Kuvalähde: Pexels

Black Friday eli päivä kiitospäivän jälkeen on nykyään yksi kiireisimmistä shoppailupäivistä monessa maassa ympäri maailman (eikä kannata unohtaa myöskään Cyber Monday -päivää!). Black Friday:n alennukset ovat loistava tilaisuus eri yrityksille – se valmistaa asiakkaat joulun juhlapyhien ostoksia varten. Uutiskirjemarkkinoijien kannattaa hyödyntää tämä aika kampanjoiden tekoon, jotka houkuttelevat heille uusia asiakkaita ja / tai liidejä. Tutustutaan siis tarkemmin Black Friday – ja Cyber Monday -alepäiviin. 

Verkkokauppa valmiiksi

Miljoonat shoppailijat etsivät Black Friday -tarjouksia. Kaupoissa on kuhinaa, kun alennukset alkavat. Koronavuodet kuitenkin muuttivat monien kuluttajien ostokäyttäytymistä, siirtäen shoppailun verkkokauppoihin. 

National Retail Federationin mukaan verkkokauppaostosten määrä kasvoi vuodesta 2019 vuoteen 2020 44 %. Monet kivijalkaliikkeet joutuivat myös lopettamaan tai muuttamaan myymälöidensä valikoiman aiempaa pienemmäksi pandemian vuoksi.  

Mitä asiakkaat haluavat? 

National Retail Federationin mukaan monet asiakkaat haluavat ostaa lahjat Black Friday -tarjousten aikaan. Vuoden 2020 kiitospäivän eri alennusten ja tarjousten aikaan asiakkaat käyttivät 311 miljoonaa dollaria juhlaan liittyviin tuotteisiin. Noin kolmeneljäsosaa tästä summasta käytettiin lahjoihin.  

National Retail Federation kertoi myös lahjojen top 5 kategoriaa: 

  • 52% kyselyyn vastanneista osti vaatteita 
  • 32% hankki lahjoja 
  • 29% osti kirjoja, elokuvia, videopelejä, musiikkia tai lahjakortteja 

Suunnittele kampanjan ajoitus huolella

Harkitse Friday/Cyber Monday -tarjouksiin liittyvän uutiskirjesarjan luomista. Sähköpostikampanjoiden ei enää tarvitse olla manuaalisesti lähetettäviä massapostituksia. Voit luoda automatisoituja uutiskirjematkoja, joihin vaikuttaa vastaanottajan vuorovaikutus lähettämäsi uutiskirjeen ja laskeutumissivusi / verkkosivustosi kanssa. 

Kannattaa miettiä myös ajoitusta. Jos käytät triggereitä, joiden perusteella kampanjasi lähtevät automaattisesti (asiakas käy esimerkiksi katsomassa verkkokauppasi tuotteita, hylkää ostoskorin ja lähetät hänelle muistutusviestin siitä), johtaa se yksilölliseen ja oikein ajoitettuun asiakaskokemukseen. Mutta ajoituksella on merkitystä myös yksittäisissä uutiskirjeissä.  

Adobe Analytics Data:n mukaan vuonna 2018 monet asiakkaat hyödynsivät Cyber Monday:n viimeisimpiä tarjouksia vielä ennen nukkumaanmenoa. On arvioitu, että Cyber Monday:n viimeisinä kolmena tuntina käytettiin 1,7 miljoonaa dollaria verkkokauppaostoksiin! Voit luoda erittäin onnistuneita uutiskirjeen lähetysaikaan liittyviä strategioita, jos sinulla on mahdollisuus hyödyntää aiempien vuosien myyntitilastoja (päivittäisiä tai jopa tuntitietoja).  

Ole luova – tule nähdyksi 

Iso osa tarjouskirjeistä lähetetään varsinaisina alepäivinä. Vastaanottajasi saavat todennäköisesti lukemattomia sähköpostiviestejä. Saapuneet-kansiot täyttyvät houkuttelevista aiheriveistä ja ennakko-otsikoista. Markkinoijien tulee tehdä parhaansa, että juuri heidän viestinsä erottuisi massasta ja kiinnittäisi vastaanottajan huomion.  

Joten, muista käyttää luovuutta kirjoittaessasi uutiskirjeiden aiherivejä ja ennakko-otsikoita. Pohdi, toimisiko personointi (jopa aiheriveillä). Lue BIMI-sähköpostin varmennusmuodosta tai Gmail-tärkeysmerkeistä. Näillä ohjeilla varmistat, että asiakkaasi huomaavat viestisi aiempaa nopeammin. 

Ole luova. Käytä selkeitä CTA-kehotteita (ja varmista, ettei viestiisi ole päässyt rikkinäisiä linkkejä!) ja kokeile jotain uutta, kuten animoituja giffejä, jotta kiinnität vastaanottajasi huomion. Tässä muutama esimerkki Black Friday – ja Cyber Monday -uutiskirjeistä inspiroimaan sinua: 

Kiirettä piisaa! 

Viimeinen vinkkimme Black Friday – ja Cyber Monday -kampanjoita varten on: suunnittele hyvin etukäteen. Varaa tarpeeksi aikaa niiden luomiseen, rakentamiseen ja testaamiseen. Kiirettä varmasti riittää – markkinoijat luovat kampanjoitaan ja vastaanottajien Saapuneet-kansiot täyttyvät hienoista viesteistä. Emme malta odottaa, että pääsemme näkemään kaikki tämän vuoden upeat Black Friday – ja Cyber Monday -uutiskirjeet!