Personointi: sähköpostimarkkinoinnin kulmakivi
Kuvalähde: Freepik
Huolimatta mobiiliviestintäsovellusten ja chat-sovellusten kasvavasta suosiosta ja kasvusta, sähköposti on edelleen olennainen osa päivittäistä verkkoviestintää. Statistan tutkimuksessa ennustetaan sähköpostin käyttäjien määrän kasvavan 4,6 miljardiin vuoteen 2025 mennessä.
Markkinointiala näyttää olevan jatkuvassa muutoksessa. Pysyäkseen kilpailukykyisenä sähköpostimarkkinoinnin on mukauduttava kehitykseen, koska se on yksi tuottavimmista ja kustannustehokkaimmista tekniikoista suuren asiakasmäärän tavoittamiseksi.
Henkilökohtainen sisältö ja personointi on välttämätöntä, jos haluat menestyä markkinoinnissa. Koska personointi on sähköpostimarkkinoinnin uusi ominaisuus, se mahdollistaa kohdeyleisön tehokkaamman kohdistamisen. Hyperpersonoitu sähköpostimarkkinointistrategia voi lisätä asiakastyytyväisyyttä, mikä on viime kädessä ratkaisevan tärkeää liiketoimintatavoitteiden saavuttamisessa.
Mitä personointi on?
Personoinnilla tarkoitetaan markkinoinnissa mainosten suunnittelun räätälöimistä loppukäyttäjien mieltymysten mukaan. Tämä voidaan saavuttaa useilla eri tavoilla, mukaan lukien personoitu sisältö, henkilökohtaiset suositukset, joissa on mukana kuvia ja videoita sekä mukautetut käyttöliittymät. Tavoitteena on luoda ainutlaatuinen kokemus, joka vastaa käyttäjän kiinnostuksenkohteita ja toiveita. Tämä puolestaan voi parantaa sitoutumista, tyytyväisyyttä ja tuloksia sekä lisätä asiakkaiden uskollisuutta.
Personoimalla saat paremman käsityksen asiakkaistasi ja voit lähettää kohdistettuja viestejä optimaalisessa ajassa ja muodossa. Epsilon-tutkimuksessa 80 % kuluttajista uskoi, että henkilökohtaiset kokemukset lisäävät sen todennäköisyyttä, että he tekevät ostopäätöksen.
Miksi personointi on tärkeää?
Tämän päivän markkinoilla kuluttajat suosivat yrityksiä, jotka kuuntelevat heitä ja vastaavat heidän yksilöllisiin tarpeisiinsa. Koska personoinnissa on kyse tietojen hyödyntämisestä yksilöille räätälöityjen kokemusten luomiseksi, se tekee sisällöstäsi aiempaa henkilökohtaisempaa.
Kuvalähde: Freepik
Sen avulla voit luoda aiempaa henkilökohtaisemman suhteen mahdollisiin asiakkaisiin. Näin ollen se voi olla tehokas markkinointistrategia asiakastyytyväisyyden parantamiseksi pienemmillä kustannuksilla.
Asiakkaasi selaus- ja sitoutumishistorian perusteella tehtävä personointi voi auttaa sinua määrittämään, mistä sisällöstä asiakkaasi todennäköisesti nauttii. Menestyäkseen yritysten on ymmärrettävä asiakkaidensa tarpeet ja toiveet tarjota heidän tarpeisiinsa räätälöityjä palveluita tai tuotteita.
Personoinnin edut sähköpostimarkkinoinnissa
Luottamuksen rakentaminen
Yritys saa todennäköisemmin asiakkaiden luottamuksen, jos he kokevat yrityksen ymmärtävän heidän tarpeitaan ja toiveitaan. Esimerkiksi myymälän kiitossähköposti, jossa sanotaan ”kiitos ostoksestasi”, ei osoita suurta arvostusta tai ymmärrystä asiakkaasta.
Lähetä sen sijaan sähköpostiviesti, jossa mainitaan asiakkaan etunimi ja hänen ostamansa tuote henkilökohtaisessa videossa tai kuvassa sekä lisätietoja muista saatavilla olevista tuotteista.
Yrityksen kykyä saavuttaa asiakkaiden luottamus voidaan lisätä räätälöimällä tuotteet ja palvelut jokaiselle yksilölle. Se saattaa tarjota yrityksille etua nykypäivän ankarassa kilpailussa.
Parempia tuloksia
Yleiset sähköpostit, joissa ei ole personointia, on suhteellisen helppoa tunnistaa. On suuri todennäköisyys, että useimmat ihmiset poistavat nämä sähköpostit välittömästi ja epäröimättä.
Statistan raportti paljasti, että personointi paransi tuloksia 63 % markkinoijista. Tämä johtuu siitä, että personoidut sähköpostit houkuttelevat ja kiinnittävät asiakkaiden huomion, mikä on ymmärrettävää, koska ne ovat kohdistettuja. Seuraavat syyt parantavat yksilöllisten sähköpostien tuloksia personoimattomiin sähköposteihin verrattuna:
- Ne parantavat tuloksia parantamalla käyttäjien sitoutumista.
- Ne parantavat tuloksia vähentämällä tietojen täyttämiseen tai ostokseen tarvittavien vaiheiden määrää.
- Se yksinkertaistaa myyntiosaston työtä, koska asiakkaat ovat paremmin tietoisia ja suotuisampia käsityksessään brändistä, kun he etenevät myyntitunnelissa.
- Vähennät tuotteiden palautuksia tarjoamalla asiakkaille suosituksia, jotka vastaavat todennäköisemmin heidän toiveitaan. Tämä puolestaan tarkoittaa tietoisempia ostopäätöksiä ja suurempia tuloja.
Kuvalähde: Freepik
Myynnin lisääminen ja ostokokemuksen yksinkertaistaminen
Jos pystyt määrittämään, missä kohtaa asiakkaasi ovat myyntitunnelissa, pystyt tarjoamaan heille sähköpostiviestejä, jotka liittyvät heidän prosessinsa vaiheeseen.
Personoidun lähestymistavan avulla voit lähettää oikeaa sisältöä oikeaan aikaan. Tämä lisää sitoutumista ja myyntiä. Harkitse päätöksentekovaiheen sisällön lähettämistä niille, jotka ovat lähellä ostopäätöstä, sen sijaan, että lähettäisit yleisen sähköpostin kaikille tilaajillesi.
Lopuksi
Tulevaisuudessa markkinointi vaatii vielä enemmän personointia teknologisen kehityksen, kuten koneoppimisen ja tekoälyn, vuoksi. On jo tavallista, että asiakkaat odottavat personoitua sisältöä.
Pian ihmiset alkavat kuitenkin odottaa yritysten ennakoivan heidän tarpeitaan silloin, kun he niitä tarvitsevat. Personoinnin hyödyntäminen asiakaskokemuksen parantamiseksi antaa sinulle etulyöntiaseman kilpailijoihin nähden.
Yritykset voivat lisätä myyntiään personoimalla kaikkea, mitä heidän asiakkaansa näkevät. Personoinnin toteuttaminen ei ole vaikeaa – tiedon keräämiseen ja integrointiin tarvitaan vain aikaa ja vaivaa. Kun se on tehty, kaikki on mahdollista.