Kaikki lähtee sähköpostiosoitteesta. Sinulla voi olla paras, kiinnostavin copywriting-teksti ja upeannäköinen uutiskirje, mutta ilman uutiskirjeen tilaajia et saa myyntiä aikaan uutiskirjeilläsi. On olemassa lukuisia vinkkejä ja ehdotuksia, joiden avulla voit kasvattaa ja ylläpitää tilaajien listaasi. Liidimagneetti on kuitenkin usein paras ja yleisimmin ehdotettu vaihtoehto tilaajalistasi kasvattamiseen. 

Mikä on liidimagneetti?

Liidimagneetti merkitsee asiaa, jota yritys tarjoaa vastineeksi sähköpostiosoitteesta ja uutiskirjeen tilaamisesta. Liidimagneetit eivät ole mikään uusi juttu; markkinoijat ovat käyttäneet niitä jo vuosikausia. Ne ovat todistetusti tehokas taktiikka sähköpostiosoitteen saamiseen (kunhan muistaa pyytää suostumuksen markkinointiin!).  

Tässä muutama esimerkki suosituista liidimagneeteista: oppaat ja raportit, erilaiset ilmaiskurssit ja harjoitukset, tsekkilistat, mallipohjat eri graafisille julkaisuille, webinaarit, alennukset, ilmaisarvioinnit tai lahjakortit. Lista on loputon. 

Voit löytää juuri sinun yrityksellesi ja alallesi sopivia liidimagneetteja. Usein kuitenkin yrityksen antama lahja vakuuttaa vastaanottajan siitä, että sähköpostiosoite kannattaa antaa. Kukapa ei voisi vastustaa supersöpöä mukia tai hienoa t-paitaa, eikö? 

Millainen on erinomainen liidimagneetti?

Millaisia ovat toimivat liidimagneetit? Ensin sinun kannattaa miettiä, miksi haluat käyttää sellaista. Vastauksen tulisi liittyä tilaajien saamiseen ja lähetyslistasi kasvattamiseen. Päätavoitteesi tulisi olla näiden tilaajien saaminen asiakkaaksi. Jos liidimagneetit toimivat oikein ja saat uusia uutiskirjeen tilaajia, sinulla menee hyvin business-näkökulmasta katsottuna. 

Mieti liidimagneettia aina asiakkaan näkökulmasta. Mikä heidän mielestään olisi mahtavaa ja mikä keskinkertaista? Asiakkaasi haluavat liidimagneetteja, jotka ovat merkityksellisiä, arvokkaita, kiinnostavia tai jopa uniikkeja.  

Kuinka päätät, mikä on paras liidimagneetti?

Paras neuvo, jonka voin antaa, on: tee kotiläksysi. Tunne yleisösi, jota koetat tavoitella. Vastaa seuraaviin kysymyksiin, niin voit rajata vaihtoehtojasi: 

  • Mitä he haluavat ja mistä he pitävät? 
  • Mistä he eivät pidä? 
  • Millaisia ongelmia heillä on ja millaisia ratkaisuja he niihin etsivät? 
  • Mikä tekee heidät onnelliseksi? Mikä saisi heidät hymyilemään? 
  • Mihin he käyttävät rahaa? 

Keräämäsi tiedot ja analytiikka voivat auttaa sinua vastaamaan moneen näistä kysymyksistä. Tutki myyntitietojasi – mitä tuotteita asiakkaat ostavat, kuinka paljon ja kuinka usein. Tutki myös saamiasi palautteita ja arvosteluita, sekä kysymyksiä, joita yrityksellesi esitetään. Niiden avulla voit saada oivalluksia yleisöstäsi, jolle olet luomassa liidimagneettia. 

Panosta myös esitystapaan 

Esitystavalla ja ulkokuorella on väliä. Tässä on hauska knoppitieto – Hallmarkin tutkimuksen mukaan amerikkalaiset käyttävät vuodessa yli 3,2 miljardia dollaria lahjojen paketointiin. Ulkuokuori tai tässä tapauksessa lahjapaperi, tekee lahjoista entistäkin parempia. Mutta miten se näkyy digitaalisessa maailmassa? 

Esitystavalla on väliä silloinkin. Laskeutumissivu, design, taitto, värit ja kuvat, sisältö ja äänensävy, CTA-kehote – kaikki tämä on osa liidimagneettisi “lahjapaperia”. Kuvittele nyt huonosti paketoitu liidimagneetti – täynnä kirjoitusvirheitä ja kuvapankkikuvia, joita olet nähnyt lukuisilla verkkosivuilla aiemminkin. Painike, joka ei toimi kunnolla, sivu, joka ei ole mobiiliystävällinen. Erittäin pitkä liittymislomake, joka ei edes toimi niin, että asiakas lopulta saisi liidimagneetin. Huono esitystapa vähentää mahdollisuuksiasi saada parhaita mahdollisia tuloksia liidimagneetilla. 

Liidimagneetin kulut

Muista myös arvioida liidimagneettiin liittyvät kulut. Potentiaalisen uutiskirjeen tilaajan ei tule maksaa liidimagneetista. Mutta yrityksen näkökulmasta katsottuna joissain tapauksissa liidimagneettiin liittyy kuluja. Joten otathan sen varmasti huomioon. 

Liidimagneettiin liittyvät kulut voivat vaihdella merkittävästi. Arvioi, kuinka paljon aikaa sinun tulee varata liidimagneettiin liittyvään tutkimukseen, kuinka paljon rahaa menee sen valmistamiseen ja jakeluun, tehdäänkö se itse vai onko sen valmistus ulkoistettu. Lisää nämä kustannukset asiakashankintakustannustesi kokonaismäärään ja arvioi, minkä verran sinun tulee / ei tule käyttää liidimagneettiin. 

Neljän vaiheen prosessi

Kun olet päättänyt, mikä on paras liidimagneettisi, seuraa neljää seuraavaa vaihetta: 

  1. Valmistele prosessi alkuun: etsi ja löydä asiakaspolut, joita pitkin potentiaaliset tilaajasi kulkevat kohti liidimagneettia. Tee laskeutumissivusta paras mahdollinen, jotta se ohjaa vierailijat onnistuneesti liidimagneettiin. 
  2. Viimeistele liidimagneetti: liidimagneetti on se “houkutin”, joka lopulta kasvattaa tilaajamäärääsi. Varmista, että se toimii, on valmis ja virheetön! 
  3. Kiitä tilaajia: varmista, että lomakkeesi näyttää mukavan kiitosviestin tilaamisen jälkeen. Sinun kannattaa tehdä myös automatisoitu tervetuloa tilaajaksi -sähköpostiviesti, joka on oikein ajoitettu ja relevantti. 
  4. Jälkitoimet: tässä kohtaa markkinointisi ja myyntitunnelisi astuvat estradille. Nyt on aika ohjata eteenpäin myyntitunnelissa kaikkia niitä ihmisiä, jotka tilasivat uutiskirjeesi! 

Ota liidimagneetti käyttöön

Liidimagneetit voivat tuoda loistavia tuloksia oikein suunniteltuina ja toteutettuina. Me kaikki ymmärrämme sähköpostimarkkinoinnin merkityksen, ja liidimagneetit voivat todella auttaa sinua kasvattamaan tätä kanavaa. Ja jos joku liidimagneettisi ei toimi, testaa eri vaihtoehtoja ja tutki, mikä toimii parhaiten juuri sinun yleisöllesi. Kuten W.E. Hickson on sanonut: “Tässä on oppitunti, jonka tarvitset: yritä, yritä ja vielä kerran yritä. Jos et onnistu ensiyrityksellä, yritä, yritä, yritä uudestaan”.