulta.
Sähköpostin tuplavahvistus (double opt-in)
Sähköpostilistalle liittyneelle lähetetään vahvistusviesti, joka sisältää linkin, jonka kautta vastaanottaja vielä vahvistaa liittymisensä sähköpostilistalle. Näin varmistutaan siitä, että kukaan ei ole luvatta käyttänyt toisen sähköpostiosoitetta.
Sähköpostianalytiikka (email analytics)
Lukuisat eri seikat, joita mitataan sähköpostiviestien toimivuutta. Tällaisia ovat esimerkiksi sähköpostin avanneiden määrä ja toimitettavuus.
Sähköpostimarkkinoinnin palveluntarjoaja (email service provider, ESP)
Yritys, jolta hankit välineet sähköpostilistan hallintaan, sähköpostien lähettämiseen ja lähettämisen seurantaan.
Yleinen tietosuoja-asetus (General Data Protection Regulation, GPDR)
Euroopan unionin yleinen tietosuoja-asetus tuli voimaan 25.5.2018. Se koskee kaikkia yrityksiä, jotka käsittelevät ja säilyttävät EU:n sisällä asuvien henkilötietoja. Lue lisää GPDR:stä tästä.
Hard bounce
Sähköpostin toimittaminen vastaanottajalle ei onnistu jostakin pysyvästä syystä. Esimerkiksi vastaanottajan sähköpostiosoite voi olla väärä tai sitä ei ole enää käytössä tai sähköpostiosoite tai domain on suljettu.
Ip-osoitteen lämmittäminen (IP warmup)
Uudesta ip-osoitteesta aletaan lähettää vähitellen lisää sähköposteja, jotta ip-osoitteen maine ja luotettavuus paranevat.
Internet-palveluntarjoaja (internet service provider, ISP)
Yritys, joka tarjoaa asiakkaalleen internet-yhteyden ja yleensä samalla myös sähköpostiosoitteen.
Markkinoinnin automatisaatio (marketing automation)
Teknologian käyttämistä erilaisten työvaiheiden automatisoimiseksi. Markkinoinnin automatisaatiota on esimerkiksi sähköpostiosoitteiden jakaminen kohderyhmiin tai automaattisten työvirtojen luominen. Lue markkinoinnin automatisaatiosta lisää tästä.
Sähköpostilistalle liittyminen (opt-in, subscribe)
Toimenpide, jossa asiakas antaa vapaaehtoisesti sähköpostiosoitteensa ja siten suostuu vastaanottamaan sähköpostia yritykseltä, nettisivulta tai yksityishenkilöltä.
Sähköpostilistalta eroaminen (opt-out, unsubscribe)
Toimenpide, jolla sähköpostilistallesi liittynyt ilmoittaa, että haluaa poistua listaltasi. Lain mukaan sähköpostilistalta poistumisen mahdollisuus on tuotava esille helposti, ymmärrettävästi ja konkreettisesti.
Personointi (personalisation)
Sähköpostimarkkinoinnin tekniikka, joilla sähköposteista tehdään henkilökohtaisempia ja paremmin kohdennettuja sen mukaan, mitä vastaanottajasta tiedetään. Personoidussa viestissä voidaan esimerkiksi käyttää henkilökohtaista tervehdystä tai viittausta vastaanottajan aiempiin ostoksiin. Jopa viestin kuvia voidaan personoida dynaamisen sisällön avulla.
Mieltymysten valinta (preference centre)
Verkkolomake tai verkossa oleva työkalu, jonka avulla sähköpostisi tilaaja voi valita, minkälaista sisältöä ja kuinka usein hän haluaa sinulta saada.
Esikatselunäkymä (preview pane)
Esikatselunäkymä on yksi tärkeimmistä sähköpostin osista, erityisesti B2B-yrityksille. Se on viestin yläosa, joka näkyy vastaanottajan sähköpostilaatikossa ennen koko viestin avaamista.
Mukautuva, responsiivinen suunnittelu (responsive design)
Mukautuvan suunnittelun ansiosta sähköposteista tehdään helposti luettavia erilaisilla laitteilla (esimerkiksi matkapuhelin, tabletti, pöytäkone tai älykello).
Segmentointi, kohderyhmiin jakaminen (segmentation)
Tietokantasi tai sähköpostilistasi jaetaan pienempiin osiin, segmentteihin, jotta sähköpostikampanjasi ovat paremmin kohdennettuja.
Jaettu ip-osoite (shared ip)
Ip-osoite jaetaan useiden sähköpostin lähettäjien kanssa. Tämä on edullisempi vaihtoehto kuin varattu ip-osoite, mutta jaettua ip-osoitetta käytettäessä on hankalampaa hallita ip-osoitteen mainetta.
Single opt-in
Sähköpostilistalle liittyminen ilman, että tilaajan on vahvistettava sähköpostiaan, toisin kuin double opt-in-toiminnossa.
Soft bounce
Sähköpostin toimittaminen vastaanottajalle epäonnistuu väliaikaisesta syystä. Vastaanottajan sähköpostilaatikko voi olla täynnä, sähköposti voi olla liian suuri tai vastaanottajan palvelimeen ei väliaikaisesti saa yhteyttä.
Roskapostiansa (spam trap)
Oikealta näyttävä sähköpostiosoite, joka kuitenkin on internet-palveluntarjoajan houkutin roskapostin pyydystämiseksi. Roskapostiansa ei siis kuulu kenellekään yksityishenkilölle eikä siten esimerkiksi tilaa tai vahvista sähköpostiviestejä. Roskapostiansoja on erilaisia. On niin sanottuja puhtaita roskapostiansoja (pure spam trap), jotka on luotu ansatarkoitusta varten. Kierrätetyt roskapostiansat puolestaan ovat sähköpostiosoitteita, jotka ovat joskus olleet käytössä.
Sender Policy Framework, SPF
Sähköpostin autentikoinnin menetelmä, jolla kerrotaan sähköpostin vastaanottaville palvelimille, mitkä palvelimet saavat lähettää sähköpostia milläkin verkkotunnuksella.
Postin lähettämisen rajoittaminen (throttling)
Sähköpostia lähetetään osissa sen sijaan, että kaikki lähetettäisiin kerralla. Rajoittamisen avulla yhdelle internet-palveluntarjoajalle lähetettyjen viestien määrä ei kasva liian suureksi. Tavallisesti sähköpostin palveluntarjoajat tekevät tämän automaattisesti.
Toimenpideviesti (transactional email)
Automaattisesti lähetettävä viesti, joka lähetetään, jos asiakas on tehnyt verkkosivuilla jonkin toimenpiteen, esimerkiksi luonut uuden tilin tai hän on tehnyt ostoksen, josta hänelle lähetetään kuitti. Toimenpideviesti lähetetään kerran yhteen sähköpostiosoitteeseen ja yleensä reaaliajassa.
Hyväksyttyjen osoitteiden lista (white list)
Osoitteesi on hyväksyttyjen osoitteiden listalla, kun sähköpostisi vastaanottaja lisää sinut hyväksyttyjen lähettäjien listaan. Tällä tavalla viestisi tavoittavat vastaanottajan jatkossakin eivätkä päädy roskapostiin.